Brasem vissen met vaste stok in de winter

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Simbrasem
    Newbie
    • 27-02-2012
    • 6
    • Leiden

    Brasem vissen met vaste stok in de winter

    Ik heb een aantal vragen over het vissen op Brasem in de winter met de vaste stok:
    1. Moet ik lokvoer gebruiken? Zo nee, welk ander aas moet ik gebruiken om te lokken?
    2. Wat zijn goede plekken om op Brasem te vissen
    3. Hoe dik moeten mijn hoofdlijn en onderlijn zijn?
    4. Welk haakje is ideaal?
    5. Welk aas is ideaal?
    6. Moet ik op de bodem vissen of er tegen aan?

    Ik hoop dat er iemand wat vragen kan beantwoorden.
  • T3RR0R
    Dacht dat ik beet had
    • 15-09-2007
    • 980
    • Heerlen

    #2
    Hoi,

    Ik vis de winter door ook op brasem met de stok.

    1.Ik gebruik dan ook lokvoer, maar niet veel. 500gr per dagje vissen (op vismeel basis)
    2.Het beste kan je dan op brasemputten vissen(als ze ijsvrij zijn)
    3.Hoofdlijn 11/00 onderlijn 07/00 , 0.8-0.9 elastiek lekker losjes.
    4.Haakje 20 of 22
    5.Pinkie, mestpiertjes en kleine pellets(2-3-4 mm)
    6.Beginnen tegen de bodem, maar na een tijdje erop ongeveer 10-15 cm met verklikkerloodje net boven de bodem.

    Succes
    Lid Team Sensas Punt NL
    marco@breamteam.nl
    http://www.teamsensas.nl/

    Reageer

    • Simbrasem
      Newbie
      • 27-02-2012
      • 6
      • Leiden

      #3
      Dankjewel voor de reactie. Ik heb een speciale vaste hengel voor het vissen op brasem en kleine karper, en elastiek lijkt me niet erg fijn (lastig en zo). Wat voor hoofdlijn moet ik dan nemen zonder elastiek?

      Reageer

      • Bollekneiter
        Met enige kennis...
        • 11-02-2010
        • 479
        • Amsterdam

        #4
        Als je niet met elastiek wil vissen, zou ik nu voor 14 - 16/100 gaan. Wanneer de temperaturen snel oplopen overschakelen naar 16/100. Als je op plekken vist waar veel karper en zeelt zit zou ik 18 - 22/100 adviseren, als jouw vaste stok dit aankan tenminste.. 16/100 moet voldoende zijn daar kan je ook karpers mee binnen krijgen. Zelf heb ik jaren zonder elastiek gevist en doe dit soms nog steeds.. Wanneer ik zonder elastiek vis, vis ik ook zonder onderlijn. Gewoon de hoofdlijn rechtdoor tot aan de haak, zo heb je bijna geen last van lijnbreuk, mocht je lijnbreuk hebben dan knapt de lijn 9/10 keer net boven de haak.

        Reageer

        • reijntjes
          Swingt(o)(i)pper
          • 12-12-2005
          • 3497
          • Asten

          #5
          5.Pinkie, mestpiertjes en kleine pellets(2-3-4 mm)
          Marco en een caster wil het natuurlijk ook wel eens goed doen.
          Ik ga het vrijdagmorgen bij ons op de vijver weer eens proberen. Voro het eerst dit jaar .
          Groeten

          Frank

          2015 de Belgen verslagen in eigen huis
          2016 walk-over Blauforlaet !
          2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
          2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
          2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2326
            • Ter Apel

            #6
            Ik vis zelf bijna altijd met elastiek en ervaar dat niet als lastig. Natuurlijk heeft elastiek nadelen, zoals dat je tuigen een vaste lengte moeten hebben, maar elastiek heeft ook voordelen.
            Bij een vluchtende vis vangt het elastiek de eerste klappen op. Zonder elastiek komt het op je hengel aan en de rek die in je nylon zit. Daarnaast zit aan het elastiek een
            connector waar je eenvoudig het lusje van je tuigje aan verbindt en bij kikkertjes is het altijd even uitvinden wat de juiste lengte van je tuig is.

            Voor het vissen op brasem is 12/00 hoofdlijn voldoende. Onderlijn neem ik altijd een slag dunner dus 10/00. Als reacreatievisser vindt ik haakmaatje 20 of 22 aan de kleine kant en ga toch voor
            minimaal haakmaat 16.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • Simbrasem
              Newbie
              • 27-02-2012
              • 6
              • Leiden

              #7
              Bedankt voor jullie reactie's! @Rolla ik heb wel een erg sterke hengel, maar ik snap het nog niet echt met dat elastiek. Bij mijn hengel zijn namelijk, om hem zo sterk mogelijk te maken, de twee achterste delen (dus de dunste) telescopisch. Het topdeeltje (dus degene die het verst weg is als je vist) is dun en er zit geen opening aan de bovenkant, dus volgens mij past er geen elastiek in. Zou ik dan het topdeeltje weg moeten laten. Het 2e voorste deeltje (vanaf dun naar dik gezien) heeft namelijk wel een gat waar dan normaal het topdeeltje in moet. Misschien een beetje een onduidelijk verhaal. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

              Reageer

              • Rolla
                Allroundvisser
                • 03-05-2009
                • 2326
                • Ter Apel

                #8
                Ik weet niet wat je onder dun verstaat, maar er zijn hengels waarbij je een stuk van de top af moet zagen om er elastiek er in te kunnen zetten. Of dat jouw hengel ook het geval is durf ik niet te zeggen
                zonder te weten met welke hengel je vist. Als er in jouw hengel elastiek kan en je zaagt een stuk van de top af dan is de hengel niet meer gebruiken voor het vissen met kikkertjes of je moet nog een extra
                topdeel hebben.

                Wat aas betreft kan een combinatie van een maiskorrel en een caster soms dodelijk zijn.
                Vaste stok | Match | Feeder

                Reageer

                • Simbrasem
                  Newbie
                  • 27-02-2012
                  • 6
                  • Leiden

                  #9
                  @Rolla Mijn hengel is de Albatros power pole put-over 600. Is een deel weglaten geen optie?

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2326
                    • Ter Apel

                    #10
                    Volgens de info in de catalogus van Albatros kan er eventueel elastiek in. Een deel weglaten kan een optie zijn mits de binnendiameter van het tweede deel niet te groot is anders moet je het eerste deel
                    inkorten en dat zou ik niet doen. Dan zou ik mooi met kikkertjes blijven vissen.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • Simbrasem
                      Newbie
                      • 27-02-2012
                      • 6
                      • Leiden

                      #11
                      Ik heb hier wat foto's van de twee bovenste (de dunste), telescopische delen.
                      Helemaal:
                      P1030287.jpg
                      Kikkertjes:
                      P1030293.jpg
                      Het topdeeltje gaat van dik ineens naar dunner, alsof ze een soort zaaglijn hebben gemaakt:
                      P1030289.jpg

                      Reageer

                      • Rolla
                        Allroundvisser
                        • 03-05-2009
                        • 2326
                        • Ter Apel

                        #12
                        Als je elastiek in het twee deel kunt monteren dan kun je niet eenvoudig weer met kikkertjes gaan vissen.

                        Als je met elastiek gaat vissen:
                        -dien je je tuigen aan te passen op de waterdiepte, omdat je niet eenvoudig je tuig kunt verlengen of inkorten.
                        -Vangt het elastiek de klappen op van een vluchtende vis.
                        -Als je vuil haakt aan de bodem dan kan het soms lastig zijn om los te komen.
                        -kun je niet eenvoudig overschakelen op het vissen met kikkertjes.

                        Als je er goed over na gedacht hebt en je ziet voordelen in het vissen met elastiek dan zou ik even bij de hengelsportzaak langs gaan je en je daar laten informeren of er elastiek in je hengel kan zonder al te veel delen te hoeven
                        weglaten. Immers van delen weglaten wordt je hengel korter. Vaak wil een hengelsportzaak het elastiek ook wel voor je monteren.
                        Vaste stok | Match | Feeder

                        Reageer

                        • Simbrasem
                          Newbie
                          • 27-02-2012
                          • 6
                          • Leiden

                          #13
                          Ik ben gister naar de hengelsportzaak gegaan en heb besloten geen elastiek aan te schaffen. Ik heb een 18/00 hoofdlijn met 14/00 onderlijn gekozen. Ik ben vanochtend gaan vissen, maar helaas niks gevangen (ik ben nog niet echt wat je gevorderd noemt). Toch bedankt voor al jullie uitleg en tps. Ik zal het over 1 à 2 maanden nog eens proberen. Volgens mij zijn dat de beste brasemmaanden.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎