matchdobber peilen op diep en ondiep water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • marc2005
    Newbie
    • 18-05-2005
    • 5

    matchdobber peilen op diep en ondiep water

    ik had een vraag wat de beste metode is om je matchdobber te peilen op diep water bv 6meter en op ondiep water.
    gaat dit ook met een peilloodje of is hier een andere manier voor?
    want bij de vaste stok peil je vertikaal onder de top maar hoe gaat dit bij het matchvissen dan licht de dobber toch niet precies recht met de angel door bv de stroming en wind?
    ik ben benieuwd.
    gr marc
    een echte goede visser heeft geen geheimen..!!
  • Theo de Kreij (van Berner

    #2
    Het beste (lijkt me) is om niet te peilen met een peilloodje, maar door een groot loodje (SSG) net boven de haak te plaatsen. Omdat dat loodje op de bodem staat zal je dobber te hoog staan of blijven liggen. Je blijft dat net zolang met je dobber schuiven tot hij goed staat. Je gaat met deze methode dus van te diep afstellen naar goed afstellen door je dobber naar beneden te schuiven.
    Andersom kan ook. Je kan gebruik maken van de stijgkracht van je dobber. Door minder lood op de lijn gaat hij sneller en krachtiger naar de oppervlakte. Je haalt dus een bulkloodje (SSG) van de lijn. Die zet je terug net boven de haak met nog een extra SSG loodje. Je dobber gaat onder doordat het overlood op de bodem gaat staan, maar tegelijk wil de dobber omhoog doordat je een loodje hogerop hebt verwijderd. Vervolgens schuif je de dobber net zo lang omhoog tot hij goed staat. Extra lood weer verwijderen en het bulklood weer terug op zijn plaats. Voila!


    [Gewijzigd door Theo de Kreij (van Berner op 05-22-05 at 08:18 PM]

    Reageer

    • Tijs Guelen..
      Gast
      • 19-03-2005
      • 36
      • leiden

      #3
      Marc,

      Als ik met de slider peil dan zet ik al het lood tegen de wartel die boven- en onderlijn verbindt.
      En dan hetzelfde als Theo al zei : "Je dobber zal te hoog staan en gaan liggen of ondergaan. En door met het stuitje te schuiven vind je de goede diepte" Ik stel hem meestal zo af dat het bulklood net iets boven de bodem sweeft. Als ik dan met een staande haak wil vissen schuif ik mijn stuitje gewoon een onderlijnlengte omhoog.

      Groeten Tijs

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎