Opgeruimd staat netjes.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.
    • 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

    Opgeruimd staat netjes.

    Mischien een dom topicnaam, mischien voor sommige een vanzelfsprekend iets en voor anderen mischien weer niet.
    De één koopt liever de ander bouwt of verbouwt.
    Er worden veel vragen gesteld omtrent het zelf fabriceren van dobbers, voerkorfen etc.
    Je leest daarin tegen nagenoeg nooit over het zelf fabriceren van tuigenplankjes, viskisten, koffers etc.
    Of zelf gemaakte cq zelf bedachte aanpassingen of oplossingen.

    Ik zelf mag graag wel eens prutsen, soms is het niets en soms is het wel eens handig.
    Ik ben dus een zogenaamde tasvisser, niet voor de visvangst maar puur het verslepen van mijn materiaal.
    Ik zelf zweer bij zo'n ouderwetse "groningse"vistas maar bij gebrek aan beter heb ik dus nu zo'n carryall.
    Precies zo'n "handige" schoudertas met gigantisch veel vakken waar weer gigantisch veel kleine spulletjes inkunnen die je nadien Of niet nodig hebt
    of kwijt raakt of simpelweg niet weer kunt vinden.
    Dus waar kun je dan die kleine kwetsbare prularia dan in stoppen...............
    Juist ja, een handig opbergbak.
    Een bak voor je lijnen, een bak voor je korfen en lood en natuurlijk een bak voor je tuigen.
    Wat weer resulteerd in het graaien in die "handige tas" om dan uiteindelijk de onderste bak naar boven te halen.
    Nu heb ik gedacht van ik koop gewoon een box waar alles inpast en ook nog tegen een stootje kan.
    Nu kun je deze bij een gerenomeerde lokale visboer volop krijgen tegen wat mindere zachte prijs en natuurlijk
    met een indeling waar het meeste weer niet in past of waar je niet mee uit de voeten kunt.
    Onlangs liep ik door een bouwmarkt en kwam ik een handig en vooral goedkope solide toolbox tegen.
    Met verwisselbare en/of uitneembare bakken.


    Thuis aangekomen begon het gepuzel, waarbij ik tot de conclusie kwam dat de helft van deze bakjes voor mij geen nut hadden,
    dus die kon ik er uit laten.
    De bakjes zijn uitneembaar en zitten erin geklemt opdat ze niet kunnen verschuiven.
    Na wat geschuif en gepuzel kon ik mooi mijn zooi erin kwijt.
    Doch had ik nog wel een probleem met mijn tuigenplankjes.
    Deze had ik eerst maar gewoon los bovenin gepleurd omdat ik het gewoonweg niet fatsoenlijk er in kreeg.
    Totdat ik vanmiddag een ingeving kreeg.
    De maten van de fabriekstuigenplanken voldeden niet en namen te veel ruimte in.
    Dus heb ik de bovenste vak leeggegooid en aan één zijde de nu overtollige bakken verwijdert.
    In de nu onstane lege gedeelte heb ik aan weerszijden in de breedte 2 plankjes geklemt en uiteindelijk de tussenliggende ruimte opgemeten,
    dit moest dan de lengte worden van mijn tuigenplankjes.
    Genoeg ruimte voor 11 tuigen ( voor mijn doen meer dan genoeg ).
    Nu konden dit geen fabriekstuigen worden, dus moest ik ook nog 11 plankjes fabriceren welks daar weer in pasten.
    Dit kon simpel opgelost worden door 11 stroken triplex, welks wel even in model moesten worden gebracht.
    Daarna heb ik op de 2 dwarsplankjes ieder 12 smalle latjes gelijmt ( waar dus de tuigen tussen worden geklemt ).
    Nu liggen de tuigjes mooi netjes op een rij naast elkaar en kan ze er zo uitnemen,
    zodra ik de deksel sluit zitten ze klemvast en kunnen ze er niet uitvallen.
    Als nu mijn tas weer eens van mijn schouders valt of omdondert kan daar in ieder geval niets mee gebeuren.
    En heb ik alles wat ik normaliter los in de tas heb liggen mooi compleet in één box.
    Dus het enige wat ik nu nog los heb liggen is mijn thermos, voer en aas.
    Mijn stoeltje heb ik tijdens het verplaatsen om de schouderband heen geslagen.

    Mischien een idee voor iemand die met het zelfde "probleem" zit.
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Dat is een goede tip om je kleine spullen en tuigenplankjes op te bergen als je niet te veel wilt investeren. Van o.a. Rive is mooi spul verkrijgbaar, maar dat spul is duurrr.

    Daarom maak ik gewoon gebruik van een 3-ladige Flambeau viskoffer die al een jaartje of 10 mee gaat. Hier in zit mijn lood, nylon, elastiek, haakjes e.d. Voor de tuigen heb ik 2 van die bakken met elk 8 hoge tuigenplankjes.

    Ik heb op de deksel van de bakjes een etiket geplakt met de lengte van de tuigen, de diameter lijn en het gewicht van de dobber. Op die manier kan ik gemakkelijk een keuze maken voor het juiste tuigje.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • fpulles
      omgeturnd
      • 15-02-2008
      • 1260
      • Eindhoven

      #3
      mooie en effectieve oplossing Amadeus.

      Ik vis zelf 85% met de feeder en 15% met de vaste stok. Daarom heb ik er voor gekozen om geen tuigenlade in m'n kist te hebben. Ik heb eenvoudigweg een tuigenlade van m'n oude fix2 genomen, daar een deksel op gemaakt met 2 scharnieren, een magneetsluiting, en een handvatje. Simpel en klein kissie met tuigen die altijd passen en makkelijk in een tas mee te nemen zijn, mocht ik met de vaste stok vissen.

      Frank
      oude hond kan ook trucjes leren

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Hallo Amadeus

        een mooi verhaal hoe je dingen oplost niks mis mee

        soms zijn er dingen in de handel voor een paar euro daar kun je het zelf niet voor maken

        maaar soms is het niet in de handel en moet je zelf iets verzinnen

        en daar kan ik het in de winter al heel druk mee hebben

        en dat geld voor / voer /montage,s /dobbers /korven / eigelijk alles wat niet naar mijn zin is en wat ik niet kan kopen

        zo heb ik van de winter een voerkorf gemaakt die met het zelfde gewicht meer stroomdruk af kan

        een minie buldozer zeg maar

        en met geldelijk gewin heeft het niks te maken mijn vrouwke zecht wel eens we eeten hier de duurste vis uit heel de straat (als ik dan is eens snoekbaarsje mee naar huis neem )
        gr Gerard

        Reageer

        • Mosselman
          Een wat oudere jongere
          • 13-01-2009
          • 259
          • Haren

          #5
          Hallo tester,

          Zelf wat maken/bedenken is een verrijking van je hobby, kan ik altijd waarderen. Kun je misschien wat meer vertellen over je voerkorf oplossing?
          Groeten Harry

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Mosselman
            Hallo tester,

            Zelf wat maken/bedenken is een verrijking van je hobby, kan ik altijd waarderen. Kun je misschien wat meer vertellen over je voerkorf oplossing?
            Hallo Mosselman

            inderdaad een verrijking van je hobby en het houd je van de straat

            ik heb een hekel aan die anker pinnen dus heb ik geprobeert iets te maken dat veel grond pakt compact is maar als het ergens achter blijft hangen voor de lijn breuk over de kop slaat

            ik zal een foto plaatsen als het lukt
            gr Gerard

            Reageer

            • Amadeus
              Knoeit wat aan het water.
              • 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

              #7
              Ik fabriceer ook mijn eigen korfen, very low budget.
              Kunstof lollie stokjes van de salmoniac lollie ( wat eigenlijk dunne kunstof buisjes zijn ) en kunstof eieren die in verrassingseieren zitten.
              Ik boor een 3 mm gat weerszijden door het hart van het ei, hier gaat later de lolliestok dwars door heen.
              In de eieren snij of boor ik rondom forse gaten, maar wel dusdanig zo dat het niet zijn stevig verliest.
              Deze gaten dienen later om je voer er in te kneden.
              Nu haal je de twee helften uitelkaar en duwt aan één zijde het lolliestokje door het hart heen.
              Nu wikkel je aan de binnenzijde van het ei, om het lolliestokje bladlood naar behoefte heen.
              Dan plaats je de andere helft van het ei ( ook weer het stokje door het hart ).
              Klaar, een simpel inline voerkorfje van 0,- en 5 minuten werk.

              Zo heb ik ook een breed overzet stuk gemaakt die over mijn feedersteun valt, hierdoor kan ik mijn feeder wat heen en weer positioneren.

              Gewoon van die kleine simpele dingetjes die het één en ander vergemakkelijken.
              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎