Zeelt vangen tijdens het karperen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #76
    Mais zou ik aan een losse hair hangen. Wormen lijkt me niet zo'n probleem. Ik heb het testen van de maggotclip vorig jaar beperkt tot een paar uurtjes. 100 losse piepen en een brasem van 15 cm verder heb ik de moed (tijdelijk) opgegeven.

    KR, Pieter

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2326
      • Ter Apel

      #77
      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
      Mais zou ik aan een losse hair hangen. Wormen lijkt me niet zo'n probleem. Ik heb het testen van de maggotclip vorig jaar beperkt tot een paar uurtjes. 100 losse piepen en een brasem van 15 cm verder heb ik de moed (tijdelijk) opgegeven.

      KR, Pieter
      Ik ga de maggotclips gewoon proberen dan zal ik mijn ervaringen wel laten weten hier op het forum.
      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • Joey
        Witvisser en Roofvisser
        • 16-05-2006
        • 122
        • Breda

        #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
        Ik ben weer begonnen met het aanleggen van een voerplek met duivenvoer, hennep en vismeel boillies. Nu heb ik maggotclips medium van Korda aangeschaft met de bedoeling deze aan de hair te hangen.

        Ik neem aan de je aan een maggotclip naast maden ook rustig wormen en mais er aan kunt hangen?
        Klopt. Wormen kan. Mais zou ik toch eerder op een hair plaatsten i.p.v. aan een maggotclip.

        Probeer ook eens een garnaaltje (gewoon uit de supermarkt) aan de haak. Echte zeelt-killer.
        www.beekvissers.web-log.nl

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2326
          • Ter Apel

          #79
          Vanmiddag in de hengelsportzaak geweest om twee hengelsteuntjes te halen waar de hengels in geklemd kunnen worden. Verder heb ik nog een bakje 10 mm white shellfish boillies meegenomen om eens te gaan proberen.

          Mijn bedoeling is om 1 hengel uit te rusten met een vastloodmontage en een 18 mm vismeelboillie op de hair en deze op de voerplek te leggen voor de karper. Verder wil ik met andere hengel proberen om de aanwezige zeelten en brasems te verleiden. Als aas heb ik minibollies, mais en maden.

          Ik ga van nylon (±20/00) een onderlijn maken met een hair, zodat ik op de hair de 10 mm boillies kan plaatsen. Mais zal ik dan ook op de hair vissen i.p.v. maggotclip.

          Garnaaltjes kun je daar zo mee vissen of moet je daar ook mee voeren?
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • Dopey
            Frequent aanwezig
            • 15-04-2009
            • 106
            • Maastricht

            #80
            Hallo Rolla,
            wat de laatste keer voor mij als een trein heeft gewerkt waren Halibut pellets van 14 mm icm de method feeder met Halibut methodmix met daaronder door een blikje tonijn, wat stukjes frolic en gekiemde hennep. Heb er hier tijdens een sessie van 6 uur op een vijver 11 zeelten mee weten te vangen en 2 brasems. Gewoon op de feederhengel, geweldige aanbeten!
            Eerste keer dat ik met de method viste overigens, maar dit weekend ga ik het weer proberen.

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2326
              • Ter Apel

              #81
              Voor het vissen met de method ga ik voorlopig mijn 2,5 lb karperhengels gebruiken i.c.m. methodfeeders van Korda. Ik schuif een stukje tube op de lijn, daarna de methodfeeder en daaronder knoop ik een wartel met een quicklink. In de quicklink hang ik dan mijn onderlijn. Voor de beetregistratie gebruik ik electronische beetmelders i.c.m. micro swingers van Fox.

              I.p.v. nylon te gebruiken vraag ik mij af of ik Kryston Slikworm (10lb / 4,5 kg) kan gebruiken om onderlijnen te maken voor het vissen met miniboillies en medium maggot clips. De onderlijn maak ik dan ± 20 cm lang en als haak gebruik ik een Kensaki 3030-BN, maat je 8.

              Ik kan natuurlijk ook een maiskorrel op de hair schuiven en daaronder een minibollie. Of een miniboillie met daaronder de maggot clip. Zou dit werken op om de kleine vis te weren?
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #82
                Ik gebruik geen nylon als ik met vastlood op zeelt vis. Ik vind de knotless-knot slecht werken bij nylon. Die breekt heel snel op een of andere manier. Ik vis ook met een 10 lb onderlijn, Fox Reflex. Ik zou het om te beginnen gewoon proberen met alleen de clip. Ik weet niet hoeveel witvis je op je water hebt. Misschien valt het wel heel erg mee. Dan heb ik je bang gemaakt voor nix . Daarna kun je alsnog verder experimenteren.

                Groet, PIeter

                Reageer

                • hopjesvla
                  Met enige kennis...
                  • 26-03-2009
                  • 353
                  • hazerswoude

                  #83
                  Rolla, een onderlijn van 20 cm gaat denk ik niet werken met de method. dat is in iedergeval mijn ervaring, als ik met de method vis dan is mijn onderlijn max 10 cm.

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2326
                    • Ter Apel

                    #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                    Ik gebruik geen nylon als ik met vastlood op zeelt vis. Ik vind de knotless-knot slecht werken bij nylon. Die breekt heel snel op een of andere manier. Ik vis ook met een 10 lb onderlijn, Fox Reflex. Ik zou het om te beginnen gewoon proberen met alleen de clip. Ik weet niet hoeveel witvis je op je water hebt. Misschien valt het wel heel erg mee. Dan heb ik je bang gemaakt voor nix . Daarna kun je alsnog verder experimenteren.

                    Groet, PIeter
                    Witvis genoeg. Het betreft hier een niet bevaarbaar kanaal van een meter of 10 à 15 breed. Ik hoop aankomend weekend weer te kunnen gaan vissen. Ik heb vanavond even geprobeerd met een methodfeeder en als aas een maiskorrel en een miniboillie. In totaal 2 uur gevist, maar omdat het harder begon te waaien en de wind naar mij toe stond ben gestopt.

                    Als de temperaturen komend weekend beter zijn dan haal ik even een bakje maden en zal de maggot clip eens proberen.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • peterg
                      Komt net kijken
                      • 04-01-2010
                      • 98
                      • IJsselstein

                      #85
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                      Ik ben weer begonnen met het aanleggen van een voerplek met duivenvoer, hennep en vismeel boillies. Nu heb ik maggotclips medium van Korda aangeschaft met de bedoeling deze aan de hair te hangen.

                      Ik neem aan de je aan een maggotclip naast maden ook rustig wormen en mais er aan kunt hangen?
                      Werpgewicht kan ook, maar de vangsten zullen beperkt blijven.
                      PeterG

                      Reageer

                      • Joey
                        Witvisser en Roofvisser
                        • 16-05-2006
                        • 122
                        • Breda

                        #86
                        Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                        Garnaaltjes kun je daar zo mee vissen of moet je daar ook mee voeren?
                        Je hoeft er niet perse mee te voeren. Ik maak altijd een voerplekje van duivenvoer of hennepzaad en dan vis ik daar met een garnaaltje (direct op de haak).
                        www.beekvissers.web-log.nl

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #87
                          En Rolla, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je succes hebt gehad?

                          MVG, Pieter

                          Reageer

                          • Rolla
                            Allroundvisser
                            • 03-05-2009
                            • 2326
                            • Ter Apel

                            #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                            En Rolla, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je succes hebt gehad?

                            MVG, Pieter
                            Maggotclips heb ik slechts een keer geprobeerd zonder succes. Ik heb me onlangs een paar methodfeeders van Guru gehaald en nylon onderlijntjes van Korum en ben eens gaan experimenteren met de method en miniboillies. Als voer brasemvoer van Sensas met daar aan toegevoegd aardbeien additief van M. v/d Eynde. Een week geleden 1 karperhengel er in gelegd te samen met een feederhengel. Na een tijdje wat piepjes op de feederhengel en opeens een terugzakker. Snel de hengel ter hand genomen en lijn binnen gedraaid en een mooie brasem weten te landen. Als aas gebruikte ik een witte vismeelminibollie.

                            Vanavond nog even met de karperhengels gevist op mijn vaste voerplek met aan de ene hengel een 18 mm boillie en aan de andere 2 maiskorrels en een miniboillie, maar geen succes. Na een paar uurtjes maar weer gestopt.

                            Het is weer is momteel nog niet geweldig vergeleken met vorig jaar en dat is in de vangsten ook te zien. Vorig jaar een aantal keren gehad dat de hengels er nog maar net in lagen en ik had al beet op mijn karperhengel die voorzien was van een aantal maiskorrels. Afgelopen zondag overigens ook nog met de method gevist met maiskorrels op de hair en geen beet gezien.

                            Ik probeer deze week elke avond te vissen op mijn voerplek er zal van zelf weer een karper langs zwemmen.
                            Aangepast door Rolla; 21-06-2010, 20:49.
                            Vaste stok | Match | Feeder

                            Reageer

                            • reijntjes
                              Swingt(o)(i)pper
                              • 12-12-2005
                              • 3497
                              • Asten

                              #89
                              Als voer brasemvoer van Sensas met daar aan toegevoegd aardbeien additief van M. v/d Eynde.
                              Ik zou voor de method feeder toch eens een speciaal method feeder voer gaan proberen.
                              Je vist nu met een zoet voer en een vismeel boilie. method feeder voer is meestal op basis van vismeel
                              dan is de combinatie met je boilie ook wat logischer.
                              Ik zou door het voer wat voerpellets en mais doen en vissen met mais op de hair of een mini boilie of pellet.
                              Ik mag geen reclame maken maar bij Sonubaits is alles wat je nodig hebt te verkrijgen.


                              Na een tijdje wat piepjes op de feederhengel
                              Zonde dat je op met een feederhengel toch een pieper gebruikt.
                              Op de manier zoals hier boven beschreven krijg je vaak spectaculaire aanbeten. Soms trekken ze de hengel van de steun.
                              Groeten

                              Frank

                              2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                              2016 walk-over Blauforlaet !
                              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                              Reageer

                              • Pieter Stam
                                Tinca Tinca
                                • 11-10-2002
                                • 2882
                                • NL

                                #90
                                Oke, dus ook bij jou is de maggotclip ook bij 1 experiment gebleven. Misschien dat ik ze ooit nog eens te voorschijn haal uit de doos, maar voorlopig ook niet meer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                                Het is weer is momteel nog niet geweldig vergeleken met vorig jaar en dat is in de vangsten ook te zien.
                                Daar heb ik geen last van. Ik vang uitstekend zeelt de laatste weken waaronder hele mooies. Alles op de pen overigens.

                                Methodfeederen heb ik geen ervaring mee. Als ik statisch op zeelt vis, is dat met vastlood. Het komt misschien omdat ik het nooit geprobeerd heb, maar ik zie nog steeds niet in wat een methodfeeder voor voordeel heeft t.o.v. een normaal vastloodsysteem. En nadelen kan ik er zo een paar van verzinnen. Maar de hele sportvisserij is laaiend enthousiast dus ik zal het ongetwijfeld bij het verkeerde eind hebben.

                                MVG, Pieter

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎