Specimen hunting op zeelt

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fritsie
    Frequent aanwezig
    • 19-10-2005
    • 185
    • Heerenveen

    Specimen hunting op zeelt

    En hoe doe je dat op zeelt ook een fantastische sportvis die ik toch wel geregeld vang als ik in de vijver vis.
    Catch and release

    METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

    Team www.hengelsportcentrumarnold.nl
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Interessante discussie. Ik ben er vorig jaar, min of meer echt mee begonnen, nadat ik uitgeken was op de zeelten in de parkvijvers.

    Ik denk dat je een aantal dingen nodig hebt om gericht op specimen zeelt te vissen (brasem ook).
    - Groot water.
    - Veel roofvis.
    - Veel natuurlijk voedsel.
    - Goede schuilmogelijkheden voor de vis.

    Ik denk dat hiervoor grote oude plassen en meren het best voor zijn. De polder en de stadsvijvers is veel maar klein. Ook van zandafgravingen schijnen tegenwoordig kapitale zeelten te komen. Veel zeelten worden gevangen tijdens het karpervissen, op de boilie. Het zou dus een idee kunnen zijn om het hiermee te gaan proberen. Zelf zou ik eerder kiezen voor granen, zoals maïs.

    Op groot water heb ik het nog niet uitgebreid uitgeprobeerd, maar wel in flinke parkvijvers. Voorvoeren op zeelt helpt echt. Dat houd in: eerst een dag of drie voeren zonder te vissen. Vervolgens af en toe vissen en zeelten 'oogsten' en gewoon door blijven voeren. Een maatje en ik hebben zo al op een 'lastig' water 17 zeelten (bijna allemaal 40-50 cm) in 2 weken gevangen. We visten ongeveer een keer in de twee of drie dagen op twee stekken, vaak alleen soms met zijn tweën. Twee weken elke avond voeren kost tijd, zeker als je stek ver is maar ik denk dat voorvoeren de enige manier is om écht goed te vangen.
    De vis went dan aan het aas en blijft hangen rond de stek. Wij vingen zeelten die een soort van gele drab uitscheten, puur afkomstig van (half)verteerde maïs en duivenvoer.

    Dan is er nog de keuze voor de pen of voor een loodsysteem. Zelf kies ik altijd voor de pen, omdat ik dit het leukst vind en wat gemakkelijker kan inspelen op de situatie. Het voordeel van lood is dat je op veel grotere afstanden kunt vissen en zo de grotere en schuwere vissen gemakkelijker bereikt (denk ik).

    Het nachtvissen, of in ieder geval vissen op de meest productieve uren, is zeker bij specimenhunting heel belangrijk. Kortom: veel uren draaien is absoluut noodzakelijk. Om het water met zijn vissen te leren kennen, en omdat specimen vissen niet elke minuut je pen laten verdwijnen / een run geven.

    Wat versta je trouwens onder een specimen zeelt. Mijn p.r. staat nu op 'slechts' 52 cm. Ik vind dit ongeveer de grens van specimen of niet.

    Gr. Pierre


    [Gewijzigd door Pierre op 02-06-06 at 10:41 PM]

    Reageer

    • Joey
      Witvisser en Roofvisser
      • 16-05-2006
      • 122
      • Breda

      #3
      Ik heb een watertje gevonden waar grote zeelt leeft. Ik ben van plan om een paar dagen van te voren te gaan voeren.

      Denken jullie dat ik nu een grote voerplek moet maken of meerdere kleine plekjes. Ben van plan om met mais, maden, 10mm boilies en wormen als aas te vissen. Wil voeren met mais, boilies en hennep.

      Verder vis ik met 2 hengels met een vastlood montage.
      www.beekvissers.web-log.nl

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎