tuigjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ErwinPhiAssen
    Sense and Simplicity
    • 13-03-2011
    • 667
    • Assen

    tuigjes

    mede vissers,

    Ik heb nog een volle rol 0,16mm liggen. Hier mee wil ik tuigjes maken voor de vaste hengel. Ik vis gewoon met een toprubber trouwens.

    Is dit ook te dik of kan dit nog.

    Een andere keuze is om nog zo'n rol te kopen en deze middels een bloedknoop te verbinden en dan op mijn molen van mijn winkle picker te zetten.

    Wat is jullie advies?
    lets make things better
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    Ik zou een eurotje of 8 uitgegeven voor een klosje van 10 à 12/100. Een volle rol 16/100 moet genoeg zijn om een spoel te vullen al dan niet met backing, maar werplijnen verbinden is niet aan te raden.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • ErwinPhiAssen
      Sense and Simplicity
      • 13-03-2011
      • 667
      • Assen

      #3
      ik heb maar 150m, en ben 300 nodig
      lets make things better

      Reageer

      • Bas Nijmegen
        wedstrijdvisser
        • 13-01-2009
        • 541
        • Nijmegen

        #4
        16/100 is vrij dik om tuigjes van te maken, maar als je niet met elastiek vist hoeft dat helemaal niet zo'n probleem te zijn als je je onderlijnen maar aanpast. Een onderlijn van 10 tot 12/100 is ruim voldoende en dan kun je rustig de 16 als hoofdlijn gebruiken.
        Voor de meer gevorderde vissers zal 16/100 veel te dik zijn, maar die vissen dan vaak ook met elastiek en hebben dus veel meer rek over om de vis binnen te halen. Ik vis zelf bv nooit dikker dan 10/100 bovenlijn, tenzij ik alleen maar brasem aan het vangen ben. Dan wil ik nog wel wat dikker gaan om zo het tempo op te kunnen voeren. In de regel zijn mijn onderlijnen 7, 8 of 9/100. Op hele slechte dagen kan het nog wel eens voorkomen dat ik nog dunner vis, maar dat zijn de uitzonderingen.
        Gr. Bas

        Een vis vangen is niet moeilijk.
        Vis blijven vangen wel...

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          150 m is genoeg om te pickeren, de rest van de spoel zul je dus moeten opvullen met backing. Echter is 16/100 is té licht om een enigszins serieuze voerkorf te kunnen werpen.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • ErwinPhiAssen
            Sense and Simplicity
            • 13-03-2011
            • 667
            • Assen

            #6
            Bas,

            Hoe verbind ik dan de hoofdlijn met de onderlijn? met een speld of met een kleine wartel of gebruiken jullie een soort knoop?

            Erwin
            lets make things better

            Reageer

            • Bas Nijmegen
              wedstrijdvisser
              • 13-01-2009
              • 541
              • Nijmegen

              #7
              @Erwin:
              Hoofdlijn aan onderlijn door simpele lus in lus methode. Onderaan de hoofdlijn een klein lusje, aan je onderlijn een lusje. Dan het haakje door het lusje van de hoodlijn en daarna door het lusje van de (eigen) onderlijn. Eigenlijk heel simpel dus. Let wel op dat je de onderlijnen kant en klaar kan kopen en ze dus dezelfde lengte hebben. Knoop je ze liever zelf, prima, maar zorg dan ook dat ze dezelfde lengte hebben. Mocht je een keer van onderlijn willem/moeten verwisselen, hoef je niet opnieuw te peilen om op dezelfde diepte te vissen. Het kan namelijk een heel verschil uitmaken of je 3 cm op de bodem vist, of twee erboven.

              @Preston-Freak,
              16/100 kun je prima mee feederen. Ik gooi er rustig een meter of 30-40 mee met een korf van 40 gram. Het ligt meer aan je manier van ingooien en de stugheid van je hengel. Je kunt er idd geen 50 meter een 100 grams korf mee gooien zoals bij ons op de Maas, maar volgens mij gaat Erwin dat ook niet doen...
              Gr. Bas

              Een vis vangen is niet moeilijk.
              Vis blijven vangen wel...

              Reageer

              • ErwinPhiAssen
                Sense and Simplicity
                • 13-03-2011
                • 667
                • Assen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                150 m is genoeg om te pickeren, de rest van de spoel zul je dus moeten opvullen met backing. Echter is 16/100 is té licht om een enigszins serieuze voerkorf te kunnen werpen.
                en wat kan ik als backing gebruiken...ik deed er vroeger wol als backing op....
                lets make things better

                Reageer

                • Bas Nijmegen
                  wedstrijdvisser
                  • 13-01-2009
                  • 541
                  • Nijmegen

                  #9
                  Je zou er wol onder kunnen doen, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Liever een dikkere nylonlyn van 30 of 35/100. Wol kan niet worden en gaan uitzetten of juist weer krimpen. Een soort van katoendraad is dan veel geschikter.
                  Gr. Bas

                  Een vis vangen is niet moeilijk.
                  Vis blijven vangen wel...

                  Reageer

                  • ErwinPhiAssen
                    Sense and Simplicity
                    • 13-03-2011
                    • 667
                    • Assen

                    #10
                    Bas,

                    Doen jullie ook lood aan de onderlijn?

                    erwin
                    lets make things better

                    Reageer

                    • ErwinPhiAssen
                      Sense and Simplicity
                      • 13-03-2011
                      • 667
                      • Assen

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
                      Je zou er wol onder kunnen doen, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Liever een dikkere nylonlyn van 30 of 35/100. Wol kan niet worden en gaan uitzetten of juist weer krimpen. Een soort van katoendraad is dan veel geschikter.
                      okee dat heb ik er nu nog op, dus dan kan ik daar een deel van laten zitten.
                      En kan ik kan met de bloedknoop de nieuwe 16/100 er aan knopen?

                      Met mijn picker zit op kanalen zoals prinsesmagriet kanaal / Winschoterdiep vanSartkenborghkanaal Noordwillems kanaal. Ik werp dus nooit ver en al helemaal niet zwaar. zwaarste korf is 20 gram ofzo....
                      lets make things better

                      Reageer

                      • Bas Nijmegen
                        wedstrijdvisser
                        • 13-01-2009
                        • 541
                        • Nijmegen

                        #12
                        Lood op de onderlijn kan wel, maar meestal niet. Als je de onderlijn kwij raakt moet je ook weten welk lood je erop had zitten. Mijn onderlijnen (en dan heb ik het over de vaste stok) zijn 22 centimeter. Kant en klaar van Gamakatsu. Ik gebruik wel vaak een verklikkerloodje op de onderlijn. Dit moet je zien als een miniloodje die het minste of geringste beweginkje aan je aas doorgeeft aan je dobber als je de dobber scherp uitlood.

                        Ik weet niet wat voor picker/feeder je hebt, maar als het een soepel stokkie is en je vist niet zwaarder dan 20-30 gram is 16/100 echt geen probleem. Vastknopen aan je molen hoeft niet eens. Je spoelt er waarschijnlijk alle 150 meter op (moet ook wel om de onderspoeling te bedekken) en die gooi je er nooit meer af. Ik maak altijd een simpel lusje in mijn lijn, dan haal ik de lijn door het lusje en doe dit om de spoel. Een soort treklus zeg maar. Een bloedknoop kan wel, maar is zo veel werk. Wat je ook zou kunnen doen is nog veel simpeler. Plak het begin van je lijn met een stukje tape op de onderspoeling en spoel het dan op. Heb je ook nooit meer last van het knoopje.
                        Gr. Bas

                        Een vis vangen is niet moeilijk.
                        Vis blijven vangen wel...

                        Reageer

                        • ErwinPhiAssen
                          Sense and Simplicity
                          • 13-03-2011
                          • 667
                          • Assen

                          #13
                          kijk is mijn 16/100 niet weg gegooid. ik had hem speciaal voor picker gekocht.

                          Ik ga gewoon een gedeelte van de oude lijn af spoelen en dan de nieuwe 150m erop zetten.

                          Moet nu alleen gokken hoeveel ik er af moet halen
                          denk iets meer van de helft van de spoel met oude lijn laten.

                          150m 16/100 zal niet een halve spoel bevatten
                          lets make things better

                          Reageer

                          • Bas Nijmegen
                            wedstrijdvisser
                            • 13-01-2009
                            • 541
                            • Nijmegen

                            #14
                            Het blijft idd altijd een gok hoeveel je eraf moet halen. Let er wel op dat je spoel mooi vol komt te zitten, dat gooit een stuk makkelijker, maar niet te vol. Wat zit er nu op dan? Als dat b.v. 30/100 is zou ik nog wel wat meer dan de helft laten zitten. 150 meter 16/100 neemt meestal niet zo heel veel plaats in beslag.
                            Gr. Bas

                            Een vis vangen is niet moeilijk.
                            Vis blijven vangen wel...

                            Reageer

                            • Joas
                              Frequent aanwezig
                              • 18-07-2009
                              • 199
                              • Breamcity

                              #15
                              Je kunt het beste even een andere zelfde (als je deze hebt) spoel pakken. Je spoelt dan eerst de nieuwe lijn erop en daarna je opvulling/backing. Wanneer deze naar wens is opgespoeld en dus de juiste diepte heeft kun je als eerste de opvulling en daarna je nieuwe lijn opspoelen. Iets meer werk maar succes verzekerd.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎