invloed van het waterpeil op de vangsten

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rinko
    *************
    • 14-08-2005
    • 1117
    • ********

    invloed van het waterpeil op de vangsten

    Heeft het stijgen van het waterpeil op een sterk stromende rivier van invloed op de vangsten?
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #2
    Ik denk het niet Met eb en vloed is het wel weer anders Dan kan het bij de kering radicaal omslaan Met de vloed zit je goed tevangen ,het tij draaid en in eens is het over Vaak is het dan zo dat je na een paar uur wel weer wat gaat vangen ,maar dat kan wel even duren
    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • juniorke
      Komt net kijken
      • 15-06-2006
      • 61
      • kempen

      #3
      op een rivier normaal niet al te veel

      op een vijver wel
      kampioen van mol juniors

      platte !!

      Reageer

      • Highlander
        Frequent aanwezig
        • 17-08-2006
        • 120
        • Utrecht

        #4
        Bij mij in de buurt is een riviertje waarvan ik wist dat hij soms naar rechts stroomt, soms naar links en soms stilstaat. Dit afhankelijk van sluisen verderop.
        Iemand had mij verteld dat je daar goed vangt bij stroming naar rechts en minder bij stroming naar links. Bij stilstaand water hoef je er niet eens te gaan zitten.

        Ik zat er 2 weken terug en het water stroomde naar recht. Ik had geen tijd om een shaggie te draaien. Achter elkaar beet.
        Na anderhalf uur vissen stopte het water met stromen en ik heb niks meer gevangen.
        Ik vind het heel vreemd en kan er geen verklaring voor geven.
        PR: Brasem 58cm, Snoek 53cm, Spiegelkarper 40cm, Barbeel 56cm

        Reageer

        • antoinette
          Specimen Hunter
          • 13-11-2005
          • 1926
          • oudenhoorn

          #5
          Middels stroming wordt er voer vervoert, en ook komt er voer vrij bij stroming. Daar is de vis aan gewent en eet zich klem tijdens stroming, want alstie niet snel genoeg is heeft een ander het hapje. Maar waarom dat de vis niet aast als het stilstaat is mij ook een raadsel ???

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
            Middels stroming wordt er voer vervoert, en ook komt er voer vrij bij stroming. Daar is de vis aan gewent en eet zich klem tijdens stroming, want alstie niet snel genoeg is heeft een ander het hapje. Maar waarom dat de vis niet aast als het stilstaat is mij ook een raadsel ???
            Hallo Antoinette de vis aast dan nog wel maar niet op de zelfde plaats

            vandaag op de waal gevist tussen de kribben /ik was vergeten naar de waterstanden te kijken/ het water liep over de krib en was grijs van de leem als ik dat geweten had was ik niet gegaan/ toch maar geprobeerd/ dat werd 5½ uur brasem vangen van 1 tot( 4,2 kg ) een persoonlijk record

            niets is zeker met vissen
            gr Gerard

            Reageer

            • epi
              koppel/prinz royal
              • 23-07-2006
              • 47
              • zaltbommel

              #7
              ons ervaaring is als het hoog water is dat je dan ook goed vis vangt kijk na afgelopen zaterdag en zondag op de waal hoog water kribben onder water voor bij de kribben niet tevissen te veel strooming kort in heb ik het over30a40 m 160kg vis een week eerder geen beet tekrijgen dus de vissen komen wel degelijk naar de kant als het hoog water is gr ep

              Reageer

              • epi
                koppel/prinz royal
                • 23-07-2006
                • 47
                • zaltbommel

                #8
                van daag op de waal gevist het water was 90 cm lager en met moeite 6 vis gevangen dus hoog water heeft wel degelijk in vloed [ ik was niet de eenige er waren nog 5 vissers en ook die hadden maar een paar visjes] gr ep

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #9
                  Ik heb toch het idee dat de vis de beschutting van de kribbe op zoekt,om toch nog wat bescherming te vinden En waarschijnlijk vinden ze daar ook nog wat te eten Als het water in zo'n korte tijd zo sterk stijgt ,zal de stroomsnelheid behoorlijk toe nemen En dan klopt het wel wat Epi zegt ,dat je terug moet Dan zal je echt op de stukken moeten vissen waar de stroom minimaal is Maar ja het is maar theorie he!
                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo
                    nog een toelichting op de omerking waar aast de vis dan wel als het water omkeerd op een rivier wat je dan wedstrijd vissers ziet doen naar de midden gaan waar nog wel wat stroom is met een grote douwpier wil het dan noch soms wel lukken

                    ik viste in de nering met 70 gr k tussen de kribben links van de midden en +- 25 m binnen de krib met 95 % voer 5 % grote maden volop beet slag op slag

                    en ook nog een test gedaan ik had een ½ l grote maden over die bij een ½ l voer gedaan dus 1op1 en op de zelfde plek door gevist binnen een half uur was de beet over of missers

                    toen weer terug naar mijn 5 % maden voer en met een ½ uur wast weer slag op slag
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • lolo
                      Geniet maar niet met mate
                      • 01-05-2003
                      • 3873
                      • Weesp

                      #11
                      Een gek idee maar als het water stilstaat zal de vis dan niet uit rusten ?? en stil gaan liggen als het hard stroomt dan moet de vis werken om in de baan van het water te blijven .
                      Het is maar een idee
                      gr lolo
                      Groetjes
                      Johnny

                      Match
                      Feeder
                      Stok

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Hallo Lolo
                        in de zomer zou het kunnen maar van de andere kant de winter komt er aan er moet gebunkert worden dus veel rust zal ie zichzelf niet gunnen
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • SvVoorden
                          Sportvisser
                          • 26-07-2002
                          • 747
                          • Woerden

                          #13
                          De stijging of daling van het water heeft sterke invloed op waar de vis zich bevind maar ook de tijd van het jaar speelt een grote rol.
                          Bij heel hoog water gaat de vis stukken opzoeken waar de stroming minder is en de havens in. In het voorjaar zullen ze het gras opgaan om te paaien. Bij laag water zul je voorbij de kribben moeten naar het punt waar het dieper wordt.
                          De reden waarom de vis minder bijt lijkt me te komen door het feit dat de vis dan veel wantrouwender is wat hij eet, meer moeite moet doen om voedsel te vinden en er veel minder voedsel rondzweeft. Als het stroomt komt het voedsel gewoon voorbij en hoeft de vis niet te zoeken naar voedsel.
                          Aangepast door SvVoorden; 12-10-2006, 09:19.
                          Sjaak van Voorden

                          Reageer

                          • 2000killer
                            Newbie
                            • 07-06-2006
                            • 22

                            #14
                            Ik vind het allemaal wat ver gezocht wat er hier geschreven wordt.

                            Tuurlijk reageert de vis bij hoger en lager water of bij kering van tij en op water wat dikwijls stil staat en dan gaat stromen door b.v. een gemaal.

                            Jullie maken een grote fout door er van uit te gaan dat de vis denkt zo als jullie. Zijn jullie vissen??? haha.

                            Ook als het water op normaal pijl staat of stilstaat of stroomt, er zijn nog zo veel factoren meer die mee spelen. Vele malen heb ik meegemaakt dat de vis vandaag op een andere plek is dan gister of morgen.

                            Een voorbeeld om te noemen is deze zomer op de waal bij op het oog exact de zelfde omstadigheden ving ik aan de waal op het strand byzonder goed. Mijn buurman links ving aanzienlijk minder. Toevallig de dag er op in de wedstrijd loten we allebij op de zelfde plek. Alleen toen ving mijn buurman op dezelfde plek waarhij de dag er voor zat veel meer. En ik ook op dezelfde plek van de dag er voor veel minder.

                            Kort gezegd het ligt zeker niet alleen aan het hoog of laag water waar de vis zich ophoud.

                            Reageer

                            • reijntjes
                              Swingt(o)(i)pper
                              • 12-12-2005
                              • 3497
                              • Asten

                              #15
                              Vele malen heb ik meegemaakt dat de vis vandaag op een andere plek is dan gister of morgen
                              Interessant om te weten hoe je vandaag weet waar morgen de vis is ??

                              Groeten

                              Frank

                              2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                              2016 walk-over Blauforlaet !
                              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎