verklikkerloodje

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maddwarf
    Frequent aanwezig
    • 04-05-2007
    • 171
    • Heerlen

    verklikkerloodje

    Hoe zwaar maken jullie het verklikkerloodje of is dat afhankelikj van de dobber?

    groet john
    groet john
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Ik laat het afhangen van mijn dobber. Ik vis altijd 'dobberdragend', waarbij er maximaal 10% van het lood op de bodem mag rusten. Mijn verklikloodje is dus bij een sleep met lood op de bodem 10% van het dobbergewicht met een maximum van 0,1 gram (een loodje nr 6). Als het zwaarder mag, bij dobbers boven de 1,0 gram worden het meerdere loodjes.

    Als ik boven de bodem vis schuif ik naar hartelust en zet ik zelfs mijn bulk tegen mijn valloodje/verklikloodje...
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • willie
      Sportvisser
      • 03-12-2005
      • 626
      • wijhe

      #3
      ik vis meestal met loodje nr 10 als valloodje, kun je er eventueel ook nog een loodje er bij schuiven.

      gr willie

      Reageer

      • maddwarf
        Frequent aanwezig
        • 04-05-2007
        • 171
        • Heerlen

        #4
        he mannen thanx voor de goede info

        greetz john
        groet john

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          Zoals alles in 't leven draait 't om balans. Een tuigje dient ook in balans te zijn. Hiermee bedoel ik dat de grootte van het verklikloodje in verhouding moet staan tot het deel van de antenne dat dit loodje dient te dragen.

          Stelregel; hoe dunner de antenne, des te kleiner het verklikloodje mag zijn.

          Het heeft geen zin om een loodhageltje 12 of 13 te gebruiken bij een antenne van 2mm dik omdat deze bij het optillen van dit loodje nagenoeg geen uitslag (= beetregistratie) geeft.

          Bovenstaande geldt uiteraard alleen wanneer er sprake is van vis die het verklikloodje (van de bodem) optilt. Bij een beweging naar beneden, (ondergaande pen) maakt het verklikloodje niet het verschil omdat de vis een neerwaartse kracht uitoefent op de totale lijnopzet. Dan is de hoeveelheid kracht die nodig is om de pen te laten ondergaan van doorslaggevende betekenis voor of de aanbeet doorgaat of stopt.

          Deze laatstgenoemde kracht bepaald de gevoeligheid van de lijnopzet.
          Anders gezegd;
          De gevoeligheid een lijnopzet wordt bepaald door de kracht die nodig is om de balans tussen pen en lood te verstoren.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • maddwarf
            Frequent aanwezig
            • 04-05-2007
            • 171
            • Heerlen

            #6
            Dus staat mijn antenne nog een 3 cm boven wateropp en ik zet er een loodje bij, moet ie dus eigenlijk nog een 3 a 5 mm boven wateropp staan.
            Zo kan ik dan ook mooi zien wanneer mijn loodje op de grond ligt.
            Want dat is dan wanneer mijn antenne meer als die bewuste 3 a 5 mm boven wateropp uitkomt.
            Zo zie ik dan ook iedere aanbeet/opsteker.

            hoop dat ik me een beetje duidelijk uitgedrukt heb.

            greetz john

            ps thanx voor het antwoorden.
            groet john

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎