Haken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ferdi 1
    Newbie
    • 08-01-2009
    • 24
    • Halen

    Haken

    Jongens jongens wat heb ik me gisteren kwaad gemaakt telkens ik een brasem beet aantikte loste die toch wel zeker, ik heb gisteren zo een pak vis verspeelt om een goede uitslag te maken in de rangschikking,
    ik heb tevens allerlei haken geprobeerd bijna alle merken van maat 14 t/m 12 maar niets of niets hielp en te weten dat de winnaar 38,300 kg had en ik toch nog 28,600 kg
    kan er me iemand zeggen welke haken ik moet gebruiken want ik ben radeloos want dit valt mij nog al eens te beurt, ( graag info aub )

    Bedankt Ferdi
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser
    • 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

    #2
    Ferdi,

    Moeilijk om zo een pasklaar antwoord te geven.
    Op welk water heb je gevist?
    Heb je met de feeder gevist of met de stok?
    Was het op stromend water of niet?
    Was het diep of ondiep water?

    Waar ik wel naartoe neig is om te zeggen dat er veel vis gevangen werd en ze dus stevig aan het azen waren. Ik denk dan ook dat je met uitslagen van ruim boven de 20 kg met veel platte zou moeten kiezen voor onderlijnen van minstens 14 - 16/100 en een gote haak maat 8-12.
    Maar heb je er veel gemist doordat ze steeds losschoten? Ik bedoel heb je de vissen wel steeds aan de haak gehad? Of waren het misschien lijnzwemmers waarbij je dacht beet te hebben, maar het haakaas dus niet gepakt werd. Zeker in deze tijd van het jaar kan het voorkomen (denk b.v. aan het Kanaal door Voorne) dat de vis op half water aan het azen is waardoor je veel kans op lijnzwemmers hebt.
    Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik de laatste 2 weken zelf ervaren heb dat er veel te vangen is op sommige momenten, maar dat zelfs de platten nog zo voorzichtig zijn dat ik ze alleen maar ving aan een haakje 18-20 met een enkele caster waarbij de haak echt voorin de lip zat. En dat met 6/100 onderlijn.

    Maar goed, met waar meer gedetaileerde informatie kan ik je misschien een beter advies geven.

    Groeten Bas
    Gr. Bas

    Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Ik was zaterdag op de Maas 2e met 35 kg en verspelen/mis slaan hoort erbij, maar het moet inderdaad niet te gek worden en met een beetje geluk had ik gewonnen. Zelf zat ik met een onderlijn van 18/100 en haakje 12 met 3 maden en een caster. Anderen visten dunner, maar met grotere haken tot wel maat 6. Deze lui verspeelden misschien wel meer vis. Het bleek dat ik het beste een fractie langer kon wachten met aanslaan totdat de vis zichzelf haakte of in ieder geval goed doorbeet. Een kleinere haak slurpen ze beter naar binnen en het is van belang dat je de haakpunt goed vrijlaat, maar zo'n caster staat een inhaking ook niet echt in de weg.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • SvVoorden
        Sportvisser
        • 26-07-2002
        • 747
        • Woerden

        #4
        Volgens mij zit jou probleem niet in de haak maar inderdaad in het moment van slaan of dat de vis gewoon vreemd aast.
        Zelf heb ik zaterdag ook op de Maas gevist en had 20,4 kilo. Ik heb zeker 6 dikke brasem gelost, meerdere aanbeten gemist. Ik viste met een haak 12 op 16/00. Verspelen was deels doordat ze aan het eind slechter gaan azen en ook doordat je ze snel binnen moest draaien om vast zitten aan een rand te voorkomen.

        In het voorjaar komen dit soort dingen vaak voor heb ik het idee.
        Een oplossing zul je niet snel vinden hier op het forum denk ik want daarvoor moet je veel meer details weten dan je nu geeft. Meestal werkt het om wat langer te wachten voor je aanslaat (voor sommigen erg moeilijk) en een iets grotere haak te gebruiken (en dan bijten ze ineens niet meer)
        Sjaak van Voorden

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Vertel mij wat over die ellendige rand van het talud, in het begin viste ik met ankers, maar dat was helemaal niet te doen. Daarom viste ik vervolgens met 18/100, zodat je die dikke platte sneller omhoog kunt trekken, hoewel ik bij iedere vis wel op mijn plateau ging staan met de hengel hoog in de lucht. Een te dunne lijn schuurt ook te snel door aan het talud met zijn mosseltjes. In het begin dus wat gekloot, anders had ik misschien wel 10 kg meer kunnen hebben.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • Joas
            Frequent aanwezig
            • 18-07-2009
            • 199
            • Breamcity

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
            Ferdi,

            Moeilijk om zo een pasklaar antwoord te geven.
            Op welk water heb je gevist?
            Heb je met de feeder gevist of met de stok?
            Was het op stromend water of niet?
            Was het diep of ondiep water?

            Waar ik wel naartoe neig is om te zeggen dat er veel vis gevangen werd en ze dus stevig aan het azen waren. Ik denk dan ook dat je met uitslagen van ruim boven de 20 kg met veel platte zou moeten kiezen voor onderlijnen van minstens 14 - 16/100 en een gote haak maat 8-12.
            Maar heb je er veel gemist doordat ze steeds losschoten? Ik bedoel heb je de vissen wel steeds aan de haak gehad? Of waren het misschien lijnzwemmers waarbij je dacht beet te hebben, maar het haakaas dus niet gepakt werd. Zeker in deze tijd van het jaar kan het voorkomen (denk b.v. aan het Kanaal door Voorne) dat de vis op half water aan het azen is waardoor je veel kans op lijnzwemmers hebt.
            Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik de laatste 2 weken zelf ervaren heb dat er veel te vangen is op sommige momenten, maar dat zelfs de platten nog zo voorzichtig zijn dat ik ze alleen maar ving aan een haakje 18-20 met een enkele caster waarbij de haak echt voorin de lip zat. En dat met 6/100 onderlijn.

            Maar goed, met waar meer gedetaileerde informatie kan ik je misschien een beter advies geven.

            Groeten Bas
            Hier ben ik het helemaal mee eens! Door het aasgedrag (en je aanpassing daarop dmv haken, lijnen, etc) krijg je wel een verhoogd kans op losers omdat het simpelweg moeilijk is om vissen beter/steviger te haken.
            Elk voordeel heeft zo een nadeel...
            Ik moet zeggen dat ik gisteren veel en grote vis heb gevangen door secuur te vissen.. maar zelden heel stevig gehaakt op de stok.

            Reageer

            • speciman
              zo kalm als een zalm
              • 07-05-2010
              • 347
              • maas

              #7
              Ik heb altijd last van die grondels,dan denk dat het een grote brasem is maar nee een grondel van 3 cm

              Reageer

              • Feeder-Koning
                Brasem / Zeelt en Giebel
                • 28-04-2010
                • 69
                • Den Haag

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door speciman
                Ik heb altijd last van die grondels,dan denk dat het een grote brasem is maar nee een grondel van 3 cm
                Das een flink verschil zeg, een aanbeet van een grondel van 3cm of een grote brasem.
                110% ANTI VISPAS

                Reageer

                • henkus
                  Met enige kennis...
                  • 23-12-2008
                  • 457
                  • hoogmade

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Feeder-Koning
                  Das een flink verschil zeg, een aanbeet van een grondel van 3cm of een grote brasem.
                  die beestjes zullen je nog wel eens gaan verbazen, ze kunnen inderdaad vreselijk veel op brasem lijken als ze bijten, je slaat aan, haalt op met het idee dat je mis hebt geslagen en dan hangt er zo'n beestje aan.

                  Reageer

                  • Feeder-Koning
                    Brasem / Zeelt en Giebel
                    • 28-04-2010
                    • 69
                    • Den Haag

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door henkus
                    die beestjes zullen je nog wel eens gaan verbazen, ze kunnen inderdaad vreselijk veel op brasem lijken als ze bijten, je slaat aan, haalt op met het idee dat je mis hebt geslagen en dan hangt er zo'n beestje aan.
                    Ik heb er in het verleden zat aan mijn haak gehad en de aanbeten waren verre weg van een grote brasem aanbeet. Maar denk dat ieder het op een andere manier beleeft, zeker als je gefocust bent om grote jongens te vangen.
                    110% ANTI VISPAS

                    Reageer

                    • henkus
                      Met enige kennis...
                      • 23-12-2008
                      • 457
                      • hoogmade

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Feeder-Koning
                      Ik heb er in het verleden zat aan mijn haak gehad en de aanbeten waren verre weg van een grote brasem aanbeet. Maar denk dat ieder het op een andere manier beleeft, zeker als je gefocust bent om grote jongens te vangen.
                      Grondels heb je in verschillende soorten, de grondeltjes die ik vroeger hier in de polder ving lijken totaal niet op de zwartbekgrondels in het noordzeekanaal en de grote rivieren

                      Reageer

                      • speciman
                        zo kalm als een zalm
                        • 07-05-2010
                        • 347
                        • maas

                        #12
                        Ja ze trekken zelf mijn 2.7 gram dobber onder en met onder bedoel 10 cm onder water

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎