beste-combinatie

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maddwarf
    Frequent aanwezig
    • 04-05-2007
    • 171
    • Heerlen

    beste-combinatie

    Hoi

    heb al enige threads gelezen over onderlijnen en hoofdlijnen.
    Nu mijn vraag wat is volgens jullie de beste combinatie onderlijn-hoofdlijn
    groet john
  • cheffie
    Beginners geluk
    • 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

    #2
    Hey Maddmarf,

    Maak je vraag iets duidelijker. Als ik jou vraag zo lees is mijn antwoord:

    Probeer het verschil tussen hoofdlijn en onderlijn altijd zo klein mogelijk te houden.
    VB 10/100 -->> 08/100 is een goede combi
    VB 20/100 -->> 08/100 is een te groot verschil

    Wellicht hebben andere forum lezers een andere mening.

    Groet Hans

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Met de vaste stok zou ik het verschil inderdaad niet groter maken dan 04/00, dus hoofdlijn 14/00 dan de onderlijn niet dunner dan 10/00, hooflijn 12/00 dan de onderlijn niet dunner dan 08/00, enz.
      Natuurlijk wel heel inconsequent dat ik dan aan een matchlijn van 16/00 of 18/00 wel weer rustig een onderlijn van 10/00 knoop... Bij 20/00 (voor de slider) zet ik na het warteltje eerst een stuk 14/00 of 16/00 om daar weer mijn onderlijn aan te knopen.
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • cheffie
        Beginners geluk
        • 03-04-2008
        • 664
        • Noord Holland

        #4
        Idd Eduard, een verloop stukje gebruik ik ook altijd bij het slider vissen. Echter is mijn verloop stukje altijd 35/100 en is iets langer dan de slider die ik gebruik. Hierdoor gooi ik mijn montage bijna nooit meer in de knoop. Daarna weer een stukje hoofdlijn met de onderlijn.

        Reageer

        • spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

          #5
          35/00 daar staan ze hier mee op de waterweg ook voor een gulletje

          Reageer

          • cheffie
            Beginners geluk
            • 03-04-2008
            • 664
            • Noord Holland

            #6

            Reageer

            • Eduard
              Moderator
              • 11-08-2004
              • 3278
              • Sappemeer

              #7
              Op de kanalen en vaarten hier in het noorden hoef ik niet te 'Powermatchen' en kan ik volstaan met een simpele montage. Geen poespas voor eventuele verdwaalde gulletjes met dikke voorslagen o.i.d.: Gewoon dobber en lood op de hoofdlijn (20/00) en na het warteltje de onderlijn (met eventueel nog een valloodje). Om niet een al te groot verschil te hebben zet ik eerst een stukje nylon van 14/00 aan het warteltje en knoop daar mijn onderlijn aan. Met een vaste montage gebruik ik echter maar zelden een warteltje en knoop ik dus gewoon 12/00 aan mijn hoofdlijn van 18/00...

              Met de vaste stok vis ik in de praktijk negen van de tien keer met een hoofdlijn van 10/00 en ga ik niet lager dan 08/00 met mijn onderlijnen, dus dat geeft ook nooit problemen...
              groet,
              Eduard

              Reageer

              • martinwinschoten
                ONVOORSTELBAAR
                • 17-02-2008
                • 798
                • Winschoten

                #8
                Voor de vaste stok gebruik ik in de regel 10/00 hoofdlijn met een 08/00 hoofdlijn.
                Is het een erg moeilijke visserij, dan gebruik ik 08/00 met 06/00.

                Voor de match gebruik ik 14/00 met een onderlijn van 10/00 en heel soms 12/00.
                De 14/00 lijn die ik gebruik is de Super G-line van Gamakatsu.

                Mijn onderlijnen maak ik van Sensas Feeling. In mijn ogen de soepelste lijn die er is. Wat natuurlijk de aaspresentatie ten goede komt.
                Dit jaar, gebruik ik veel kant en klare onderlijnen van gamakatsu. Die bevallen tot nu toe ook uitstekend!
                Team Bobs hengelsport Prinz Royal

                Team Attrafish Nederland

                Reageer

                • maddwarf
                  Frequent aanwezig
                  • 04-05-2007
                  • 171
                  • Heerlen

                  #9
                  Ok
                  thanks voor de antwoorden.
                  Dus niet meer verschil als 0.04
                  Maar 0.10 hoofdlijn en 0.08 onderlijn is wel heel licht hier op de vijvers.
                  En maakt het nu uit of de lijnen van verschillend merk zijn?
                  groet john

                  Reageer

                  • martinwinschoten
                    ONVOORSTELBAAR
                    • 17-02-2008
                    • 798
                    • Winschoten

                    #10
                    Bij voorkeur hoofd en onderlijn van het zelfde merk gebruiken. Want anders wijk je teveel af.

                    Voorbeeld: Van merk A, is 10/00 de trekkracht 4 kilo en 08/00 3.5 kilo.
                    Van merk B, is 10/00 de trekkracht 3,4 kilo en 08/00 2.8 kilo.

                    Zou je dan hoofdlijn A nemen, met onderlijn B, is het verschil veel te groot en heb je veel kans op lijn breuk.

                    Verder is het ook nog zo bij sommige merken dat 10/00 geen 10/00 is maar 11 of 12/00.
                    Dan worden de verschillen alleen maar groter als je hoofd en onderlijn van verschillende merken gebruikt.

                    Kortom, mijn advies is: gebruik hoofd en onderlijn van hetzelde merk
                    Team Bobs hengelsport Prinz Royal

                    Team Attrafish Nederland

                    Reageer

                    • Noel Gulpen
                      Rutsekletser
                      • 11-10-2007
                      • 450
                      • Nieuwkuijk

                      #11
                      sow martin... voor de match 0.14? ook voor de slider?

                      wat is die trekkracht van die g-line dan? Zelf gebruik ik voor de vastemontage 0.16mm maxima. een redelijkgroot zinkvermogen maar ook niet te veel. Daarnaast zit er een superrek in. Voor de slider vis ik met 0.18mm Maxima. aan de hoofdlijn knoop ik een loodlijn, dat wil zeggen een 1,5 meter lange lijn met al mijn lood. Ik heb mijn dobbers van bv een serie allemaal excact gelijk afgelood. Zo kan ik als ware tuigen maken voor de match. Mocht ik nu iets in de war gooien. Loodlijn eraf. nieuwe erop van het zelfde gewicht en door vissen. Ook als je onverwachts door bv de wind of trek een ander type dobber nodig hebt of een zwaardere dobber wilt gebruiken. Ook weer met het zelfde gewicht op de lijn maar met een zwaardere dobber die zwaarder voorgelood is. Zo hoef je niet weer je hengel op te tuigen. maar gewoon de dobber uithangen en de nieuwe inhangen. Werkt echt perfect. Maar dan wel alleen als je ook elke keer denkt aan de zelfde connector, zelfde lood( waarvan je weet dat ze gewoon van goede kwaliteit zijn en dus ook gelijk aan gewicht) en het zelfde "aanbeet warteltje". Het gelijk afloden van de dobber kan doormiddel van bv looddraad of soldeertin strak over de loodschijven te draaien en vast te zetten met een druppeltje secondelijm. misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd. maar mocht je wat willen weten hierover hoor ik het graag.

                      groeten
                      Noel Gulpen

                      Reageer

                      • martinwinschoten
                        ONVOORSTELBAAR
                        • 17-02-2008
                        • 798
                        • Winschoten

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Noel Gulpen
                        sow martin... voor de match 0.14? ook voor de slider?

                        wat is die trekkracht van die g-line dan? Zelf gebruik ik voor de vastemontage 0.16mm maxima. een redelijkgroot zinkvermogen maar ook niet te veel. Daarnaast zit er een superrek in. Voor de slider vis ik met 0.18mm Maxima. aan de hoofdlijn knoop ik een loodlijn, dat wil zeggen een 1,5 meter lange lijn met al mijn lood. Ik heb mijn dobbers van bv een serie allemaal excact gelijk afgelood. Zo kan ik als ware tuigen maken voor de match. Mocht ik nu iets in de war gooien. Loodlijn eraf. nieuwe erop van het zelfde gewicht en door vissen. Ook als je onverwachts door bv de wind of trek een ander type dobber nodig hebt of een zwaardere dobber wilt gebruiken. Ook weer met het zelfde gewicht op de lijn maar met een zwaardere dobber die zwaarder voorgelood is. Zo hoef je niet weer je hengel op te tuigen. maar gewoon de dobber uithangen en de nieuwe inhangen. Werkt echt perfect. Maar dan wel alleen als je ook elke keer denkt aan de zelfde connector, zelfde lood( waarvan je weet dat ze gewoon van goede kwaliteit zijn en dus ook gelijk aan gewicht) en het zelfde "aanbeet warteltje". Het gelijk afloden van de dobber kan doormiddel van bv looddraad of soldeertin strak over de loodschijven te draaien en vast te zetten met een druppeltje secondelijm. misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd. maar mocht je wat willen weten hierover hoor ik het graag.

                        groeten
                        Noel,

                        Voor de vaste montage gebruiken wij idd 14/00, de trekkracht is zo'n 3 kilo.
                        Is echt genoeg hoor voor een matchdobber tot een gram of 8.

                        Voor de slider gebruiken wij 16/00. Voor het echte zware werk wil ik nog weleens 18/00 pakken.
                        Team Bobs hengelsport Prinz Royal

                        Team Attrafish Nederland

                        Reageer

                        • KOELI3
                          sensassupper pur sang
                          • 23-11-2007
                          • 162
                          • Heerlen

                          #13
                          preston

                          Sinds dit jaar vis ik met de lijnen van preston. Reden was de goede trekkracht in combinatie met de soepelheid.
                          Voor de onderlijnen de reflo precision in 8 en 10 en 12 honderdste.
                          Hoofdlijn de reflo powerline in 11 en 13 honderdste.

                          Op hoofdlijn 11, onderlijnen 8 en 10
                          Op hoofdlijn 13, onderlijnen 10 en 12.

                          Owja, voor de mensen die het vragen waarom 13 boven. Voor wateren als voornskanaal de maas of de brasemputten in belgië. Als de vis gestappeld licht en flink aan het azen gaat kies ik eieren voor mijn geld.

                          Ben zeer tevreden hierover.
                          Groeten,


                          Marc

                          TEAMSENSAS.NL

                          Reageer

                          • cheffie
                            Beginners geluk
                            • 03-04-2008
                            • 664
                            • Noord Holland

                            #14
                            @Koeli13

                            Waarom zou iemand vragen stellen over jou hoofdlijn 13...?? Als jij daar prettig mee vist en daar goed resultaat mee boekt is dat toch het aller belangrijkste!

                            Iedereen is vrij in het kiezen van zijn eigen ideale combi.

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #15
                              dus als de vis dik licht ga je met 13/00 boven vissen


                              ja dat snap ik inderdaad niet.


                              of het moet in de topcompetitie zijn daar is het waarschijnlijk zeer grof.


                              maar in de open wedstrijden gaan ze bij kokende brasem plekken nog wel een maatje of 10 hoger als boven lijntje.

                              dan moet er wel veel gevangen worden

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎