Hoe komt het dat de vis wisselvallig bijt als er een N in de windrichting z...

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • roeln
    Newbie
    • 24-08-2004
    • 38
    • Ternat

    Hoe komt het dat de vis wisselvallig bijt als er een N in de windrichting z...

    Theo vermeldde dit een paar dagen geleden in een andere topic. Het is inderdaad een 'wijsheid' die iedere visser wel weet, maar wat is eigenlijk de verklaring hiervoor?

    Is het enkel omwille van het feit dat noordelijke wind, meestal koudere lucht aanvoert?
    Wat kan een vis die 3 meter diep op de bodem ligt het nu schelen vanwaar de wind komt?

    %)

    roel
  • Vissport
    Sportvisser
    • 07-01-2004
    • 756
    • Maasbracht

    #2
    roeln

    Daar heb je inderdaad een goede vraag gesteld.
    Echter weet dat , als de temperatuur daald, ook de temperatuur van het water daald, en wel zeer snel.
    Ik volg dagelijks op bepaalde sites de temperatuur van het water en van de lucht, omdat ik dat fenomeen ook interessant vind. Net zoals de mens is de watertemperatuur voor vissen zeer belangrijk. Is het te warm zal de vis slecht bijten, is het te koud zal de vis ook niet bijtlustig zijn,uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. Dat de noordelijke wind hier wel een beetje schuld aan is, daar kan ik best inkomen. Echter wetenschappelijk heb ik er nog niet veel van gelezen. Dus het is een vraag die moeilijk beandwoord kan worden.
    www.pa3gju.nl
    Beste groeten.

    Reageer

    • roeln
      Newbie
      • 24-08-2004
      • 38
      • Ternat

      #3
      daalt de watertemperatuur echt zo snel bij koudere buitentemperatuur?

      ik las hier tot april-mei dat de vis slecht beet omdat het water nog te koud was...
      Toch waren er mooie periodes in die maanden.

      Reageer

      • miracoli
        http://www.lichtletter.be
        • 24-05-2003
        • 222
        • Kortemark

        #4
        Vroeger dacht ik dat een de temperatuur van een groot water niet vlug kon wijzigen.
        Hoe kon zo'n groot volume nu zo vlug afkoelen???
        Wel een tijdje geleden ben ik achter het antwoord gekomen.
        Warm water is lichter dan koud water.
        Het warme water stijgt dus, word afgekoeld en zakt dan weer naar de bodem. Daarna is de volgende pak warm water aan de beurt. Zo komt er circulatie op stilstaande waters.
        Dus het water koelt snel af.

        Nu het omgekeerde, enkele dagen mooi weer.
        Het warmere water dat zich aan de oppervlakte bevindt, blijft daarboven en het koude onderaan.
        Er komt dus geen circulatie tot stand.
        Dus het water warmt traag op.

        eindconslusie: een vijver kan veel vlugger afkoelen dan opwarmen

        Dan is er nog het verband tussen de temperatuur, het natuurlijke voedsel van de vissen (voedeldiertjes die van de warmte houden) en de vissen zelf.

        Hoe warmer, hoe meer voedseldiertjes, hoe meer bijtlustige vissen.
        Hoe kouder, hoe minder voedseldiertjes hoe minder bijtlustige vissen.

        Als de wind uit het noorden komt is dit koudere lucht.
        En ja volgens mij kan het de vis die 3 meter diep op de bodem licht weldegelijk schelen.

        Jaja, allemaal zelf uitgedacht toen ik met noorderwind aan het vissen. Dan had ik veel tijd om te denken. En pijn dat het deed.

        Rik
        http://www.sadoradesigns.be

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Hallo Miracoli

          100 punten
          gr Gerard

          Reageer

          • Theo de Kreij
            VOERBOER
            • 03-06-2003
            • 2345
            • Zoetermeer

            #6
            Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de zwemblaas van een vis reageerde op veranderingen in de luchtdruk. Noordenwind brengt meestal hogere luchtdruk mee waar de vis last van heeft en in een soort van rustperiode gaat. Dit heeft geen effect op het hongergevoel maar wel op de activiteit van de vis.
            De uitspraak "komt de wind uit Noord, dan is de rust in het water verstoord" lijkt een waarheid, maar is lastig te verklaren.
            De uitspraak "komt de wind uit Oost, dan is je tijd aan het water verpoost" lijkt ook in die catagorie te vallen, omdat dat meestal een nog hogere luchtdruk met zich meebrengt. Het effect van de temperatuur zal dan wel een nekslag kunnen betekenen, ware het niet dat in de zomer een oostenwind altijd hoge temperatuur met zich meebrengt.
            Pffff, lastig onderwerp voor niet wetenschappers.
            Mvrgr,

            Theo de Kreij.

            ********************************
            Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
            ********************************

            www.peche-tackle-europe.com

            Reageer

            • Zappa
              Banned
              • 07-03-2003
              • 324

              #7
              Geen gemakkelijk onderwerp, inderdaad, maar die uitleg van Miracoli vind ik zeer aanneembaar. Als je deze optelt met de uitleg van Theo over de luchtdruk zullen we niet ver meer van de oplossing zijn, denk ik.

              Reageer

              • Eijkb
                Banned
                • 13-08-2003
                • 215

                #8
                Voortaan maar eens een kompas mee nemen naar het water dan. Heb de laatste dagen gevist aan het Albertkanaal en de wind stond van voren. Weinig gevangen. 2 weken geleden stond de wind van linksachter, en veel gevangen. Nu weet ik dus nog niet welke richtingen dat waren, maar het verschil is merkbaar. Nu loop ik de ene keer meer te knoeien dan de andere keer. Daar kan het ook aan liggen natuurlijk....

                Iemand een website waar je de watertemperatuur kan vinden voor Belgie / Antwerpen?

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Hallo
                  ik heb eens ooit ergens gelezen dat je tijdens de hondsdagen(van 19-7- tot en met 18-8- ) weinig vis vangt en de soep ( in de kelder ) vlug zuur word
                  het zou te maken hebben met het sterrenbeeld de hond
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • miracoli
                    http://www.lichtletter.be
                    • 24-05-2003
                    • 222
                    • Kortemark

                    #10
                    een vis die 3 meter diep om de bodem ligt, hecht wel degelijk belang aan de windrichting.
                    zo weet hij in welke richting hij een scheet moet laten...
                    (@)
                    http://www.sadoradesigns.be

                    Reageer

                    • miracoli
                      http://www.lichtletter.be
                      • 24-05-2003
                      • 222
                      • Kortemark

                      #11
                      Voor alle duidelijkheid: dat bericht van daarjuist kwam van mijn vrouw.
                      (@) (@) (@) !@#$ !@#$ !@#$ :@ :@ :@
                      http://www.sadoradesigns.be

                      Reageer

                      • Eijkb
                        Banned
                        • 13-08-2003
                        • 215

                        #12
                        En uw vrouw is toevallig geboren in het jaar van de Hond? Dat zou de cirkel rondmaken met het bericht voor uw interessante, wetenschappelijk onderbouwde, goed gefundeerde, doch van een vrouw komende bericht

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          #13
                          [QUOTE]Oorspronkelijk geplaatst door miracoli

                          Warm water is lichter dan koud water.
                          Het warme water stijgt dus, word afgekoeld en zakt dan weer naar de bodem. Daarna is de volgende pak warm water aan de beurt. Zo komt er circulatie op stilstaande waters.
                          Dus het water koelt snel af.

                          Nu het omgekeerde, enkele dagen mooi weer.
                          Het warmere water dat zich aan de oppervlakte bevindt, blijft daarboven en het koude onderaan.
                          Er komt dus geen circulatie tot stand.
                          Dus het water warmt traag op.

                          Deze bewering gaat niet op! De natuurwetten prediken inderdaad dat materie uitzet bij stijging van temperatuur en inkrimpt als de temperatuur daalt.
                          Bij water is dit niet zo.
                          Water heeft de grootste dichtheid bij 4 graden celsius. Daarna zet het weer uit. ( Zowel bij stijging als daling van temperatuur). Daarom springen er bij vorst waterleidingen omdat het ijs meer ruimte nodig heeft en het water in die fase dus ook uitzet.
                          Voor water geldt dus; Hoe kouder (ijs) of warmer (stoom) des te lichter is de materie.
                          Water koelt dus net zo snel af als dat het opwarmt.

                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • miracoli
                            http://www.lichtletter.be
                            • 24-05-2003
                            • 222
                            • Kortemark

                            #14
                            en toch, beste Roha,...

                            Toch denk ik dat ik juist ben (zeker, maar niet 100%).
                            Ik denk dat ik het eens aan mijn vrouw ga vragen.
                            http://www.sadoradesigns.be

                            Reageer

                            • roeln
                              Newbie
                              • 24-08-2004
                              • 38
                              • Ternat

                              #15
                              Roha jij hebt een beetje gelijk en Miracoli heeft volledig gelijk

                              Voor water geldt dat het op 4 graden de grootste dichtheid heeft : zwaarste
                              lager dan 4 graden en hoger dan 4 graden wordt het geleidelijk minder dicht en dus lichter.

                              Het gevolg is dat het water op grote meren op de bodem altijd ongeveer 4 graden is!

                              Zeer interessante bron : http://waterontheweb.org/under/lakee...ification.html

                              Samenvatting van het artikel :

                              In de veronderstelling dat alle water in een meer/vijver/kanaal warmer is dan 4 graden dan kunnen we veralgemenen dat koud water zwaarder is dan warm water.
                              Dus de bovenste waterlagen zijn het warmste. De zon zal dit oppervlaktewater nog meer verwarmen. Door het verticale temperatuur verschil (dat groeit door zonneopwarming) is de waterdichtheid ook verschillend verticaal gezien. Hoe dieper hoe dichter. Hoe groter het temperatuursverschil, hoe meer energie (=wind) nodig is om het water verticaal te mixen.

                              Als nu het oppervlaktewater afgekoeld wordt door koeler weer, vermindert het verticaal dichtheidsverschil en is er minder energie (=wind) nodig om het water te vermengen.

                              Als besluit kan je inderdaad zeggen dat water in een vijver sneller zal afkoelen dan opwarmen. Omdat het water beter onderling verticaal vermengt tijdens het koelen dan tijdens het verwarmen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎