Ik lees vaak dat in de kant de kans op een grote vis groter is dan enkele meters uit de kant groter is. Vissen jullie dan met staande haak of juist met je onderlijn beeust een stukje op de grond?
Margin
Collapse
X
-
Hoi Margin,
Ik ga even uit van witvis en die bevis ik samen met mijn jongens in de diverse lokale sloten en watertjes, maar ik kan je geen eenduidig antwoord geven. De een is 4 en vist vrijwel aan de kant omdat hij nog niet zo goed kan inwerpen, maar vangt net zo geregelt dikke vissen als zijn oudere broer die meestal een meter of 3 uit de kant vist. Zelf heb ik een licht werphengeltje waar ik een meter of 5-6 uit de kant vis en ook daar trek ik regelmatig dikke vissen eruit.
Meestal vissen we met de haak een paar cm boven de bodem omdat ze nogal onstuimig reageren als de haak ergens vast komt te zitten. Maar dat drukt de pret niet, want ze trekken de een na de andere eruit. Meestal zo'n 15-20 stuks in een uurtje tijd. Maar de laatste keer was ik hun vangsten een beetje zat (Ik wilde zelf ook vissen) dat ik de dobber even stiekem 10-15cm verschoof. De een ving ineens baarsjes, de ander trok ineens zijn grootste rietvoorn van 20-25cm eruit. Alleen geen brasem nog, die blijven vrijwel altijd op de bodem.
Nu was ik wel regelmatig aan het bijvoeren bij m'n oudste en die rietvoorn klapte er ook gelijk op. Stukje voedselstrijd denk ik. Ik moet echt even wat meer experimenteren met bijvoeren hier, om te kijken waar ze echt op gaan. Helaas blijven we nooit echt lang vissen, het geduld van een 4 en 7 jarige is beperkt -
Als ik onder de kant vis dan is dat meestal aan de overkant en dat is dan meestal 2 a 3m uit de kant.
Wel belangrijk is dat dit dan aan de overkant is waar dus geen mensen lopen oid. en waar het rustig is zonder hengels boven het water of wat dan ook.
Met de feeder is het wel altijd met de onderlijn soms wel 40- 60 cm op de bodem.
Vaak is het in het begin daar voeren (5 a 6 korven), dan een uur oid. met rust laten en dan kijken of er brasem ligt.
Zo niet dan snel weer een aantal korven voer die kant op en weer met rust laten.
Vaak komt er dan met een paar uur wel grote vis op en de kunst is dan om die vis ook op de stek te houden en er telkens eens weg te vangen zonder dat de rest op de vlucht gaat.21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ...........
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Boven de bodem vissen levert doorgaans kleine vis op. Ten alle tijde biedt ik mijn aas ruimschoots op de bodem aan. Enige uitzondering is ruisvoorn en karper die aan het oppervlak kunnen liggen.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse
Reageer