nanofil op vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • polenvisser
    Frequent aanwezig
    • 28-01-2011
    • 241
    • wichmond

    nanofil op vaste stok

    Heb al veel gelezen over het nieuwe nanofil. Het is nieuw en erg dun nog zeer sterk... Het is zelfs geschikt voor de vaste stok visser en er is uitleg over hoe je de lijn aan het elastiek en de haak moet bevestigen. Nu reist mij een vraag. Ik heb zelfs met nylon mijn elastiek helemaal kapot getrokken toen ik eens ergens aan vast zat. Terwijl nylon toch veel eerder zou moeten breken.
    Wat nu als je met die nanofil gaat vissen en je komt vast te zitten, hoe red je je lijn, dobber etc dan ??
    En als je je lood er op zet, dan kan je neem ik aan toch geen gewone knijploodjes gebruiken????
    Is er al iemand met ervaring met nanofil??? Of de voorloper hier van?
    Ben heel benieuwd, want vissen met een lijn van slechts 0.04 lijkt me wel heel interessant......
  • The Frisian Viking
    NHSF Erelid
    • 27-06-2006
    • 5439
    • Feânwalden

    #2
    Het zachte preston lood ( smalle doosjes ) werkt goed op deze lijn, je kunt geen hard lood gebruiken.
    En met het vast zitten is eender al met gevlochten lijn kijk maar wat er eerder breekt het elastiek of de nanofil
    Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

    ik knibbelje foar gjin ien

    The Frisian Viking

    Reageer

    • polenvisser
      Frequent aanwezig
      • 28-01-2011
      • 241
      • wichmond

      #3
      mmm gezien jouw reactie, zal de lijn dus eerder breken?? Nou, ik ga eens kijken of er een proef rolletje nanofil bestaat. Ga pas weer met warm weer op de witvis, denk ik, dus heb mooi de tijd om eens wat rond te kijken.

      Reageer

      • The Frisian Viking
        NHSF Erelid
        • 27-06-2006
        • 5439
        • Feânwalden

        #4
        Er zijn rolletjes van minimaal 50 meter.
        Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

        ik knibbelje foar gjin ien

        The Frisian Viking

        Reageer

        • polenvisser
          Frequent aanwezig
          • 28-01-2011
          • 241
          • wichmond

          #5
          zo, dat is wel gelijk best veel. Naja, kga spoedig toch naar de hengelshop, zal ik kijken wat er is en hoeveel het kost. Wie weet koop ik wel wat, want een superdun lijntje, lijkt me wel wat....

          Reageer

          • T3RR0R
            Dacht dat ik beet had
            • 15-09-2007
            • 980
            • Heerlen

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door polenvisser
            zo, dat is wel gelijk best veel. Naja, kga spoedig toch naar de hengelshop, zal ik kijken wat er is en hoeveel het kost. Wie weet koop ik wel wat, want een superdun lijntje, lijkt me wel wat....
            Ik zie de voordelen niet van deze lijn voor op de vaste stok.
            Hooguit wanneer je normaal een dikke lijn zou gebruiken zoals bij karperen en of sterke stroming op de stok.
            Maar daar voldeed de dikkere lijn prima, dus waarom dunner?

            Wel voor het feederen en andere toepassingen met werphengels i.v.m. werpen op afstand, maar scheelt het zoveel t.o.v. dyneema(b.v.fireline)?

            Ook als onderlijn is deze misschien wel geschikt, maar dat moet ik nog testen.(heb twijfels i.v.m. drijfvermogen en stugheid van de lijn)



            Groet,

            Marco
            Lid Team Sensas Punt NL
            marco@breamteam.nl
            http://www.teamsensas.nl/

            Reageer

            • Master
              Voerboer
              • 26-02-2007
              • 1148
              • Zoetermeer

              #7
              Niet als onderlijn. Die moest immers toch zeer soepel zijn om het aas zo natuurlijk mogelijk te presenteren? Als hoofdlijn gaat het best. Zeker op stroming. Met een miniwartel een nylon onderlijn met wat minder trekkracht en vastzitten zou geen probleem moeten zijn. Let wel polenvisser, op onderlijnen dikker dan 12/00 loop je meer risico van stiekbreuk wanneer je vastzit. Met elastiek vis je doorgaans 6/00 tot 10/00 op de vaste stok? Was de stiekbreuk geen toeval op een zwakke plek (beschadiging) in het stiek?
              Twee voordelen van nanofil:
              1. dunne diameter is minder last van stroming(stroomdruk) = lager dobbergewicht mogelijk.
              2. Niet meer iedere winter al je nylon tuigjes vervangen vanwegen ouderdom nylon. Nanofil gaat veel langer mee.
              Theo de Kreij.
              www.natuurzorg.eu

              Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

              Reageer

              • Bas Nijmegen
                wedstrijdvisser
                • 13-01-2009
                • 541
                • Nijmegen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door polenvisser
                Ik heb zelfs met nylon mijn elastiek helemaal kapot getrokken toen ik eens ergens aan vast zat. Terwijl nylon toch veel eerder zou moeten breken.
                Wat nu als je met die nanofil gaat vissen en je komt vast te zitten, hoe red je je lijn, dobber etc dan ??
                Als je het elastiek kapot trekt i.p.v. je nylon betekent dat waarschijnlijk dat je elastiek te dun was voor de nylon die je gebruikte, of omdat je elastiek versleten was.
                Elastiek heeft ook een breekpunt, net als nylon. De verhouding waar je mee vist moet natuurlijk wel goed zijn.
                Gr. Bas

                Een vis vangen is niet moeilijk.
                Vis blijven vangen wel...

                Reageer

                • S-Type
                  Newbie
                  • 26-10-2008
                  • 13
                  • Obbicht

                  #9
                  Mischien is het wel een oplossing voor het probleem opdraaien/in de war raken van de onderlijn

                  Reageer

                  • T3RR0R
                    Dacht dat ik beet had
                    • 15-09-2007
                    • 980
                    • Heerlen

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Master
                    Niet als onderlijn. Twee voordelen van nanofil:
                    1. dunne diameter is minder last van stroming(stroomdruk) = lager dobbergewicht mogelijk.
                    2. Niet meer iedere winter al je nylon tuigjes vervangen vanwegen ouderdom nylon. Nanofil gaat veel langer mee.
                    Hoe weet je dat ie langer meegaat? Is net uit.
                    Lichtere dobbers worden afgeraden, omdat deze lijn drijft.(testfilmpje van gezien)
                    En als derde wel als onderlijn juist vanwege de stugheid, om verdraaien te verminderen. Alleen testen of het drijvend vermogen van de lijn niet nadelig is op de aasaanbieding.
                    En je kan elke ondelijn vissen met elastiek. Je moet alleen je elastiek aanpassen aan de onderlijnen.
                    Ik vis b.v. 22/00 aan de groene hollow van preston. Als er dan wat knapt is het gewoon de lijn en niet de stiek.


                    Groeten,

                    Marco
                    Lid Team Sensas Punt NL
                    marco@breamteam.nl
                    http://www.teamsensas.nl/

                    Reageer

                    • polenvisser
                      Frequent aanwezig
                      • 28-01-2011
                      • 241
                      • wichmond

                      #11
                      eerst maar even mijn stiek. Het zou kunnen inderdaad dat er een zwakker plekje in zat. Maar... Ik viste (ik dacht 0.08) met op zijn allerhoogst 0.10 volledige lijn (geen onderlijn dus). Hoe ik mijn hengel ook bewoog, de lijn ging niet stuk. Toen heb ik de hengel rustig binnengehaald en uiteindelijk het elastiek met de handen weten vast te pakken, toen brak het elastiek.... Nou, dan lijkt me als je zo ver komt, het stiek zeker niet te dun was, de lijn niet te dik.... blijft er hooguit een piepklein zwak plekje in het elastiek over. Ja, ik verbaasde me ook over deze situatie....
                      t3rror, Ik las in een ander stuk, hier op visserslatijn (fijne site toch!!) dat de nanofil met gewoon was afwasmiddel, prima zinkend is te maken. Het voordeel dat ik denk te zien, voor de vastestok, is dat je heel dun kan vissen en de lijn dan sterker is dan nylon. Ikzelf ben best wel eens bang dat 0.06 een flinke brasem niet houdt, daarom vis ik eigenlijk nooit dikker dan 0.08.... Maar dat is misschien wel mijn psychische afwijking hoor ;-)
                      Ik denk trouwens ook dat nanofil langer mee zal gaan dan nylon, kijk maar naar andere gevlochten lijnen, die doen dat ook, zijn beter bestand tegen lich en temperatuursverschillen. En als deze lijn niet kinkt.... nou, dat is dan ook erg mooi.
                      Ik denk wel dat als ik alle reacties zo lees, dat het net als veel andere zaken, een kwestie van smaak is... Maar ik ben toch zo nieuwsgierig dat ik het zeker wil gaan gebruiken....

                      Reageer

                      • T3RR0R
                        Dacht dat ik beet had
                        • 15-09-2007
                        • 980
                        • Heerlen

                        #12
                        Hoi,

                        Ik zie dat de denkfout is, dat nanofil een gevlochten lijn is en dat is niet zo.
                        Die test was gedaan door H.v/d Bruggen en die heeft de lijn al geruime tijd en die adviseerde er geen lichte dobbers mee te vissen.
                        Als onderlijn bedoelde ik natuurlijk voor de feeder met de eerder genoemde eigenschappen.

                        Elastiek met de hand binnentrekken heeft behoorlijke risico's. Bij een visser hier uit de buurt is een keer een dobber door de hand gegaan op die manier.

                        Ben echt wel benieuwd naar ervaringen op de stok met deze lijn, maar vooralsnog zie ik geen voordelen.

                        Hier op de put is mijn standaard onderlijn 14/00 voor op de brasem en kleine karper. Nu in de mindere(koude) tijd vis ik 10/00. Ik vang daardoor echt niet minder als mijn concurenten. 08/00 is vragen om problemen als je op brasem vist in mijn ogen. Gaat wel, maar dan moet je inderdaad ook met fijne elastieken vissen 0.7 of 0.8 mm.

                        Als je het gaat gebruiken, denk dan wel aan je elastieken. Vis je te dun van elastiek, dan ben je bij elke dikke vis je hele setje kwijt. Ga je te dik is de demping van de elastiek bij minder zware vis niet goed en scheuren je haken uit. Ga je met zwakkere onderlijnen aan de gang, is het effect van de kracht van de lijn weg. wordt dus zoeken naar een juiste balans. Ik ben benieuwd wat daar de uitkomsten van zijn in de toekomst.


                        Groet,

                        Marco
                        Lid Team Sensas Punt NL
                        marco@breamteam.nl
                        http://www.teamsensas.nl/

                        Reageer

                        • polenvisser
                          Frequent aanwezig
                          • 28-01-2011
                          • 241
                          • wichmond

                          #13
                          ja t3rror, of de vis met een hele lijn laten zwemmen of de bek uit laten scheuren de bedoeling is.... daar laat je me wel even denken. Ik wil de vis wel binnen krijgen als ik hem vang en niet alleen voor mijzelf, ook voor de vis... Ik vraag me nu wel of, of ik het nog wel wil proberen? Want die problemen zullen zich ongetwijfeld voordoen bij het proberen.
                          Wat dat trekken aan mijn elastiek betreft, heb ik weer mazzel gehad, maar dat heb ik ook vaak genoeg gehad met kunstaas dat vast zat :-)

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎