Wat voor hengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • John67
    Nooit uitgeleerd...
    • 26-09-2020
    • 333
    • Nuenen

    Wat voor hengel

    Zou ik een spinhengel (15-30 gr.) Op klein water kunnen gebruiken voor dood aas vissen?
  • bart125
    van alles wat
    • 03-11-2020
    • 167
    • A

    #2
    zolang je niet al te ver wilt werpen kan wel
    maar een karperstok van 3,6m 1,5-2,5 lb is dat een betere keuze

    Reageer

    • John67
      Nooit uitgeleerd...
      • 26-09-2020
      • 333
      • Nuenen

      #3
      Ok.

      Ik heb nog nooit met dood aas gevist maar merk dat ik als ik in het seizoen op witvis vis het veel leuker vind om dat met een dobber te doen dan met een winkle picker of feeder.

      Ik vis regelmatig op de rovers met een spinhengel maar wil daarom ook eens met dood aas (en dobber) gaan vissen maar heb er geen kennis van. Eind december ben ik jarig en het lijkt me wel een leuk cadeautje voor mijn vrouw om te geven ;-) Het hoeft echter geen mega-uitgave te worden; ik ben een bescheiden ontvanger...

      Wat ik me afvraag: iemand ervaringsdeskundige m.b.t. een kant-en-klare set? Ik vis het liefste op kleine wateren dus ver werpen is niet aan de orde. Ik lees ook verschillende artikelen alleen al over de lijn die ik zou moeten gebruiken: nylon of gevlochten en de dikte daarvan. Kortom vragen genoeg.

      Input zeer welkom!

      Groet John
      Nuenen

      Reageer

      • hans vis
        Sportvisser
        • 26-08-2009
        • 998
        • Eelde-Paterswolde

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door John67
        Ok.

        Ik heb nog nooit met dood aas gevist maar merk dat ik als ik in het seizoen op witvis vis het veel leuker vind om dat met een dobber te doen dan met een winkle picker of feeder.

        Ik vis regelmatig op de rovers met een spinhengel maar wil daarom ook eens met dood aas (en dobber) gaan vissen maar heb er geen kennis van. Eind december ben ik jarig en het lijkt me wel een leuk cadeautje voor mijn vrouw om te geven ;-) Het hoeft echter geen mega-uitgave te worden; ik ben een bescheiden ontvanger...

        Wat ik me afvraag: iemand ervaringsdeskundige m.b.t. een kant-en-klare set? Ik vis het liefste op kleine wateren dus ver werpen is niet aan de orde. Ik lees ook verschillende artikelen alleen al over de lijn die ik zou moeten gebruiken: nylon of gevlochten en de dikte daarvan. Kortom vragen genoeg.

        Input zeer welkom!

        Groet John
        Nuenen
        Lichte karperhengel of eventueel een zwaardere plughengel volstaat prima .
        3500 molen met daarop braid 18/00 en een voorslag van 3 meter fluorcarbon of nylon. Dobber 15 of 20 gram en een staaldraadje met een dreg, maat 6. Die moet je licht haken thv de rugvin van de aasvis, waarvan je de zwmblaas (zit ter hoogte van de zijlijn, iets eronder, net voor de rugvin) moet doorprikken. Handeltje aanbieden op 30, 40 cm boven de bodem.
        groet,
        Hans

        https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

        Reageer

        • bart125
          van alles wat
          • 03-11-2020
          • 167
          • A

          #5
          Zelf gebruik ik een karper penhengel 1,5 lb en 3,6 meter lang. die lengte wind ik erg prettig als je actief wilt driften maar ik vis oog geregeld stijf tegen de bodem.
          (ik heb die hengel al een jaar of twintig vroeger gebruikte iedereen een karperhengel.

          een voorslag is alleen maar lastig knoop die onderlijn gewoon rectstreeks op je gevlochten hoofdlijn. 18/00 is dik zat maar met 24/00 vang je net zoveel en kan je ook een oude fiets landen.

          https://www.wesdijk.nl/hengelsport/1454-doodaas-sets hier staan best een paar aardige
          al vind ik 3 meter egenlijk net wat te kort

          Reageer

          • John67
            Nooit uitgeleerd...
            • 26-09-2020
            • 333
            • Nuenen

            #6
            Bedoel je 24/100 onderlijn?

            Reageer

            • bart125
              van alles wat
              • 03-11-2020
              • 167
              • A

              #7
              nee 24/00 hoofdlijn, onderlijntje van staal
              Rrozemeijer heeft mooie fjne in zijn arsortiment

              ik ga er overigens vanuit dat je op snoek wilt vissen en ook een echte grote wilt kunnen landen

              Reageer

              • hans vis
                Sportvisser
                • 26-08-2009
                • 998
                • Eelde-Paterswolde

                #8
                De bevestingsknoop tussen braid en nylon is zeer simpel: neem het nylon dubbel, steek de braid door het lusje, plaats 10 wikkelingen over het dubbel genomen nylon van het lusje af en wikkel vervolgens 10 keer terug. Steek het braid daarna weer door het lusje en trek voorzichtig aan.
                groet,
                Hans

                https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                Reageer

                • bart125
                  van alles wat
                  • 03-11-2020
                  • 167
                  • A

                  #9
                  Dat kan wel zijn maar waarom een voorslag voor dobbervissen op snoek?
                  Bij statische op grote afstand kan ik me er nog wel iets bij voorstellen dat je een dunnere hoofdlijn wilt gebruiken om verder te kunnen werpen maar een dobber leg ik meestal met een rustige pendelworp op zijn plek




                  Reageer

                  • hans vis
                    Sportvisser
                    • 26-08-2009
                    • 998
                    • Eelde-Paterswolde

                    #10
                    Bart, ik vind een nylon lijn plezieriger voor de eindmontage, braid raakt makkelijk in de war. Maar natuurlijk kan het zonder.
                    groet,
                    Hans

                    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                    Reageer

                    • bart125
                      van alles wat
                      • 03-11-2020
                      • 167
                      • A

                      #11
                      oke dat kan natuurlijk
                      die knoop het de albrich knoop.

                      zelf haal ik de braid tussen het nylon door voordat ik terug wikkel en zorg ik dar het einde vanaf de andere kant door de lus gaat dan bij de start
                      dan zit hij vooral bij dunne braid beter vast
                      Je hebt geen permissie om deze fotogallery te bekijken.
                      Deze fotogallery heeft 1 foto's.

                      Reageer

                      • Amadeus
                        Knoeit wat aan het water.
                        • 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

                        #12
                        Met doodaas vissen, hebben we het dan over een dood voorntje van een cm of 12 a 15 of hele makrelen of platters van een cm of 25?
                        Vis let echt niet op jouw hengel, wel op de presentatie en bij voedselnijd zelfs dan niet.

                        Hou het simpel.
                        Dobber, schuiflood en daaronder een staalkabeltje dit alles op een lijndikte van 25 a 30/100

                        Voor slepen langs de waterkant is een langer stugge stok beter geschikt dan een kort soepel spinhengeltje.
                        Voor statisch voldoet elk werphengeltje het wel zolang deze body genoeg heeft om het aas te kunnen werpen.

                        Alle overige is louter om de visser te vangen ipv de vis.

                        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                        Reageer

                        • bart125
                          van alles wat
                          • 03-11-2020
                          • 167
                          • A

                          #13
                          Snoeken met dood aas is doorgaans een vrij statische en ietwat ‘lompe’ visserij, waarbij de gedachten al gauw uitgaan naar stugge hengels en druk beviste ste...

                          leuk filmpje toevallig vandaag online gekomen doodaas op klein water

                          Reageer

                          • John67
                            Nooit uitgeleerd...
                            • 26-09-2020
                            • 333
                            • Nuenen

                            #14
                            Dus aks ik hoofdlijn nylon pak 24/100. Wat als ik voor braid zou kiezen? En hoe maak ik dobber aan brad? Zelfde al bij vaste stok icm nylon?

                            Reageer

                            • bart125
                              van alles wat
                              • 03-11-2020
                              • 167
                              • A

                              #15
                              kijk het filmpje even de montage wordt daarin ook behandeld.
                              de montage nylon of braid maakt geen verschil.

                              ik vis graag met spiderwire maar 24/00 is een stevige lijn ook een goedkope variant zal prima zijn werk doen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎