keuze matchhengel shimano?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ooggetuigen
    Match en Feeder
    • 06-08-2009
    • 11
    • best

    keuze matchhengel shimano?

    Beste Vissers,

    Ik ben van plan om een matchhengel aan te schaffen. Welke lijkt jullie de beste keuze? Ik zat te denken aan een speedmaster van 4.20 of hebben jullie nog andere / betere ideeen?

    SMAX39F Speedmaster AX Match FA 3 197 g 3.90 m
    SMAX42F Speedmaster AX Match FA 3 206 g 4.20 m
    SMAX45F Speedmaster AX Match FA 3 233 g 4.50 m

    @ Gerrit, welke matchhengel heb jij ?
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    Wil je alleen met de vaste montage vissen tot een meter of 30, koop dan een gewone 390 (niet de FA). De 450 is gemaakt om 60 meter te kunnen gooien met zware dobbers. In het algemeen heb je daar dus weinig aan. De 420 is denk ik het meest interessant. Hier kun je mee met de vaste montage vissen en met sliders op afstanden tot 40-45 meter, afhankelijk van de diepte. Wil Vis je niet verder dan 30 meter met de slider, dan zou ik de 390 FA pakken. Het hang dus volledig af van he water waar je vist. De 420 is het meest safe.
    Carpe Diem

    Reageer

    • ooggetuigen
      Match en Feeder
      • 06-08-2009
      • 11
      • best

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
      Wil je alleen met de vaste montage vissen tot een meter of 30, koop dan een gewone 390 (niet de FA). De 450 is gemaakt om 60 meter te kunnen gooien met zware dobbers. In het algemeen heb je daar dus weinig aan. De 420 is denk ik het meest interessant. Hier kun je mee met de vaste montage vissen en met sliders op afstanden tot 40-45 meter, afhankelijk van de diepte. Wil Vis je niet verder dan 30 meter met de slider, dan zou ik de 390 FA pakken. Het hang dus volledig af van he water waar je vist. De 420 is het meest safe.
      Ik wil er ook mee op de maas kunnen vissen, dus ik verwacht dat de 420 dan perfect is voor mij. Ik ben nog even benieuwd naar de andere reacties.

      Reageer

      • SvVoorden
        Sportvisser
        • 26-07-2002
        • 747
        • Woerden

        #4
        Op de Maas met de match? Dan moet deze wel stil staan anders wordt het knap lastig. Ga je dan slideren?
        Als je echt op de Maas gaat slideren kocht ik een 450SPC.

        Wat de hengelkeuze betreft ben ik het verder helemaal met Kosmozz eens. Met een 420 FA kun je eigenlijk alles doen behalve vissen met echt lichte pennetje, dan is deze te stug naar mijn zin.
        Sjaak van Voorden

        Reageer

        • ooggetuigen
          Match en Feeder
          • 06-08-2009
          • 11
          • best

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
          Op de Maas met de match? Dan moet deze wel stil staan anders wordt het knap lastig. Ga je dan slideren?
          Als je echt op de Maas gaat slideren kocht ik een 450SPC.

          Wat de hengelkeuze betreft ben ik het verder helemaal met Kosmozz eens. Met een 420 FA kun je eigenlijk alles doen behalve vissen met echt lichte pennetje, dan is deze te stug naar mijn zin.
          Hoezo dat je kan toch ook met de vaste stok op de maas vissen

          Reageer

          • zev
            Zomaar Een Visser
            • 10-01-2009
            • 86
            • Echt

            #6
            Op de maas matchen Forget it. Er zit altijd zodanige stroming in het water, althans bij ons diepte 7 meter +, (ook al lijkt het of het stilstaat) dat de slider door de lijn meegenomen wordt. Schaf dan maar een bolo aan dan kun je de lijn boven water houden.

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Niet kunnen matchen op de rivier?



              Verder schijn je nu voor de match zelfs bulklood met ankertjes te hebben.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Foxdonut
                I have a bream!
                • 09-04-2010
                • 1237
                • Gro

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                Niet kunnen matchen op de rivier?



                Verder schijn je nu voor de match zelfs bulklood met ankertjes te hebben.
                Die ankertjes moet je zelf fabriceren door een gaatje in een bulkloodje te boren en er pennetjes in te zetten. Huisvlijt
                Groet,

                Foxdonut


                www.wedstrijdvisser.com

                Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                Reageer

                • ooggetuigen
                  Match en Feeder
                  • 06-08-2009
                  • 11
                  • best

                  #9
                  hm okee dus of vaste stok op de maas of feeder dan?

                  Reageer

                  • Kosmozz
                    Match en Feeder
                    • 25-07-2005
                    • 1959
                    • Hannut

                    #10
                    Een 420 is ook prima voor op de maas, lijkt mij. Je zult toch niet veel zwaarder vissen dan een gram of 15 bulk op de lijn? Driftend kun je prima vissen met de slider op de rivier met hengels van 420. Op de ijssel gaat het perfect in ieder geval. Helaas wordt deze methode te weinig beoefend in NL terwijl het 1 van de leukste manieren is om vis te vangen.
                    Carpe Diem

                    Reageer

                    • Foxdonut
                      I have a bream!
                      • 09-04-2010
                      • 1237
                      • Gro

                      #11
                      Mag ik even een domme vraag tussen door stellen mbt het matchvissen? Ik snap het slideren niet helemaal. Begrijp ik het goed dat je voor het slideren alle gewichtjes die standaard op de matchdobber zit verwijderd
                      en alleen dedobber met een bevestigingsstukje overhoud?

                      Of is het beter een volledig onverzwaarde pen te gebruiken? Lijkt me dat dat niet zo lekker gooit (?)
                      Groet,

                      Foxdonut


                      www.wedstrijdvisser.com

                      Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                      Reageer

                      • ooggetuigen
                        Match en Feeder
                        • 06-08-2009
                        • 11
                        • best

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                        Een 420 is ook prima voor op de maas, lijkt mij. Je zult toch niet veel zwaarder vissen dan een gram of 15 bulk op de lijn? Driftend kun je prima vissen met de slider op de rivier met hengels van 420. Op de ijssel gaat het perfect in ieder geval. Helaas wordt deze methode te weinig beoefend in NL terwijl het 1 van de leukste manieren is om vis te vangen.
                        Mooi, wat voor molen adviseer je daarbij? En hoeveel honderste hoofdlijn 12/00 ?

                        Reageer

                        • henkus
                          Met enige kennis...
                          • 23-12-2008
                          • 457
                          • hoogmade

                          #13
                          bij het matchen ga ik eigenlijk altijd uit van een hoofdlijn van 14/00, dat geeft je genoeg ruimte om met onderlijnen van 12/00 te kunnen vissen zonder alles om te hoeven bouwen.

                          Als je zware visserij verwacht kan je eventueel een zwaardere hoofdlijn kiezen maar vaak is 14/00 voldoende.

                          @ foxdonut, het gooien met een volledig ongelode slider is i.m.h.o. de meest makkelijke mannier van gooien met de match, de dobber volgt je lood ipv. dat je lood je dobber volgt, persoonlijk vind ik dat wel prettig

                          Reageer

                          • ooggetuigen
                            Match en Feeder
                            • 06-08-2009
                            • 11
                            • best

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door ooggetuigen
                            Mooi, wat voor molen adviseer je daarbij? En hoeveel honderste hoofdlijn 12/00 ?
                            Ik zit te denken aan een Shimano XTE-A 5000 molen. Volgens mij is dat een perfecte combinatie.

                            Reageer

                            • Deemes
                              Met enige kennis...
                              • 06-09-2005
                              • 335
                              • Retie

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door henkus
                              bij het matchen ga ik eigenlijk altijd uit van een hoofdlijn van 14/00, dat geeft je genoeg ruimte om met onderlijnen van 12/00 te kunnen vissen zonder alles om te hoeven bouwen.

                              Als je zware visserij verwacht kan je eventueel een zwaardere hoofdlijn kiezen maar vaak is 14/00 voldoende.

                              @ foxdonut, het gooien met een volledig ongelode slider is i.m.h.o. de meest makkelijke mannier van gooien met de match, de dobber volgt je lood ipv. dat je lood je dobber volgt, persoonlijk vind ik dat wel prettig
                              Zo zie je maar, elk zijn mening en ervaring.
                              Ik persoonlijk vind het toch net iets lekkerder gooien wanneer er ongeveer nog 1/5 van het werpgewicht aan de slider zelf zit.
                              Verder zijn er nog de diverse uitlodingssystemen ( Vast bulk, schuivend bulk, stangetje, .... ) maar die zijn voor mij dan weer afhankelijk van allerlei factoren; soort visserij ( brasem, voorn, .. ), water ( stroming, diepte,... ), etc.....
                              Kortom, goed matchen is niet iets wat je zomaar eens effetjes doet, hier komt net als bij alle visserijen trouwens heel veel oefening en inzicht kijken!

                              Dirk
                              \'k Pak \'m \'beet\'!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎