stroming met de vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henze
    Newbie
    • 18-05-2012
    • 20
    • Winschoten

    stroming met de vaste stok

    Ik ben zins dit jaar actief met het vissen van vaste stok op kanaalen met redelijk veel stroming en daar kom ik blijk baar steeds in de problemen. ik heb geen idee hoe ik dan moet vissen ik vis dan altijd met een oviletje op de bodem met een dobber van 2 -3 gram met een vrij lange aanslag.

    nu hoor ik somige van de oude rotten over driftend vissen kan iemand mij dat uit leggen of een andere idee heeft hoe ik het beste op stroment water kan vissen ?
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

    #2
    Henze,
    Ik ben wel van de ouwe garde, maar gelukkig nog geen oude rot. In mijn tijd was het vissen met een dobber op stromend water de gewoonste zaak van de wereld. Onder stromend water verstonden wij geen kanaal, maar een rivier die zonder onderbrekingen in zee uitstromende. Met onderbrekingen bedoel ik bv. de Haringvlietsluizen. Je praat dan over dobbers met een peervormig lichaam van 3 tot 15 gram draagvermogen. Om te driften had je een meter schone ondergrond nodig zonder keien enz. Geen lange voorslag, want dat is totaal nutteloos, omdat je dobber in de kortste keren toch in het verlengde van je top komt te liggen. Dus neem een voorslag van hooguit een meter, maar liever korter, zodat je controle hebt over je dobber. Als je ingeworpen hebt en je dobber staat door de stroom strak op de top, dan laat je je lijn 5 cm vieren en houd je hem weer tegen. Je aas wordt dan even getild en weer losgelaten. Dit kan je al ik het goed bereken, 20 maal doen op een meter. Dan begin je weer van voren af aan. Het gewicht van je olivette? Het enige waar deze voor dient is om je aas aan de grond te houden. Dus niet zoals bij die mooie vlagdobbers die als uitgangspunt hebben om je antenne recht te houden. Er zullen mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar die moeten maar eens terugkijken hoeveel wedstrijden ze gevist hebben op de stroom met de vaste stok met een dobber.
    Helaas is het vissen op echt stromend water niet meer in trek sinds de opkomst van de feeder, wat je ook terugvind op de internationale wedstrijden als er op echte stroming gevist dient te worden met de vaste stok.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

    Groeten,
    PeBo.

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #3
      Rucksichloos strak op de top, de hengel in de steun en wachten op het aanbeet, dat was voor mij destijds het juiste recept. En een boel brasems hebben dat geweten..
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
        Rucksichloos strak op de top, de hengel in de steun en wachten op het aanbeet, dat was voor mij destijds het juiste recept. En een boel brasems hebben dat geweten..
        Hans,
        Is inderdaad dikwijls ook een goede manier, alleen is het geen driften en dat was toch de vraag. Hier noemen we dat de hengel in de steun, elders volgens mij noemen ze dat leunen. Maar zeker ook dikwijls effectief als je maar zorgt dat je lood/aas aan de grond blijft.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • Henze
          Newbie
          • 18-05-2012
          • 20
          • Winschoten

          #5
          hoi,

          alle andere tips zijn ook welkom. maar voor stroming dus zwaardere dobbers dan 3 gram en onderlijn op de bodem

          alle lood op een plek zetten of gewoon verdelen ?

          Reageer

          • hans vis
            Sportvisser
            • 26-08-2009
            • 998
            • Eelde-Paterswolde

            #6
            De dobber moet zo zwaar zijn dat je het aas op of bij de bodem kan aanbieden.
            In principe moet je eerst peilen hoe diep het is, hoe dieper des te zwaardere dobber. Peil loodrecht onder de hengeltop, je moet je dobber in het geheel uit het water kunnen halen terwijl het peillood nog contact met de bodem maakt, dan zit je in principe op de juiste diepte.
            De grootste hoeveelheid lood groepeer je en zet je afhankelijk van de snelheid van de stroming dichter of verder van de haak. Tussen dat bulklood en de haak plaats je een of twee kleine loodjes die je afhankelijk van hoe je wilt vissen net op of net boven de bodem komen. Met die twee loodjes kan je dus een spelletje spelen...
            groet,
            Hans

            https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

            Reageer

            • Amadeus
              Knoeit wat aan het water.
              • 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

              #7
              Met stroming moet je tuig dusdanig zwaar zijn dat je pen niet uit het water getild wordt en dat je aas op de bodem blijft.
              Is het te licht, dan wordt de hele bende meegenomen door de stroming en komt zodra de lijn strak staat je pen het water uit.
              Is het weer te zwaar dan wordt je pen naar onderen getrokken.
              Vooral op wateren met een wisselende stroming is dit soms om gek van te worden.
              Vandaar dat als het toch te hard stroomt dat ik de dobber in de kist laat en er een korf aan knoop.
              Als de hengel goed wordt afgesteund dan zie je de aanbeten op de top van je vaste net zo goed al ware dat je met een feeder zit te vissen.
              Best wel geinig om te zien, zeker met een methode aanbieding.................

              Voor de rest sluit ik mij helemaal met het verhaal van Hans aan.
              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

              Reageer

              • Henze
                Newbie
                • 18-05-2012
                • 20
                • Winschoten

                #8
                wat voor gewicht korf knoop je er dan aan en werk dat ook met elastiek ?

                Reageer

                • Amadeus
                  Knoeit wat aan het water.
                  • 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

                  #9
                  Qua gewicht zit ik om en nabij de 20 a 30 gram,
                  ik werk zelf niet met elastiek in de stok dus dat zal je even moeten uitproberen.
                  https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                  Reageer

                  • nevada
                    zoetwaterprutser
                    • 02-08-2011
                    • 86
                    • Surhuisterveen

                    #10
                    Dit werkt ook met elastiek alleen zou ik er dan een hele lange dobber bij aanzetten en die zo op de lijn zetten als het zaakje strak op de bodem ligt de dobber in z,n geheel boven water staat.

                    Reageer

                    • Amadeus
                      Knoeit wat aan het water.
                      • 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

                      #11
                      kan je de registratie dan niet waarnemen op de top of elastiek?
                      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                      Reageer

                      • nevada
                        zoetwaterprutser
                        • 02-08-2011
                        • 86
                        • Surhuisterveen

                        #12
                        @Amadeus de top met elastiek is een stuk stugger dan een versneden top. Om toch scherp te kunnen vissen kan je er een lange slanke brasempen net boven de waterlijn aanhangen om toch elke beweging te kunnen zien mocht je echt op de feeder manier (zonder dobber) willen vissen raad ik een versneden topje aan deze is een stuk soepeler dan een top met elastiek. let wel deze manier van vissen werkt het beste met een redelijke stroming.

                        om de voerkorf een beetje fatsoenlijk op z,n plek te krijgen kan je ook een taireepje (of hoe die dingen ook heten) op je hengel binden dan afknippen zodat er een klein stukje uitsteekt waar de voerkorf achter haakt met een beetje spanning (dient om de voerkorf droog op je plek te krijgen) als hengel op lengte is dan ff draaien en floep de voerkorf ligt mooi op spanning op je voerplek.

                        gr. nevada

                        Reageer

                        • Amadeus
                          Knoeit wat aan het water.
                          • 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

                          #13
                          Die trekstripjes heb ik standaart bij mij, niet los maar reeds op maat "getrokken" en afgeknipt,
                          zodat ik voor elk deel eentje klaar heb.
                          Deze schuif ik dan zo over een deel heen totdat deze klemvast zit.
                          Versneden toppen vis ik zowiezo al mee, elastiek heb ik een paar jaar terug al verbannen ( niet mijn ding ).
                          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎