Vissen met Kempzaad

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • zwelle
    Newbie
    • 10-08-2009
    • 8
    • Kortrijk

    Vissen met Kempzaad

    Beste collega's,

    Ik ben beginnend visser,en vroeg me af hou het nou juist in elkaar zit om kempzaad te koken om op de haak te zetten.

    Ik heb geprobeerd om een handje vol zaden te weken,en dit voor 24 uur.Daarna water in de pot gedaan,zaadje toegevoegd,en laten koken tot de meeste witte kiemen zichtbaar waren.Ik weet niet wat ik fout deed,maar de hennep was moeilijk om op de haak te zetten,daar hij te zacht was.

    Kan er mij aub eens iemand uitleggen hoe het juist in z'n werk gaat?


    Mvg.
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door zwelle
    Beste collega's,

    Ik ben beginnend visser,en vroeg me af hou het nou juist in elkaar zit om kempzaad te koken om op de haak te zetten.

    Ik heb geprobeerd om een handje vol zaden te weken,en dit voor 24 uur.Daarna water in de pot gedaan,zaadje toegevoegd,en laten koken tot de meeste witte kiemen zichtbaar waren.Ik weet niet wat ik fout deed,maar de hennep was moeilijk om op de haak te zetten,daar hij te zacht was.

    Kan er mij aub eens iemand uitleggen hoe het juist in z'n werk gaat?


    Mvg.
    Jelle,
    Het laten weken heb je goed gedaan. Je hebt je hennep echter te gaar laten worden. Laat hem volgende keer eens niet koken, maar breng het water tegen de kook aan. Als er genoeg kiemen uitkomen, het warm water afgieten en de hennep afspoelen (laten schrikken) met koud water. Daarna een uurtje laten staan om zodat de hennep van binnen afkoelt en de gelegenheid heeft om na te kiemen. Moet je te lang wachten voor de hennep gaat kiemen, als het water tegen de kook aan zit, dan heb je gewoon slechte vishennep. Deze hennep kan je dan altijd nog gebruiken om te voeren. Voor aan je haak te prikken is hij ongeschikt.
    Probeer ook eens de zoekfunctie op deze bladzijde om berichten over hennep op te zoeken. Daar zit zeker wat bruikbaars bij voor je.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

    Groeten,
    PeBo.

    Reageer

    • woops
      Frequent aanwezig
      • 07-09-2006
      • 201
      • Begijnendijk

      #3
      misschien een domme vraag, maar kan het ook niet helpen om net voor het einde van het koken zout toe te voegen aan het water?
      Ik kan mij vaag herinneren dat hierdoor de kemp ook harder van wordt.

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Jeroen,
        Alleen als je een vraag hebt en je stelt hem niet, dat zou dom zijn. Verder heb ik met het toevoegen van zout geen ervaring. Eigenlijk nooit nodig gehad. Het enige wat ik er mee kan verzinnen is dat het toevoegen van zout het kookpunt van water verandert. Maar dan kan je ook het gas wat minder draaien.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • fpulles
          omgeturnd
          • 15-02-2008
          • 1260
          • Eindhoven

          #5
          Een andere optie is om je hennip 24 uur in een thermofles met kokend water laten weken. Hierdor gaat hij al een beetje kiemen. Daarna zoals pebo zei: even aan de kook brengen en hetzelfde verhaal.

          Tip: doei bij het koken 1 of 2 roestige spijkers; hierdoor krijg je een mooie pikzwarte pit met witte kiem.

          Frank
          oude hond kan ook trucjes leren

          Reageer

          • preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen
            • 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

            #6
            En daarbij bestaat er vele verschil in kwalitiet. Je heb voerhennep (voor karpervissen) en de grotere en beter haakhennep.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

            Reageer

            • Jakob
              <*{{{{><(
              • 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
              Een andere optie is om je hennip 24 uur in een thermofles met kokend water laten weken. Hierdor gaat hij al een beetje kiemen. Daarna zoals pebo zei: even aan de kook brengen en hetzelfde verhaal.

              Tip: doei bij het koken 1 of 2 roestige spijkers; hierdoor krijg je een mooie pikzwarte pit met witte kiem.

              Frank
              Allemaal prima, maar vergeet vooral niet wat Peter zegt. De hennep na het koken laten schrikken en laten schrikken doe je met koud water. De tip van Peter om het water niet te koken en net tegen de kook aanhouden is ook en hele waardevolle.

              Als je geen roestige spijkers hebt is een theelepel soda of een beetje aluin ook goed.

              Een tip die ik ooit kreeg van een Belgische topvisser die vrijwel uitsluitend met hennep viste om of een teentje knoflook of een klein uitje mee te koken. Die visser was niet de minste in Belgie en de keren dat ik hennep aan de haak gebruikte deed ik dat ook en ving er platten op als ze er waren.

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                I.p.v. zout kun je ook een klein beetje suiker gebruiken, hierdoor worden de kiempjes wat steviger en dus beter voor aan de haak. Ik maak altijd de 'haakhennep' apart klaar. De 'voerhennep' met een beetje zout, de 'haakhennep' met suiker.
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • zwelle
                  Newbie
                  • 10-08-2009
                  • 8
                  • Kortrijk

                  #9
                  Hartelijk bedankt voor de reacties iedereen.Ben nu al een heel eind verder.

                  Vriendelijke groeten!

                  Reageer

                  • Fishermannl
                    Frequent aanwezig
                    • 24-08-2004
                    • 103
                    • Adam

                    #10
                    Weet iemand waar je extra grote hennepzaad kan kopen. In de Engelse bladen zie ik giant hemp staan maar hier heb ik deze nog niet kunnen localiseren.

                    Reageer

                    • PeBo
                      Hengelaar
                      • 29-09-2007
                      • 2636
                      • Oosterhout

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Fishermannl
                      Weet iemand waar je extra grote hennepzaad kan kopen. In de Engelse bladen zie ik giant hemp staan maar hier heb ik deze nog niet kunnen localiseren.
                      Een paar maanden terug heb ik hem gekocht bij Vlemminx in Tilburg. Hij had toen nog 300 liter staan. Waarschijnlijk zal hij nu op zijn, maar je kan altijd even informeren. Deze maat haakhennep had ik de laatste 25 jaar niet meer gezien.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                      Groeten,
                      PeBo.

                      Reageer

                      • Fishermannl
                        Frequent aanwezig
                        • 24-08-2004
                        • 103
                        • Adam

                        #12
                        Afgelopen week was ik bij Raven in Lelystad en deze had slechts gewone hennep op voorraad. Nu kan ik het wel via internet bestellen in bv Engeland maar denk dat het niet ondenkbaar is dat de douche wel heel vreemd staat te kijken naar 5kg hennepzaad in een pakje

                        Reageer

                        • Fabi
                          Newbie
                          • 04-11-2014
                          • 4
                          • Izegem

                          #13
                          even vraagje stellen,
                          lees hier, als je je hennep mooi zwart wilt hebben na het koken, even een roestige spijker mee laten koken.!!
                          Mag je dan ook met het kookvocht u voer nat maken, waar roestige spijker is meegekookt?

                          Reageer

                          • Master
                            Voerboer
                            • 26-02-2007
                            • 1148
                            • Zoetermeer

                            #14
                            Ja hoor Fabi, dat kan gewoon. De spijker geeft geen smaak of geur af.
                            Theo de Kreij.
                            www.natuurzorg.eu

                            Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                            Reageer

                            • The Frisian Viking
                              NHSF Erelid
                              • 27-06-2006
                              • 5439
                              • Feânwalden

                              #15
                              Als ik het zwart wil hebben

                              Dan zet ik eerst de Evezet hennep 2 dagen onder water in de week, en dan kook ik het met zwarte kleurstof totdat de kiem goed zichtbaar is.

                              Ik verdeel het dan in vacuüm getrokken kleine zakjes,en zet deze in de vriezer weg, ik haal dan de hennep op de avond voor een viswedstrijd eruit.
                              Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                              ik knibbelje foar gjin ien

                              The Frisian Viking

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎