Vaste hengel tips voor een amateur

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Boom456
    Newbie
    • 24-05-2023
    • 3
    • Oosterhout

    Vaste hengel tips voor een amateur

    Goedemorgen! Sinds 2 jaar wonen wij aan een huis met een watertje/beek/sloot van 20 meter breed achter ons huis. Menig avondje, als de kinderen op bed liggen of ik een lange zomeravond tijd heb, zit ik hier te vissen. Het gaat mij meer om het genieten, de rust, en niet zozeer om het zo efficient vangen van de meeste of grootste vis.

    Ik heb 2 jaar terug een instapmodel vaste hengel van 5 meter (had er voor die tijd nooit van gehoord) gekocht, en deze doet al 2 jaar prima zijn werk. Vraag me niet hoe ik een lijn aanzet of een knoop leg... maar alles doet het nog. In de tussentijd nog een vaste hengel van 6 meter aangeschaft, alleen is deze eind vorig jaar gesneuveld in de knotwilgen. Al met al heb ik in die 2 jaar al menig uurtje mogen vertoeven, en vooral genieten in de achtertuin. En zowaar vang ik elke keer toch wel weer wat, zelfs een flinke brasem en van de week nog bijna een beverrat.. Voor een 'kinder'stok als deze heeft hij zijn geld al opgebracht!

    Nu is door de aanvaring met de beverrat mijn elastiek naar buiten gekomen, en ik krijg hem er met geen mogelijkheid meer in.. is deze gewoon 'op' of kan ik er nog iets mee?

    Ik ben daarnaast aan het kijken om weer 2 nieuwe hengels aan te schaffen, 5 meter bevalt me prima maar een paar meter erbij is ook leuk. Eerder praktisch omdat de lijnen dan minder in elkaar komen. Voor het formaat dat ik vis heb ik denk ik niet perse een elastiek nodig denk ik? Ik heb eerder met een oogje gevist waar ik hem gewoon aan vast knoopte, maar ik lees nu dingen over een kikkertje en een toprubber, misschien kan ik dat gewoon eens proberen?

    Daarnaast loodjes... ik koop vaak 14/16 haakjes, en probeer het aantal loodjes te matchen met het gewicht van de dobber. Is dit de juiste manier?

    Iemand daarnaast nog tips dat ik beter/handiger kan doen?

    Attached Files
  • hans vis
    Sportvisser
    • 26-08-2009
    • 998
    • Eelde-Paterswolde

    #2
    Je hebt het over elementaire vaste hengelzaken, Elastiek is in jouw geval niet nodig. ik denk dat je het slimste naar een hengelsportzaak kan gaan, zeker als je van plan bent om een hengel aan te schaffen zullen ze zeker je met alle bovenstaande vragen helpen. Mijn advies is wel zoek een echte hengelsportzaak en niet een dierenwinkel met wat hengelspullen.
    groet,
    Hans

    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2326
      • Ter Apel

      #3
      Zoals hans vis al aangeeft, kun je het beste eens een goed gesorteerde hengelsportzaak binnen lopen en daar je vragen stellen.

      Voor wat betreft je vragen over loodjes, zou ik onderstaande video eens bekijken:





      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • Boom456
        Newbie
        • 24-05-2023
        • 3
        • Oosterhout

        #4
        de lokale viswinkel dankt u voor uw antwoorden!

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎