waar zit de karper?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Sido
    Sportvisser
    • 06-09-2005
    • 801
    • dorpje aan franekervaart

    waar zit de karper?

    ik zou graag eens op karper willen vissen maar waar zitten die beesten?
    ondiep of juistr diep? en in watvoor water? (troebel/helder) en de informatie die je voor de rest nog heeft zou ik graag ontvangen
    Sido
    ____
    HSV: De Deinende Dobber
  • peterke
    Newbie
    • 11-02-2006
    • 30

    #2
    De meeste ik gevangen hebt , zijn langs de kant .....de meeste karpers ( op een vijver toch) gaan de kanten af voor voedsel ........je kan ook zien aan bubbels , stofwolken.....
    Of wachten op heel warm weer dan kan je ze makkelijk spotten aan de oppervlakte

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      1. Zoek een water waarvan je zeker weet dat er karper zit. Waar karper zitten is alleen achter te komen door ze zelf te zoeken.
      2. Kies bij voorkeur een parkvijver o.i.d. Niet te diep, niet te moeilijk.
      3. Ga eens een paar uur langs die vijver lopen, en (bij andere vissers) kijken.
      4. Voer op een warme dag eens wat korsten of drijvende hondenbrokken liefst vlak voor de kant of onder overhangende struiken, of voer bijvoorbeeld maïs op een stek zo'n 1 tot 3 meter uit de kant.
      5. Kijk of je vis ziet azen. Of ze drijvend aas van de oppervlakte afhappen, ofdat je bellensporen op je maïsvoerplek ziet.
      6. Zo ja, haal een geschikte hengel, en ga vissen.
      7. Zo nee, ga het ergens anders opnieuw proberen en begin weer bij punt 1.
      8. Begin met pennen en drijvend aas-vissen om kennis te maken met de karper en liever niet met statisch vissen, dus met vastloodsystemen e.d.

      Je krijgt alleen meer ervaring door het te gaan doen. Dan kom je er ook achter hoe gaaf deze sport is... Succes.
      ke:

      Oja, het is ook handig om een bepaalde beginervaring te hebben. Dus gewoon weten hoe je een brasem of zeelt drilt, hoe je ongeveer een pen uitlood, enz. Ik zeg niet dat jij dit niet hebt maar ik kom tegenwoordig net iets te veel mensen tegen waarbij dit wel het geval is, mede door de rodpod-cultuur.

      Gr. Pierre



      [Gewijzigd door Pierre op 02-14-06 at 11:11 PM]

      Reageer

      • Sido
        Sportvisser
        • 06-09-2005
        • 801
        • dorpje aan franekervaart

        #4
        je mag gerust wel zeggen dat ik dat niet heb hoor :P ik weet niet eens wat een pen is... ik heb wel eens een paar brasems gevangen maar toen ik erachter kwam hoe gaaf het was om eens op wat grotere vissen te vissen dan op voorntjes van 20 cm of baarsjes, ben ik gelijk overgegaan naar de snoek.
        Dus je kunt gerust zeggen dat ik 1% ervaren ben . ik ga wel even op google zoeken om wat informatie maar als er nog wat informatie is over pennen en andere apparte dingen zou ik die graag horen.

        btw bedankt pierre en peterke.
        Sido
        ____
        HSV: De Deinende Dobber

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #5
          Ik zou eerst wat ervaring opdoen met andere vissoorten en niet te hard van stapel lopen.
          Brasems en zeelten vangen met de vaste hengel bijvoorbeeld. Ik wil je niet ontmoedigen en je hoeft echt geen jaren op witvis gevist te hebben maar zonder basiskennis en basiservaring zal het lastig worden, of heel lang duren voordat je het niveau 'karper' onder de knie hebt. En witvissen is hartstikke leuk, zeker als je probeert grote brasem en zeelt te vangen. Ik heb het ook jaren gedaan, en doe het nog heel veel (vooral zeelt).

          Gr. Pierre

          Reageer

          • Sido
            Sportvisser
            • 06-09-2005
            • 801
            • dorpje aan franekervaart

            #6
            waar zit zeelt? :P ik ben nog maar 14 dus ik kan niet zo ver weg vissen. ik vis meestal in een stroomende sloot die op een kanaal is aangesloten (zijsloot van het van harinxma kanaal).
            de sloot is ± 2 meter diep, met een stuk walbeschoeiing en veeeeeel riet buiten het dorp.
            Sido
            ____
            HSV: De Deinende Dobber

            Reageer

            • Sido
              Sportvisser
              • 06-09-2005
              • 801
              • dorpje aan franekervaart

              #7

              dat is de sloot waar ik vaak aan vis (waar dit precies is weet ik niet maar het ziet er bij ons in de buurt ongeveer hetzelfde uit)


              [Gewijzigd door sid op 02-15-06 at 06:20 PM]
              Sido
              ____
              HSV: De Deinende Dobber

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Dat zijn nog verrekte lastige wateren om te karperen, zeker om te beginnen. Maar nooit geschoten is altijd mis.....
                Voor witvissen uitstekend.

                De wateren waar ik ben begonnen zijn park- en stadsvijvers zoals hieronder.
                Klein, niet diep, vrij veel karper en dicht bij huis.



                Ik weet alleen niet of ze dat soort watertjes in Friesland hebben??? Kon wel eens tegenvallen.

                Gr. Pierre


                [Gewijzigd door Pierre op 02-15-06 at 07:36 PM]

                Reageer

                • Sido
                  Sportvisser
                  • 06-09-2005
                  • 801
                  • dorpje aan franekervaart

                  #9
                  wel in friesland, maar dan moet ik eerst 10 km fietsen of miss wel 15, en dat heb ik er nou net niet voor over...

                  mooie vis trouwens!

                  en dan zal ik het wel bij witvissen en snoeken/snoekbaarsen houden, wat ook al heel leuk is. toch nog bedankt voor de hulp pierre.
                  nou maar hopen dat ik er eens een flinke brasem of zeelt (ik weet niet eens of zeelt bij ons in de sloot zit, ik heb er nog nooit een gevangen) uithaal en dan is mijn dagje weer goed.
                  Sido
                  ____
                  HSV: De Deinende Dobber

                  Reageer

                  • Henso
                    Met enige kennis...
                    • 14-12-2002
                    • 490
                    • Hoogezand

                    #10
                    Moi Sid,

                    Ik heb ( nog )niet zoveel verstand van karperen, maar je staat versteld in wat voor water allemaal karper zit.

                    In de onmogelijkste slootjes en plassen kun je karper treffen, vlak bij mijn huis is ook zo'n kanaaltje.
                    Ik woon er al jaren, maar wist nooit dat er karper zwom tot dat ik een keer in het voorjaar aan het voorntjes pikken was en de karper zag paaien.
                    Er is vlak bij mijn huis ook een vijvertje een paar honderd vierkante meter hooguit 70 cm. diep en zomers vaak nog minder, maar een prachtig water om met de pen op karper te vissen, ben ik ook per ongeluk achter gekomen.
                    Dus d'r is vast bij jouw in de buurt ook wel een water waar karper zwent, ook al zijn ze misschien geen 30 pnd., een karper van 10 pnd. is ook een prachtige vis.
                    Gewoon eens proberen, en goed opletten.
                    Als ik langs een kanaal of zo fiets heb ik altijd 1 oog om het verkeer in de gaten te houden en 1 oog om het water te bekijken.

                    Groetjes Henk


                    KANJER KAMPIOEN 2013
                    2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                    Reageer

                    • Pieter Stam
                      Tinca Tinca
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

                      #11
                      Kijk vooral goed op warme zomerdagen, en tijdens de paaitijd. Zoals Henso al zei, tijdens de paaitijd zijn ze gemakkelijk te herkennen. De karpers komen dan tot vlak bij de kant, zijn niet bang, en maken er een enorm waterballet van. Op warme dagen zie je vaak karper net onder het wateroppervlak liggen.

                      Als ik langs een kanaal of zo fiets heb ik altijd 1 oog om het verkeer in de gaten te houden en 1 oog om het water te bekijken.
                      Dat herken ik Henso . Tis niet voor niks dat mijn vismaat altijd zegt dat ik een wegpiraat op de fiets ben.


                      [Gewijzigd door Pierre op 02-16-06 at 09:47 PM]

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎