Dikte dyneema feeder maas

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • TicTacTies
    Komt net kijken
    • 17-10-2003
    • 74

    Dikte dyneema feeder maas

    Snelle vraag met een hopelijk een eenvoudig antwoord.....

    Welke dikte dyneema moet ik gebruiken als ik ga feederen op de maas?


    [Gewijzigd door TicTacTies op 04-01-05 at 01:10 PM]
    Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!
  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    #2
    30/00 zou moeten lukken!!!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Hallo
      6kg lijn minimaal
      gr Gerard

      Reageer

      • Vissport
        Sportvisser
        • 07-01-2004
        • 756
        • Maasbracht

        #4
        60/100 ste heel sterk dyneema, alle vissen komen vanzelf binnen.
        www.pa3gju.nl
        Beste groeten.

        Reageer

        • Deputy
          Sportvisser
          • 04-02-2002
          • 606
          • Lille

          #5
          ik denk dat met bedoel een 6 hondersten 6°° (ipv 60/100). das voor op walvissen....
          4°° kan ook maar dan begint het wat veel te kosten. Dus een 6 is kwestie trekkracht/dikte/prijs de beste keuze.

          En voor tester : 6 kg trekkracht ???? is dat om de stop er mee uit te trekken of zo ???
          6 kg = is ongeveer 10°° of zoiets... : daar vang je beesten van 10 kg mee...
          groetjes van Deputy Dog

          ---------------------------
          http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
          http://www.marcelvandeneynde.be

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Hallo Deputy
            ik vis met 0,22 = 5,8 kg zonder voorslag en die heb je nodig als je 80 gr plus voer is 100 gr wat uit de kant wilt vissen
            onderlijn 0,12 haak 16 tot 10 voor brasem aan de maas

            dus het gaat er niet om wat je er mee kunt vangen maar welk gewicht je er mee in kunt gooien
            als je zonder voorslag vist
            gr Gerard

            Reageer

            • Vissport
              Sportvisser
              • 07-01-2004
              • 756
              • Maasbracht

              #7
              TicTacTies

              Nu effe serieus,1 april is voorbij, ik vis met touw op de molen 0,004 van hepron. Dat is voor de maas meer dan genoeg. Maar dan moet je een voorslag eraan doen van 20/100 ste nylon ongeveer 8 meter lang, naargelang de lengte van de feeder.
              Ga je toch met touw vissen , zonder voorslag dan gooi je het touw onmiddelijk stuk.
              En hepron is zeer goed. Je woont hier in de contrijen, kuipers heeft dat touw, kost ongeveer 16,50 euro op een rolletje van 100 meter. Dus het is vrij duur ook nog. Ik vis er al jaren mee, en ben heel tevreden. En vis je toch met hepron touw, wel doe dan een elastiekje tussen je onderlijn. Zeer aan te bevelen. De elastiek neemt namelijk de schokken op van de vis tijdens het binnenhalen.
              www.pa3gju.nl
              Beste groeten.

              Reageer

              • fiedeliedel
                Banned
                • 15-03-2004
                • 122

                #8
                3,5 trekkracht van dyneema is sterk genoeg. Voor het werpen heb je de voorslag, minimaal 22/00 met een trekkracht van meer als 10 pond. Als je korf goed vastzit, krijg je hem met een 20 ponds dyneema ook niet los... Kan alleen ander materiaal beschadigen.

                Reageer

                • Frits
                  gebruiker
                  • 22-07-2004
                  • 231
                  • Papendrecht

                  #9
                  Ik gebruik 10/00 dyneema op de rivieren, zonder voorslag. Ik gebruik powergum om de schokken op te vangen. Kwa trekkracht zou 4/00 genoeg zijn, maar ik ben bang dat deze te snel doorslijt op de keien of op de lijnclip, vandaar dat ik voor een wat dikke dyneema heb gekozen. Bij vastraken is 10/00 dyneema nog stuk te trekken ( met een stevige feeder )

                  Reageer

                  • TicTacTies
                    Komt net kijken
                    • 17-10-2003
                    • 74

                    #10
                    Hmm

                    Er zijn dus een hoop verschillende meningen qua dikte en zo. Natuurlijk de 1 vist liever met voorslag en de ander zonder. Das een voorkeur...
                    Qua feeder ben ik een echte beginner, dus ik heb er geen idee van. Van het weekend weer gefeederd geen succes. Maar ja oefening baart kunst. Had de lijn vastgezet achter lijnclip, tja per ongeluk iets te enthousiast met inwerpen......alles weg, en dan bedoel ik alles tot en met de voorslag.....

                    Dyneema wordt toch gebruikt als verzamelnaam voor gevlochtenlijn of niet? Er zijn toch ook andere merken gevlochten? Volgens mij heb ik er 18/100 op zitten, 25/100 voorslag en dan de onderlijn naar keuze.......
                    Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!

                    Reageer

                    • john van den broek
                      Specimen Hunter
                      • 30-03-2003
                      • 1089
                      • Venray

                      #11
                      22/00 nylon voor afstanden tot 40 mtr of bij harde stroming en 10/00 dyneema of gevlochten lijn voor de verdere afstanden.
                      Persoonlijk zou ik zeggen dat je het vissen met nylon eerst onder de knie moet krijgen voordat je overstapt naar gevlochten draad.
                      Met gevlochten draad moet je meer feeling hebben wat betreft het aanslaan en het drillen van een vis.
                      Groet John.

                      www.baitstore.nl

                      Reageer

                      • TicTacTies
                        Komt net kijken
                        • 17-10-2003
                        • 74

                        #12
                        18/100 dus te dik?
                        Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!

                        Reageer

                        • Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TicTacTies

                          18/100 dus te dik?
                          Veel te dik! Mijn dikste dyneema is 13/100 en dat vind ik eigenlijk al te dik. Je moet niet vergeten dat je op stromend water zit te vissen. Hoe dikker de lijn, hoe meer vat de stroming erop heeft, hoe zwaarder je moet vissen. Te dun is natuurlijk ook niet goed, het is ook een gevoelskwestie, een persoonlijke voorkeur... maar 18/100 is absoluut niet nodig.
                          groet,
                          Eduard

                          Reageer

                          • Piscator

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door TicTacTies

                            Hmm

                            Er zijn dus een hoop verschillende meningen qua dikte en zo. Natuurlijk de 1 vist liever met voorslag en de ander zonder. Das een voorkeur...
                            Qua feeder ben ik een echte beginner, dus ik heb er geen idee van. Van het weekend weer gefeederd geen succes. Maar ja oefening baart kunst. Had de lijn vastgezet achter lijnclip, tja per ongeluk iets te enthousiast met inwerpen......alles weg, en dan bedoel ik alles tot en met de voorslag.....

                            Dyneema wordt toch gebruikt als verzamelnaam voor gevlochtenlijn of niet? Er zijn toch ook andere merken gevlochten? Volgens mij heb ik er 18/100 op zitten, 25/100 voorslag en dan de onderlijn naar keuze.......
                            Hoi,

                            Waarom zet je de dyneema vast achter de lijnclip? Deze zijn meestal te scherp, en vooral bij verre worpen komt er een enorme schok op de lijnclip waardoor de kans op lijn breuk aanwezig is. Dyneema heeft immers geen rek.
                            Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het doe: Neem een stukje powergum, knoop dit tot een lusje te grootte van de diameter van je spoel. Loop of meet de lijn uit op de gewenste afstand, haak vervolgens het powergum lusje achter de lijnclip en doe hem om de spoel en druk de powergom geheel tegen de achterste spoelrand.
                            Bij het werpen is het ergste wat je dan nog kan overkomen dat de powergum breekt ( mij nog niet gebeurt ).

                            Probeer het eens, powergum is goedkoper dan dyneema.

                            Gr,

                            Johan

                            Reageer

                            • Deputy
                              Sportvisser
                              • 04-02-2002
                              • 606
                              • Lille

                              #15
                              TTT, 18°° is te dik. Daar ga ik mee pilkeren op de wrakken op kabeljauw .. zodoende.

                              en Piscator : ik denk dat je dan je lijnklip moet nakijken op braampjes, of er een kort stukje powergum tussen steken.
                              groetjes van Deputy Dog

                              ---------------------------
                              http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                              http://www.marcelvandeneynde.be

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎