dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
    Misschien een beetje last minute;

    Woensdagmiddag a.s. geef ik een dobberbouwdemonstratie bij Vos hengelsport in Almelo.

    Gijs Nederhof van wedstrijdvissen.nl bezoek diverse hengelsportzaken in Nederland waar hij daarna dan een artikeltje over schrijft voor z'n site.
    Mij is gevraagd om dit bezoek op te luisteren met een demo.
    Ik besef dat 't wat kortdag is, maar heb je tijd en zin, kom dan langs!
    ik wil je graag in actie zien maar ik zag dat het ca 225 km is dus ik wacht even af tot je in de buurt van den briel bent

    p.s.kom je hier in de buurt weleens eigenlijk of lever je hier geen dobbertjes

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #62
      ja ik had je ook graag in actie gezien maar 228km dat is mij een tikkie te ver
      maar ronald in ieder geval een prettige demonstratie
      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

        #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Roha
        maar heb je tijd en zin, kom dan langs!
        zin= tuurlijk
        tijd=geen

        maar in ieder geval succes
        Aangepast door jeroenk; 18-09-2006, 16:36.

        Reageer

        • jeroenk
          zolang er geen ijs ligt..
          • 27-12-2005
          • 1490
          • Oldebroek

          #64
          Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
          ik ben eigenlijk nog op zoek naar gewichtjes, die een binnen diameter van 2.5mm hebben. ben nl bezig met olivettiloodjes dit wil niet echt super.
          het mooiste is een soort van buis messing die op maat te zagen is.

          het systeem wat ik nu gebruik zijn losse oogjes, die ik op een messing staaf wikkel.
          ronald zal het systeem wel kennen, heb het nl ook op een van zijn dobbers gezien.
          ben net nog ff aant prutsen geweest, maar het lukt niet. iemand enig idee

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #65
            Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
            ben net nog ff aant prutsen geweest, maar het lukt niet. iemand enig idee
            ja die hoop ik dan straks ook zelf te draaien daarom moet dat draaibankie een holle as hebben.
            ik heb al weer een bankie op het oog ,ik ga er vaart achter zetten

            Reageer

            • † John van der Zee
              [In Memoriam]
              • 16-11-2005
              • 1761
              • in zuidholland in een mooi visgebied

              #66
              hoi ronald

              waarom sta jij er niet op de lijst van deelnemer op de hengelsport beurs in utrecht
              Vissen is ontspannend.
              Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

              Met Vriendelijke Visgroeten



              vaste stokvisser????????

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #67
                Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
                ben net nog ff aant prutsen geweest, maar het lukt niet. iemand enig idee
                Jeroen,

                Er zijn een aantal oplossingen mogelijk waarbij je, denk ik, soms wel een fijnmetaalbewerker moet inschakelen;

                1. Je laat een malletje maken waarmee je loden gewichtjes kunt maken met de gewenste binnendiameter.

                2. Je laat massieve messing buis inboren met 2,5mm boortjes en zaagt daar dan zelf op de gewenste lengte de gewichtjes van.

                3. Je koopt een doos van Tubertini/Tuga met loodschijfjes met binnendiameter 2mm. Deze zijn gemakkelijk op te boren naar 2,5mm
                De verdeeldoos is te bestellen via ; http://www.matchangler-shop.de/
                (Kijk onder "waggler" en scroll naar beneden tot je een blauwe ronde doos ziet à € 39,95 )

                Een vierde optie is een kleine metaaldraaibank zoals ik die ook heb. Dan ben je van niemand afhankelijk en kan je naar hartelust experimenteren.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door wedstrijdvisser nl
                  hoi ronald

                  waarom sta jij er niet op de lijst van deelnemer op de hengelsport beurs in utrecht
                  Samen met Odul sta ik sinds twee seizoenen op de Expo hengelsportbeurs in Kortrijk. (We zijn daar op uitnodiging van de VVHV.)
                  Het is leuk om zoveel mogelijk hengelaar te laten zien hoe je dobbers kunt maken. De beurs in Utrecht zou daar ook heel geschikt voor zijn, ware het niet dat het standgeld voor een particulier als ik veel te hoog is. Het zou me meer kosten dan opleveren.

                  Ik houd me daarom liever bezig met demo's op kleine schaal. Zodoende heb ik voor iedereen de tijd om vragen te beantwoorden en heb ik meer 'wisselwerking' tussen de toeschouwers en mijzelf.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • jeroenk
                    zolang er geen ijs ligt..
                    • 27-12-2005
                    • 1490
                    • Oldebroek

                    #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                    Je koopt een doos van Tubertini/Tuga met loodschijfjes met binnendiameter 2mm. Deze zijn gemakkelijk op te boren naar 2,5mm
                    De verdeeldoos is te bestellen via ; http://www.matchangler-shop.de/
                    (Kijk onder "waggler" en scroll naar beneden tot je een blauwe ronde doos ziet à € 39,95 )
                    heb net zo'n doos gekocht, ik legde het "probleem" voor bij de winkelier (Fred Wolf), komt ie met zo'n doos aanzetten. ergens in een oude doos, beetje stoffig, maar wel als nieuw. omdat ie m toch nooit verkocht mocht ik m meenemen voor 15 euries

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      #70
                      Heb jij ff geluk!! Er zitten ook messing schroefdraad-asjes bij die je in die witte plastic plugjes kan schroeven. Wel oppassen dat het zwarte plastic opsluitgewichtje vast blijft zitten op het messing draad.
                      (Bij pennen die ik met dit systeem had uitgerust, vloog tijdens de worp dit plastic rotding er een paar keer af.)
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • jeroenk
                        zolang er geen ijs ligt..
                        • 27-12-2005
                        • 1490
                        • Oldebroek

                        #71
                        ok, zal er op letten,ff vastlijmen dus.
                        heb de eerste dobbers uitgerust met looddraad, en hier vervolgens bindgaren overheen gewikkeld. misschien niet echt een genot voor het oog, maar wel super nauwkeurige uitloding.

                        Reageer

                        • rickie
                          hoe kouder hoe beter
                          • 18-11-2005
                          • 2377
                          • Oldebroek

                          #72
                          Ben ook ff begonnen! Ik heb pauwenveren, maar denk dat ze niet heel geschikt zijn, doordat het bruikbare gedeelte slechts 30 a 35 cm lang is!

                          @ roha! jij zegt dat bodied wagglers beter gooien; hoe kan dit, want deze zijn toch veel gevoeliger voor luchtweerstand? En waar bestel jij je pauwenveren? En waarom zou je lange (>50cm) straight wagglers gebruiken op stilstaand water in een windloze situatie....
                          Hoe bevestig ik mijn antenne op de pen?

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            #73
                            HoHoHo, waar heb jij gehoord of gelezen dat ik vind dat bodied wagglers altijd beter gooien dan straight wagglers.
                            Als dat zo was, had ik geen straight wagglers in mijn pennendoos.

                            Het verschil tussen een straight waggler en een bodied waggler zit 'em in de te werpen afstand, en gevoeligheid qua beetregistratie.

                            Straight wagglers vissen gevoeliger en slaan je lijn makkelijker onderwater doordat ze bij het opslaan van je hengel na de inworp dieper onder water duiken. Wanneer je echter verder dan zo'n 30 meter wilt gaan vissen zul je merken dat dit type pen gaat draaien en wentelen in de lucht.
                            Daarom komt er vanaf die afstand een bodied waggler aan mijn lijn omdat die op deze afstand rustiger in de lucht blijft hangen. Deze pen staat ook stabieler vanwege het dikkere onderlichaam en zal in ruigere (golven)omstandigheden beter tot z'n recht komen voor een stillere aasaanbieding.

                            Pauwenverenschachten heb ik besteld via; http://www.plumesnfeathers.com/shaft.html

                            Het duurde wel een tijdje voordat ik ze had maar het zijn prima schoongemaakte schachten waarvan ik vermoed dat ze ook zo aan de dobberfabrikanten worden geleverd.
                            Je kunt ze in diverse diameters bestellen.

                            Antennes uit de hengelsportzaak kun je boven in de pen vastlijmen. Wanneer je een verwisselbaar systeem wenst, kun je een connector van Stonfo vastlijmen. Hierin passen antennes en breekstaafjes van 3mm
                            Een ander systeem is dat zoals Jeroens pen heeft;
                            Een carbon naald waarop een plastic ingeboorde antenne geklemd wordt.

                            Momenteel ben ik bezig om holle antennes van Colmic 3,5mm te voorzien van een kokertje waardoor ze niet meer inscheuren. In dit kokertje past precies een 2,2mm antenne die is vastgelijmd in de pauwenveer. De verbinding van de pauwenveer naar deze antenne is versterkt met wikkelgaren en daarna afgelakt.

                            Zo; weer een heel verhaal. Nu mag een ander weer!!
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #74
                              geweldig ronald ik ga gelijk bestellen,ik had ze ff gemaild hoe dat ging met betalen enzo.
                              neem jij hiervoor een vaste diameter of heb je een heel assortiment ineen gedaan.

                              p.s. hoe ging dat eigenlijk met betalen en bestellen daar ik krijg gelijk de drang om een hele bos te bestellen.

                              gouden tip

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                #75
                                De betaling heb ik per Postbank (credit) card gedaan, die accepteren ze daar wel.

                                Van verschillende diameters heb ik ze binnengekregen, hoewel er niet zoveel van die hele dikke schachten bijzaten. (6mm diameter is het gemiddelde.)
                                Ik heb er afgelopen voorjaar 1000 besteld en gekregen omdat vanwege de vogelgriep er in Nederland geen pauw meer aan de veren was te komen.
                                Wellicht zijn de schachten door die vogelziekte een tijd bij de douane blijven liggen waardoor ik ze pas na twee maand kreeg.
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎