loodzetting

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bollekneiter
    Met enige kennis...
    • 11-02-2010
    • 479
    • Amsterdam

    #16
    @ Theo, Ik snap wat je hier bedoelt, bij stilstaand water zou dit het geval kunnen zijn. Bij licht stromend water is de lijn inderdaad in een kleine bocht, maar de lijn is wel strak. Dus iedere beweging zie je direct op de dobber, en mis je echt geen aarzelende vis. Naar mijn mening vang je zo eerder aarzelende vis omdat het aas veel natuurlijker valt, en beweegt in onderstroming. Een loodje op 4-6cm van de haak zorgt voor een rare onnatuurlijke kink in de lijn, vis kan er met de vinnen tegenaan schuren wat je direct op je zijn ziet en je een gat in de lucht slaat, of de vis schrikt van het lood. Daarnaast door het aandrukken van je lood op dit stuk lijn beschadig je je onderlijn waardoor deze zwakker is. Ik vis dus nooit met lood op de onderlijn, maargoed ieder zijn eigen theoriën en ervaringen

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
      Cor,
      Gelukkig staat opgeven niet in mijn vocabulair.
      Guido,
      Het antwoord had ik al gegeven.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
        Cor,
        Zeer herkenbaar deze manier van vissen. Precies de manier die ik ook al jaren hanteer. Eigenlijk al vanaf de jaren tachtig in de vorige eeuw. Ik heb nooit geweten dat je dit geschreven hebt, maar ik vindt het erg intressant. Ik houd niet zo van het voornvissen, omdat ik meer van het kilo werk (brasem) houd. Daarom is het ook frusterend dat ik in de putten in Belgie geen schub kan vangen, terwijl er een miljoen brasems rondzwemmen. Ik kan er nog steeds niet de vinger opleggen waar het hem in zit. Gelukkig staat opgeven niet in mijn vocabulair.
        Ik kon er ook geen vinger opleggen Peter waarom ik, afgezet tegen de hoeveelheid vis die in het water zit, ik relatief weinig brasem ving. Ja 20 of 25 in 4 uur vissen lukte soms wel eens (in goede tijden 30 maar vaak ook veel minder) maar ik heb gezien wat er op het water gezet werd en toen dacht ik 20 tot 25 is dan erg weinig. Ik kwam via een Engelse site in aanraking met de Method feeder en ik was al gepokt en gemazeld met de gewone feeder, maar dit was -verzekerde men mij - iets geheel anders. En na 2 jaar method feederen kan ik dat beamen. Nou ga ik vaste stok vissen en feedervissen niet degraderen tot mindere disciplines maar voor mezelf ben ik er wel uit dat de method feeder significant beter scoort dan die 2 disciplines. Maar dat hangt ook af van welke vissoort je op het oog hebt, want ik heb zegge en schrijven 1 voorntje gevangen aan de method en ik ken vaste stok vissers die er in een handomdraai 100 of meer vangen (...) Maar voor brasem voor mij niets anders meer. Maar net zo zeer als met de vaste stok en de feeder komt het hier ook wel aan op de combinatie van juiste techniek en tactiek. Ik hou alle vangsten bij vanaf 2005 en dan zie je een mooie stijgende lijn in de vangsten. In 2005 ving ik ergens op een Meidag 48 brasems met de vaste stok, dat was een echte uitschieter want het gemiddelde over dat jaar was 18,4. dat gemiddelde blijft tot 2010 wel een beetje in tact. Met de method was dat gemiddelde over 2 jaar 22,4 (2011) en 27.8 (2012) waarbij in 2012 er 5 sessies waren van boven de 40 (nog maar een keer zeggen dat deze cijfers niet bedoelt zijn als prestatiedrift, maar als onderbouwing van het betoog) Waar zit hem dan het succes van de method ? Ten eerste in het directe contact met de vis, dat ook altijd vis oplevert, maar dat is te simpel want om vis contact te laten maken moet die vis er eerst ook wel komen. En in dat tactisch aspect zit heel veel zo niet alles. Ik merk dat de gearriveerde vis veel langer op de voerstek blijft dan bij mijn vaste stok sessies. Ik denk - ben er van overtuigd - dat de regelmaat van een beetje het wint van veel ineens (...) Maar er speelt veel meer natuurlijk : voer/haakaas/inline feeder/banjo/sleeptechniek/flavour (of juist niet) Ik zweer bij aan vismeel gelieerde producten, maar ik zweer ook bij pellets en ik zweer ook bij veel casters. Maar bij alles waar ik bij zweer wil per definitie niet zeggen dat het vis oplevert, dus past deze jongen zich aan aan de vis als die dingen waarbij hij zweert niet werken . Vorig jaar, weet ik nog goed viel de beet ergens compleet weg totaal onverklaarbaar. Vanalles geprobeerd maar niks scheen te helpen. Ver weg in mijn kist het potje VITAMO voor de dag gehaald en prompt beten terug. Daarmee wil ik maar aangeven dat je alles moet proberen om de vis terug te krijgen. Ik heb er pas vrede mee als ik geen vis vang als het arsenaal van de tot mijn beschikking staande middelen niet werken. Dan zal de vis wel een offday hebben. Die heb ik ook wel eens !!
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

        Reageer

        • bosonkruid
          aaach tuff, haarbal
          • 25-12-2003
          • 1074
          • vorselaar (belgië)

          #19
          hallo iedereen, vissen is gedrevenheid, techniek, ervaring en soms een groot deel geluk. Het beste om te leren omgaan met de mysteries van het vissen is veel doen. Neem een basisopstelling, zoals hierboven vermeld, valloodje op 20 cm van de haak en bulk of verdeeld lood daar nog eens boven, je voedert je plek aan en je bent klaar om vis te vangen (zegt jouw verstand). Dikwijls lukt dat en gaat het goed maar iedereen krijgt wel eens het gevoel er zit vis op mijn plaats maar hij wil niet bijten. Dan word het pas echt interessant, het kan niet dat je geen vis kan vangen uit een stek waar zich vis bevind, met die instelling ga je proberen en dan bestaat er geen standaard meer, in de wetenschap dat je je basisinstelling hebt gemarkeerd op je stok kan je gaan schuiven, een eind op de grond met het valloodje er net op/tegen de grond, overlood om het aas stil aan te bieden, staande haak die je laat bewegen, kleiner haakje met heel weinig aas om de twijfelaars toch over de streep te trekken, een dipje gebruiken,............ alles is toegestaan om tot dat ene doel te komen, de vis te verleiden om JOUW aasje te pakken.
          groetjes

          Zjul

          om te laat te komen moet je niet snel zijn

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            #20
            Ik ben nu toch al een kleine 60 jaar bezig met zoeken en heb het (gelukkig) nog steeds niet gevonden, want dit zoeken is toch de charme van het vissen. Zou je iets gevonden hebben waardoor je altijd een zak vis zou vangen, dan zou de lol er gauw af zijn. Wel na al die jaren natuurlijk wel een zak vol ervaring. Ben overigens ook al een paar jaar bezig met de method, zowel de orginele als de banjo. Ik zie het als een mooie toevoeging aan het vissen, waarbij de aanbeten vooral spectaculair te noemen zijn. Ook een hele rits aan vismeelproducten heb ik in gebruik. Vooral makkelijk om aan te maken aan het water. Ik sta nu in de startblokken met: Dutch Master feedermix gold, supercrush expander, Sonubaits supercrush krill, Sonubaits feed pellets 4 mm krill ,Flaver shaker krill en F1, dit alles voor de method en de feeder. Dan nog Gamma special feedermix sunshine van Geers voor de vaste stok en de feeder. Dus ik hang volledig in de startblokken. Temperatuur naar de vijtien graden en dan zie je hier een stofwolk om te beginnen naar de Oude Maas (zolang het daar nog mogelijk is om te vissen).
            Aangepast door PeBo; 30-03-2013, 12:19.
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
              Ik ben nu toch al een kleine 60 jaar bezig met zoeken en heb het (gelukkig) nog steeds niet gevonden, want dit zoeken is toch de charme van het vissen. Zou je iets gevonden hebben waardoor je altijd een zak vis zou vangen, dan zou de lol er gauw af zijn. Wel na al die jaren natuurlijk wel een zak vol ervaring. Ben overigens ook al een paar jaar bezig met de method, zowel de orginele als de banjo. Ik zie het als een mooie toevoeging aan het vissen, waarbij de aanbeten vooral spectaculair te noemen zijn. Ook een hele rits aan vismeelproducten heb ik in gebruik. Vooral makkelijk om aan te maken aan het water. Ik sta nu in de startblokken met: Dutch Master feedermix gold, supercrush expander, Sonubaits supercrush krill, Sonubaits feed pellets 4 mm krill ,Flaver shaker krill en F1, dit alles voor de method en de feeder. Dan nog Gamma special feedermix sunshine van Geers voor de vaste stok en de feeder. Dus ik hang volledig in de startblokken. Temperatuur naar de vijtien graden en dan zie je hier een stofwolk om te beginnen naar de Oude Maas (zolang het daar nog mogelijk is om te vissen).
              Met dat voer in de startblokken ben je volgens mij de Usain Bolt onder de vissers !!
              As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

              Reageer

              • bosonkruid
                aaach tuff, haarbal
                • 25-12-2003
                • 1074
                • vorselaar (belgië)

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door minimus
                Met dat voer in de startblokken ben je volgens mij de Usain Bolt onder de vissers !!
                de lengte heeft hij alvast mee, maar de snelheid???????????????????
                groetjes

                Zjul

                om te laat te komen moet je niet snel zijn

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎