Bulklood

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mike80
    Visser in hart en nieren
    • 12-07-2007
    • 458
    • grave

    Bulklood

    Alsik mijn dobber afpeil doe ik het kleinste loodje net boven het onderlijntje
    en dan steeds zwaarder naar boven .... kan iemand mij dan uitleggen wat het "drie loodjes" systeem is en wat nou precies het BULKlood is...

    alvast bedankt
    "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #2
    nou simpel gesteld is bulk lood de hoofdmoot van het gewicht dus zeg een 90% of meer b.v. bij 2 gram een olivettie van 1,75 en dan een stopperloodje eronder en een valloodje(dit is een manier)

    3 loodjes is dus alle dobber gewichten delen door 3 en daarin verdelen,dit komt uit een theoritische weisheid dat drie loodjes minder snel in de knoop komen dan 2 of meer dan 3 loodjes en ik geloof er zelf ook nog steeds in dat het waar is.

    plus dat je met 3 loodjes alle aanbiedingen wel kan maken,gewoon proberen dus .

    Reageer

    • mike80
      Visser in hart en nieren
      • 12-07-2007
      • 458
      • grave

      #3
      dus bij "drie loodjes" zit er geen valloodje of is dat gewoon het onderste loodje
      "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Yep, het valloodje is gewoon je laatste loodje. Over uitloden en loodzettingen kun je een heel boek schrijven.... Ik hanteer zelf altijd de richtlijn dat ik voor dobbers van 1 gram of meer een olivette gebruik als bulk ('Bulk' betekent 'grootte', 'massa' in het engels), bij lichtere dobbers gewoon loodhagel. Als 'valloodjes', 'droppers', 'verklikloodjes' of hoe je ze ook noemen wilt gebruik ik in negen van de tien gevallen drie loodjes nr 10. Het is maar zelden dat je bulk bestaat uit slechts één loodje, dus door te schuiven kun je ook het 'drie loodjes' systeem maken, alhoewel ik daar eigenlijk nooit gebruik van maak. Ik gebruik altijd gewoon twee: Bulk + de drie nr 10 'droppertjes', die ik naar believen schuif.

        In Witvis Totaal nr 27 heeft Max Wigt ook een aardige richtlijn gegeven, drie simpele loodzettingen waar je alle kanten mee op kunt...
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • yannik
          De kasteelvissers Viane
          • 27-07-2006
          • 694
          • Geraardsbergen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
          Het is maar zelden dat je bulk bestaat uit slechts één loodje, dus door te schuiven kun je ook het 'drie loodjes' systeem maken, alhoewel ik daar eigenlijk nooit gebruik van maak. Ik gebruik altijd gewoon twee: Bulk + de drie nr 10 'droppertjes', die ik naar believen schuif.
          Gebruik jij ook gecuote (als ik het juist schrijf) loodjes? Ik wel allesinds... colmic maakt er... ze hebben een groene kleu... je schuift zoveel je wil zonder je lijn te beschadigen... eens je ze hebt wil je niets anders meer
          Wie vist, die vangt!

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Nee hoor, geen gecoate loodjes.... met alle respect, maar ik val niet zo snel voor dat soort (in mijn ogen althans) 'marketingpraat'... Ik vis al heel lang met de loodjes van Trabucco, de Team Master Soft om precies te zijn. Ooit eens een heleboel doosjes gekocht en daar doe ik het nog steeds mee. Maar ook die van Dinsmore heb ik in de koffer. Als je ze maar op de juiste manier op je lijn zet kun je ze heel goed schuiven zonder je lijn te beschadigen.
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • Driehoek
              Sportvisser
              • 17-06-2007
              • 787
              • Rijssen

              #7
              Eduard, ik gebruik ook dinsmore...
              maar wat is nu 'de goede' manier om deze te gebruiken?
              ik heb steeds het probleem dat ik ze te snel 'vast' heb zitten
              met als gevolg niet kunnen schuiven en zelfs lijn breuk...

              enne ik vind ze niet echt 'zacht' hoor...
              .
              Happy fishing.
              ----------------------------------------

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Ik doe het als volgt:

                Ik leg het loodje op mijn vinger met de lijn door de inkeping en knijpt met een gewoon platbektangetje het loodje helemaal dicht. Dan draai ik het loodje een halve slag (90 graden zo u wilt) ) en knijp met het platbektangetje nog een keer, maar nu op het streepje van de inkeping. Hierdoor zal aan de binnenkant de inkeping iets wijder worden waardoor je het loodje heel makkelijk en zonder de lijn te beschadigen kunt schuiven. Je schuift de hele zaak na het uitloden omhoog en knipt het stukje lijn waar je je loodjes in eerste instantie hebt aangeknepen eraf et voila! Dinsmore is zogezegd heel zacht, Trabucco ook, maar ik heb ook loodjes van een onbekend merk, kneiterhard, maar daar werkt het net zo goed mee. Alleen worden de zachte loodjes (vooral de kleintjes, nr 10 en 12) door het aanknijpen een beetje vierkant... de harde loodjes niet.
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • Driehoek
                  Sportvisser
                  • 17-06-2007
                  • 787
                  • Rijssen

                  #9
                  juist! dus je knijpt hem nogmaals maar dan op de inkeping!
                  en dat deed ik dus nooit, ga dat voortaan wel zo doen!
                  thx voor deze uitleg!
                  .
                  Happy fishing.
                  ----------------------------------------

                  Reageer

                  • Visser Pieter
                    Sportvisser
                    • 29-05-2008
                    • 366
                    • Borne

                    #10
                    Wat is wijsheid als je kijkt naar bulklood/olivettes, welk merk, model is toch voorkeur bij jullie.
                    Er zijn verschillende modelen eivormig of vrij lange smalle, met en zonder silecone rubbertje er in.
                    Ik heb 22 stuks timms dobbers besteld, waarvoor ik straks tuigen moet gaan maken, daarvoor heb ik dus bulklood/olivettes nodig, alleen zijn zoveel soorten (modellen dan, grammen ook maar dat weet ik wel).
                    Wie kan mij tips geven, of welke raden jullie mij aan?
                    Zijn deze van sensas bijvoorbeeld goed of niet, https://shop.strato.com/epages/61932...Products/59822
                    Deze heeft een bole kan andere kant loopt als waren in punt uit, is hier ook weer een reden bij hoe je ze plaatst met de bole kan naar beneden of boven?
                    Visgroet, Pieter

                    VISSEN NATUURLIJK

                    Reageer

                    • Boschje
                      Komt net kijken
                      • 06-05-2010
                      • 99
                      • Veghel

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Visser Pieter
                      Wat is wijsheid als je kijkt naar bulklood/olivettes, welk merk, model is toch voorkeur bij jullie.
                      Er zijn verschillende modelen eivormig of vrij lange smalle, met en zonder silecone rubbertje er in.
                      Ik heb 22 stuks timms dobbers besteld, waarvoor ik straks tuigen moet gaan maken, daarvoor heb ik dus bulklood/olivettes nodig, alleen zijn zoveel soorten (modellen dan, grammen ook maar dat weet ik wel).
                      Wie kan mij tips geven, of welke raden jullie mij aan?
                      Zijn deze van sensas bijvoorbeeld goed of niet, https://shop.strato.com/epages/61932...Products/59822
                      Deze heeft een bole kan andere kant loopt als waren in punt uit, is hier ook weer een reden bij hoe je ze plaatst met de bole kan naar beneden of boven?
                      Ik gebruik Drennan of Preston, allebei met waar de lijn door het loodje heen gaat. Je hebt er ook die je met een siliconen slangetje aan de lijn klemt. Ik knijp een loodje ervoor en erachter om hem vast te zetten.

                      Ik gebruik standaard gemiddeld zo'n 75% tot 85% (ligt er een beetje aan hoe het uitkomt met het gewicht van het loodje) aan olivettelood bij dobbers boven 1 gram. Op 1,5 gram gebruik ik dus 1,25 gram, 1,5 gram bij 2 gram, etc... Ik koop de loodjes ook los per gewicht aan de hand van de dobbers die ik gebruik...

                      Bolle kant boven overigens...

                      Qua bulklood en vallood: ik gebruik altijd 3 identieke valloodjes (van nr 8-12 afhankelijk van het dobbergewicht) en dan de rest bulklood (nr 9-6 en olivettelood afhankelijk van het dobbergewicht). Om het geheel perfect uit te loden knijp ik het laatste loodje helemaal bovenaan tegen het bulklood aan. (vaak kleiner dan het bulklood zelf).

                      Nick

                      Reageer

                      • willie
                        Sportvisser
                        • 03-12-2005
                        • 626
                        • wijhe

                        #12


                        hoi pieter,

                        mischien heb je hier wat aan

                        gr. wil

                        Reageer

                        • frankv
                          Komt net kijken
                          • 23-02-2002
                          • 63
                          • Belgium

                          #13
                          je kan ook styllood gebruiken ipv hagellood. Veel preciezer en mooi gecentreerd in tegenstelling tot vele loodhagels. Schuift ook makkelijk op de lijn.

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen
                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door frankv
                            je kan ook styllood gebruiken ipv hagellood. Veel preciezer en mooi gecentreerd in tegenstelling tot vele loodhagels. Schuift ook makkelijk op de lijn.
                            Preston Stotz-lood vind ik ongeevenaard. Schuift goed, blijft goed zitten en is wat compacter dan styllood zoals een loodhagel.
                            Eerst viste ik met olivettes die je met silliconen vast zet, maar dat vind ik niks. Een schuivende olivette die ik vastzet met Stotz werkt voor mij perfect.

                            Verder gebruik ik net zo graag een olivette bij een dobber onder de 1 gram (vanaf zo'n) 0,6 gram. Ik streef bij stilstaand water en dobbers tot 1 gram naar een nr. 9 als valloodje, daar boven een nr. 8 en dan de olivette. Bij stromend water een nr. 8 als valloodje, daarboven een nr. 6 en dan het bulk.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            • Visser Pieter
                              Sportvisser
                              • 29-05-2008
                              • 366
                              • Borne

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                              Preston Stotz-lood vind ik ongeevenaard. Schuift goed, blijft goed zitten en is wat compacter dan styllood zoals een loodhagel.
                              Eerst viste ik met olivettes die je met silliconen vast zet, maar dat vind ik niks. Een schuivende olivette die ik vastzet met Stotz werkt voor mij perfect.

                              Verder gebruik ik net zo graag een olivette bij een dobber onder de 1 gram (vanaf zo'n) 0,6 gram. Ik streef bij stilstaand water en dobbers tot 1 gram naar een nr. 9 als valloodje, daar boven een nr. 8 en dan de olivette. Bij stromend water een nr. 8 als valloodje, daarboven een nr. 6 en dan het bulk.
                              Oke, jij zet dus op de lijn de olivette met daar onder een loodje zodat ie blijft zitten en onder de dobber een loodje en bij de lus?
                              (Welke olivettes gebruik je)?
                              Visgroet, Pieter

                              VISSEN NATUURLIJK

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎