hoe maak je een dobber keuze

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
    Leuk stukje. Zeer leerzaam over het gedrag van golfslag en onderstroming in stilstaand water (lake = vijver). De auteur laat zich echter niet uit over de perfecte dobber in deze omstandigheden maar laat de keuze en de manier van selectie aan de lezer.
    Haha, wat had je dan verwacht Ronald...? Ik denk dat er niemand is die jou hoeft te vertellen dat het bovendien altijd nog een persoonlijke keuze en dat perfectie een subjectieve factor is.
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #32
      Klopt. Er worden echter foto's van pennen getoond waar ik absoluut niet mee zou willen vissen in deze heersende omstandigheden.
      Zo worden mensen nog met een kluitje in 't riet gestuurd en schaffen ze allerlei typen dobbers aan waarmee ze dan zelf aan de slag moeten om uit te proberen of deze geschikt zijn voor hun visserij onder invloed van golfslag en onder- c.q. bovenstroming.

      Het artikel dat Jeroen heeft gevonden is enerzijds heel specifiek en (wetenschappelijk) duidelijk over het natuurkundige verschijnsel van golven en onderstroming. Anderzijds valt 't me dan tegen dat ze hun praktijkbevindingen met diverse typen dobbers niet uit de doeken doen en de visser dit zelf laten uitzoeken.
      Zeg nou zelf; wat zou er mooier zijn om een beschrijving te lezen over hoe een vijftal soorten pennen van gelijk draagvermogen zich gedragen onder dezelfde omstandigheden.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

        #33
        volgens mij worden de praktijkbevindingen later nog gepubliceerd.
        overigens probeer ik het artikel uit te printen, lukt alleen niet.

        Reageer

        • swa
          Theoreticus
          • 09-05-2003
          • 718
          • Tienen

          #34
          Het is deel 1 en deel 2 van een artikel uit (het schitterende) Déclic Pèche en in het 3e deel volgen wel degelijk de besluiten. Ik kan al verraden dat de Auchy heel hoog scoort (een beetje een onverwachte winnaar)
          In bijna elke Déclic staat zo een big test, waarbij aan de waterkant zaken als verschillende elastieken, pennen, maar ook vissen met diepvries vers tegenover verse vers, of feeder tegen vlagdobber, of vissen met dood voer tegen werkend voer, enz worden getest.
          Het allerbeste hengelsportmagazine. Spijtig het te moeten zeggen, maar 2 klassen beter dan alles in Nl en BE. Voor jullie te enthousiast worden, wel in het Frans en niet in het Engels zoals de vertalingen op Matchangler. Er staan er trouwens nog op de site.
          Al staan ook daar soms dingen in die niet waar zijn, want dezelfde David Ewing heeft ook al eens beweerd dat het materiaal van de antenne belang heeft

          PS als je rechts klikt naast de tekst en dan selecteren doet en daarna afdrukken selectie kun je het afdrukken.

          Reageer

          • jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

            #35
            als ik het zo afdruk is het niet volledig

            Reageer

            • swa
              Theoreticus
              • 09-05-2003
              • 718
              • Tienen

              #36
              Bij mij wel, maar je moet wel degelijk naast en niet op de tekst klikken.
              Laat me maar weten als het niet lukt en dan druk ik de tekst af naar Adobe en mail je dat

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #37
                Het artikel is opgebouwd uit verschillende componenten waardoor ik slechts delen kan printen. (Ook als ik eerst alles selecteer!)

                Het is inderdaad waar wat je zegt SWA. De inhoud van dit blad scoort hoog qua kwaliteit. Dit vond ik trouwens ook van het (match) Angling plus magazine. Helaas is dit laatstgenoemde blad steeds meer toegespitst op de commerciële karpervisserij met de vaste hengel. Iets dat je in Nederland vrijwel niet aantreft.

                In het bewuste artikel wordt er één karaktercomponent uitgelicht; de stabiliteit van een dobber en dan met name wordt de vraag gesteld;
                Welke pen is het meest stabiel in de heersende omstandigheden.

                Er zijn naar mijn mening echter nog twee componenten waar je als hengelaar rekening mee hebt te houden, n.l.; de gevoeligheid en de snelheid van een pen.

                Gevoeligheid en stabiliteit zijn twee grootheden die omgekeerd evenredig zijn. (= hoe stabieler een dobber is, des te ongevoeliger hij reageert!)
                Dit is een logische conclusie omdat een stabiele pen per definitie zich rustig moet kunnen gedragen in ruige omstandigheden. Een dergelijke dobber zal/mag niet op de kleinste omgevingsbewegingen reageren.


                Tot slot een opmerking over het materiaal van bovenantennes;
                Het soortelijk gewicht is in zoverre van belang dat dit een gemiddelde vormt met het soortelijk gewicht van de rest van de dobber.
                Een metalen bovenantenne zal de pen zwaarder maken dan een bovenantenne uit carbon/glasvezel/plastic zodat deze minder lood vraagt en door de toename van de massa trager zal reageren.
                De gevoeligheid wordt bepaald door de kracht die nodig is om de balans tussen pen en lood te verstoren.
                Hierop is de wet van Archimedes van toepassing alsmede de oppervlakte spanning (adhesie).
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

                  #38
                  en deel 2 van het artikel op matchangler staat ook online:
                  link

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎