lollydobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #16
    die dobbers waren van ignesti en waren zeg maar rond van vorm
    maar dat stromen viel toen in die tijd wel mee het lijkt mij nu harder te stromen omdat ze het haringvliet een beetje open hebben gezet

    en ik heb al 10 jaar niert meer met een dobber op stromend water gevist zoals de bergesemaas de lek het wantij en zulke wateren
    wel op wateren waar het wel kan stromen maar niet zo hard
    en die vloagdobbers lijken me wel wat staan veel stabieler dan een bolletje want die trilt meer in de stroming ismijn ervaring daarmee
    die zoekt de weg van de minste weerstand
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #17
      John,
      Ook voor het sluiten van het Haringvliet, werd er al op de Bergse Maas gevist met normale stroomdobbers. Toen stroomde hij vooral bij opkomend water als een kegel. Ook de Dortse Kil en bij de stuw van Maurik waren bekende plaatsen waar het hard kon stromen en vroegen soms dobbers van 15 gram. Ik wil je niet van de vlagdobbers afhouden, want ook het uitproberen is een sport op zich. Wat ik er destijds nog van onthouden heb, is dat die dingen boven water alle kanten opdraaiden met wat wind. Volgens mij hebben ze bij het vissen het enige voordeel dat je antenne recht blijft staan t.o.v. het wateroppervlak. Maar wat maakt het uit dat je antenne schuin staat. Als hij maar onder getrokken word.
      Ik weet nu ook wie die jongen was in zijn korte broek, die altijd bij de Kuren stond te vissen. Zo zie je maar de wereld is klein.

      Groeten,
      PeBo.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • † John van der Zee
        [In Memoriam]
        • 16-11-2005
        • 1761
        • in zuidholland in een mooi visgebied

        #18
        hahah als het te koud was had ik geen korte broek aan hoor
        ik was wel altijd helemaal bepakt en bezakt op de fiets
        Vissen is ontspannend.
        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

        Met Vriendelijke Visgroeten



        vaste stokvisser????????

        Reageer

        • † John van der Zee
          [In Memoriam]
          • 16-11-2005
          • 1761
          • in zuidholland in een mooi visgebied

          #19
          maar hoe zit het met het uitloden van deze lolly dobbers en aanverwante soorten
          kan je dat ook thuis doen of aan de water kant en waar moet je opletten bij het uitloden tenopzichte van gewone dobbers
          Vissen is ontspannend.
          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

          Met Vriendelijke Visgroeten



          vaste stokvisser????????

          Reageer

          • Robin
            Vaste stok & Feeder
            • 26-11-2006
            • 490
            • Meerssen

            #20
            Na raadplegen van de zoekfunctie over vlagdobbers kwam ik uit op deze topic.
            Ben mij beetje aan het verdiepen in het gebruik van de vlagdobbers. Wil enkele vlagdobbers aanschaffen voor op stromend water gericht op de brasem met een "stille" aasaanbieding om blokkend te vissen. Gebruik momenteel bolvormige dobbes tot en met 5 gram. Hoger komt niet vaak voor, maar wil ik ook liever niet gaan. Dus een vlagdobber proberen.

            Hoe staat het draagvermogen van een vlagdobber in verhouding tot een bolvormige dobber?
            (5 gram boldobber = ... gram vlagdobber )
            groetjes Robin

            "De beste tijd moet nog komen"

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #21
              Hiervan heb ik begrepen dat je dat verschil niet moet maken het verschil zit in de bouw van de pen dus inderdaad stiller omdat de stroom meer om de pen heengaat en niet onder gedrukt wordt.

              Zo heb ik het in ieder geval begrepen.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • Bas Nijmegen
                wedstrijdvisser
                • 13-01-2009
                • 541
                • Nijmegen

                #22
                Mijn mening:
                Ik viste al lange tijd met "gewone" stroomdobbers. Zeg maar de bolletjes. Daar was toch niets mis mee?
                Enige jaren geleden heb ik me over laten halen om ook te gaan vissen met Lolly's op de stroming. Nu doe ik bijna niet anders meer als ik met dobber op de stroming vis. Als ik een gewone dobber rechtop kan blokkeren tot een gram of 4-5 vis ik nog steeds graag met de gewone dobber, maar dan praat je ook niet over een harde stroming. Ik heb in Duitsland tot en met 50 grams! lolly's gevist. Dit kan dus nooit met een gewone dobber.

                Een lolly is zo gebouwd dat deze minder stroming opvangt dan een gewone ronde dobber. Hierdoor kan je dus lichter vissen, maar het is geen verschil van grote waarde. Dat maakt op de stroom ook vaak niet zo heel veel uit. Als je in de harde stroom vist en je lood je dobber goed (lees gevoelig) af, trekken de vissen hem toch wel onder. Waar het met name om gaat (en dat geldt eigenlijk voor alle soorten visserij) is de juiste aasaanbieding. Die is op stromend water met een lolly veel beter en makkelijker te krijgen dan met een gewone dobber.

                Ik las hierboven ook dat lolly's meer last hebben van de wind. Onzin, als je de dobber maar goed uitlood. Er steekt bij mij ongeveer 2-3 cm van de antenne boven water. De rest drijft onder water en heeft dus geen last van de wind.

                In het kort mijn ervaring:
                Ik heb sinds het vissen met lolly's meer op de stroming gevangen dan met gewone dobbers. Met name grotere vissen op de bodem. En dat terwijl de vangsten de laatste jaren terug gelopen zijn.
                Gr. Bas

                Een vis vangen is niet moeilijk.
                Vis blijven vangen wel...

                Reageer

                • jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

                  #23
                  Volgens de boeken zou je met een vlagdobber de helft van het draagvermogen van een normale dobber kunnen toepassen. Dus een boldobber van 10 gram kun je vervangen door een vlag van 5 gram.
                  Dit doe ik nooit, ik gebruik in de bovengenoemde situatie meestal een gram of 8.

                  Vergeet niet het bij uitpeilen met een vlagdobber dat de lijn altijd schuin in het water hangt. Ik peil als volgt uit:
                  Zet de dobber ondiep, en kijk hoe schuin de antenne in het water staat.
                  Vervolgens het peillood op het valloodje (ingeval dat de onderlijn over de bodem moet liggen), en dan uitpeilen waarbij je de hengel zover stroomopwaards houd dat de antenne onder dezelfde hoek staat als hij stond toen het tuig ondiep stond afgesteld.

                  Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

                  Groeten,
                  Jeroen

                  Reageer

                  • Bas Nijmegen
                    wedstrijdvisser
                    • 13-01-2009
                    • 541
                    • Nijmegen

                    #24
                    Nog een goede tip voor het peilen:
                    Gebruik zwaar peillood!!!
                    Een grammetje of 30 tot 50 voor het beste resultaat (ik ga nu even uit van een loly tussen de 8 en 20 gram). Wees niet te bang dat het peillood in de bodem zakt, want als het hard stroomt heb je over het algemeen een vrij harde bodem.
                    Gr. Bas

                    Een vis vangen is niet moeilijk.
                    Vis blijven vangen wel...

                    Reageer

                    • † John van der Zee
                      [In Memoriam]
                      • 16-11-2005
                      • 1761
                      • in zuidholland in een mooi visgebied

                      #25
                      hoe moet je die dingen uitloden thuis waar moet je opletten en hoe die staan ze als je het in een buis uitlood
                      Vissen is ontspannend.
                      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                      Met Vriendelijke Visgroeten



                      vaste stokvisser????????

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎