Dobbers draaien

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #31
    Oorspronkelijk geplaatst door lolo
    Ik ben zondag nog even naar jan v/d Boogaard geweest even brainstormen geweest over verf technieken ....
    Pfff wat kun je toch ver gaan met afbouwen van dobbers.
    En eerlijk is eerlijk toen ik begon met matchen en ik kocht een dobber(slyder ) van 11 euro dacht ik echt dat ik genaait werd .
    Nu weet ik wel beter ,er gaat echt veel tijd in zitten wil je het netjes doen natuurlijk.

    Gr Johnny
    HeY Lolo,

    Die Jan van den Bogaard heeft er wel verstand van. (Moet ook wel als je een verfwinkel hebt!) Maar vraagt hij 11 (elluf) eurootjes voor één pen??
    ( Dat is toch een geeltje "on the old scale" in guldens!)

    Verder wil ik melden dat het duikerslokaal in Lith redelijk centraal in Nederland ligt. Natuurlijk is dat nog een pokke-end als je uit Sittard of Groningen moet komen, maar om er een reizend(e) circus/cursus van te maken?!
    Je moet je trouwens wel realiseren dat de pennen die je daar leert maken specifiek voor grote afstanden en diep water zijn bedoeld, zoals die Lithse Ham.
    Voor de kanalen en vijvers bij je in de buurt kun/moet je met lichtere pennen vissen. Wanneer je eenmaal de techniek van het sliders maken onder de knie hebt mag zo'n kanaal slider echter geen probleem meer vormen.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Roha
      HeY Lolo,

      Die Jan van den Bogaard heeft er wel verstand van. (Moet ook wel als je een verfwinkel hebt!) Maar vraagt hij 11 (elluf) eurootjes voor één pen??
      ( Dat is toch een geeltje "on the old scale" in guldens!)

      Verder wil ik melden dat het duikerslokaal in Lith redelijk centraal in Nederland ligt. Natuurlijk is dat nog een pokke-end als je uit Sittard of Groningen moet komen, maar om er een reizend(e) circus/cursus van te maken?!
      Je moet je trouwens wel realiseren dat de pennen die je daar leert maken specifiek voor grote afstanden en diep water zijn bedoeld, zoals die Lithse Ham.
      Voor de kanalen en vijvers bij je in de buurt kun/moet je met lichtere pennen vissen. Wanneer je eenmaal de techniek van het sliders maken onder de knie hebt mag zo'n kanaal slider echter geen probleem meer vormen.
      Ha ha nee dat vraagt hij niet hoor , hier in de buurt iemand die ze toen verkocht ..Als ik nu naar die pen kijk

      Groetjes John
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • wimo
        Newbie
        • 28-02-2008
        • 2
        • meerhout

        #33
        kan iemand mij misschien nog eens helpen?
        ik heb een tijdje trug een draaibankje gekocht, want ik maakte mijn pennen vroeger met de hand. Ik vind het heel intressant om te doen maar ik weet er niet veel van. Kan iemand mij helpen met hoe ik onderantennes recht kan plaatsen en hoe ik aan die mallen moet beginnen. Want ik heb al een paar keer mijn houtdraaibankje willen gebruiken maar mijn hout breekt door, omdat dat iets te hard slaagt. Alvast bedankt. wimo

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #34
          Dag Wimo,

          Wellicht is het handig om die andere topic "dobberbouw" eens te bezoeken. Ik weet; het is een gigantisch lang verhaal geworden dat nog steeds groeit, maar in deze topic staan vast wel de antwoorden die jij zoekt.

          Opmerking;
          Een houtdraaibankje is minder geschikt voor de dobberbouw vanwege het feit dat je hiermee vrijwel alleen massieve producten kunt draaien. Om daarna handmatig het kanaaltje te boren voor de antennes door de as van het drijflichaam geeft vrijwel altijd afwijkingen. Bovendien kun je de relatief zachte producten als balsahout minder goed klemmen in een dergelijke draaibank.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • vislijn.be
            Newbie
            • 16-01-2007
            • 6

            #35
            Ik gebruik een zelf gemaakt draaibankje
            VISLIJN.be - Voor wie ze allemaal wil vangen!

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #36
              Een leuk bankje dat zeker mooi zuivere drijflichaampjes zal opleveren en stukken goedkoper is dan een fabrieks metaaldraaibank. Ik denk wel dat je voor zo'n bankje zelf handig moet zijn om het te kunnen maken.

              Vraagje;

              Hoe maak je de balsa vast op de as? Gebruik je hiervoor lijm o.i.d.? Ik kan me zo voorstellen dat op een asje van bijvoorbeeld; 1mm de balsa gaat slippen als je hem in de gewenste vorm wilt schuren
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • vislijn.be
                Newbie
                • 16-01-2007
                • 6

                #37
                Bij de dikkere asjes is er helemaal geen probleem. Bij de dunnere asjes durft het inderdaad wel eens gebeuren dat de het hout wat spint.

                Als je naar de laatste foto kijkt, zie je dat het bovenste deel van het asje iets dikker is. Daar komt later de bovenantenne. Door het lijfje enkele milimeters meer in de richting van het dikkere asje te duwen, kun je het slippen beter onder controle krijgen.
                VISLIJN.be - Voor wie ze allemaal wil vangen!

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #38
                  Dag vislijn.be

                  Zeker een mooi systeem dat ik ook eens zal uitproberen. Het slippen van de balsa/Rohacell wil ik dan echter voorkomen door een zogenaamd "meenemertje"op de dunne as te klemmen. Dat is een meedraaiend schijfje met puntjes die je iets in het materiaal drukt.
                  Odul heb ik ook dit systeem al zien toepassen. Ook hij was er over te spreken.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • schepnetje
                    hobby's vissen en vissen
                    • 21-08-2007
                    • 233
                    • Musselkanaal

                    #39
                    Wanneer je een Unimat aanschaft is het zeer raadzaam om er een boorkopje bij te kopen. Deze past op het tegencenter en zal de boortjes houden waarmee mooi centrisch het kanaaltje voor de boven- c.q. onderantenne gemaakt kan worden. Ook een setje spantangen met betreffende houder zorgt voor een nog zuiverder resultaat dan het gebruik van een klauwplaatje.

                    die spantangen is dat diameter antenne of diameter materiaal dobber

                    Reageer

                    • edje51
                      Komt net kijken
                      • 20-11-2007
                      • 67
                      • Clinge

                      #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door schepnetje
                      die spantangen is dat diameter antenne of diameter materiaal dobber
                      Volgens mij zijn er spantangen voor een Unimat 3 in de maten 1 tot 16 mm. De bedoeling is volgens mij, dat je het dobbermateriaal, balsa of Rohacell, in die spantangen klemt.

                      Correct me if I am wrong

                      Reageer

                      • piet breukel
                        Newbie
                        • 23-10-2008
                        • 21
                        • rozenburg

                        #41
                        dobbers

                        Oorspronkelijk geplaatst door roofblij
                        Met die aftaster en dat blokje ben ik ook al bezig dat gaat wel lukken,nu zit ik ook al aan die afzuiging te denken is er geen andere oplossing als een stofzuiger,dat minder lawaai maakt?

                        Groeten Mar.
                        Gewoon een stofkappje op zetten werkt ook heel goed.

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #42
                          Of gehoor bescherming ,werkt ook goed ,het lawaai word keurig gereduceerd .maar hout bewerken zonder afzuiging gaat nou eenmaal niet ,dus oorproppen in stofzuiger aan en draaien maar.
                          Piet met dat kapje werkt echt niet ,het wordt ene grote stof zooi ,ik zou het niet doen .
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • 4x14
                            Banned
                            • 10-12-2006
                            • 849
                            • Brielle

                            #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door janb
                            Of gehoor bescherming ,werkt ook goed ,het lawaai word keurig gereduceerd .maar hout bewerken zonder afzuiging gaat nou eenmaal niet ,dus oorproppen in stofzuiger aan en draaien maar.
                            Piet met dat kapje werkt echt niet ,het wordt ene grote stof zooi ,ik zou het niet doen .
                            Daar sluit ik me volledig bij aan Jan !

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door edje51
                              Volgens mij zijn er spantangen voor een Unimat 3 in de maten 1 tot 16 mm. De bedoeling is volgens mij, dat je het dobbermateriaal, balsa of Rohacell, in die spantangen klemt.

                              Correct me if I am wrong
                              Klopt! Het voordeel van spantangen is dat je het hout mooi centrisch kunt inspannen. Omdat het van acht kanten wordt gepakt krijg je ook minder deuken dan bij een klauwplaatje. ten slotte werkt een spantanghouder ook veiliger voor je vingers. Er zitten vrijwel geen hoekige/scherpe kanten aan waardoor je geen tik krijgt als je toevallig te dicht bij komt.
                              Voor diameters boven de 16mm (zoals slider body's) gebruik ik trouwens wel een klauwplaatje.

                              Je kunt trouwens ook de spantangen of een boorkopje gebruiken als je "op de antenne" wilt schuren. Hierbij wordt vooraf een antenne in het balsa vastgelijmd en deze wordt vastgezet in de spantang/boorkop waarna je ook het drijflichaam kunt afdraaien naar de gewenste vorm. Bij deze manier moet je wel een malletje hebben waarmee je deze antenne centrich in het hout kunt aanbrengen.
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              • edje51
                                Komt net kijken
                                • 20-11-2007
                                • 67
                                • Clinge

                                #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                                Je kunt trouwens ook de spantangen of een boorkopje gebruiken als je "op de antenne" wilt schuren. Hierbij wordt vooraf een antenne in het balsa vastgelijmd en deze wordt vastgezet in de spantang/boorkop waarna je ook het drijflichaam kunt afdraaien naar de gewenste vorm. Bij deze manier moet je wel een malletje hebben waarmee je deze antenne centrich in het hout kunt aanbrengen.

                                Zoals ik dus doe voor mijn karperdobbers

                                [IMG][/IMG]

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎