Vissen op zalm (en forel) in Zweden en Noorwegen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • GustavSan
    Newbie
    • 11-01-2023
    • 3
    • Driebergen-Rijsenburg

    Vissen op zalm (en forel) in Zweden en Noorwegen

    Hi. Nieuw hier .

    Ik was in een ver verleden een fervent visser. Gewoon simpel met vaste hengel op grote voorns of graskarpers vond ik het leukst. Dit is inmiddels vele jaren geleden en het enige dat ik nu nog doe is kijken terwijl mijn vader, broer en eigen kinderen zo nu en dan vissen.

    Ik ga echter deze zomer (juli en begin augustus) naar Zweden, met er tussendoor een weekje Noorwegen. Eén van de bestemmingen is het uiterste Zuiden en daar ligt de rivier de Mörrum heel dichtbij. Ik lees overal dat dit de ideale plek is om op zalm te vissen. Ik ben bekend met vissen met molen, maar niet bekend met vliegvissen. Ik kan ook een redelijk zware werphengel lenen van mijn broer of vader, maar zij hebben geen vliegvis-gear.

    In Noorwegen zitten we op nog geen 15 minuten rijden van de rivier de Klarälven, ook weer bekend om de zalm en forel.

    Hoewel ik niet bekend ben met vliegvissen ben ik wel van de gedegen aanpak. Ik neem sowieso de werphengel mee, maar wil eigenlijk ook wel investeren in een betaalbare vliegvis-set....aftma 8/9 moet ik aanhouden lees ik overal. Dat wordt een duur geintje voor een paar dagen vliegvissen . Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik verwacht de komende jaren wel vaker in Zuid-Zweden te komen, aangezien mijn schoonzus met haar gezin hier naartoe is verhuisd.

    Verder heb ik alle standaardzaken als tangen, net etc, maar bv geen lieslaarzen of vergelijkbaar. Ik dacht dit voor nu nog maar over te slaan en gewoon vanaf de kant proberen te vissen.

    Ik zie dat er naast de kunstvliegen heel veel soorten kunstaas is. Is hier een soort standaard voor, bijvoorbeeld zalm kun je het beste met dit type kunstaas vangen? Of maakt het niet uit. Raak je als beginner vaak kunstaas (en vliegen) kwijt?

    Zo. Hoop vragen. Wellicht is er een ervaringsdeskundige die mij een beetje op weg kan helpen.

    ps. het is de bedoeling dat we de vangst ook meteen opeten (ondanks zaken als Dioxines etc).
  • bart125
    van alles wat
    • 03-11-2020
    • 167
    • A

    #2
    Je kan zalm ook uitstekend vangen met "gewoon" kunstaas.

    Verwacht niet dat je vliegvissen zomaar even doet de techniek van het werpen moet je leren dat kost wel even tijd.
    Het beste begin je voor de veiligheid met een vlieg zonder haakje en zorg je voor een goed aansluitende zonnebril om je ogen heel te houden.

    om te vliegvissen heb je een vlieghengel nodig om markplaats wordt ook veel aangeboden daar druk je de kosten mee

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #3
      Vergeet vliegvissen, te geavanceerd voor een beginner, bovendien is een waadpak waarschijnlijk noodzakelijk.
      De efficienste wijze om zalm te vangen is met wormen, aangeboden op een paternoster met lange dwarrellijn en een op de stroom getuned stukje bladlood. Het geheel moet net met de stroom meegenomen worden. Zo vis je actief een stretch of. Houdt er rekening mee dat zalmvissen alleen met een vergunning mogelijk is.
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      • Bert Kamp
        Frequent aanwezig
        • 08-09-2017
        • 158
        • Almelo

        #4
        Wellicht is er een ervaringsdeskundige die mij een beetje op weg kan helpen.
        Zo iemand heet een guide, die weet ook of je alleen met de vlieg mag vissen of ook met ander kunstaas.
        Wormen en ander natuurlijk aas zijn waarschijnlijk helemaal verboden.
        Bij de guide kun je waarschijnlijk ook het materiaal wel huren.
        Wat je ook doet, het gaat zowiezo een berg geld kosten.

        Reageer

        • bart125
          van alles wat
          • 03-11-2020
          • 167
          • A

          #5
          In zweden een Noorwegen zijn ze volgens mij helemaal niet zo moeilijk wat vissen en jagen betreft.
          je moet even een vergunnen halen maar verder zijn de regels vrij soepel


          Reageer

          • GustavSan
            Newbie
            • 11-01-2023
            • 3
            • Driebergen-Rijsenburg

            #6
            Hey. Dank voor de antwoorden .

            Ik ga komend voorjaar in de Ardennen een paar dagen 'oefenen'. Verder is het in Zuid-Zweden simpelweg een kwestie van een dagpas kopen en klaar ben je. Bij het infokantoor krijg je een kaart mee en er zijn 32 'poeltjes' waar gevist mag en kan worden. Ik neem voor de zekerheid een goede hengel met molen mee, maar wil hoe dan ook een poging met vlieghengel wagen. Mijn vader heeft een aftma 5/6 maar ik vraag me af of dit voldoende is. Die zalm daar is vaak 15kg+. In de Ardennen kan ik die hengel wel gebruiken, dus daar kan ik wat eerste ervaring opdoen.

            Kijk, dat het wellicht een teleurstelling wordt snap ik, maar maakt me niet uit. Gaat me ook om de ervaring. Ik ben daar en wil er het maximale uit halen.

            Nogmaals, dank voor de tips. Ik had gelukkig al een hele goede sluitende Julbo gepolariseerde zonnebril die helemaal sluitend is...1 ding check dus haha. Waadpak kan ik daar huren, ik denk dat ik voor die route ga als blijkt dat vanaf de kant niet mogelijk is.

            Reageer

            • hans vis
              Sportvisser
              • 26-08-2009
              • 998
              • Eelde-Paterswolde

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Bert Kamp
              Wormen en ander natuurlijk aas zijn waarschijnlijk helemaal verboden.
              Zelfs in gerenomeerde zalm rivieren in Noorwegen is het vissen met wormen wijdverbreid.

              groet,
              Hans

              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

              Reageer

              • bart125
                van alles wat
                • 03-11-2020
                • 167
                • A

                #8
                met een #8 of #9 kan je ook heel goed met een streamer op snoek vissen dus het hoeft geen hengel voor 1 keer te zijn
                succes en goede vangst

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎