instap serie: dobbers \ tuigjes \ onderlijnen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • SvG
    Newbie
    • 20-02-2024
    • 3
    • Velddriel

instap serie: dobbers \ tuigjes \ onderlijnen

Hallo,

sinds vorig jaar ben ik weer begonnen met het vaste stok vissen , en ben nu aan het oriŽnteren op een setje tuigjes zodat ik zo'n beetje overal en altijd wel voorbereid ben op de diverse omstandigheden aan de waterkant. Ik vis nu met een 10m hengel op visvijvers en natuurwater zowel stilstaand als stromen Ik heb twee toppen beschikbaar waarop er 1 met dunner elastiek en 1 met een pulla-ststeem is gemonteerd.

Nu wordt er overal op internet wel wat adviezen gegeven over welke lijnen en dobbers er in welke omstandigheden worden gebruikt en die heb ik on onderstaande tabel geprobeerd samen te vatten. graag hoor ik van de meer ervaren vissers hier feedback op.

Let wel, vissen is leuk maar voor mij hoeft het niet meteen de wereld te kosten dus ik zie dit meer als een instap en kan altijd later nog uitbreiden met meerdere varianten lijkt me.

met onderstaande tabellen kom ik dan op een minimale serie van 15 verschillende tuigjes en 12 onderlijnen

BOVENLIJNEN
    image.png

N.B. kijkend naar de 2e kolom: Bij Windstilte, geen stroming en een diepte van <1m kies ik dan een pen dobber van 0,5 gram. een lijn van 08/00 op voorn, 10/00 op brasem en 12/00 op karper. bij 08/00 lijn neem ik de top met dun elastiek en vanaf 10/00 lijn neem ik de top met dikker elastiek.

​ONDERLIJNEN
    image.png
    N.B kijkend naar de eerste regel: Bij een bovenlijn van 08/00 kies ik dan de onderlijn van 06/00 en heb dan nog de keuze uit haak maat 18 of 16.

ik hoor graag jullie feedback!
    groet,

​​
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

Ik viste altijd met een versneden top. Al enkele jaren niet meer met de vaste stok in verband met wat fysieke problemen. Ik pik er twee uit resp. stromend en snel stromend water dieper dan vijf meter. Gelukkig met een boldobber, want ik haatte vlagdobbers. Voor beide 14/100ste nylon boven lijn en minimaal 12/100ste onderlijn. Lood gegroepeerd onderaan beginnen bij 5 gram of zwaarder en voor de tweede 12 gram of zwaarder.. Dit gebaseerd op vooral brasem en wat minder voor voorn en winde.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
    PeBo.

Reageer

• bart125
      van alles wat
      • 03-11-2020
      • 167
      • A

12/00 op karper? is dat formaat goudvis of bedoel je iets van een pond of 15?
      16/00 tot 20/00 en een hol elastiek dat een meter of 10 uit de hengel kan met een echte leuke lijkt me meer op zijn plek.

Reageer

• Chris Ramakers
        Newbie
        • 14-08-2016
        • 13
        • Thorn

Oorspronkelijk geplaatst door SvG
        Hallo,

sinds vorig jaar ben ik weer begonnen met het vaste stok vissen , en ben nu aan het oriŽnteren op een setje tuigjes zodat ik zo'n beetje overal en altijd wel voorbereid ben op de diverse omstandigheden aan de waterkant. Ik vis nu met een 10m hengel op visvijvers en natuurwater zowel stilstaand als stromen Ik heb twee toppen beschikbaar waarop er 1 met dunner elastiek en 1 met een pulla-ststeem is gemonteerd.

Nu wordt er overal op internet wel wat adviezen gegeven over welke lijnen en dobbers er in welke omstandigheden worden gebruikt en die heb ik on onderstaande tabel geprobeerd samen te vatten. graag hoor ik van de meer ervaren vissers hier feedback op.

Let wel, vissen is leuk maar voor mij hoeft het niet meteen de wereld te kosten dus ik zie dit meer als een instap en kan altijd later nog uitbreiden met meerdere varianten lijkt me.

met onderstaande tabellen kom ik dan op een minimale serie van 15 verschillende tuigjes en 12 onderlijnen

BOVENLIJNEN
        image.png

N.B. kijkend naar de 2e kolom: Bij Windstilte, geen stroming en een diepte van <1m kies ik dan een pen dobber van 0,5 gram. een lijn van 08/00 op voorn, 10/00 op brasem en 12/00 op karper. bij 08/00 lijn neem ik de top met dun elastiek en vanaf 10/00 lijn neem ik de top met dikker elastiek.

​ONDERLIJNEN
        image.png
        N.B kijkend naar de eerste regel: Bij een bovenlijn van 08/00 kies ik dan de onderlijn van 06/00 en heb dan nog de keuze uit haak maat 18 of 16.

ik hoor graag jullie feedback!
        groet,

​​
        Ik denk dat je teveel ineens wil.
        Wat doe ik?
        Ik heb een degelijke hengel van 11,5 m en vis op water van 2,5 tot 5,5 m. Ik maak 2 voerplekken op 11,5 m en ongeveer 7 m.
        Ik gebruik topelastiek en een hoofdlijn van 14/00 en een onderlijn van 10/00 met een lengte van 15 cm.
        Ik gebruik dobbers van 1 tot 1,5 gram.
        Omdat mijn vingertoppen niet meer doen wat ik wil dat ze doen gebruik ik geen loodhagel maar olivettes van 0,75 en 1,25 gram.
        Afhankelijk van voer en aas vang ik op deze manier alle soorten witvis.
        De wedstrijdvissers moeten nu lachen. zij MOETEN zo veel mogelijk en zo zwaar mogelijk vangen en dat kan niet op mijn manier.
        Ik ben een recreant en toch zijn er genoeg dagen dat ik meer als 100 stuks vang.
        Op dagen dat de vissen niet willen zwemmen en dus ook niet willen azen, verander ik steeds kleine dingen om te proberen iets te vangen.
        Die veranderingen bestaan uit verandering van aas aanbieding of een andere toevoeging in mijn standaard grondvoer van Evezet.
        Iedere dag wordt je weer slimmer.
        Succes met je vangsten.
        Chris

Reageer

Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞