Riviertje Frankrijk

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • John67
    Nooit uitgeleerd...
    • 26-09-2020
    • 323
    • Nuenen

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door nova
    Met kunstvliegen moet het ook lukken en zeker in de avond als ze hoog gaan azen.
    Gewoon aan een werphengel? Ik heb wel een vliegenhengel maar wil die eigenlijk niet ook nog meenemen op vakantie...

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2325
      • Ter Apel

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bakker
      Denk dat veel te maken heeft met onderbuik gevoel, doe mijn test maar eens en kijk eens of die heavy of extra heavy feeder die 2 Kg aan kan.
      En die zware korf?? die zit toch aan je voorslag?

      Meestal is het niet de vis maar de visser aan de andere kant van de hengel die, door te hard aan te slaan of probeert met een slag om de top een korf van 150 gram weg te zetten, voor de lijnbreuk zorgt.

      Ik heb in de IJssel menig barbeel gevangen (ook 50 cm +) , gewoon op maden en met 14/00 onderlijntje een haakje 12 of 14 en gevlochten hoofdlijn en dan alleen maar met 50 cm powergum voor de rek.

      Je hebt wel gelijk in dat je een goede lijn moet hebben, want veel lijnen halen de opgegeven sterkte bij lange na niet als er een knoopje in zit en een lijn aan je hengel knopen zonder knoop dat gaat nog steeds niet.
      Tijdens de forumdag in 2019 heb ik een live lijnen test gedaan met lijnen van deelnemers die wel 6Kg beloofden maar nog geen fles cola van 1,5L konden tillen.
      Daar laten zien dat er ook lijnen bestaan die helemaal niet zo duur zijn, gewoon 3,2 Kg aangeven en dat ook kunnen hebben en met zo'n lijn haal je ook de dikste barbeel probleemloos naar de kant.
      Een dikke nylon voorslag of een stuk powergum veranderd de zaak. Dan kun je inderdaad ook een dunnere hoofdlijn gebruiken.

      Maden neem ik niet mee, omdat ik gemerkt heb dat ik op een 14 of 15 mm pellet uitsluitend de grotere exemplaren (50 cm +) vang. Ik gebruik daarom dan ook onderlijnen van 25/00 fluoro carbon en een haakmaatje 8.
      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • nova
        Newbie
        • 01-09-2016
        • 36
        • Achter de hengel

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door John67
        Gewoon aan een werphengel? Ik heb wel een vliegenhengel maar wil die eigenlijk niet ook nog meenemen op vakantie...
        Ja, gewoon aan een werphengel wel even een slag maar dan gaat het lukken.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎