matchtuigjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kurt1968
    Frequent aanwezig
    • 10-08-2009
    • 153
    • Wetteren

    matchtuigjes

    Hallo ,

    nu het nieuwe seizoen bijna van start kan gaan , had ik volgende vraag ;

    Ik heb net nieuwe draad op de molen gespoeld , 14/°°.
    Nu had ik ergens gelezen dat het handig en snel is om je tuigjes reeds op voorhand te maken .

    Maak ik ze ook op 14/00 , en met welke knoop maak ik het dan vast aan de hoofdlijn?

    gr
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    #2
    met een albright knoop is denk het snelste, maar verder kan iedere knoop die je normaal gebruikt om 2 lijnen aan elkaar te maken.

    zolang het knoopje maar goed door de oogjes heen loopt.

    en zolang je geen heel zware pennen over een heel grote afstand gaat gebruiken kan het best met 14/00, mocht je dat wel gaan doen zou je een zwaardere lijn kunnen gebruiken die ook als voorslag fungeert.

    het was geloof ik een artikel in een BEET van afgelopen najaar waarin het werdt beschreven.

    (zelf bewaar ik eigenlijk alleen de stukjes lijn met loodjes er op (loodlijntjes), het compleete tuigje kan wel maar dan moet ik eerst eens voldoende lange tuigenrekjes gaan kopen)

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #3
      Veel mensen maken hun loodlijnen voor de verschillende dobbers al klaar zodat je ze niet iedere keer uit hoeft te loden.
      Een albright knoop lijkt me wat overdreven en die kun je later alleen maar afknippen. Een loodlijn kun je met een lus in lus of een miniwartel bevestigen.
      De lijndikte van 14/00 is prima zolang je niet zwaar gaat vissen. Onder de loodlijn kun je dan een dunnere onderlijn zetten. Als je met zware dobbers gaat vissen zou ik inderdaad voor een 16/00 of 18/00 voorslag gaan anders gaat het dobbers kosten.
      Zelf maak ik mijn montage altijd gewoon aan het water en met de slider neem ik de hengels altijd opgetuigd mee in de foudraal
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • henkus
        Met enige kennis...
        • 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
        Veel mensen maken hun loodlijnen voor de verschillende dobbers al klaar zodat je ze niet iedere keer uit hoeft te loden.
        Een albright knoop lijkt me wat overdreven en die kun je later alleen maar afknippen. Een loodlijn kun je met een lus in lus of een miniwartel bevestigen.
        De lijndikte van 14/00 is prima zolang je niet zwaar gaat vissen. Onder de loodlijn kun je dan een dunnere onderlijn zetten. Als je met zware dobbers gaat vissen zou ik inderdaad voor een 16/00 of 18/00 voorslag gaan anders gaat het dobbers kosten.
        Zelf maak ik mijn montage altijd gewoon aan het water en met de slider neem ik de hengels altijd opgetuigd mee in de foudraal
        Klop als een bus, bij het maken van complete tuigen (waarover dit topic gaat) denk ik dat een lus in lus of miniwartel een beetje vervelend is,
        Loodlijntjes maak ik i.d.d. altijd met een miniwartel boven en onder, en liefst 1 slag dunner dan mijn hoofdlijn (eventueele breuk boven mijn onderlijn gebeurt dan in de loodlijn)

        maar bij een compleet tuig zou ik dat niet doen,

        En ook ik neem het liefst e.e.a. opgetuigd mee naar de kant, maar soms zijn de omstandigheden heel anders dan je je had voorgesteld, en dan is het omwisselen van een loodlijn en dobber, wel erg makkelijk, net als het kant en klaar hebben van andere tuigen trouwens

        Reageer

        • Begin
          Newbie
          • 20-03-2010
          • 21
          • Zoetermeer

          #5
          Shimano Speedmaster 380FA gegevens.

          Op www.nordfishing77.at is deze matchhengel nog te koop. Mijn vraag is aan bezitters van deze hengel, de gegevens die op deze site staan komen die overeen met jullie speedmaster ?
          Of heb je de gegevens die op jouw hengel staan voor me, zodat ik deze bij eventuele aanschaf bij deze webshop de mogelijkheid heb om het te verifieren ?
          Zijn er meerdere type Speedmasters geweest zoiets van heavy o.i.d. ?

          Alvast bedankt.

          Hans.

          Reageer

          • Foxdonut
            I have a bream!
            • 09-04-2010
            • 1237
            • Gro

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Begin
            Op www.nordfishing77.at is deze matchhengel nog te koop. Mijn vraag is aan bezitters van deze hengel, de gegevens die op deze site staan komen die overeen met jullie speedmaster ?
            Of heb je de gegevens die op jouw hengel staan voor me, zodat ik deze bij eventuele aanschaf bij deze webshop de mogelijkheid heb om het te verifieren ?
            Zijn er meerdere type Speedmasters geweest zoiets van heavy o.i.d. ?

            Alvast bedankt.

            Hans.
            Wees gerust Hans. nordfishing is een zeer correcte zaak. Heb onlangs een speedmaster 420 daar gekocht en alles klopt precies. Keurig verpakt in dpd pakket met tracking en de speedmaster zat in originele koker
            Groet,

            Foxdonut


            www.wedstrijdvisser.com

            Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎