Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Sommige subforums kunt u ongeregistreerd lezen. Deze vindt u hieronder.
Meldt u v andaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (komende) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Il gebruik zelf de Preston fluoro slip elastiek nr6 voor
de brasem- en voornvisserij. Ik gebruik de nr12 voor het
vissen op kleine karper. Ik heb dus meerdere topsets.
Ik gebruik dus juist dikker elastiek.
Bij voorkeur zo dik als dat in de top past zonder dat ik al te veel van mijn top af hoef te halen (ik gebruik dan ook een externe bus)
In tegenstelling tot wat veel doen met dunner elastiek span ik het elastiek niet of nauwelijks maar zet het zo strak dat het altijd net terug schiet de top in.
Dit heeft als voordeel dat mijn elastiek gewoon veel langer meegaat maar ook dat als er een kleine vis gevangen wordt het elastiek nauwelijks uit de top komt.
Wordt de vis wat groter dan schiet het elastiek meteen uit de top en voorkom je breuk van je onderlijn (vooral bij het aanslaan) maar is de vis eenmaal wat rustiger dan zit het elastiek al weer in de top omdat het dikkere elastiek gewoon veel meer weerstand biedt.
Wordt de vis echt groot dan rekt het elastiek geheel uit (veel verder dan dunner voorgespannen elastiek) ondervindt de vis wel veel weerstand van het dikkere elastiek maar heb je wel een paar meter extra om een run op te vangen.
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Ik gebruik dus juist dikker elastiek.
Bij voorkeur zo dik als dat in de top past zonder dat ik al te veel van mijn top af hoef te halen (ik gebruik dan ook een externe bus)
In tegenstelling tot wat veel doen met dunner elastiek span ik het elastiek niet of nauwelijks maar zet het zo strak dat het altijd net terug schiet de top in.
Dit heeft als voordeel dat mijn elastiek gewoon veel langer meegaat maar ook dat als er een kleine vis gevangen wordt het elastiek nauwelijks uit de top komt.
Wordt de vis wat groter dan schiet het elastiek meteen uit de top en voorkom je breuk van je onderlijn (vooral bij het aanslaan) maar is de vis eenmaal wat rustiger dan zit het elastiek al weer in de top omdat het dikkere elastiek gewoon veel meer weerstand biedt.
Wordt de vis echt groot dan rekt het elastiek geheel uit (veel verder dan dunner voorgespannen elastiek) ondervindt de vis wel veel weerstand van het dikkere elastiek maar heb je wel een paar meter extra om een run op te vangen.
suc6
Gerrit
Zoals het nu gemonteerd is met een Nr12 elastiek geeft de laatste 30cm van de uitgeschoven top al voorspanning op het elastiek.
Met het vangen van kleine vis (voorn) tot een cm of 15, geeft het elastiek ook niet tot nauwelijks mee.
Ben wel benieuwd hoe deze zich dan gedraagt met een redelijke kolblei of brasem.
Preston elastiek nr 4 en 5 voor voorn en bliekjes. nr.6 voor brasems.
Groeten
Frank
2015 de Belgen verslagen in eigen huis 2016 walk-over Blauforlaet ! 2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door! 2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet 2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
Afgelopen weekend met dunne elastiek gevist, ik heb alleen in het topdeel elastiek, ongeveer 50- 60 cm. ik kreeg hier een dikke brasem aan die trok de elastiek er wel bijna 3 meter uit en de vis was moeilijk te sturen. Daarna dikkere elastiek gebruikt en de vis was gemakkelijker onder controle te houden.
Dat is ook mijn ervaring, daarom is mijn elastiek altijd zo dik als het kan en zo dun als het moet.
Dus alleen als ik met 4/00 of 6/00 onderlijn vis dan wordt het elastiek ook dunner en anders gewoon lekker dik elastiek om zoveel mogelijk controle op de vis te hebben maar toch voldoende rek om een dikke vis op te kunnen vangen.
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Na een aantal vissessies, en een verschillende vissen te hebben gevangen, ben ik wel blij met de set-up zoals hij is.
bij een wat grotere vis, kolblei en brasem geeft het elastiek redelijk mee. bij een karper komt het echt op het elastiek aan, en deze kan het goed hebben.
dus als het goed is, mooi zo laten...
Reageer