Aanschaf van materialen voor de dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Austin
    Banned
    • 05-12-2008
    • 208
    • veendam

    #91
    @Roha

    Hey nice one that just about explains it all! Big up for that ..........At the moment it all just interests me so i Keep getting questions that inturn leads me to go and look for answers bit hectic sometimes but thats the way i am.......Not at the moment planning to start to make floats mind you one of the many questions is the start costs[i know]perhaps thats where the last barage of questions came from.Or maybe it boils down to a higher power lol guidance and all that.

    I am not in anyway unhappy with the floats i use now TIMS,FAPS,RIVE,MAVER and to be quit honest i have some geers floats[nice] however i cannot seem to be able to justify the price quality difference between mas made and hand made..Hey said lightly and with respect!

    Mind you i have just started fishing again[4years] after a 23 year break, in my youth i belonged to a fishing club or two that had the use of a wood work shop and i was able to make floats ,loaded wagglers,avons and sticks ,as you can see this was before the pole invassion of the uk.
    Yes they have been there since before the middle ages but we used the match for everything.Ok maybe for another thread...............................
    Hey again thank you for your time............
    andy

    Reageer

    • esperto
      Sportvisser
      • 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

      #92
      ah ronald, je zal er weer zijn volgend jaar, das goed

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #93
        Hoi Esperto,

        Altijd weer een hoogtepunt voor Ludo en mij om samen onze hobby te demonstreren. We hebben altijd veel leuke reacties gekregen en mensen gesproken die zelf ook enthousiast worden voor de dobberbouw. Bovenal een gezellige stand waar ongedwongen en open alle aspecten van het dobbertjes maken aan bod komt.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • Austin
          Banned
          • 05-12-2008
          • 208
          • veendam

          #94


          Hey jongens deze link had heel wat aantworden kunnen geven! lol lol people zeg.

          Reageer

          • piet breukel
            Newbie
            • 23-10-2008
            • 21
            • rozenburg

            #95
            Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
            nog iets:

            stonfo antenne systeem, een systeem met verwiselbare antenne's die je in busjes kunt schuiven. volgens mij heeft VOS ze ook in de schappen liggen
            jeroen wat bedoel je met vos is dat een hengelsportzaak of zo iets.
            ben op zoek naar spullen van stonfo voor dobberbouw

            Reageer

            • Jakob
              <*{{{{><(
              • 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

              #96
              Piet, dat is Geertjan Vos in Almelo, een hengelsportzaak en niet meer de vriend van Gerrit

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #97
                Leuke zaak Piet kan je gerust een keer naar toe gaan alleen de afstand zou een probleem kunnen zijn 200 km heen en 200 km terug ,en ze hebben veel maar niet echt goedkoop, maar je kunt ook online bestellen.
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                • preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen
                  • 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

                  #98
                  Het zelf maken van dobbers moet je echt zien als hobby, zoals het binden van vliegen voor de vliegvisser. Er gaat veel tijd, geld en zeker in het begin frustatie inzitten totdat je er echt bedreven genoeg in bent wil je dezelfde afwerking krijgen als van fabrieksdobbers. Ik snap niet dat iemand behoefte heeft aan persoonlijke dobbers voor de vaste hengel, als je al die verschillende merken hebt die dobbers in alle soorten en maten leveren. Voor de matchvisser wordt het gedaan uit pure noodzaak, omdat bijv. zware sliders nauwelijks leverbaar zijn.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                  Reageer

                  • PeBo
                    Hengelaar
                    • 29-09-2007
                    • 2636
                    • Oosterhout

                    #99
                    Ron,

                    Ik denk dat je een paar dingen niet helemaal juist ziet. Wij (dobberbouwers), willen helemaal de afwerking van fabrieksdobbers niet benaderen, dat station hebben we allang gepasseerd. Zouden we dat willen, dan gingen we naar de winkel. Voor ons geld alleen perfectie en persoonlijke wensen van de gebruiker. Daar moet je bij een fabriek eens mee aankomen. Ik denk ook dat je de zaak omdraait. Laat de fabriek maar eens onze kwaliteit proberen te bereiken, ik vrees dat ze niet thuis zullen geven. Dan worden de prijzen schrikbarend duur, want het kost een hoop tijd en vooral geduld.
                    Overigens zijn het dijkwijls dezelfde fabrikanten als van de matchdobbers en dat had je goed gezien, dat is inderdaad grotendeels bagger.

                    Groeten,
                    PeBo.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                    Groeten,
                    PeBo.

                    Reageer

                    • Smid
                      Newbie
                      • 01-03-2011
                      • 2
                      • Belsele

                      Opgepast met Rhoacell want na een tijdje trekt de dobber krom,als de carbon voledig door de Rhoacel lkomt hebt u dit niet.
                      Rhoacell is veel breekbaarder dan balsa.Dit krom trekken hebt u voornamelijk als de lijn strak opgespannen zit op de houder.

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                        Het zelf maken van dobbers moet je echt zien als hobby, zoals het binden van vliegen voor de vliegvisser. Er gaat veel tijd, geld en zeker in het begin frustatie inzitten totdat je er echt bedreven genoeg in bent wil je dezelfde afwerking krijgen als van fabrieksdobbers. Ik snap niet dat iemand behoefte heeft aan persoonlijke dobbers voor de vaste hengel, als je al die verschillende merken hebt die dobbers in alle soorten en maten leveren. Voor de matchvisser wordt het gedaan uit pure noodzaak, omdat bijv. zware sliders nauwelijks leverbaar zijn.
                        Hallo Preston

                        het zelf maken van dobbers kan net zo leuk zijn als vissen

                        en als je dan constant afvraagd waarom en waarvoor je iets maakt zoals je het maakt

                        kom je de dobbergeheimen vanzelf tegen

                        en met geld heeft het allemaal niks te maken

                        mijn vrouw zij eens we eten hier de duurste vis uit heel de straat

                        toen ik na een lange dag vissen met een snoekbaarsje van net de maat thuis kwam
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          Oorspronkelijk geplaatst door Smid
                          Opgepast met Rhoacell want na een tijdje trekt de dobber krom,als de carbon voledig door de Rhoacel lkomt hebt u dit niet.
                          Rhoacell is veel breekbaarder dan balsa.Dit krom trekken hebt u voornamelijk als de lijn strak opgespannen zit op de houder.
                          Hallo Smid,
                          (Welkom op ons forum!)

                          Is dit euvel u persoonlijk overkomen dat de pennen krom getrokken of gebroken waren? Had u deze zelf gemaakt of had u ze gekocht van een dobberbouwer?

                          Elk materiaal heeft zo z'n voor- en nadelen. Zo ook de Rohacell. Toch zou ik deze kunststof niet graag missen in mijn dobberbouw. Voor bepaalde typen pennen bestaat er geen beter materiaal.
                          De hardheid van Rohacell maakt het ideaal voor buikige dobbers waarbij insnijding door spanning op de lijn vrijwel niet voorkomt. Dit materiaal als kern ondersteunt de laklaagjes beter dan balsa.

                          Deze hardheid is echter tevens zijn achilleshiel. Vanwege het ontbreken van lengtenerven zoals bij balsa, knapt/barst het makkelijker door midden wanneer het in een slanke langere vorm wordt geslepen.
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • Smid
                            Newbie
                            • 01-03-2011
                            • 2
                            • Belsele

                            Ik bouw mijn dobbers zelf,ik heb een nieuw draaibankje en heb er zelf een kopieertoestel op gemaakt alsook een schuurschijfje,mijn mallen maak ik ook zelf.Ik heb 20 jaar aan de draaiebank gestaan dus ik weet wel wat draaien is.
                            Volledig akkoord Rhoacell is een goed materiaal voor buikige dobbers maar een slanke dobber trekt nadat hij op de houder
                            gewonden is gemakkelijk krom.

                            Reageer

                            • PeBo
                              Hengelaar
                              • 29-09-2007
                              • 2636
                              • Oosterhout

                              Welkom op het forum Smid.

                              Ik maak ook wel eens wat dobbers van Rohacell. Slanke modellen draaide ik van Rohacell 101. De boven- en onderantenne gaan dan zo ver in het lichaam dat ze elkaar raken. Van kromtrekken heb ik nog nooit last gehad en ook nog nooit een klacht over gekregen. Misschien komt het doordat ik een sterkere soort Rohacell gebruik voor slanke pennen. Wel blijft het punt waar de antennes elkaar raken de zwakke plek, maar met een slanke dobber moet je nu eenmaal voorzichtig zijn.
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                              Groeten,
                              PeBo.

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                Oorspronkelijk geplaatst door Smid
                                ...Rhoacell is een goed materiaal voor buikige dobbers maar een slanke dobber trekt nadat hij op de houder gewonden is gemakkelijk krom.
                                Wanneer uw eigengemaakte Rohacell pennen krom trekken op het tuigenplankje zal er een spanning moeten komen te staan op uw pennen door de (te ?) strakke lijn. Vaak kunt u dit euvel verhelpen om de lijn beter langs de dobber te geleiden door een extra dobberoogje te plaatsen of het huidige dobberoogje te verplaatsen zodat de spanning van de lijn niet inwerkt op uw pennen.

                                Ook de tip van Pebo om een "ruggegraat" in te bouwen door de boven- en onderantenne diep in het drijflichaam te verlijmen, zal de situatie verbeteren.

                                Voor mij blijft voor slanke pennen balsa, vanwege de lengtenerf, een beter en sterker materiaal dan de Rohacell. Je dient dan echter wel de juiste balsa voorhanden te hebben. (Tussen balsa en balsa zit namelijk nogal eens verschil)
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎