loodzetting

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • willie
    Sportvisser
    • 03-12-2005
    • 626
    • wijhe

    loodzetting

    Hallo,

    wat is nu een goede basis loodzetting voor het vissen op brasem en voorn in stilstaand en stromend water.

    groeten willie
  • The Frisian Viking
    NHSF Erelid
    • 27-06-2006
    • 5439
    • Feânwalden

    #2
    Des te harder het stroomt hoe meer gewicht naar beneden

    Stilstaand is mij favoriet setting valloodje tegen de onderlijn dus omstreeks een 20 cm van de haak de rest het bulklood-schuifloodje doe ik hier 25 cm boven het valloodje.

    Bij stroming schuif ik vaak wel meer lood naar beneden, maar schuif meer met de dobber
    Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

    ik knibbelje foar gjin ien

    The Frisian Viking

    Reageer

    • Amadeus
      Knoeit wat aan het water.
      • 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

      #3
      Bij stilstaand water idd een loodje vlak bij het onderlijntje ( of als je zonder onderlijn vist een cm of 25 van de haak af ),
      de rest kan ( al of niet in bulk ) over de lijn verdeelt worden.
      Hoe harder het stroomt hoe meer lood je naar beneden moet brengen, dit om te voorkomen dat de stroming je haak van de stek/bodem af trekt.

      Vind deze site wel mooie voorbeelden hebben;
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

      Reageer

      • Master
        Voerboer
        • 26-02-2007
        • 1148
        • Zoetermeer

        #4
        Als jullie je val/klikloodje boven je onderlijn zetten kan je toch nooit secuur vissen met 25 cm kale nylon er onder? Dan vis je met een staande haak bij lichte stroming of sleepje van 3 cm je onderlijn in een slappe bocht en mis je al de aarzelende vis. Beter op je onderlijn zetten zodat je dat loodje dan als het nodig is tot 4-6 cm boven de haak kan schuiven. Bij de minste beweging op de dobber kan je dan slaan.
        Theo de Kreij.
        www.natuurzorg.eu

        Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

        Reageer

        • Amadeus
          Knoeit wat aan het water.
          • 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

          #5
          Met stilstaand water valt dat nog wel mee, met stroming dan is dat wel zo,
          doch dan schuif ik de pen vaak iets hoger.
          Maar het is vrij lastig om echt tot in de detail uit te leggen van hoe en wat.
          De ene situatie is anders dan de andere.
          De ene keer moet je overloden en de andere keer juist niet,
          de ene keer tegen de bodem aan en de andere keer een halve meter extra over de bodem.
          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

          Reageer

          • willie
            Sportvisser
            • 03-12-2005
            • 626
            • wijhe

            #6
            iedereen bedankt voor de reakties

            gr willy

            Reageer

            • ironny
              Moderator
              • 04-04-2006
              • 1377
              • Hamont

              #7
              even hierop voortbordurend... sinds een korte tijd vis ik op een vijver met veel karper. er worden ook wedstrijden gevist en het valt me op dat er veel mensen zijn die eigenlijk net te zwaar gelood hebben. de dobber zakt dus heeel langzaam onderwater. Wat is hier het voordeel van? Je moet namelijk telkens weer een beetje de dobber ophalen om m weer onderwater te laten zakken. kost veel energie..
              Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

              Reageer

              • ironny
                Moderator
                • 04-04-2006
                • 1377
                • Hamont

                #8
                niemand die dit weet?
                Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                Reageer

                • PeBo
                  Hengelaar
                  • 29-09-2007
                  • 2636
                  • Oosterhout

                  #9
                  Ronny,
                  Ik zal een poging doen, maar dan moet je wel meevissen op de forumdag. Vroeger (ik ben helaas niet piep meer), loden wij de dobber af zodat hij echt scherp stond. Dan bevestigden wij een extra loodhagel een vijf cm of zo boven de haak aan de lijn onder het normale lood. Je dobber is dan overlood en gaat onder water. De dobber werd dan afgesteld net onder het wateroppervlak. Bij beet had je dan meestal een opsteker (niet altijd). Dus heel simpel als je dobber boven water komt heb je beet en behoor je te slaan. Je vist dan altijd op de grond. Het feest gaat niet door als er drift staat of als het te hard waait. Op de meeste wedstrijden behoort de dobber het loodgewicht te kunnen dragen dus dan gaat dit ook niet op als daar in het reglement iets over vermeld staat.
                  Tot ziens aan het Bieswater.
                  ]Member of the Easterwood dreamteam.
                  Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                  Groeten,
                  PeBo.

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo Pebo

                    ja zo is het ik heb het hier in mijn omgeving al vaker verteld bij onze zuiderbuuren zijn er die vissen met de dobber onder water

                    jaja Ronny dat is geen grap kom naar het bieswater en je zal het zien
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • stritch
                      Newbie
                      • 31-03-2012
                      • 13
                      • Wijchen

                      #11
                      De verwachting gezien jou vraag is dat de karper al zinkend voedsel tot zich neemt. Het telkens liften van de dobber heeft alles te maken met het neerdalen van het haak aas. Daarbij kleine cupjes voer of middels katapult na gelang de voedselnijd maakt het zeer effectief.
                      Op de karper kwekerijen staat een voer machine midden op het water met een tik met de neus komt er voer uit wat in alle gevallen de bodem niet haalt. De vis is dus gewend om zwevend voedsel tot zich te nemen.
                      Door de voedselnijd zal er niet alleen vis op de bodem zwemmen maar op alle dieptes soms ook aan de oppervlakte om het aas pakken.

                      Reageer

                      • minimus
                        Specimen Hunter
                        • 19-03-2003
                        • 1203
                        • Tilburg

                        #12
                        Ik heb lang geleden een drieluik geschreven over "beter brasemvissen" dat ging hoofdzakelijk over loodzetiing. Denk dat daar veel vragen in beantwoord worden.
                        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

                        Reageer

                        • willie
                          Sportvisser
                          • 03-12-2005
                          • 626
                          • wijhe

                          #13




                          Aangepast door willie; 27-03-2013, 19:52.

                          Reageer

                          • PeBo
                            Hengelaar
                            • 29-09-2007
                            • 2636
                            • Oosterhout

                            #14
                            Cor,
                            Zeer herkenbaar deze manier van vissen. Precies de manier die ik ook al jaren hanteer. Eigenlijk al vanaf de jaren tachtig in de vorige eeuw. Ik heb nooit geweten dat je dit geschreven hebt, maar ik vindt het erg intressant. Ik houd niet zo van het voornvissen, omdat ik meer van het kilo werk (brasem) houd. Daarom is het ook frusterend dat ik in de putten in Belgie geen schub kan vangen, terwijl er een miljoen brasems rondzwemmen. Ik kan er nog steeds niet de vinger opleggen waar het hem in zit. Gelukkig staat opgeven niet in mijn vocabulair.
                            ]Member of the Easterwood dreamteam.
                            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                            Groeten,
                            PeBo.

                            Reageer

                            • sparklingman
                              Pebo's best friend
                              • 17-03-2006
                              • 4923
                              • Baasrode

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                              Cor,
                              Zeer herkenbaar deze manier van vissen. Precies de manier die ik ook al jaren hanteer. Eigenlijk al vanaf de jaren tachtig in de vorige eeuw. Ik heb nooit geweten dat je dit geschreven hebt, maar ik vindt het erg intressant. Ik houd niet zo van het voornvissen, omdat ik meer van het kilo werk (brasem) houd. Daarom is het ook frusterend dat ik in de putten in Belgie geen schub kan vangen, terwijl er een miljoen brasems rondzwemmen. Ik kan er nog steeds niet de vinger opleggen waar het hem in zit. Gelukkig staat opgeven niet in mijn vocabulair.
                              Peter,
                              Zou je je toch niet beter toeleggen op de voorn?
                              Laat het grote werk over aan de mannen die er verstand van hebben, zoals wij.
                              Sir Sparklingman,
                              1 juli 2017: De hollanders zaten er voor spek en bonen bij in Booischot.

                              30 juni 2018: Euh... de hollanders zaten er opnieuw voor spek en bonen bij.
                              6 juli 2019: Ze hebben de laatste jaren al veel spek en bonen gefret. Nu ook in Beerse.
                              2020: We slaan een jaartje over zodat we veel spek en bonen kunnen aanleggen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎