tuigjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser
    • 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Joas
    Je kunt het beste even een andere zelfde (als je deze hebt) spoel pakken. Je spoelt dan eerst de nieuwe lijn erop en daarna je opvulling/backing. Wanneer deze naar wens is opgespoeld en dus de juiste diepte heeft kun je als eerste de opvulling en daarna je nieuwe lijn opspoelen. Iets meer werk maar succes verzekerd.
    Nooit over nagedacht, maar wel een hele goede tip!
    Gr. Bas

    Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

    Reageer

    • ErwinPhiAssen
      Sense and Simplicity
      • 13-03-2011
      • 667
      • Assen

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
      Het blijft idd altijd een gok hoeveel je eraf moet halen. Let er wel op dat je spoel mooi vol komt te zitten, dat gooit een stuk makkelijker, maar niet te vol. Wat zit er nu op dan? Als dat b.v. 30/100 is zou ik nog wel wat meer dan de helft laten zitten. 150 meter 16/100 neemt meestal niet zo heel veel plaats in beslag.
      Nou das het probleem Bas.

      Het is een setje uit de winkel (shakespeare 2.4 meter winkle picker) en het originele lijn zit er nog op. IK heb geen idee wat voor lijn dit is. ik schat in dat het 20/100 25/100 is. Ik heb het idd wel eens gehad, als het draad te diep op de spoel zit dat je minder goed gooit. Het blijft dan haken aan de rand. De molen voelt ook echt plastic aan. Volgend jaar wil ik overgaan op een feeder van 3,9m en dan koop ik toch een nieuwe molen.

      Maar sinds ik een vaste stok heb gebruik ik de picker bijna niet meer. Ik vang veel meer op vaste stok.
      Maar na hier veel info te hebben opgedaan denk ik dat ik altijd verkeerd om ben gegaan met de winkle picker. ik viste nooit op zelfde plek en ik maakte niet eerst een voer plek aan. dus ik wil dit jaar echt eens gaan kijken of ik het pickeren kan verbeteren.

      Maar ik vind het fijn dat iedereen gewoon met nuttige tips komt. Bedank daar voor.
      lets make things better

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
        en wat kan ik als backing gebruiken...ik deed er vroeger wol als backing op....
        Wol, katoendraad etc als backing vind ik niks, dit is veel te zacht en een hoop van je lijn verdwijnt er in. Beter is het om je spoel met oude lijn op te vullen en dan een plakbandje er om heen, dan heb je een harde onderlaag.

        Nogmaals 16/100 vind ik echt te dun voor de doorsnee feeder. Dan heb je zo'n 3 kg trekkracht en dat is voor mij alleen geschikt voor een echt lichte feeder, winklepicker of swingtip met korven tot 25 gram of bomloodjes, dus voor afstanden tot 25 m waarbij je meer op gevoel gooit dan wat harder op je lijnclip. Voor jouw doeleinden zou het nog wel kunnen.

        18/100 heeft doorgaans al gelijk een 1 kg meer trekkracht en dat maakt een heel verschil. Verder is het niet alleen de trekkracht, maar ook de trekkracht op de knopen, de slijtvastheid en 16/100 is te soepel wat sneller een warboel/knopen oplevert. Iets dikker nylon is wat stugger en werkt als een afhouder. De komende periode is het waarschijnlijk weer sleuren op de Maas en dan gebruik ik soms al 18/100 als onderlijn, dat is het andere uiterste, maar voor doorsnee feederen moet je kunnen vertrouwen op je materiaal als je met 14/100 onderlijnen vist.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • Joas
          Frequent aanwezig
          • 18-07-2009
          • 199
          • Breamcity

          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
          Nooit over nagedacht, maar wel een hele goede tip!
          Dank u

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
            Wol, katoendraad etc als backing vind ik niks, dit is veel te zacht en een hoop van je lijn verdwijnt er in. Beter is het om je spoel met oude lijn op te vullen en dan een plakbandje er om heen, dan heb je een harde onderlaag.
            Gewoon ordinair vlastouw, wat ook bij bouwmarkten te koop ligt.
            Dat is dat touw wat metselaars e.d. gebruiken.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎