Timm's dobbers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cquad
    Iets met water
    • 18-03-2008
    • 361
    • Buitenpost [FRL]

    Timm's dobbers

    Iemand ervaring met de Dobbers van Timm's?

    Ik heb gister van de goedheiligman, Model Justin 0,75 / 1 g gekregen.
    Via hengelspullen heb ik al een leuk artikel gelezen, maar is er hier op het forum ook ervaring?

    Ik meen mij ooit es iets te herinneren dat deze dobbers niet al te duur zijn.
    Ik zit er sterk aan te denken om hier ook nog een setje stroomdobbers van aan te schaffen, weet alleen nog niet welke want er zijn zoveel varianten
    Aangepast door Forummanager; 04-11-2016, 11:53. Reden: URL
    Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #2
    Ik zou eerst eens ff oriënteren ,er is zoveel keus.
    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Ik heb een aantal dobbers van Timmetje... Best fijne dobbers en vis er graag mee, alleen de gewichten kloppen (in mijn geval althans) niet helemaal....
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

        #4
        Gewichten zijn nooit 100% je zult moeten blijven uit loden.
        Groeten van Jan de visser

        Reageer

        • KOELI3
          sensassupper pur sang
          • 23-11-2007
          • 162
          • Heerlen

          #5
          prijs/kwaliteit in orde.

          Ik heb er dit jaar een aantal aangeschaft. Moet zeggen ben er tot nu toe zeer tevreden over.
          Goede laklaag en dobbers blijven mooi recht. Heb er al de nodige platten mee gevangen.
          Ben zeer gechameerd van het model met de veertjes op de antenne.
          Groeten,


          Marc

          TEAMSENSAS.NL

          Reageer

          • Noel Gulpen
            Rutsekletser
            • 11-10-2007
            • 450
            • Nieuwkuijk

            #6
            Dobbers zien er goed uit. het enige nadeel vind ik en ik kan me best indenken dat de dobbergewichten niet helemaal overeenkomen. als je de onderantennes bekijkt moet dat gecompenseerd worden door het drijflichaam..... en ik denk dat het hem daar in zit... een drijflichaam ter grote van een normale 1,5 grmas dobber draagt nu maar 0,5 gram..... das ook weer iets van het goed.... dan staat hij van zelfsrekend zo vast als een huis
            Noel Gulpen

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #7
              scheelt dat zoveel ja,ik heb ze zelf ook gemaakt met een dikkere staal onder en de ander carbon,heb ik ook een dobber van een gram en van 0,5 met dezelfde volumes.

              die van 0,5 met staal dus vist wel vele malen prettiger ,maar dat je met dezelfde vorm een 0,5 en een 1,5 haalt vind ik wel een groot verschil


              hoe kan dat?????

              Reageer

              • Noel Gulpen
                Rutsekletser
                • 11-10-2007
                • 450
                • Nieuwkuijk

                #8
                Timm's dobbers hebben een holle stalen onderantenne, om dat gewicht te kunnen compenseren zullen ze het draaglichaam groter moeten maken. dus als je een onderantenne neemt van bv 1 gram en je wilt dat de dobber 0,5 gram draagvermogen aan extra lood kan hebben zul je dus een drijflichaam van 1,5 gram moeten nemen. niet helemaal omdat er ook nog een gedeelte van opwaartse druj in de holle antenne zit... omdat daar natuurlijk ook een restant aan lucht in blijft zitten.

                greetz
                Noel Gulpen

                Reageer

                • jan wever
                  Banned
                  • 19-09-2008
                  • 258
                  • Valthermond

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Noel Gulpen
                  Timm's dobbers hebben een holle stalen onderantenne, om dat gewicht te kunnen compenseren zullen ze het draaglichaam groter moeten maken. dus als je een onderantenne neemt van bv 1 gram en je wilt dat de dobber 0,5 gram draagvermogen aan extra lood kan hebben zul je dus een drijflichaam van 1,5 gram moeten nemen. niet helemaal omdat er ook nog een gedeelte van opwaartse druj in de holle antenne zit... omdat daar natuurlijk ook een restant aan lucht in blijft zitten.

                  greetz
                  noel,niet alle timm's hebben een holle stalen onder antenne.Het model justin waar over gepraat wordt heeft een carbon onderantenne

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Noel Gulpen
                    Timm's dobbers hebben een holle stalen onderantenne, om dat gewicht te kunnen compenseren zullen ze het draaglichaam groter moeten maken. dus als je een onderantenne neemt van bv 1 gram en je wilt dat de dobber 0,5 gram draagvermogen aan extra lood kan hebben zul je dus een drijflichaam van 1,5 gram moeten nemen. niet helemaal omdat er ook nog een gedeelte van opwaartse druj in de holle antenne zit... omdat daar natuurlijk ook een restant aan lucht in blijft zitten.

                    greetz
                    maar als je dat verschil in gewicht net onder de carbon onderantenne op de lijn zet of nog mooier op de staard lijmt

                    dan staat hij helemaal als een huis

                    dan heb je een zo laag mogelijk zwaarte punt
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • jan wever
                      Banned
                      • 19-09-2008
                      • 258
                      • Valthermond

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tester
                      maar als je dat verschil in gewicht net onder de carbon onderantenne op de lijn zet of nog mooier op de staard lijmt

                      dan staat hij helemaal als een huis

                      dan heb je een zo laag mogelijk zwaarte punt
                      Dat is inderdaad waar, het grootte nadeel is dat je een zwaardere dobber moet inzetten om hetzelfde te bereiken.

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door jan wever
                        Dat is inderdaad waar, het grootte nadeel is dat je een zwaardere dobber moet inzetten om hetzelfde te bereiken.
                        Hallo Jan

                        dat is niet wat ik bedoel

                        door omstandigheden gedwongen wil je een stabielle dobber

                        je pakt een 0,5 gr dobber met stalen onderantenne en hij staat als een huis

                        maar omdat staal +- 8,5 kg de lieter weegt heb je wel een groot drijflichaam nodig

                        met het zelfde drijflichaam maar dan met carbon onder antenne en het verschil in gewicht in loodvorm onder aan de staard of net onder de dobber op de lijn geplaats

                        heb je een nog veel groter stabillietijd (zeer laag zwaartepunt )

                        of anders je kunt met een kleinder drijflichaam met een karbon onder antenne de zelfd stabillietijd berijken

                        en een klein drijflichaam wil zeggen minder totaal gewicht (massa) dat de vis in beweging hoeft te zetten
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Ja maar ik denk dat je als je er voor gaat kiezen staal of carbon ,dat de voordelen van carbon groter zijn als die van staal ,maar dan heb ik het over de winter visserij ,waar je met staal met al dat ge til de boel makkelijk krom trekt ,maar volume meer of minder ,volume is de massa die de vis moet verplaatsen ,en die wil je het liefst zo klein mogelijk hebben ,maar wat tester al op merkte er zijn omstandig heden dat 'staal gewenst zou zijn',nou hebben we ze gemaakt met staal onder en carbon ,met het zelfde drijf lichaam ,we hebben er een paar maal mee gevist met staal onder maar er geen voordeel in kunnen ontdekken ,het is wel zo dat je bij staal bij een 1 grams dobber maar een halve gram op de lijn hebt en met carbon 1 gr op de lijn , schuif je nu van je lood van de carbon onder antenne voor de helft om hoog tot tegen de onder antenne aan dat je theoretisch het zelfde effect hebt als met een stalen onder antenne dus een laag zwaarte punt heb je dan ook bereikt ,of zit ik er dan ver naast!
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • jan wever
                            Banned
                            • 19-09-2008
                            • 258
                            • Valthermond

                            #14
                            Ik denk dat ik nu weet wat je bedoeld.Een dobber met stalen onder antenne gaat direkt staan in het water,om het zelfde te bereiken met een dobber met een carbon onder antenne schuif je dan een gedeelte van het lood onder de pen zodat hij dan ook sneller gaat staan. Je zou het kunnen vergelijken met een voorgeloodde matchpen

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #15
                              precies,zo snel als mogelijk is contact=registratie
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎