Telescoophengel/ lengte tuig

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • John67
    Nooit uitgeleerd...
    • 26-09-2020
    • 323
    • Nuenen

    Telescoophengel/ lengte tuig

    Goedemiddag,

    voor als ik na mijn werk nog ff kort een lijntje uit wil gooien heb ik een fijn telescoophengeltje van 4 meter met elastiek. Ik vis met een niet al te lange lijn waardoor ik twee delen van de hengel telkens bij het binnenhalen in elkaar schuif. Niet ideaal maar werkt wel aardig, echter slijt de lak op de betreffende delen wel snel. Ik heb nu dezelfde hengel gekocht maar met een lengte van 6 mtr. waardoor het inschuiven van meerdere delen noodzakelijk is.

    Heeft iemand dezelfde ervaring en wellicht een oplossing daarvoor of gebruiken jullie bij telescoophengels zo'n lang tuig dat je hier geen last van hebt (detail: water is ongeveen 80 cm-1 mtr. diep).

    Input welkom
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Bij telescoophengels maak ik mijn tuig altijd iets korter dan de hengel zelf. Het voordeel is dat je gemakkelijk je lijn ter water kunt laten en je kunt kleinere vis met de hand landen.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • John67
      Nooit uitgeleerd...
      • 26-09-2020
      • 323
      • Nuenen

      #3
      Klopt maar is ook minder handig om haakaas secuur op voerplek te houden.

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Dat klopt, maar telkens 2 delen moeten inschuiven om een vis te kunnen landen is ook niet handig.

        Ik heb hier nog een aantal telescoophengels in mijn hengelrek staan, maar die worden heel weinig gebruikt. Vaak gebruik ik een 4-delige topset van mijn vaste stok, welke als voordeel heeft dat als ik niet met de lange slag (=lijn zo lang als hengel) vis, ik gemakkelijk delen er af kan pakken als ik een vis moet landen, omdat het een oversteekhengel betreft.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • bart125
          van alles wat
          • 03-11-2020
          • 161
          • A

          #5
          Een telescoop is gewoon geen handige hengel als hij langer wordt dan 4 meter.
          beter koop je een in of oversteek als je met een korte opslag wilt vissen
          als je een wat goedkopere koopt zijn de delen meestal ook wat steviger en kan je hem op elke lengte gebruiken zonder bang te zijn het deel plat te knijpen
          die paar gram extra is voor een kort stokje niet zo belangrijk

          ps. driftend vissen werkt ook prima met wat beweging vang je veel meer

          Reageer

          • John67
            Nooit uitgeleerd...
            • 26-09-2020
            • 323
            • Nuenen

            #6
            Ik heb een fijne insteekhengel maar de bewuste telescoophengel gaat ieder jaar mee op vakantie.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎