Bolognese hengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ErwinPhiAssen
    Sense and Simplicity
    • 13-03-2011
    • 667
    • Assen

    Bolognese hengel

    Dames en Heren,

    Ik heb flink lopen zoeken en kom uit in topics van een ver verleden, vandaar opnieuw de vraag:

    Zijn er mensen die vissen met de bolognese hengel in plaats van de match hengel en hoe bevalt dit.

    Ik zit er aan te denken een bolognese hengel aan te schaffen, hierdoor kan ik op de wateren waar ik vis met een vaste montage vissen, en zit zo nooit met stuitjes die niet door de ogen gaan.

    Graag jullie input.

    Alvast bedankt
    Erwin Philips
    Assen
    lets make things better
  • moi
    Frequent aanwezig
    • 02-09-2009
    • 144
    • veendam

    #2
    moi erwin je hebt ook matchhengels van 5 of 6 meter die zijn beter geschikt .
    een bolo is vrij zwaar en gooit ook niet zo prettig met een waggler .
    met een goede slider montage kun je op het noordwillemskanaal goed vissen en vangen .
    groet moi

    Reageer

    • ErwinPhiAssen
      Sense and Simplicity
      • 13-03-2011
      • 667
      • Assen

      #3
      ik heb gisteren een bolo vast gehad. Deze was echt niet zwaar. Okee heb het nog niet gevoeld met een molen.
      Ik denk dat ik met een match van 3,9 ook goed vooruit kan op noord-willems en als het water dieper is, is het 9 van de 10x ook bredere, en zal ik eerder naar de feeder grijpen.

      Daarom vraag ik ook input.

      Moi,

      Bedankt voor de nuttige reactie.
      lets make things better

      Reageer

      • moi
        Frequent aanwezig
        • 02-09-2009
        • 144
        • veendam

        #4
        moi zwaar is misschien ook niet het goede woord ,maar de hengels zijn gemaakt van telescoophengels en zijn daardoor veel dikker en logger dan een matchhengel. ik heb nog wel een mooie matchhegel staan van 420 cm misschien is dat wat voor jouw? kun je op het nwk wel mee vooruit.

        groet moi

        Reageer

        • polestare
          Komt net kijken
          • 14-01-2005
          • 93
          • NRW

          #5
          A.U.B. hier een voorbeeld van het parktisch gebruik van een Bolognese hengel met ALGEN op Barbeel.

          Reageer

          • polenvisser
            Frequent aanwezig
            • 28-01-2011
            • 241
            • wichmond

            #6
            Een goede bolo van 5 tot 6 meter hoeft echt niet zwaar te zijn. Ikzelf heb er vroeger 2 gehad en wil graag ook weer 2 in mijn collectie hebben. Ik heb er nu 1, maar heb mezelf er een miskoop aan gedaan. Het is namelijk geen "echte" bolo maar heb me laten verleiden door de prijs. Daar ik dobbervissen heel tof vindt, vind ik de bolo een fijne manier om mee te vissen op afstand. Voorheen wisselde ik de feeder en de bolo nog wel eens met elkaar af op moeilijke momenten van weinig aanbeet. Ik viste de bolo dan op de plek van de feeder als de beten wat terug vielen. Waar de lijn bij de match onderwater getrokken wordt, kan het soms met de bolo (gevoelsmatig) prettiger zijn, om de lijn boven water te houden. Maar goed, als het water niet te diep is, kan je met een match ook op dezelfde manier vissen, lijkt me.

            Reageer

            • zev
              Zomaar Een Visser
              • 10-01-2009
              • 86
              • Echt

              #7
              Ik vis zowel met matchhengel als ook de bolo. Matchhengels van 3,6 tot 4,6 meter. Bolo's van 7 + 8 meter.

              In mijn optiek belangrijkste reden om bolo ipv match te kiezen is bij (licht)stromende (diepe) wateren. Omdat de lijn boven water is krijgt de stroming hier geen vat op. Ideaal is als de wind tegenovergesteld aan de stroming is. Dan blijft de dobber vaak redelijk op zijn plek. Bij de match wordt de lijn meegevoerd met de stroming en uiteindelijk zal deze de dobber van zijn plek trekken.

              Een andere (minder belangrijke) reden om voor de bolo te kiezen zou de diepte kunnen zijn. ik denk dan aan dieptes van 5-8 meter. Hier kun je dan met de vaste montage vissen (geen waggler maar bolo dobber). Dan ben je sneller en heb je meer contact met de vis want er kan makkelijke met de dobber gespeeld worden om de vis tot aanbeet te verleiden.

              Echter voor diepe wateren is de match met slider ook goed mogelijk, een bolo vist echter iets makkelijker, nadeel je bent meer afhankelijk van de weersomstandigheden

              Voor het nwk zie ikzelf nauwelijks noodzaak voor een bolo, belangrijkste advies bij aanschaf bolo. SVP een goede aanschaffen en minimaal 7 meter. Omdat je niet iedere week met een bolo vist gaat deze heel lang mee. Het zou zonde zijn als je de bolo op een water wilt gebruiken en deze is te kort. Hier in het zuiden is 7 meter al aan de krappe kant.

              Reageer

              • zev
                Zomaar Een Visser
                • 10-01-2009
                • 86
                • Echt

                #8
                Hallo Erwin,

                Nog een andere opmerking. Ik lees dat je problemen hebt met stuitjes die niet door ogen gaan. Dan is er op dit punt nog verbe****** mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat er ogen op een match zitten waar geen stuitje door kan. Gewoon van 16/100 of 18/100 lijn het stuitje maken. en beide uiteinden ca. 5 cm lang laten. Kan je hem ook nog een keer naspannen. Bij zwaardere sliders gewoon 2 stuitjes achter elkaar zetten. Ikzelf gebruik hoofdlijn diktes van 16 tot 18/100 eventueel met een voorslag van 20/100 bij zwaardere sliders.

                Reageer

                • SvVoorden
                  Sportvisser
                  • 26-07-2002
                  • 747
                  • Woerden

                  #9
                  Ik ben het met zev eens dat je geen bolo moet kiezen omdat de stuitjes niet door de ogen kunnen want dan doe je gewoon iets verkeerd met de stuitjes.
                  Ik vis met zowel lichte als zwaardere matchhengels en vis met dobbers van 3 tot 20 gram. Ik vis met sliders vanaf 5 gram en heb echt geen last dat het stuitje zorgt dat ik niet in kan gooien. Ik knoop mijn stuitjes van 14/00 nylon, gewoon een lus maken, parallel aan je hoofdlijn en daar de lijn 5 tot 7 keer doorheen zodat hij doos de lus en om je hoofdlijn gaat. Vervolgens nat maken en aantrekken terwijl je de hoofdlijn strak houd.ipv nylon kun je ook tandflos gebruiken maar dat is eigenlijk niet nodig.
                  Als je dit soort stuitjes gebruikt en een kraal van bv sensas ervoor kun je prima vissen.

                  Ik vis zelf niet met bolognese maar vlgs mij heb je pas echt voordeel van een bolognese op stromend water of als je meer controle wilt hebben over je dobber op grotere afstand. Met de bolo ligt de lijn op het water en dat kan somds gunstig zijn. Voor de toepassingen die jij schetst is een 3,90 of 4,20 match prima.
                  Heel veel mensen vissen probleemloos met stuitjes op hele lichte matchhengel dus dan zou jij het ook zeker moeten kunnen.

                  Succes,
                  Sjaak van Voorden

                  Reageer

                  • ErwinPhiAssen
                    Sense and Simplicity
                    • 13-03-2011
                    • 667
                    • Assen

                    #10
                    Heren,

                    Waarschijnlijk heb ik het verkeerde beeld geschetst.
                    Ik heb nog nooit met de match gevist.Ik denk erover om met de match te gaan vissen. En nu blijk je de keuze over een match hengel en een bolo.

                    Ik heb beide vast gehad, en de winkelier vertelde me dat mensen wel eens last hadden van het stuitje dat blijft haken.

                    Daardoor had ik zoiets, een bolo is langer, dus kan je dieper vissen met een vaste montage.

                    Maar goed ik heb er zelf geen kaas van gegeten, vandaar dat ik hier om advies vraag.

                    Dus ik match nog niet,maar wil het misschien gaan oppakken.Ik vind vaste hengel vissen niet echt mijn ding.

                    Normaal winkle picker / feeder / method feeder ik alleen maar.

                    Hoop dat dit verhaal iets duidelijker is.
                    lets make things better

                    Reageer

                    • SvVoorden
                      Sportvisser
                      • 26-07-2002
                      • 747
                      • Woerden

                      #11
                      Dan moet je jezelf de vraag stellen waar je gaat vissen. Op stilstaand water zou ik zeker beginnen met een matchhengel van 3,90 of 4,20. Op water tot een meter of 3 vis je met een vaste montage en op dieper water met een slider. Als je met een slider vist gebruik je een stuitje op de lijn.
                      Mensen die last hebben van het stuitje doen in de regel wat verkeerd. Vissen met de matchhengel heb je snel onder de knie als je de basis goed doet en niet meteen op grote afstand wil beginnen.

                      Een bolo is meer een vaste hengel met een molen en zwaarder om uit de hand te vissen. Wel een hele mooie visserij overigens die erg goed tot zijn recht komt op stromend water. De dobber die je gebruikt zijn ook anders dan matchdobbers.
                      Sjaak van Voorden

                      Reageer

                      • PeBo
                        Hengelaar
                        • 29-09-2007
                        • 2636
                        • Oosterhout

                        #12
                        Als je met de match vist gebruik dan geen lichte dobbers zoals op de vaste stok. Om problemen te voorkomen begin je zo ongeveer bij een gram of zes. Maak ook je loodverdeling niet te ingewikkeld, pak liever 2AAA, dan 1AAA+1BB+1no:1 en nog een rits kleintjes. Dus houd het simpel. Was een les van Engelse vrienden in 1985. Ook lukt het wel met de juiste techniek, om met de vaste pen te vissen bij een diepte van vier meter met een match van 4.20 meter. Je moet het even weten. Dan nog als laatste het afremmen van de lijn op het eind van de worp. De meeste mensen proberen een vinger op het spoel te leggen. Ik ben dat spoel altijd kwijt. Probeer eens als je dobber ong. op 3/4 van de afstand is je top een halve meter in het water te steken. Je dobber die voorop gaat wordt hierdoor afgeremd. Het lood wat achter de dobber aankomt heeft geen last van dat remmen en zal je dobber daardoor voorbij gaan. Dat is wat je wil bereiken want dat scheelt een hoop pruiken.
                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                        Groeten,
                        PeBo.

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎