Recensie Geer Wedstrijdpennen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • esperto
    Sportvisser
    • 16-09-2006
    • 654
    • Oostkamp (Brugge)

    Recensie Geer Wedstrijdpennen

    Geer wedstrijdpennen, een veel besproken onderwerp. Vele grote namen zouden er mee vissen, maar geeft dat ook garanties? Het antwoord is doodeenvoudig: “Nee, hoegenaamd niet.” Er zijn ook een hele hoop topvissers die er niet mee vissen, en ook hun pennen gaan onder. Ik sta altijd behoorlijk sceptisch tegenover woorden als ‘onzinkbaar’, ‘supergevoelig’ of ‘goede zichtbaarheid’. Meer dan eens heb ook ik een pen gekocht die er in het water plots veel minder goed uitzag dan in de winkel. Omdat er zoveel verkoopspraat ronddoolt in de hengelsportwereld heb ik ze getest. Testen is voor mij niet gewoon eens mee vissen, maar echt testen.. Ik had mijzelf voorgenomen om me niet in te houden. Als die pennen dan zo fantastisch waren, dan moesten ze het maar kunnen verdragen…

    Onzinkbaar
    Theoretisch gezien kunnen deze pennen niet zinken. Ze zijn immers gemaakt van een kunststof die niet poreus is. Dit wil zeggen dat de kunststof geen water opslorpt, iets wat je van balsa niet kan zeggen. Nu, de kunststof mag dan normaal gezien geen water opslorpen, doet de lak dat niet? Volgende test is waarschijnlijk de meest simpele maar wel meest effectieve die er bestaat. Men loodt een dobber uit in een vaas of ton met behulp van ijzerdraad, dit omdat deze geen water opslorpt. Vervolgens laat men dit een nacht staan. Een goedkope pen ligt de volgende ochtend op de bodem. Bloedt kruipt waar het niet gaan kan, maar waar bloed niet kruipt, loopt water. Ieder klein gaatje staat gelijk voor een zinker, sowieso, dat is zo klaar als een glas water. Een doorsnee fabriekspen heeft altijd een gaatje, is het niet aan de antenne, dan is het aan het oog. Neemt dan men een duurdere fabriekspen, dan blijven de meeste wel een nacht staan. Ik geef geen garanties dat een duurdere fabriekspen 2 dagen blijft staan. Waar ik wel garanties voor geef is dat de pennen van Geer niet zinken, niet na 1 dag, niet na 2, niet na 3 en al helemaal niet na een week.
    Zo, dit weten we al, ik kan hierover dus besluiten:
    Als de vis niet bijt, zullen geer wedstrijdpennen niet ondergaan, dat kan je van andere pennen niet altijd zeggen…

    Alles stevig verpakt verstuurd

    Supergevoelig
    Ik kan helaas geen enkele proef bedenken die de gevoeligheid van een pen kan weergeven. De gevoeligheid wordt bepaald door dikte van de antenne, de vorm van het lichaam en ook door de afstelling van de dobber. Wanneer ik de eerste 2 factoren buiten beschouwing laat (je kunt die immers zelf kiezen) dan blijft nog het afstellen van de dobber over. Twee identieke fabriekspennen zijn zelden identiek, twee Geer-pennen zijn dat wel, meer nog, ze dragen zelfs het gewicht dat op de dobber staat. Met andere woorden: je kan Geer-pennen makkelijk en fijn uitloden, wat resulteert in een hogere gevoeligheid. Ook de oogjes die op sommige pennen zijn vervangen door een stukje tube boven de dobber. Op zich niet zo speciaal, maar het resulteert in de mogelijkheid om heel gericht te blokkeren wij wind of stroming.


    Mijn favoriete opstelling: de G23 met de dunste en langste antenne.

    Zichtbaarheid

    Ook dit is toch een niet te onderschatten facet van een goede dobber. Op gebied van zichtbaarheid zijn Geer-pennen onovertroffen. Het is zo simpel, zo eenvoudig, zo gemakkelijk. De verwisselbare bovenantennes zijn fantastisch. Men kan naargelang de omstandigheden een dikkere/dunnere(=hogere gevoeligheid) antenne gebruiken, men kan een ander kleur gebruiken, er zijn zelfs langere antennes die erg handig zijn bij brasemvisserij. Ik heb tot nog toe geen enkele vergelijkbare pen gevonden. Milo heeft enkele pennen met verwisselbare antennes, maar bij de Milo-dobbers worden de antenne's in de dobber geschoven. In het gaatje binnenin is er niet gelakt, dus na enkele uren vissen zinkt de dobber. Het systeem zorgt ervoor dat een dobber meer omstandigheden aankan, en dat resulteert dan weer in een kleinere dobberkoffer.


    Zichbaarheid en multifunctionaliteit verzekerd

    Duurzaamheid en afwerking
    Om de duurzaamheid van een pen te testen, moet je er gewoon mee naar de waterkant. Het begin van het seizoen is daar ideaal voor. Constant schuiven met de pen op zoek naar dat ene visje. Wat bruter dan anders heb ik dit enkele sessies gedaan. Naar boven schuiven was bij mij het lichaam vast en sleuren maar, naar beneden het onderste stukje siliconeslang vastgrijpen en schuiven. (Is trouwens een mooie ‘tip’ zo heb je nooit kromme onderantennes van het schuiven.) Geen enkele keer is de onderantenne los gekomen, of vertoonde de lak scheurtjes, en vooral dat laatste is meestal het zwakke punt van een fabriekspen. Vaak is het nog wel te herstellen met wat blanke nagellak, maar helemaal in orde komt het nooit meer.


    Afwerking ten top.

    Ook was ik verrast over de buigzaamheid van het carbon, wanneer ik eenzelfde dikte carbon van een Maver-pen vergelijk met het carbon van Geer-pennen, dan is het verschil in buigzaamheid toch opmerkelijk. Ook de rvs onderantennes zijn mooi buigzaam en –naar mijn eigen bescheiden mening- minder snel krom. Ook de oogjes zijn mooi vastgeplakt en afgelakt en de bijgeleverde siliconeslang is van goede kwaliteit. Enig punt van kritiek heb ik wel wat betreft de nieuwe connectoren van de matchpennen (G8 en G9). Toen ik de eerste keer de connector vastmaakte op de lijn sneed ik met een puntje van de connector mijn draad gewoon los door. Een euvel dat met wat schuurpapier makkelijk is verholpen, maar toch…


    De connector van de matchpennen.

    Wie voor Geer-pennen kiest, kiest voor kwaliteit. Helaas voor de consument hang ook aan kwaliteit, en zeker aan handwerk, een prijskaartje. Dat Geer-pennen een stuk duurder zijn dan andere zal ik zeker niet ontkennen, maar als je er rekening mee houdt dat Geer-pennen een heel stuk langer meegaan dan andere pennen (vraag maar aan zei de pennen al wat langer gebruiken) dan is het investeren in Geer-wedstrijdpennen zeker het overwegen waard. Je krijgt in ruil voor jouw inves****** handgemaakte pennen die onzinkbaar zijn, een uitstekende zichbaarheid hebben , perfect afgewerkt zijn en die gemaakt zijn uit kwaliteitsmaterialen. Wat wil je nog meer?


    Don't try this at home. De buigzaamheid bewezen.

    Ps: Speciale aandacht verdienen toch de nieuwe matchpennen (g8 en g9) , de g8 heeft een hele dunne antenne in vergelijking met andere vergelijkbare matchpennen (hogere gevoeligheid!). Beide zijn ze ook verkrijgbaar in de kleinere maten (vanaf 0,7gram). Ik vis heel graag met matchpennen in het algemeen, ze geven me een mooie, stille aanbieding. Doch had ik telkens het probleem dat ik nergens matchpennen in de lichtere klasse vond, met een nogal fijne antenne. Met de G8 en G9 is dat probleem mooi opgelost. Ze zouden voorloodbaar zijn met de Arca druppelloodjes, maar dat het ik nog niet kunnen testen. Ze zijn zeker en vast een meerwaarde in de brasem- en putvisserij.


    De G8 en G9, let vooral op het verschil in antennedikte.

    Hopelijk zijn jullie iets met mijn eerste (en laat ons hopen niet laatste) recensie. Ik heb getracht zo objectief mogelijk te zijn. Mocht je vragen hebben over welke pen het best geschikt is voor jouw specifieke hengelomstandigheden raad ik aan onderstaand bericht te raadplegen. Indien er daarna toch steeds twijfels zijn, raadt ik je aan Gerard een te contacteren, deze vriendelijke man zal je zeker en vast met raad en daad willen bijstaan in jouw keuze.

    Opmerkingen zijn altijd welkom

    Groetjes Esperto


    Oorspronkelijk geplaatst door esperto
    eey iedereen, hier een (uitgebreide) versie van mijn visie op dobberkeuze:

    ten 2de: het drijflichaam
    *rond=> stroomvorm,driftvorm, zeer geschikt voor stromend water
    *slank=> iedeaal bij weinig wind, en om de peuteren, de gevoeligste
    *olijf=> all round, ideaal als je niet echt weet wat in te zetten
    *druppel=> de stabielste bij wind

    ten 3de: de onderantenne
    *inox=> geeft heel wat stabiliteit aan de pen
    *glasvezel=> kan tegen een stootje (voor de knoeiers onder ons), een all rounder
    *carbon=> veel gebruikt bij de langere antenne's, zorgt voor een goede stabiliteit

    voila, rekening houdend met de vorige, kan je al heel wat selecteren bij je koop, en zo krijg je, afhankelijk van het viswater, een bepaalde selectie, waaruit je aan de waterkant kunt kiezen.

    btw, ga altijd zo licht mogelijk, en toch zwaar genoeg om je aas stil aan te bieden!!
  • Jan Broess
    Specimen Hunter
    • 21-09-2003
    • 1131
    • Nieuwegein

    #2
    Niets aan toe te voegen, Esperto. Ik ben ook een fan van deze dobbers.

    De G23 heb ik nog niet in mijn bezit. Waarom is deze pen je favoriet, samen met dunne glasfiber antenne?
    Greetz,
    Jan Broess

    www.devaartposcar.nl

    Reageer

    • esperto
      Sportvisser
      • 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

      #3
      Het is een mooie slanke pen, samen met de tube die je ook over de antenne kunt schuiven, ben je in staat om 1 goed te blokkeren bij een lichte stroming, en 2, je lijn mooi onderwater te trekken (tube juist boven het lichaam) wanneer je je aas zeer stil wil houden.
      In de vijvervisserij vind ik deze pen zeer goed, ze is zeer functioneel, vele facetten van de vijvervisserij kan je er mee behandelen

      Reageer

      • Jakob
        <*{{{{><(
        • 06-03-2007
        • 1870
        • Staphorst

        #4
        Ik kan het 100 % met je eens zijn esperto, ook de G23 is mijn favoriet, de recensie zoals jij hebt beschreven zou ik ook zo schrijven, qua inhoud dan, ik heb exact dezelfde ervaringen en ik vis al een paar jaar met Geer pennen. Mijn oudste Geer pennen die regelmatig gebruikt worden zijn denk ik op minst een jaar of 7. Geen enkele fabrieksdobber die dat haalt, een kwart nog niet eens, bij redelijk intensief gebruik.

        Met de G 23 kun je super spelen met het aas.

        Reageer

        • Deemes
          Met enige kennis...
          • 06-09-2005
          • 335
          • Retie

          #5
          Ik ben ook reeds jaren een tevreden Geerpennen-gebruiker en kan de recensie van 'esperto' enkel maar bijtreden met één opmerkingentje;

          Waar ik wel eens last van had is dat de pen soms wel eens om zichzelf heen sloeg en de lijn dan bleef hangen achter een onzorgvuldig bewerkte onderkant van de antenne.

          Oplossing is simpelweg deze onderkant (daar waar de antennen het gaatje heeft en mee op het pinnetje van de pen komt te zitten) mooi gelijk taps te schuren met een zeer fijn schuurpapiertje.

          Dirk
          \'k Pak \'m \'beet\'!

          Reageer

          • WT lezer
            Newbie
            • 13-04-2008
            • 3
            • Sint-Michielsgestel

            #6
            Kan iemand mij vertellen waar ik deze pennen kan bestellen

            Grt. Jaco

            Reageer

            • esperto
              Sportvisser
              • 16-09-2006
              • 654
              • Oostkamp (Brugge)

              #7
              je hebt een pb wt lezer

              Reageer

              • chrisje
                Beginnende
                • 02-05-2008
                • 173
                • Den haag

                #8
                Is hier ook een website van???

                Reageer

                • esperto
                  Sportvisser
                  • 16-09-2006
                  • 654
                  • Oostkamp (Brugge)

                  #9
                  ja, typ maar eens de titel van dit topic in google, al dan niet met het woord recensie...

                  Reageer

                  • Jan Broess
                    Specimen Hunter
                    • 21-09-2003
                    • 1131
                    • Nieuwegein

                    #10


                    Hallo medevissers,

                    Bovenstaand zien jullie de nieuwe modellen Geerwedstrijdpennen, genaamd G14.

                    Hierbij schrijf ik mijn verslag over de 1ste keer dat ik de G14 'op het voetbalveld' heb gestuurd
                    Bij de deelname aan de St. Nicolaaswedstrijd te Kootstertille, aan de Trekvaart, heb ik louter tuigen met Geerwedstrijdpennen uit de koffer gehaald, namelijk de 3 topsets:
                    0,30 gram G1, met 8/00 hoofd en 6/00 onderlijn. Haakje 22. Staande haak vlak voor de rietkraag.
                    0,50 gram G14, met 10/00 hoofd en 7/00 onderlijn. Haakje 20. Staande haak op diepste plek op 5 delen.
                    0,70 gram G14, met 10/00 hoofd en 8/00 onderlijn. Haak 18. Sleepje 10 cm op bodem voor eventuele bonusvissen.

                    Na in het beginsignaal balletjes voer te hebben geplaatst op de geplande stekken en wat aas erachteraan begon het stroef. Ik moest zoeken naar een plek waar snel beet gekregen kon worden. Kortbij 5 minuten doodstil. Toen tegen de rietkraag aangegooid met 0,50 grams G14 en vervolgens 2 meter terugtrekken plofte hij zowat weg. De voorn van enkele tientallen gram viel helaas van het haakje. Jammer, snel naar volgende. De dobber ging ditmaal heel mooi licht omhoog en heel traag onder. Weer een voorntje. Dat pleit voor G14 om zo'n beet haarscherp te detecteren! Heeft te maken met de fiberantenne die geen drijfgewicht heeft en zelfs een beetje zinkt. De antenne viel me tijdens het peilen al op: zichtbaarheid is uitstekend. De antenne gloeide al op boven de waterspiegel toen het nog vrij schemerig was in de ochtend.

                    Tijdens de wedstrijd ook nog met G1 gevist om tegen de rietkraag visjes te vangen, dat bleek niet nodig. Wel een paar minuscule visjes gevangen daarmee. Met 0,70 grams G14 nog 5 heel belangrijke voorns gevangen in het laatste kwartier door 1 caster stil op bodem te presenteren, i.v.m. harde windstoten in de slotfase bleef de 0,50 grams onrustig bij zwiepen van de hengeltop. Bijna alle vissen tussen 5 en 7 delen gevangen. De voorns trokken de antenne bijna nooit zomaar onder water, maar met de G14 heb ik trage aanbeten perfect kunnen zien.

                    Ik won het vak met 2572 gram moeilijk bijtende voorns.

                    De G14 pennen zou ik jullie uiteraard aanbevelen. De voordelen van die pen zijn:
                    - Bij krassen/lekken neemt het drijflichaam geen vocht op wat drijfgewicht stabiel maakt. Dus de dobber gaat langer mee.
                    - Uitstekend zichtbaar.
                    - Antenne kan verwisseld worden door een plastic antenne die taps aflopen of normaal. Met enig knutselwerk met stukje fiberantenne en bijv. Colmic antenne of multicolor antenne kan 'gespeeld' worden. (wel voorzichtig blijven, de dobber heeft namelijk een smalle snuit.)
                    - De dobber is zeer gevoelig, mits correct uitgelood.
                    - The last but not the least: de dobbers zien er oogstrelend uit.

                    Dat belooft wat voor het volgende seizoen. Ik heb hoge verwachtingen van die multifunctionele dobbers.
                    Greetz,
                    Jan Broess

                    www.devaartposcar.nl

                    Reageer

                    • † Frederik de Belder
                      [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                      • 13-01-2003
                      • 5730
                      • Niel (België)

                      #11
                      Moet toegeven het zijn hel mooie pennen, maar voor de prijs van één Geer pen heb ik er drie andere die ook naar mijn eigen goesting en voorbeeld worden gemaakt.
                      Groetjes Freddy

                      ********************************
                      * Teamlid "Dierenvriend" België *
                      ********************************
                      http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                      http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                      http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                      Reageer

                      • PeBo
                        Hengelaar
                        • 29-09-2007
                        • 2636
                        • Oosterhout

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Frederik de Belder
                        Moet toegeven het zijn hel mooie pennen, maar voor de prijs van één Geer pen heb ik er drie andere die ook naar mijn eigen goesting en voorbeeld worden gemaakt.
                        Helemaal juist Frederik en je hoeft er ook nog geen reclame voor te maken zonder de prijs te vermelden.
                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                        Groeten,
                        PeBo.

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Ik moet ook toe geven dat de geerpennen mij goed bevallen ik heb uit de erfenis van Jacob de match pennen g 8 en g 9 gekregen ik vis er nu twee seizoenen mee ,en dit tot volle tevredenheid .
                          Maar wat Frederik zegt snijd ook wel hout 3 dobbers voor de prijs van een is veel voor te zeggen.
                          Het gaat er maar om wat je van een dobbertje verwacht.
                          In de eerste plaats denk ik dat het gaat om zichtbaarheid ,als je de antenne niet ziet helpt scherp afstellen niet .dus zichtbaarheid Dan gevoeligheid dat heeft ook vaak te maken met de plaatsing van het lood dus hoe scherp stel je de zaak af.Laat ik er van uitgaan dat je niet met een lekke dobber op pad gaat .Een dobber een nieuwe dobber testen is heel belangrijk hang dat ding een paar dagen in het water .Als hij na een niet al teperfecte uitlooding toch is ge zonken ,geef hem dan maar aan je buurman .
                          Maar jou dobber lekt niet en je kunt hem goed zien dwz je hebt een goed gevoel over je beet registrator,als je er dan de scheuren niet intrekt tijdens het tillen van voorns van 3 a 4 ons .En je carbon onder antenne geeft geen problemen met splinteren of weet ik wat .en je betaald voor dit pennentje 2,50 dan denk ik dat je een goeie deal hebt gedaan
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • PeBo
                            Hengelaar
                            • 29-09-2007
                            • 2636
                            • Oosterhout

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door janb
                            Ik moet ook toe geven dat de geerpennen mij goed bevallen ik heb uit de erfenis van Jacob de match pennen g 8 en g 9 gekregen ik vis er nu twee seizoenen mee ,en dit tot volle tevredenheid .
                            Maar wat Frederik zegt snijd ook wel hout 3 dobbers voor de prijs van een is veel voor te zeggen.
                            Het gaat er maar om wat je van een dobbertje verwacht.
                            In de eerste plaats denk ik dat het gaat om zichtbaarheid ,als je de antenne niet ziet helpt scherp afstellen niet .dus zichtbaarheid Dan gevoeligheid dat heeft ook vaak te maken met de plaatsing van het lood dus hoe scherp stel je de zaak af.Laat ik er van uitgaan dat je niet met een lekke dobber op pad gaat .Een dobber een nieuwe dobber testen is heel belangrijk hang dat ding een paar dagen in het water .Als hij na een niet al teperfecte uitlooding toch is ge zonken ,geef hem dan maar aan je buurman .
                            Maar jou dobber lekt niet en je kunt hem goed zien dwz je hebt een goed gevoel over je beet registrator,als je er dan de scheuren niet intrekt tijdens het tillen van voorns van 3 a 4 ons .En je carbon onder antenne geeft geen problemen met splinteren of weet ik wat .en je betaald voor dit pennentje 2,50 dan denk ik dat je een goeie deal hebt gedaan
                            Inderdaad Jan dan is € 2,50 een juiste prijs.
                            ]Member of the Easterwood dreamteam.
                            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                            Groeten,
                            PeBo.

                            Reageer

                            • misser
                              cuore sportivo
                              • 06-04-2007
                              • 317
                              • ijsselmuiden/kampen

                              #15
                              Vis nu een jaar met deze pennen van geer in het voor jaar een aantal mogen krijgen van hem
                              later nog een paar zelf aangeschaft vind ik het de uitgave wel waard voor wat ik ze gebruik dan .heb dan ook geen lade,s vol met deze pennen ongeveer 15 stuks en wat tims dobbers maar pak toch met regelmaat een bepaalde pen om mee te beginnen voor mij een fijne dobber om mee te vissen ,nu heb ik nog niet zoveel ervaring met het vaste stok vissen zoals de vissers hier boven
                              maar ondek steeds weer andere mogelijkheden en veel kijken ivm lood settings enz

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎