Zeelt vangen tijdens het karperen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #91
    Heren dank voor de reactie.

    @Reijntjes,
    Ik had al begrepen dat de aanbeten snoeihard zijn en natuurlijk is het zonde om een pieper te gebruiken. 'T was even niet anders. Ik zal morgenavond eens kijken in de hengelsportzaak wat er zoal aan methodvoer te krijgen is voor de method.

    De combinatievoer en boillie is niet geheel juist daar heb je gelijk in.


    @Pieter Stam,
    In de Beet van juli staat ook een stuk over vast lood vissen met de feederhengel in. In feite is het gewoon een vorm van karperen.

    Na het lezen van topics hier op het forum over de method leek het mij leuk om ook eens te proberen.

    Wat zijn volgens jou dan de nadelen?
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #92
      Ik heb er geen ervaring mee dus het is alleen theoretisch.

      1. Je vist over het algemeen met lood dat te licht is om het een echt zelfhaaksysteem te noemen. Method feeder zijn meestal maximaal een gram of 20. Om een goed zelfhaaksysteem te creëren heb je minimaal 1.5 OZ (=42 gram nodig). Zelf vis ik met 2 OZ.

      2. Een bal voer om je lood is leuk. Je hebt wat voer dicht in de buurt van je aas. Maar is dat een voordeel? Ik heb het er liever wat meer verspeid omheen. Zeelten hebben de neiging om zich nauwelijks te verplaatsen tijdens het azen. Ik heb het liefst vissen die op zoek zijn naar aas en zich daarbij verplaatsen. Je zelfhaaksysteem werkt dan beter heb ik de indruk. Bovendien... wat is het verschil tussen een method feeder en een gewoon stuk lood op een handmatig met methodmix aangevoerde stek?

      3. Sommigen verstoppen het aas in de method feeder. Ik zou gek worden van het idee dat je je aas opsluit in een bal voer. Wanneer komt je aas vrij? En waar komt het terecht?

      4. Niet mini-witvisproof. Elke bal voer trekt een school voorns aan, tenminste op de meeste wateren. Alleen partikels / boilies voeren is een goede manier om dit nog enigszins tegen te gaan.

      5. Beroerd ingooien.

      Misschien moet ik het eens gaan testen om uit te vogelen of mijn vooroordelen waar zijn.

      MVG, PIeter

      Reageer

      • Dopey
        Frequent aanwezig
        • 15-04-2009
        • 106
        • Maastricht

        #93
        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
        Ik heb er geen ervaring mee dus het is alleen theoretisch.

        1. Je vist over het algemeen met lood dat te licht is om het een echt zelfhaaksysteem te noemen. Method feeder zijn meestal maximaal een gram of 20. Om een goed zelfhaaksysteem te creëren heb je minimaal 1.5 OZ (=42 gram nodig). Zelf vis ik met 2 OZ.

        2. Een bal voer om je lood is leuk. Je hebt wat voer dicht in de buurt van je aas. Maar is dat een voordeel? Ik heb het er liever wat meer verspeid omheen. Zeelten hebben de neiging om zich nauwelijks te verplaatsen tijdens het azen. Ik heb het liefst vissen die op zoek zijn naar aas en zich daarbij verplaatsen. Je zelfhaaksysteem werkt dan beter heb ik de indruk. Bovendien... wat is het verschil tussen een method feeder en een gewoon stuk lood op een handmatig met methodmix aangevoerde stek?

        3. Sommigen verstoppen het aas in de method feeder. Ik zou gek worden van het idee dat je je aas opsluit in een bal voer. Wanneer komt je aas vrij? En waar komt het terecht?

        4. Niet mini-witvisproof. Elke bal voer trekt een school voorns aan, tenminste op de meeste wateren. Alleen partikels / boilies voeren is een goede manier om dit nog enigszins tegen te gaan.

        5. Beroerd ingooien.

        Misschien moet ik het eens gaan testen om uit te vogelen of mijn vooroordelen waar zijn.

        MVG, PIeter
        Hallo Pieter,

        zelf ben ik absoluut geen vistopper maar ik ben sinds dit jaar met de methodfeeder aan het vissen en dat gaat tot nu toe echt als een trein. Denk dat je in een paar punten er toch wat naast zit.

        1 ik vis met feeders van 30 gram en Preston heeft er zelfs een van 45 gram. Haken gaat perfect met die 30 gram, je moet je hengel echt in de gaten houden anders krijgt hij zwemles en kun je er achteraan. Beten zijn echt fenomenaal
        2 op grotere afstand is het niet eenvoudig om handmatig je stek aan te voeren (mits voerboot, uitvaren, etc.) , dan is een feeder of methodfeeder natuurlijk de aangewezen methode
        3 je verstopt je aas niet maar zorgt dat het bovenin de method ligt, je aas ligt bovenop het voer
        4 helemaal gelijk alleen vraag ik me af of die school voorns niet ook andere vis aantrekt op de duur
        5 ik moet zeggen dat je met een methodei prima kan ingooien, verre afstanden zijn geen probleem, gooit prettiger als met een normale korf eigenlijk

        Als ik jou was zou ik eens 2 korfjes kopen, een mal en wat korte onderlijntjes en het eens proberen met wat mais, pellets of miniboilies. Ben benieuwd of je ook mooie vangsten kunt boeken. Heb de eerste keer met de method 11 zeelten en brasems gevangen op een ochtend, dat was me nog nooit gebeurd.

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #94
          @Pieter,

          Ik denk ook dat je het eens moet gaan proberen. Wil je met vastlood op afstand vissen dan zul je zoiets als pva moeten gebruiken of een spodrocket om voer op je stek te krijgen. Method voer is fijner dan gewoon voer en als je aas er dan in verstopt komt je aas van zelf een keer vrij te liggen doordat het voer oplost in het water.

          Ik heb gisteren Geers methodvoer gehaald in de smaak aardbei met gelijk wat miniboillies van Evezet in de smaak aardbei. Daarnaast 2 Guru inline methodfeeders meegenomen en deze lijken mij beter dan de x-safe uitvoeringen. Het voordeel van de Guru's is dat er een plateautje op zit waar je je aas neer kunt leggen.

          De bedoeling is om morgenmiddag en zondagmorgen even de methods te proberen. Hopelijk kan ik zondag avond mede delen hoe het is verlopen.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • Mokum
            Newbie
            • 26-05-2009
            • 18
            • Amsterdam

            #95
            Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Dopey. Ik ben ook geen top-visser, maar wel fanatiek. Sinds een aantal weken ben ook ik met de method/feederhengel aan de gang gegaan en het werkt prima.
            Ingooien gaat probleemloos, aanbeten zijn geweldig en de vangsten zijn redelijk tot goed te noemen. Ik ben momenteel veel aan het variëren met voer en aas, waardoor je de ene keer wat meer vangt dan de andere. Ik heb vooral veel succes met mini-boillies aan de hair. Qua lokvoer varieër ik tussen klassiek feedervoer en het aanbod dat specifiek voor de method is ontwikkeld.
            Sommige sessies heb je bijna continue beweging op je top en moet je op je handen zitten, wachtend op de grote aanbeet. Ik heb, sinds ik ben begonnen op deze manier, nog geen vis onder de 40 cm gevangen.
            Alleen maar grote jongens dus. Hopelijk binnenkort een keer zeelt of karper erbij. Ik ga er zeker nog een tijd mee door.

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2325
              • Ter Apel

              #96
              Ik heb vanmiddag een paar uur gemethodvist en helaas geen vis gezien.

              Als voer heb ik het hier bovengenoemde voer van Geers gebruikt. Ik heb het klaar gemaakt zoals op de verpakking stond, eerst vochtig maken en vervolgens een hal uur laten staan, nog wat vocht er bij en daarna door de zeef proberen te drukken. Het was niet gemakkelijk om dat voer door een zeef te drukken, maar uiteindelijk wel gelukt.

              Ik heb getracht een voerplek te maken m.b.v. een mini skyliner (rocketspod) van Korda en deze te vullen met miniboillies en mais. Echter bij het werpen vloog een gedeelte van het voer er tijdens de vlucht er al uit. Hoe zorg je er voor dat dit niet gebeurt?
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              • kraak
                mooi weer visser
                • 09-08-2005
                • 307
                • Kampen

                #97
                The Spomb™ - a spod bomb, the innovative fishing bait dispenser.
                vr.gr. Jeroen

                Reageer

                • kraak
                  mooi weer visser
                  • 09-08-2005
                  • 307
                  • Kampen

                  #98
                  Of wat lokvoer/methodmix op de partikels en boilies en dan ietwat aandrukken. Scheelt al een hoop.
                  vr.gr. Jeroen

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2325
                    • Ter Apel

                    #99
                    Oorspronkelijk geplaatst door kraak
                    Of wat lokvoer/methodmix op de partikels en boilies en dan ietwat aandrukken. Scheelt al een hoop.
                    Als ik in de gelegenheid ben zal ik dat eens proberen. Spodden is voor mij nieuw dus het zal ook wel komen doordat de ervaring ontbreekt. Die spomb is een grappig ding, maar vraag mij af of die met een normale karperhengel / feederhengel nog wel te werpen valt. Die Korda spod valt prima te werpen met een 2,5 lb karperhengel en met mijn light/mediumfeederhengel gaat het ook nog.

                    Edit: zie http://www.spomb.com/index_files/technical.htm en een 4lb - 5lb test curve rod with 45lb → 15lb tapered leader wordt aanbevolen. Dat gaat niets worden

                    Vanochtend weer gevist met de method. Begonnen met 3 maiskorrels op de hair. Na een paar tikjes op de top wordt de top even later krom getrokken, een felle aanbeet, en neem ik snel de hengel ter hand. De vis zwemt er vandoor en trekt de lijn door de slip van de molen heen en op het volgende moment is het gebeurt. Wat blijkt? Mijn Ø 0,20 mm onderlijn lijkt te zijn gebroken, de haak en hair zijn weg.

                    Een nieuwe onderlijn gemonteerd en de hair voorzien van 4 maiskorrels. Na een paar tikjes op de top blijft het een tijdje stil. Vervolgens gecontroleerd of de maiskorrels er nog goed aan zaten. Besloten om 2 maiskorrels en een aardbei miniboilie op de hair te plaatsen. Een goede beslissing, want even later kromt de top zich, weer een mooi aanbeet, en zwemt de vis gelijk weer weg. Had al gelijk in de gaten dat dit geen brasem was. Even later is de vis bij de kant en weet ik een mooi zeelt van 43 cm te scheppen.

                    Na mijn ervaringen vanochtend ga ik zeker nog even door met de methodfeeder.
                    Attached Files
                    Aangepast door Rolla; 27-06-2010, 10:46.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • Nappie0310
                      Newbie
                      • 05-10-2009
                      • 37
                      • Duiven

                      Gisteren ook voor het eerst eens wat geprobeerd met een method feeder korfje van Preston.
                      Korfje is 15 gram maar helaas was het hukpmiddel voor aandrukken van het voer op de korf uitverkocht.
                      Als voer heb ik gewoon feeder voer gebruikt omdat ik niet anders had en verder een 10mm mini bolie aardbei.

                      Kort na het inwerpen al direct wat tikjes op de top (volgens mij vis die de voerbal gevonden heeft) en vijf minuten later een stevige ruk. Ophalen/aanslaan maar helaas niks aan de haak, wel mini bolie weg..

                      Later nog weer eens een beet en een klein voorntje gevangen (15cm), helaas was dat niet hetgeen ik wilde natuurlijk.
                      Toen nog maar weer eens ingegooid en deze keer wel de top redelijk krom getrokken. Geen keiharde aanbeet zoals ik veel lees maar wel duidelijk een flinke vis. Resultaat een zeelt van 47cm! Leuke vis voor de allereeste keer met de method.

                      Jammer genoeg moet ik nog wel leren hoe nat/droog het voer moet zijn en hoe hard je het aandrukt. Voerbal was meestal nog aanwezig tijdens het ophalen dus later maar de bolie niet meer in het voer verstopt.

                      Al met al een leuke ervaring en ga het snel weer proberen natuurlijk. Hopelijk maak ik het voer dan wel goed genoeg...

                      Reageer

                      • Rolla
                        Allroundvisser
                        • 03-05-2009
                        • 2325
                        • Ter Apel

                        @Nappie0310:
                        Leuk dat je ook al wat gevangen hebt.

                        Misschien kun je de volgende keer beter methodfeedervoer gebruiken i.p.v. gewoon feedervoer. Ik bevochtig het voer en laat het vervolgens een half uur staan en daarna zeef ik het voer. het enige waar ik mee zit is dat het Geers voer lastig door een 4 mm zeef is te drukken, omdat het zo kleeft.
                        Vaste stok | Match | Feeder

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎