onderlijnen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Zappa
    Banned
    • 07-03-2003
    • 324

    onderlijnen

    Ik ben sinds eind vorig seizoen een HERbeginneling en zit zodoende met een aantal vragen. Onderlijnen bijvoorbeeld. Dat is voor mij altijd zo'n verschrikkelijke knoeiboel. Als ik er één moet vervangen krijg ik het ene lusje niet meer uit het andere en zo van die toestanden. Ik zie ook veel tegenstrijdige berichten als bv. onderlijnen van 18 cm en loodjes op 5 cm van de haak. Hangen jullie dan ook lood aan de onderlijn of zo? Hoe maken jullie die onderlijnen dan precies even lang? Is het niet gemakkelijker om de lijn uit één draad te maken of heeft dat bepaalde nadelen waardoor je dat afraadt? Ik vis met 10/oo, is dat teveel voor voorn en brasem? Alvast bedankt voor de reacties, ook wat betreft de reacties op mijn vorig bericht in verband met de geroosterde hennep.
  • lex

    #2
    Hoi Zappa,

    Ik gebruik altijd onderlijnen. Het voordeel daarvan is dat je heel snel van lijn kan wisselen.b.v. dunner of dikker. Een ander voordeel is dat je als de vis door je lijn gaat alleen je onderlijn verspeeld en niet je hoofdlijn. Onderlijn gebroken??nieuwe eraan en verder vissen. Zelf zet ik nooit een loodje op mijn onderlijn. Als ik zo dicht bij de grond mijn lood wil hebben pak ik een kortere onderlijn. Een onderlijn vervangen doe je door het lusje van je onderlijn door te bijten en dan een iuteind tussen je tanden pakken en ertussen uit te trekken. Als iemand hier een andere manier voor heeft hoor ik het graag.
    Een eenvoudige manier om je onderlijnen op dezelfde lengte te krijgen is door in een plankje twee spijkers te slaan, niet helemaal, op de gewenste lengte van je onderlijn. Je knoopt je haak aan de lijn en hangt die achter de ene spijker. Je lijn gaat nu om de andere spijker heen en maak daar een lusje in. Als je dit altijd op dezelfde manier doet, hebben je onderlijnen altijd dezelfde lengte.
    Let er wel op dat je 1 spijker van boven in de plank slaat en de andere van onder er helemaal in. Anders krijg je het lusje niet goed van de spijker af.
    Ik hoop dat het niet te verwarrend is anders hoor ik het wel.

    Reageer

    • rudy vis
      sportvisser
      • 01-02-2003
      • 656
      • merelbeke

      #3
      hallo lex ik vind dit een zeer goede uitleg,maar als je nu een wedstrijd hebt met een gemengde visserij,wat doe je dan.ik vis soms met een onderlijn van40cm met een loodje n10 en dat verschuif ik dan volgens de omstandidheden,wat denk jij ervan?????

      Reageer

      • Frederik
        Specimen Hunter
        • 05-01-2005
        • 1734

        #4
        Goede vraag Rudy, met maar één antwoord maak ze dan allemaal op 40 cm lengte waar is dan het probleem.
        Groetjes Frederik.

        Reageer

        • Slafes
          Sportvisser
          • 31-01-2003
          • 844
          • Leuven

          #5
          Ik vis met een warteltje, als je toch recreatievisser bent, dan kan je zo het kleinste type warteltje nemen, en dan kan je lekker makkelijk je onderlijntjes aan een soot "speldje" bevestigen,... Tip, koop een zwitsers zakmes, goedkoopste, met zo een klein schaartje in, breekt je onderlijn, dan knip je de over, veel minder kant op schade aan je gebit en draad!

          Ik vis trouwens met langere onderlijn, omdat ik meestal vrij dikke hoofdlijn gebruik, en ik kan ook vis vangen op de bodem, zonder een loodje te gebruiken, loodje op je onderlijn is makkelijk als je gaat overloden,... Alsook, als je op brasem gaat vissen, kan je al iets zwaarder aas op je haak doen, heb je niet altijd een loodje nodig, zeker niet op een vijver waar geen stroming is.
          http://www.wandelendetakken.be

          Reageer

          • rudy vis
            sportvisser
            • 01-02-2003
            • 656
            • merelbeke

            #6
            Frederik,vanaf nu vis ik met onderlijntjes van 10cm.de reden is met een lange onderlijn zoals ik vroeger deed ben je altijd beperkt.neem nu bij veel stroming en je moet 3of4 loodhageltjes naar beneden schuivenen het aas moet 20cm op de bodem liggen krijg je al problemen.is misschien een rare uitleg maar ik hoop dat je het verstaat.groeten

            Reageer

            • Frederik
              Specimen Hunter
              • 05-01-2005
              • 1734

              #7
              Versta ik heel goed Rudy heb vroeger op de Leuvense vaart en op het Willebroeks kanaal ook met onderlijntjes gevist, ga al 42 jaar vissen en heb al heel wat uitgeprobeerd met resultaat en zonder resultaat geef ik graag toe, men is nooit te oud om te leren en ik leer elke dag nog bij zelfs via dit forum.

              Groetjes Frederik

              Reageer

              • lex

                #8
                Rudy,

                Je kunt de lengte van je onderlijn bepalen door je verkliklood te verschuiven. Dit loodje zit dan toch gewoon op je hoofdlijn.
                Ik gebruik over het algemeen lijntjes van 17 cm. Dit is dwarrelend genoeg om een goede presentatie te krijgen. Vis niet met een te dikke hoofdlijn want daardoor kan je montage toch te stijf worden.

                Reageer

                • rudy vis
                  sportvisser
                  • 01-02-2003
                  • 656
                  • merelbeke

                  #9
                  Akkoord lex, maar als je het verklikloodje op 10cm wil krijgen ,als je vb op voorn vist moet je al een loodje van de hoofdlijn knijpen voor op uw onderlijn te steken.en dat is juist hoe dunner hoe soepelder.ik vis steeds zo dun mogelijk, ook de haakgrootte is van groot belang. vele groeten en vang ze .

                  Reageer

                  • Braakdraak
                    Banned
                    • 23-02-2003
                    • 325

                    #10
                    Ik vis nooit met een onderlijn. Ik zie alleen maar nadelen hierin.

                    Reageer

                    • kantvisser
                      Bart Van Peborgh
                      • 24-12-2002
                      • 837
                      • Koningskooikt

                      #11
                      Het enige voordeel van onderlijnen is dat als ge vist op een plaats waar ge makkelijk vasthangt in het water ge aleen stukken hebt aan uw onderlijn en niet aan de hoofdlijn en ge bijvoorbeeld uw pen verspeelt met het kapot trekken van de lijn
                      Groeten van Kantvisser

                      Bart Van Peborgh
                      Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                      Koning 2004

                      http://mokabe.be

                      Reageer

                      • Braakdraak
                        Banned
                        • 23-02-2003
                        • 325

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door kantvisser
                        Het enige voordeel van onderlijnen is dat als ge vist op een plaats waar ge makkelijk vasthangt in het water ge aleen stukken hebt aan uw onderlijn en niet aan de hoofdlijn en ge bijvoorbeeld uw pen verspeelt met het kapot trekken van de lijn
                        Als je een pen of een dobber verspeelt, dan ben je niet een professionele visser. Als bij mij een snoertje knapt (en ik takel vissen van 1KG zonder schepnet er uit) dan knapt het ALTIJD tussen lood en haak.

                        Reageer

                        • kantvisser
                          Bart Van Peborgh
                          • 24-12-2002
                          • 837
                          • Koningskooikt

                          #13
                          dan ben jij een zeer straffe kerel
                          Groeten van Kantvisser

                          Bart Van Peborgh
                          Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                          Koning 2004

                          http://mokabe.be

                          Reageer

                          • Braakdraak
                            Banned
                            • 23-02-2003
                            • 325

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door kantvisser
                            dan ben jij een zeer straffe kerel
                            Sorry, ik ben een domme Nederlander. Straffe kerel?

                            Reageer

                            • rudy vis
                              sportvisser
                              • 01-02-2003
                              • 656
                              • merelbeke

                              #15
                              Braakdraad met welk merk van wasdraad vst ge????????????????????????

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎