mais

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #46
    Oorspronkelijk geplaatst door antoinette

    wat is tonken ?
    Antoinette ,het voorense kanaal is er een perfekt water voor Ik gebruik daar een 6mtr vaste hengel voor op het eind van het 5e deel doe ik een tyreb Wat er buiten steekt knip je er af ik doe meestal een zestien honderste lijn er op,van zo,n vijf meter Gewoon vast zetten aan je elastiek connecter Onder aan is het net eender als met de feeder Eerst maakte ik mijn onder lijnen wat korter zo,n 30 cm maar daar ben ik weer van af gestapt ik doe nu 60 cm en geen probleem In tegen stelling tot Rickie doe ik geen dobber maar vis ik zuiver op de top Als je gaat beginnen ,als volgt voer korf vullen en achter de tyreb hangen 6e deel er aan steken top omhoog van de hengel daarna een kwart slag draaien en dan schuin voor uit gooien en er voor zorgen dat je top een cm of 10 boven water uit komt met een strakke lijn Top stekken de kleine sluis bij oldpike en links van de grote sluis Dat zijn van die lokaties waar dit soort grappen het hele jaa,r wel lukken Ik wens je er veel sucses mee
    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • vislood
      Sportvisser
      • 18-03-2003
      • 717
      • Grubbenvorst

      #47
      Janb, de definitie die jij aan tonken geeft noemen we zinken. Tonken is bij ons met een te zwaar afgelode dobber op stromend water deze net tegen houden.
      Groetjes Ruud

      Reageer

      • antoinette
        Specimen Hunter
        • 13-11-2005
        • 1926
        • oudenhoorn

        #48
        Oorspronkelijk geplaatst door antoinette

        wat is tonken ?
        Oorspronkelijk geplaatst door janb

        Antoinette ,het voorense kanaal is er een perfekt water voor Ik gebruik daar een 6mtr vaste hengel voor op het eind van het 5e deel doe ik een tyreb Wat er buiten steekt knip je er af ik doe meestal een zestien honderste lijn er op,van zo,n vijf meter Gewoon vast zetten aan je elastiek connecter Onder aan is het net eender als met de feeder Eerst maakte ik mijn onder lijnen wat korter zo,n 30 cm maar daar ben ik weer van af gestapt ik doe nu 60 cm en geen probleem In tegen stelling tot Rickie doe ik geen dobber maar vis ik zuiver op de top Als je gaat beginnen ,als volgt voer korf vullen en achter de tyreb hangen 6e deel er aan steken top omhoog van de hengel daarna een kwart slag draaien en dan schuin voor uit gooien en er voor zorgen dat je top een cm of 10 boven water uit komt met een strakke lijn Top stekken de kleine sluis bij oldpike en links van de grote sluis Dat zijn van die lokaties waar dit soort grappen het hele jaa,r wel lukken Ik wens je er veel sucses mee
        misschien is het een idee om mij dat eens in de praktijk te tonen ? ik kan practisch elke dag
        #)

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #49
          Oorspronkelijk geplaatst door vislood

          Janb, de definitie die jij aan tonken geeft noemen we zinken. Tonken is bij ons met een te zwaar afgelode dobber op stromend water deze net tegen houden.
          Hallo Ruud wat dat tonken betreft ik dacht echt dat het zo genoemd werd Ik heb in Denemarken gevist met een 3gr insert waggler netjes uit gelood en onderop een schuiflood van 20 gr ik dacht dat dat zinken was ,maar laat je licht er eens over schijnen en dan hoor ik wel van je hoe e,a in elkaar zit ~z~
          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #50
            zinken is toch van "op zink vissen" wat wil zeggen volgens mij dat je met overlood vist en dan uiteraard een gedeelte op de grond legt ,wat resulteerd in mooie weglopers

            Reageer

            • janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

              #51
              Ik heb eens even wat huiswerk gemaakt ,want ja het tonken of het op zink vissen heb ik niet uit gevonden Maar het tonken heb ik van de site hsvdedevelhaven en dan via het artikel techniek daar staat in punt 11 en 12 omschreven wat er met het e,a word bedoeld Van daar uit ben ik ooit met dat Tonken /of zinken begonnen Maar om een lang verhaal wat in tekorten ik vis gewoon met een vaste hengel met korf Het is leuk opz,n tijd En ik hoop er nog lang mee door tegaan
              Groeten van Jan de visser

              Reageer

              • vislood
                Sportvisser
                • 18-03-2003
                • 717
                • Grubbenvorst

                #52
                Bij het zinken wordt de hengel in de steun gelegd en wordt er een zinkloodje of voerkorje bij het aas gehangen er wordt dan op de dobber of de hengeltop gelet, eigenlijk feedervissen met de vaste hengel. Bij wedstrijden met de vaste stok wordt daarom wel in het regelement gezet dat de dobber het lood moet kunnen dragen. Bij het tonken wordt de dobber ook overlood, maar nu ga je je voerplek af net of je aan het peilen bent. Dit gaat het beste op hard stromend water en geen opstakels. Ik heb nog effe met google gezocht toen kwam ik op
                sportvispagina.nl prikbord van 13/3 2005 daar werd het gebruikt voor baarsvissen en rietvoorns
                Groetjes Ruud

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door vislood

                  Bij het zinken wordt de hengel in de steun gelegd en wordt er een zinkloodje of voerkorje bij het aas gehangen er wordt dan op de dobber of de hengeltop gelet, eigenlijk feedervissen met de vaste hengel. Bij wedstrijden met de vaste stok wordt daarom wel in het regelement gezet dat de dobber het lood moet kunnen dragen. Bij het tonken wordt de dobber ook overlood, maar nu ga je je voerplek af net of je aan het peilen bent. Dit gaat het beste op hard stromend water en geen opstakels. Ik heb nog effe met google gezocht toen kwam ik op
                  sportvispagina.nl prikbord van 13/3 2005 daar werd het gebruikt voor baarsvissen en rietvoorns
                  Ruud je hebt helemaal gelijk Ik heb het dan weer ergens anders ge vonden ,maar het tonken is het op en neer halen van het lood dus weer wat wijzer geworden Zo zie je maar weer een mens is nooit te oud om wat te leren
                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • rickie
                    hoe kouder hoe beter
                    • 18-11-2005
                    • 2377
                    • Oldebroek

                    #54
                    dat ty-ribje is inderdaad verdomd makkelijk, bij mij was het naar voren halen vd hengel tot nu toe altijd een crime. Nu dus niet meer!

                    ALs je met overlood vist, tilt de vis dan je lood van de bodem en zinkt hierdoor de dobber?
                    Of trekt de vis je lijn door het schuifloodje, waardoor je dobber zinkt?
                    En hoeveel extra lood zet je op je lijn? Ik heb het wel eens gedaan, maar me er nooit echt in verdiept, lijkt me wel interessant.

                    Reageer

                    • vislood
                      Sportvisser
                      • 18-03-2003
                      • 717
                      • Grubbenvorst

                      #55
                      Hoi Rickie , dit hoeft maar een klein loodhageltje te zijn de dobber mag nog bijna zweven is afhankelijk van de stroming de vis hoeft dan alleen het loodhageltje op te tillen
                      Groetjes Ruud

                      Reageer

                      • Klaas Hoen
                        Met enige kennis...
                        • 09-04-2006
                        • 346
                        • gorredijk

                        #56
                        zinkvissen wordt dat hier in het hoge noorden genoemd..maar als een vis het laatste loodje optilt gaat de dobber gelijk naar beneden...maar vaak uit verhalen gehoord dat de haak meestal uit de staart te plukken is..te ver geslikt...dus het kost je wel onderlijnen..!!
                        StuntelLaar

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎