brasemvissen met de vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • monty
    Newbie
    • 30-12-2006
    • 8
    • Wittemolenstraat 139

    brasemvissen met de vaste stok

    hallo allemaal

    ik vis al een tijdje op forel en karper dit ben ik een beetje beu. volgend seizoen wil ik graag gericht op de brasem vissen. ik heb wel al brasems gevangen op karpersessies maar met een werphengel.
    Ik ben op zoek naar goede tips over montages daar vind ik niet zoveel over
    Ik had ook graag een nieuwe vaste stok gekocht hebben jullie soms een aanbeveling voor me alvast heel veel dank bij voorbaat en misschien tot later

    dank u
  • brielsemaasliefhebber
    vis gek
    • 06-06-2006
    • 1231
    • Brielle

    #2
    Hallo monty,

    Als je een advies wil hebben over een vastestok is het wel van belang dat we weten wat je er aan uit wil geven,want er zijn zoveel hengels te koop.en in verschillende prijsklassen.
    GROETEN VAN EEN VIS GEK

    Reageer

    • esperto
      Sportvisser
      • 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

      #3
      toch nog enkele vraagjes die je moet beantwoorden:
      *budget
      *hengel incl kit of cupkit?
      *kanaal of rivier of vijver?
      *diepte van bovenstaande

      indien ik dit weet kan ik wat "montagetips" geven

      greetz esperto

      Reageer

      • monty
        Newbie
        • 30-12-2006
        • 8
        • Wittemolenstraat 139

        #4
        hallo

        sorry dat ik enkele gegevens over het hoofd heb gezien.
        - ik wil maximum 200 euro uitgeven
        - graag een hengel met inclusief cupkit
        - ik vis op een rivier ( de Leie)
        - de diepte varieert van 3 tot 5m
        nogmaals mijn excuses en alvast heel veel dank voor jullie reactie

        Reageer

        • esperto
          Sportvisser
          • 16-09-2006
          • 654
          • Oostkamp (Brugge)

          #5
          een kanaalstok voor 200 euro+cupkit wordt moeilijk denk ik. Met 200euro voor 11,5m stok en een cupkitje kan je volgens mij nie naar de winkel trekken. maar 2dehands kan je volgens mij een mooie stok kopen+cupkkit voor je budget.
          een nieuwe stok van 9,5m is wel te doen, maar volgens mij echt te kort voor de leie.

          nu je opstelling: volgende interessante tekst heb ik uit mijn map maar vraag me niet van welke site deze komt:

          Vissers met de vaste hengel hebben precies afgestelde dobbers nodig. Om tijd te besparen is het raadzaam dit thuis al te doen. Uitloden doet men met staafloodjes, loodhagel (zacht lood) voor dobbers met een drijfvermogen van minder dan 1 gram lood of olivette-loodjes bij een hoger drijfvermogen. Dobbers met minder dan vier gram drijfvermogen kunnen worden uitgelood met een olivette die 0,25 gram lichter is dan het desbetreffende drijfvermogen. Het restant wordt met fijne nr. 10 loodhagels uitgelood. Draag de dobber meer dan vier gram, wordt het olivette lood zelfs 0,5 gram lichter gekozen. Het resterende gewicht wordt dan gebruikt om het geheel fijn af te stellen door vijf kleine loodhagels onder het olivette lood te bevestigen die naar wens verschoven worden, twee andere nog kleinere loodhagels tenslotte boven het hoofdlood klemmen.
          De dobbers kunne thuis het best in een plexiglas koker uitgelood worden. Om de dobbers nog gevoeliger uit te loden, wordt er afwasmiddel in het water gespoten. Dit neemt de oppervlakte spanning weg. De antenne moet zo uitgelood worden dat ze nog juist zichtbaar is. Alleen zo is de loodzetting gevoelig genoeg voor de veeleisende witvisser.
          Om dobbers juist af te stellen kunnen we gebruik maken van de onderstaande basis-uitlodingen. Elk van deze vier uitloodpatronen heeft een specifiek doel gekoppeld aan de visomstandigheden:
          • Gegroepeerde loodzetting:
          Deze loodzetting waarbij al het lood (meestal een druppellood) op één plaats op de lijn staat, is nodig wanneer we tijdens bodemvisserij het aas echt onbewegelijk moeten aanbieden. Het druppellood wordt tussen loodhagels vastgezet en met die hagels stelt men ook de dobber af. Gebruik niet teveel loodhagels, maximaal drie onderaan en twee bovenaan het looddruppel.
          • Allround loodzetting:
          Een ideale uitloding om het aas juist tegen de bodem of juist van de bodem aan te bieden. Men kan er ook mee tegen de bodem vissen indien men het verklikkerloodje juist tegen de bodem laat tikken. Het grootste deel van het benodigde lood groeperen we twintig centimeter van het verklikkerloodje.
          • Soepele loodzetting:
          Indien we het aas op een zo natuurlijke manier naar beneden willen laten zakken of om van de grond of tussen twee waters te vissen, dan is deze loodzetting aan te bevelen. Voor ieder stilstaand water is het een uitstekend uitlodingspatroon. Het bovenste gegroepeerd lood brengt het aas op diepte en de drie gespreide loodjes onderaan laten het aas mooi op visdiepte.
          • Soepel gegroepeerde loodzetting:
          Deze manier van uitloden is ideaal voor een bodemvisserij in kanalen en zacht stromend water. Ze bestaat uit drie elementen: een deel gegroepeerd lood om snel diepte te bereiken; een vrij groot verkliklood dat ervoor zorgt dat het aas beneden blijft als we de lijnopzet in de stroming tegenhouden en een deel lood dat tussen beide wordt gemonteerd en dat voor de nodige soepelheid in het geheel zorgt.
          Daarnaast kunnen nog de twee onderstaande loodtips toegepast worden:
          Het "verklikloodje" is het precisiedeeltje van iedere lijn. De naam verklapt al zo´n beetje de functie van dit loodje; het dient om de aanbeet te verklikken. Omdat dit loodje het dichtst bij het aas zit, zal het ervoor moeten zorgen dat wanneer een vis het aas neemt wij dit onmiddellijk via de dobber waarnemen. In feite gaat deze redenering alleen maar voor de volle honderd procent op wanneer het verklikloodje tegen of op de bodem rust en de vis tijdens het nemen van het aas naar boven beweegt. Hij heft hierbij ook het verklikloodje op en de dobber komt iets hoger te staan: men spreekt dan ook wel van een "opsteker". Wanneer de vis het aas opzuigt en ermee wegzwemt, dan verdwijnt de dobber gewoon onder water.

          Een tweede, toch niet onbelangrijke functie van het verklikloodje bestaat in de presentatie van het aas. Hoe zwaarder dit loodje is, hoe strakker we het aas op de bodem verankeren. In normale omstandigheden staat het verklikloodje juist boven de verbinding onderlijn-hoofdlijn. Vissen we met een onderlijn van 20 cm lang, dan staat het verklikloodje op 20 cm van de haak. Dit is en blijft een startpositie en tijdens het vissen mogen we zeker niet aarzelen deze afstand aan te passen in functie van bijtlust van de vis. Hoe verder we het lood van de haak zetten, hoe soepeler de aaspresentatie wordt, maar de aanbeten zullen wel discreter worden. Met andere woorden, de totale gevoeligheid van de lijnopzet speelt een beduidende rol in de manier waarop een aanbeet wordt verklikt. Het heeft met andere woorden niet veel zin, de antenne vier centimeter boven het water te laten uitsteken en het verklikloodje op 40 cm van de haak te plaatsen. Als referentie inzake het gewicht van het verklikloodje in functie van het totale loodgewicht is een verklikloodje nr. 8 of nr. 10 ideaal in combinatie met een dobber die 1 gram lood op de lijn zet.
          Welke hengelaar die de vaste hengel hanteert, heeft de wind nog nooit verwenst. Soms wordt het echt onmogelijk om de lijn perfect onder controle te houden. De wind is er dikwijls de oorzaak van dat wij het aas niet natuurlijk kunnen aanbieden. Door gebruik maken van een "achterloodje" kunnen we dit negatieve effect bijna voor de volle honderd procent uit de wereld helpen. Een "achterloodje" is een kleine loodhagel die achter de dobber, dus tussen dobber en de top van de hengel, op de lijn wordt gezet. Wanneer we een achterloodje combineren met een korte slag, dan kunnen we uitermate precies vissen... juist op de plek waar we gevoerd hebben en waar we regelmatig beet krijgen. De vaste regel is dat we een loodje nr. 10 op 10 cm. van de dobber plaatsen. Dit loodje helpt ook om de slag tussen dobber en top van de hengel snel te laten zinken zodat we de negatieve invloed van de wind onmiddellijk kunnen tegenwerken. Het gebruik van het achterloodje laat toe een drift te vertragen zodat de azende vis het aas niet met snelheid voorbij ziet fietsen. Het vissen met een achterloodje is zoals vele zaken in de hengelsport een kwestie van oefening. In ieder geval de moeite waard om het onder de knie te krijgen omdat het achterloodje heel wat windproblemen van een pasklare oplossing voorziet. Let wel het achterloodje maakt altijd deel uit van de totale uitloding. Dus wanneer bijvoorbeeld een nr. 10 als achterloodje wordt gebruikt dan dienen we van de uitloding onder aan de lijn een nr. 10 weg te nemen.
          Loodverdeling in stilstaand water
          Een piepklein loodhageltje op 25 cm van de haak als beetverklikker. De rest van het lood op een geruime afstand van de haak, zodat een aanbijtende vis niet direct de weerstand van het grote lood voelt als hij met het aas wegzwemt. Is het een moeilijke visserij dan is het beter om een gespreide loodzetting te gebruiken.
          Loodverdeling in stromend water.
          Lood is nodig om het aas op diepte te brengen en ondanks de stroming daar te houden. Hoe meer stroming, hoe meer lood (en dus een grotere dobber) we moeten gebruiken om het aas op diepte te houden en hoe dichter we het lood bij de haak moeten plaatsen. Bovendien doen we er goed aan het lood zoveel mogelijk op een plaats te concentreren


          hopelijk ben je hier iets mee

          greetz esperto

          Reageer

          • monty
            Newbie
            • 30-12-2006
            • 8
            • Wittemolenstraat 139

            #6
            Hello esperto

            dat cupkitje hoeft niet per se hoor als ik maar een stok heb met een goede actie en waar je wel brasem mee kan vangen ben ik al blij

            P.S. vis jij ook op brasem en welke stok gebruikt u?

            hartelijk dank esperto

            Reageer

            • lennard
              wedstrijdvisser
              • 03-08-2005
              • 77
              • Apeldoorn

              #7
              Hallo monty,
              Als je op brasem wil vissen heb je, zoals je denk ik al wel weet een wat stevigere stok nodig.
              Meestal zijn er veel over jarige stokken die de winkeliers tegen een redelijke prijs weg doen.
              Ik heb al 2 jaar de maver france 101 staan.
              Ik heb nu een nieuwe stok maar dat even ter zijde.
              De maver france vind ik een zeer fijne en sterke stok!
              In 2 jaar heb ik nog nooit 1 deel kapot gehad, en geloof me ik vis erg veel.
              In deze stok zit ook wel een mooie actie.
              Hij is ook 9,5 mtr lang maar en zit geen top set op cup set bij als je hem koopt. tenminste heb hem nog niet zo in de winkel zien staan.
              Het is al een vrij ouwe stok dus misschien dat die ook wel niet meer in de winkel ligt.
              Een soort gelijke stok van maver is de maver strong arm.
              Dit is in feite dezelfde stok met een andere kleur en naam.

              Ik zou zeggen ga wat rond kijken bij winkels in de buurt en zoek een niet te dunne stok.

              hoop dat je er wat aan hebt.
              mvg lennard
              I say we fish 5 days and work 2.

              Reageer

              • monty
                Newbie
                • 30-12-2006
                • 8
                • Wittemolenstraat 139

                #8
                vriendelijk bedankt voor je wijze raad Lennard
                veel visplezier in 2007
                greeetz

                Reageer

                • esperto
                  Sportvisser
                  • 16-09-2006
                  • 654
                  • Oostkamp (Brugge)

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door monty
                  Hello esperto
                  dat cupkitje hoeft niet per se hoor als ik maar een stok heb met een goede actie en waar je wel brasem mee kan vangen ben ik al blij
                  P.S. vis jij ook op brasem en welke stok gebruikt u?
                  hartelijk dank esperto
                  Ikzelf vis met een magic-powerlight van 9,5m(heb er ook een kit bij). Deze stok behoort wel niet tot de lichtste en de strakste. Maar voor dikke brasem en karper is hij uiterst geschikt (wel op vijver, op kanaal heb ik minder/bijna geen gervaring). Voor echte voorntjes en kleinere brasem visserij gebruik ik een stok van Deconinck(9,5m). Deze stok weeg iets minder dan de powerlight maar is stukken strakker en ligt beter in de hand, helaas is hij fragieler .
                  in feite zou de perfecte stok een sensas crazy power 500 zijn. Deze stok is geschikt voor het zwaardere werk en toch nog mooi strak. Helaas weet ik geen prijs over deze stok, maar ik denk dat jammer genoeg boven je budget ligt.

                  greetz esperto

                  Reageer

                  • esperto
                    Sportvisser
                    • 16-09-2006
                    • 654
                    • Oostkamp (Brugge)

                    #10
                    ik heb denk ik iets gevonden: een maver jurrassic power 10 mter + topset . Hengel in topconditie , max 15 keer met gevist .
                    Hengel gaat weg wegens sponsering colmic en word niet meer gebruikt .
                    Er zitten nu rekken in de toppen maar kan met sprieten worden geleverd , er mag tot een 16 honderste op gezet worden .

                    deze stok kan je voor ong 180euro gaan ophalen bij de man, alleen is ranst (bij antwerpen) mss een heel eind rijden

                    Reageer

                    • monty
                      Newbie
                      • 30-12-2006
                      • 8
                      • Wittemolenstraat 139

                      #11
                      esperto

                      ja antwerpen is een heel eind rijden. Bedoelde u Deconinck in Komen?
                      ken die hengelsportzaak ook maar ben er nog nooit geweest. Ik hoorde dat een grote zaak was. Hebben ze soms een site aub??
                      dank bij voorbaat
                      greeeeeeetz

                      Reageer

                      • esperto
                        Sportvisser
                        • 16-09-2006
                        • 654
                        • Oostkamp (Brugge)

                        #12
                        ja monty, das deze winkel, die stok waarover ik het had (van deconinck) ligt daar nu vor 125euro dacht ik. Als dat niet te ver is moet je daar zeker es naartoe gaan, is echt de moeite. Ze hebben veel stokken in jouw prijsklasse. Deze winkel is wel de ganse maand januari gesloten (de laatste maand waren daar echte koopjes !!)
                        de site is http://www.deconinck.org/ dacht ik

                        greetz :joker:

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎