Welke vaste stok ?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rik6230
    Newbie
    • 31-05-2013
    • 5
    • Maastricht

    Welke vaste stok ?

    Ik heb mij gisteren voorgesteld en ik ben een volstrekte leek.
    Ik wil komende vakantie vissen in het Garda Meer. Ik heb veel over vissen proberen te lezen op het net en begrijp dat je het beste met een vaste stok kunt beginnen. Ik heb gezien hoe je de lijn aan de stok vast maakt en hoe je moet peilen. Ik weet dat ik bij de plaatselijke VVV en toeristen vergunning kan kopen. Ik weet echter niet welke stok ik moet kopen. Ik zit aan het Garda meer aan het betonnen kade. Helemaal aan de kant is het naar schatting 1.20 m diep maar wordt verderop snel dieper. De vissen komen naar de kant als je brood voor de eenden in het water gooit. Ik denk dus dat ik geen lange stok nodig heb maar dat zo'n 3 a 4 meter voldoende is.
    Wie kan mij een advies geven ?
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    #2
    Als je alleen tijdens de vakantie wilt vissen dan zou ik geen dure hengel aanschaffen, maar eens kijken naar een goedkoop telescoophengeltje van 3 of 4 mtr. Ben je hooguit 10 euro kwijt.

    Wil je in NL ook regelmatig gaan vissen kijk dan eens naar een Shakespeare Polestar Tele of een Shakespeare Polestar Power of een Spro Allround Hurricane of een Spro Cresta 1 Power.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • rik6230
      Newbie
      • 31-05-2013
      • 5
      • Maastricht

      #3
      Bedankt Rolla. Ik weet niet of het alleen bij de vakantie blijft. Ik ga een rustig naar jouw links kijken. Heb nog enkele vragen. Het lijkt mij handig om een tuig te kopen i.p.v. losse componenten. Nu is er verschil in grootte dobber, grootte haakje en dikte nylon. De vissen die ik zag in het meer zijn forellen. Wat zou jij mij adviseren in combinatie met een Shakespeare Polestar Tele ?
      Ik lees dat spinners, vliegen en kleine twisters opties zijn voor forel. Welk (kunst) aas adviseer jij ?
      Mijn uitrusting zal bestaan uit:
      Een Hengel, enkele tuigjes, leefnet, schepnet en onthaaktang. Vergeet ik iets ? Sorry voor mijn domheid maar ik ben een volslagen leek.

      Reageer

      • hans vis
        Sportvisser
        • 26-08-2009
        • 998
        • Eelde-Paterswolde

        #4
        Rik, ik denk dat forellen geen brood eten, dus het moeten andere vissen geweest zijn.
        Google eens op: vissen, Gardameer.
        groet,
        Hans

        https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2326
          • Ter Apel

          #5
          Je hebt het nu over forel en met een vaste stok wordt het lastig, maar niet onmogelijk om die te vangen. Alleen heb je niets aan het het door jouw genoemde kunstaas, omdat
          kunstaas (spinners en twisters) aan een werphengel gevist worden en voor de vliegen wordt een z.g.n. vliegenhengel gebruikt. Aangezien je nul ervaring hebt zou ik je niet
          aanraden om dan maar een werphengel aan te schaffen.

          Je kunt kant- en klare tuigen kopen, maar veel leuker (lees leerzamer)vindt ik het om ze zelf te maken. Een tuig bestaat uit een aantal meters nylon, dobber, lood en een haakje.

          Aangezien je aan geeft een volslagen leek te zijn raad ik je aan eens bij een goede hengelsportzaak binnen te lopen en daar je vragen te stellen. Een goede winkelier zal jou goed
          adviseren, zodat jij het met juiste materiaal huiswaarts keert.

          Op deze pagina legt Ed Stop door middel van tekst en video's het vaste stok
          vissen uit.

          EDIT: Hans Vis was mij voor, maar forellen zijn roofvissen dus die zullen niet zo gauw brood pakken...
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • rik6230
            Newbie
            • 31-05-2013
            • 5
            • Maastricht

            #6
            Hoi Hans. Als gezegd ik ben een leek maar ik heb nog eens gekeken. Het zou ook een " coregone" (witvis) kunnen zijn. Ze waren altijd een een groepje van 10 of meer vissen en pakten het brood aan de oppervlakte. Hun lengte varieerde van zo'n 20 tot 40 cm. Ik zag dat lokale vissers maden als aas gebruikten. Zij stonden te vissen tussen tussen plezier jachtjes die aan de kade lagen.
            Dit is mijn (vis) stek. Zelfs al ga je zitten zonder lijn aan de stok is het toch nog genieten.

            Reageer

            • rik6230
              Newbie
              • 31-05-2013
              • 5
              • Maastricht

              #7
              Bedankt Rolla. Ik had Ed Stop al gevonden. Bedankt voor jouw info. Ik had zonder meer genoemd kunstaas gekocht. Jouw advies om eens binnen te lopen in een goede hengelsport zaak neem ik ter zeer harte. Ik wordt steeds enthousiaster ! Ik laat jullie in elk geval weten hoe het mij vergaan is in Italie. Bedankt voor jullie adviezen.

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎