Dagje vissen met preston en guru

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Klokslag12
    Wil het wel vaker doen
    • 08-05-2010
    • 91
    • Beilen

    Dagje vissen met preston en guru

    Vandaag was het eindelijk zover. De hele dag de tijd om te vissen en de verse guru spullen te proberen.
    Om kwart over 5 in de auto gestapt, en bijna plankgas de 160 km naar de visput afgelegd, om de files maar voor te blijven.
    Daar aangekomen heb ik zoals gewoonlijk weer teveel spullen mee, en moet ik 2 keer lopen om alles op de stek te krijgen.

    Ik ben de eerste en kies vandaag voor stek 3.
    even een korte uitleg, het gaat om het water uit aflevering 6 van vis-tv van dit jaar. Stek 1 t/m 4 hebben ongeveer 60 meter breed water voor zich, en vanaf stek 3 kun je ook goed tegen de wal rechts voor je vissen.
    Marco en Ed zaten op stek 14 en 16 dacht ik.

    Snel de diverse pellets onder water gezet, en groendvoer aangemaakt. Vandaag alleen Sonybaits match method mix dark, en verder niets er door heen.
    Ik zet mijn stoel neer en ga mijn hengel optuigen.
    Ik begin met mijn 10 voet forcemaster, en hang daar een van mijn 4000 dl fa molens aan. Op de spoel zit 26/100 Berkley nylon en ik bedenk me dat ik bij de andere molen nog geen spoel met nylon heb. Gevlochten lijn is hier niet toegestaan.

    Ik begin met een 15 grams Preston elasticated flat method feeder, en als onderlijn eentje van Korum 4" lengte, haakmaat 12 met quickstop.
    Als aas een 8 mm witte shellfish boilie van Ringers.
    Grondvoer door de zeef, wat 2 mm pellets erdoorheen en met behulp van de Mould maak ik mijn eerste eitje klaar.

    Ik besluit eerst op zo'n 25 meter recht vooruit te gaan vissen. Ik zie wel beweging op de top, maar geen aanbeet. Na 3 minuten ingehaald, nieuw eitje gemaakt en weer ingeworpen. Na ongeveer 5 worpen besluit ik om een andere kleur aas te proberen, en ik doe er een oranje boilie aan.
    Vrijwel direkt trekt de top krom en gaat de vis er vandoor. Ik zet wat druk en pats! En de lijn valt slap. Stevig balend draai ik de lijn binnen, en zie dat het ringetje onderaan het elastiek er af is. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

    Nieuwe 15 grams small feeder er aan geknoopt, zelfde onderlijntje en weer vissen. Na een kwartier verander ik weer van aas en knoop een soft hooker pellet aan de hair. Dit vooral vanwege de donkere kleur die goed past bij het grondvoer.
    Vrijwel direkt gaat de top weer krom en na een flinke dril kan ik mijn eerste karper scheppen. Het is een schub van 51 cm en 6 pond. Ik grijns van oor tot oor. Wat is dit toch een leuke sport.

    Ondertussen spoel ik nylon op mijn tweede molen. Eerst halfvol met 40/100 karperlijn, en daarna 150 meter Gamakatsu 20/100.

    De top schiet weer in een hoek van 90 graden en na een paar meter dril schiet de haak los. Balen.
    ik zet mijn 11 voet Forcemaster in elkaar, en terwijl ik daar mee bezig ben stuitert mijn hengel volledig uit de steunen, en kan ik hem nog net grijpen. Ik dril de vis naar de kant en vlak voor het scheppen schiet ook deze los. Ik ben niet meer blij.

    Ik heb mijn tweede hengel nu ook klaar, maar als ik er een feeder aan wil knopen, zie ik dat de karperlijn nog om de clip zit. Die had ik daar even vastgezet om de hoofdlijn er aan te knopen.

    Weer knalt een vis mijn top krom, en weer heb ik een losschieter. Het wordt nu wel erg vervelend.
    Ik bekijk de onderlijn eens goed, en zie dat de hair in een wel heel vreemde bocht bij de haak vandaan wijst.
    Ik vervang de onderlijn, en binnen 5 minuten is het weer raak, en nu land ik de vis wel. Weer een schub van 51 cm, maar nu 7 pond.

    Het begint wat harder te waaien, en de vis laat het even afweten.
    Ondertussen heb ik de hoofdlijn van mijn 2de molen weer op de lege spoel gedraaid, de vullijn van de clip gehaald en de hoofdlijn weer opgespoeld.

    Ik haal mijn 10 voeter binnen en besluit met de andere hengel op 30 meter tegen de wal aan te gaan vissen.
    Ook knoop ik er nu een guru 24 grams feeder aan. De eerste worp levert direkt een spiegelkarper op van 8 pond bij maar 44 cm. Dit alles nog steeds op de pellet.

    Na een half uurtje nog een spiegeltje van 3 pond en een losser.
    Ik zet de 28 grams guru feeder in om wat verder weg te vissen, en vang eerst een 4 ponds spiegel en daarna een 6 ponds spiegel op een 12 mm boilie.

    Het volgende uur gebeurt er niets en besluit ik om de guru pelletfeeder te proberen. Ik heb ondertussen een paar onderlijntjes geknoopt met een guru qm1 haak maatje 12 en 14 en een korum quickstop in de lus.
    Ik moet zeggen dat deze haken me erg goed bevallen.
    Ook met de pelletfeeder vang ik karper. Eerst een spiegel van 7 pond, daarna nog een van 6 pond.

    Het begint ondertussen behoorlijk te waaien, en ik besluit toch weer over te stappen op preston. Ik vind het vullen van de feeder met de mould veel gemakkelijker dan met de hand.

    Ik stap over op de 30 grams mini feeder en mais als aas.
    Ik wil weer op 30 meter tegen de wal vissen, maar zie door de wind de feeder recht naar de bomen toe vliegen. Ik kan hem nog net blokken en de feeder valt net in het water op 15 meter afstand. Terwijl ik nadenk over liggen laten of weer inhalen voel ik dat een vis het aas heeft gepakt. Het blijkt een zeelt van 32 cm te zijn.

    Ik vang nog 3 spiegels van 5, 5 en 6 pond, en dan is het weer tijd om naar huis te gaan.

    Op de terugweg laat ik de dag nog eens passeren. Ik heb leuk gevangen, maar de guru feeder heeft mij niet overtuigd. Als ze er een mould bij maken wordt het misschien een ander verhaal, dat vind ik toch het sterke punt van preston.
    De pelletfeeder was een leuk experiment, dat ga ik nog wel vaker doen.
    De qm1 haken zijn wat mij betreft geweldig. Vooral in combinatie met een korum quickstop.
    De volgende keer wat meer soorten haakaas meenemen. Ook maden en wormen doen het daar erg goed.
    En minder spullen meenemen, maar dat denk ik elke keer


    2 juli ga ik er weer vissen, ik heb er nu al zin in!
    Vissers zijn lotgenoten.
  • Nappie0310
    Newbie
    • 05-10-2009
    • 37
    • Duiven

    #2
    Hallo,

    Mooi resultaat met de Preston zie ik. Zelf heb ik deze de afgelopen twee dagen ook geprobeerd maar helaas niet met hetzelfde resultaat.

    Ik heb gevist met de 15 grams Method feeder (zonder mould omdat die niet op voorraad was) en een softbait 10mm mini bolie in de smaak aardbei. Als voer heb ik een normaal feeder voer gebruikt wat voor mij nogal wat problemen oplevert omdat het dan weer te droog en dan weer te nat (vast) is volgens mij.

    Als ik inwerp in één van onze stads vijvertjes (+/1 150 cm diep) krijg ik wel vrij snel beweging in de top maar absoluut geen lekkere kromme top. Zelf haken doet de vis zich ook zeker niet. Nu een paar minuten ophalen en dan zit het voer er nog op en de mini bolie is verdwenen. Dit herhaalt zich meerdere keren en de vangst is dus zeer slecht.

    Er zitten wel veel karpers in dit water maar of ik krijg ze niet bij mijn aas of ze bijten niet zoals het zou moeten. Wat ik lees zou de method er juist toe moeten leiden dat je enorm felle aanbeten zou moeten krijgen maar dat is bij mij nog niet gelukt.

    Heeft iemand misschien tips voor mij? Ik doe blijkbaar iets fout maar zou graag willen weten wat.

    Alvast heelf erg bedankt voor de hulp.

    gr.
    Johan

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      #3
      leuk verhaal ,en altijd leerzaam hoe anderen er mee om gaan.Volgende keer minder lossers want ik kan me voorstellen dat dan je kookpunt berijkt .Kijk al weer uit naar je volgende verslag.
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎