Aanschaf van materialen voor de dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • domi
    Newbie
    • 09-11-2008
    • 15
    • groningen

    #76
    Moi Edje 51
    Nog bedankt voor de tip.Ik kijk eerst even alles aan , voordat ik overhaast alle dingen aanschaf. Vanmiddag war oogjes gemaakt van 0,16 mm.Morgen eens kijken of het goed in de balsa kan.
    Groet'n Nico
    Werken is voor de mensen die niet kunnen vissen

    Reageer

    • domi
      Newbie
      • 09-11-2008
      • 15
      • groningen

      #77
      Om 0,16 oogjes te maken is niet moeilijk, maar om ze er in te krijgen wel.
      Een goeie tip?
      groet'n Nico
      Werken is voor de mensen die niet kunnen vissen

      Reageer

      • benny
        dobbertjesvraagbaak
        • 09-12-2002
        • 383
        • omgeving Leuven(B)

        #78
        Misschien eerst even een gaatje voovormen door even met een sterkere naald een stukje in de dobber in en uit te duwen? Hierdoor gaat erna jouw dobberoogje vlot in het voorgevormde gatje.
        Vissen is NIET mijn hobby,
        Vissen is mijn leven!

        Reageer

        • Austin
          Banned
          • 05-12-2008
          • 208
          • veendam

          #79
          deze link had ik! Mischeen is er wat tussen... de pound is laag op moment..


          onder float making ofcourse!

          English ebay is goed voor sarcanda reed en quils!

          Dit was intresant dacht ik ..dobbers van papier!



          Englisch ebay fond ik deze! zoeken...float making en dit kwam op
          Aangepast door Austin; 15-12-2008, 10:42.

          Reageer

          • Austin
            Banned
            • 05-12-2008
            • 208
            • veendam

            #80
            heb nog een gevonden !

            Reageer

            • jeroenk
              zolang er geen ijs ligt..
              • 27-12-2005
              • 1490
              • Oldebroek

              #81
              interesante site's, ik wist niet dat je drijflichamen kant en klaar kon kopen.

              Reageer

              • Austin
                Banned
                • 05-12-2008
                • 208
                • veendam

                #82



                deze had ik net gevonden ! Misschien al bekent maar ik dacht gaf aantwoordt op een paar vragen die hier gestelt werden!

                Reageer

                • Austin
                  Banned
                  • 05-12-2008
                  • 208
                  • veendam

                  #83
                  http://http://www.youtube.com/watch?...eriales%2Ehtml

                  deze is groof but the idea was cool !i thought.

                  Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                  Deze site vond ik het beste kwa aanbod van material! Ok zag geen prijs hebben ze alles op voraad blijft de vraag? Hoe zit het met post?
                  more time next time
                  andy
                  Aangepast door Austin; 25-12-2008, 15:20.

                  Reageer

                  • koot
                    Newbie
                    • 26-12-2008
                    • 3
                    • baarn

                    #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
                    Goed plan,

                    Ik ben niet de enige die zelf wat wilt gaan knutselen dus.

                    Ik zou wel een goede 100 stuks sarkanda riet willen en dito aantal pauweveren.
                    De meeste andere materialen daar kan iets makkelijke aankomen denk ik.
                    Als een gezamelijke bestelling wilt doen dan kun je contact opnemen en doe ik graag mee.
                    J e hebt PB

                    Reageer

                    • Austin
                      Banned
                      • 05-12-2008
                      • 208
                      • veendam

                      #85


                      Ok kan iemand ,misschien ronald,mij vertellen hoe dit werkt?
                      Ik bedoel welk deel draait?
                      Is het nu de draaibank of de dremel boor machine? Of beiden tegelijk?

                      Ok dit is geen cnc machine dus hoe volg je de mal?
                      Ik denk van links naar rechts draaien met je rechter hand maar hoe loopt het met het volgen van je kontour?Gebeurt het volgen (naar voren en naar achteren) ook met de hand........draaien dus?

                      Welke werkwijze is dan arbeidsintensief die hierboven afgebeeld is of dat van Rossel{http:///users.telenet.be/pennenrosse...uwspagina1.htm} want hij gebruikt de mal om te slijpen!

                      Levert de ene een betere of nauwkeurige pen[lichaam] op ?
                      mvg
                      andy

                      Reageer

                      • schepnetje
                        hobby's vissen en vissen
                        • 21-08-2007
                        • 233
                        • Musselkanaal

                        #86


                        even de goede link er bij gezet

                        Reageer

                        • Austin
                          Banned
                          • 05-12-2008
                          • 208
                          • veendam

                          #87
                          Oorspronkelijk geplaatst door schepnetje
                          http://www.pennenrosseel.be/

                          even de goede link er bij gezet
                          Well thank you landing net ,thats so thoughtfull of you........

                          Do you have any info or answers to the questions i asked?

                          I have another .........
                          Is there a reason for not using a tool[chisel] to shape the float bodies?
                          Also how much are those dremel pads? How many bodies do you get to a pad roughly?

                          more time next time
                          andy

                          Reageer

                          • esperto
                            Sportvisser
                            • 16-09-2006
                            • 654
                            • Oostkamp (Brugge)

                            #88
                            @austin, zowel de dremel als de draaibank draaien. onderaan loopt een staaf met draad op, die staaf draait ook rond en daarop zit de slede bevestigd, hierdoor gaat ie perfect bewegen langs de mal en wordt dezelfde vorm afgedraaid. de pin van de slede staat op een soort veersysteem.

                            Reageer

                            • Austin
                              Banned
                              • 05-12-2008
                              • 208
                              • veendam

                              #89
                              Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                              @austin, zowel de dremel als de draaibank draaien. onderaan loopt een staaf met draad op, die staaf draait ook rond en daarop zit de slede bevestigd, hierdoor gaat ie perfect bewegen langs de mal en wordt dezelfde vorm afgedraaid. de pin van de slede staat op een soort veersysteem.
                              Bedoel je dat die voor en achter gaat zonder op iets te draaien?
                              zowel de dremel als de draaibank draaien.... tergelijke tijds of als optie?


                              de pin van de slede staat op een soort veersysteem...... dus je laat hem bewegen van rechts naar links en heen en weer over de mal gaat van zelf? ???? nice

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                #90
                                Oorspronkelijk geplaatst door Austin
                                Bedoel je dat die voor en achter gaat zonder op iets te draaien?
                                zowel de dremel als de draaibank draaien.... tergelijke tijds of als optie?


                                de pin van de slede staat op een soort veersysteem...... dus je laat hem bewegen van rechts naar links en heen en weer over de mal gaat van zelf? ???? nice
                                Esperto heeft het juist uitgelegd. Hoewel deze vraag eigenlijk meer thuishoort in de topic; dobberbouw wil ik hier wel een en ander verduidelijken;

                                Het draaibankje op de foto is een 'gewoon' metaalbankje van het merk Emco. De as waarin het balsa zit kan maximaal 3200 toeren / minuut ronddraaien. Het hout zit ingeklemd in een spantang. Dit is het dikke ronde deel waar het balsa uitsteekt. Zo'n spantang klemt het materiaal van acht kanten waardoor het zeer centrisch zit en geen deuken in het materiaal komen. Hierdoor kun je telkens het materiaal een stukje opschuiven en er een drijflichaam van draaien. Je hebt vrijwel geen afval.

                                In plaats van een beitel zit er een roterend schuurwieltje op het 'support'. Omdat je met relatief zacht materiaal werkt, hakkelt een beiteltje teveel in het hout of de Rohacell kunststof waardoor er lelijke deuken in de dobber zouden ontstaan. Een schuurwieltje dat zo'n 20.000 toeren per minuut maakt zal never hakkelen maar een redelijk glad oppervlak op je drijflichaam achterlaten.

                                Het support waarop de flexibele as met het schuurwieltje zich bevindt wordt automatisch van rechts naar links voortbewogen tijdens het draaien van de draaibank. Dit noemen we een 'automatische langsvoeding' (Door snaartjes en tandwielen in de zwarte kast aan de linkerkant wordt de langsvoeding aangedreven.) Je kunt natuurlijk ook zelf handmatig de langsvoeding bedienen maar dan heb je een hand minder vrij.

                                In de richting van de mal zit een asje aan het support dat de vorm van de mal aftast. Tijdens het draaien volgt deze as de contouren automatisch en vomt zich in het balsastokje zo'n zelfde figuur.

                                Voor- en nadelen;
                                Deze manier van werken zorgt voor perfect ronde drijflichamen en laat toe om zeer dunne werkstukken te maken. ( Het is mogelijk om met de draaibank een antenne te draaien van balsahout van minder dan 1 mm. doorsnee zonder dat het hout afbreekt) Dit komt omdat het schuurwieltje het hout om het drijflichaam 'wegvreet' en de vorm zelf met rust laat. Ook wanneer het balsa ongelijk van hardheid is, zal er toch een centrisch drijflichaam tevoorschijn komen. Verder is het een peuleschil om een versleten schuurwieltje te vervangen en vind ik het maken van malletjes voor deze methode makkelijker dan de manier waarop Ludo werkt.

                                Een malletje dat van binnenkant is bekleed met schuurpapier heeft echter als voordeel dat je hiermee op de boven- en onderantenne werkt zodat het drijflichaam meteen al centrisch op deze antennes is afgestemd. Je hebt voor deze methode echter wel centreermallen nodig.

                                Beide methoden worden door ons al enkele jaren uitgebreid gedemonstreerd tijdens de hengelExpo in Kortrijk. Kortom; als je van plan bent om zelf pennen te gaan maken kun je best eind 2009 ff langskomen en ons 't hemd van 't lijf vragen.
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎