Tips?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • RvHartingsveldt
    Newbie
    • 23-07-2010
    • 19
    • Nieuwerkerk aan den ijssel

    Tips?

    ik wou laatst eens gaan blinkere dus heb wat info gekrege (via via) voor een goede visplek.
    ik daar aangekomen met mn werphengel met een blinker eraan.
    en na 2X uitgooien was het al raak een snoek (schrok me het &%$@#(wel me eerste snoek)) maar ik had daar niet op gerekend en had niks bij me

    ik vond het wel leuk (snoek is wel een mooie vis) en zou wel vaker willen "snoeken"

    als julie tips hebben voor mij graag!

    ik heb inmiddels een bekkenklem en een onthaak tang ook heb ik mijn spinners aangevuld en heb ik een ijzerdraadje voor beven mij spinner dat mijn draad niet word door gebeten.

    ik ou ook graag de kieuwgreep willen leren dus tips graag!

    MvG Ryan v. Hartingsveldt
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    #2
    1e tip, zorg dat je in iedergeval een schepnet bij je heb, het is soms vat optimistisch maar je heb nu inmiddels al gemerkt dat je er in ieder geval 1 nodig kan hebben.
    2e tip die bekkenklemmen zijn erg onvriendelijk, probeerdat ding zo min mogelijk te gebruiken, er zal hier vast wel een roofvisser zijn die je kan vertellen wat wel goed werkt.
    3e tip, vaker snoeken, gewoon doen, je kan met relatief weinig materiaal aan de slag en een klein uurtje vissen is met kunstaas heel goed te doen, deed het vroeger veel op zondag ochtend, ff uitwaaien na een avondje uit .hengel schepnet onthakingstang tasje spinners en op de fiets naar een sloot in de buurt, heerlijk, ontspannen en er ging eigenlijk geen weereinde voorbij zonder snoek.

    Reageer

    • RvHartingsveldt
      Newbie
      • 23-07-2010
      • 19
      • Nieuwerkerk aan den ijssel

      #3
      ok schepnet heb ik ook (heb ik aangeschaft voor karperen maar kan ik hier ook wel voor gebruiken) en de kieuwgreep hoe gaat dat pak je dan gewoon de kieuwbeet? en dan heb je nog die rode flappe(hoe die dan ook heten:P) moet je die ook beet pakken of niet?

      als jullie daar fotos van hebben ik zie e graag

      MvG Ryan v. Hartingsveldt

      Reageer

      • Jimme
        Komt net kijken
        • 30-08-2009
        • 56
        • Zeewolde

        #4
        Hoi,

        Ik kan je een paar dingen vertellen:

        Blinkertjes geven persoonlijk voor mij geen voorkeur, ik gebruik een stuk liever echt Kunstaas, omdat dit veel beter te "besturen" valt onder water. Zelf vind ik de Salmo Boxer een goede.

        Overigens: Geen bekkenklem, nooit gebruiken, in de prullebak ermee. Is voor jou ook niet fijn als je kaak bijna uit de kom word geduwd..

        Hoe ik het aanpak;
        Beet! och...
        Altijd je slip erop, wel redelijk zwaar, dan is het zwaar voor de vis en word hij wat moe en dus ook rustiger, dit is fijn voor als je de vis aan land haalt en gaat onthaken. Zodra je de vis bijna aan de kant hebt, even wachten tot je zeker weet dat hij niks gaat doen, houd je lijn strak en pak de vis bij de kieuwen. Hoe doe je dit? Hmm, hoe leg je dit uit..

        Ik pak de vis altijd met links, je gaat met je duim aan de ene kant van de vis, en de wijsvinger aan de andere kant. Vervolgens zet je je vingers voorzichtig onder de kieuwen, zo ver mogelijk aan de bovenkant van de vis. Hieraan kan je de vis optillen. Vervolgens pak je bij een grote snoek met je andere hand de onderkant vast, zo kan je de vis uit het water halen. Bij een kleine snoek heb je vaak geen tweede hand nodig.

        Onthaken: Ik leg de vis altijd eerst even neer, en met links weer de vis optillen zoals beschreven. Met je andere hand en het tangetje de vis onthaken, en terugzetten.

        Probeer de vis zo min mogelijk te beschadigen!

        Hoop je hiermee te helpen, als de beschrijving over het optillen niet duidelijk genoeg is moet je het zeggen, zal ik even op de waterkant gaan staan en proberen voor wat foto's te zorgen.

        Succes!

        Reageer

        • rovertje
          Maas & Waaler
          • 18-06-2008
          • 293
          • 2e Krib

          #5
          Op het internet staat heel veel over de kieuwgreep incl filmpjes op youtube.
          Gewoon op google kieuwgreep intikken en er rolt zoveel informatie uit.
          Toch altijd leuk om op een vis te gaan vissen en dan met het verhaal aankomen dat je je er niet op gerekent had.
          Ik snap nog steeds niet dat er mensen ergens op uittrekken en geen informatie over gewonnen hebben terwijl er overal op internet genoeg informatie over te krijgen is!
          Je gaat toch ook geen bergbeklimmen zonder gezekerd te zijn, en als je dan valt zeggen ik had niet gedacht dat ik zo hoog zou klimmen en zou vallen?

          Reageer

          • jasperfeedervlieg
            Lucass vismaat
            • 15-07-2007
            • 268
            • Amersfoort

            #6
            Ik zou toch wel uitkijken met de kieuwgreep hoor, een verkeerde beweging en je beschadigd de vis of jezelf. Je kan beter iemand meenemen die het wel kan en van hem/haar de kieuwgreep leren.

            Reageer

            • Opperprutser
              Van Alver tot Zeelt
              • 27-08-2010
              • 99
              • Roswinkel

              #7
              Tips.
              Je moet vissen waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt. Als je vist met aas waar je vertrouwen in hebt zullen je vangsten vanzelf verbeteren.
              Je hebt ook klemmen die je kan stellen en zolang je ze niet met punten gebruikt maar met een dwarsstang is er niks mis mee. Op die manier leer je snel en veilig onthaken.
              Greep: Pak de snoek achter zijn hoofd beet. (Snoeken tot wat je kan bevatten uiteraard) Dan hangen ze meestal rustig en kan je snel onthaken.
              Kriebels krijg ik over de verhalen over je slip op de molen. Deze stel je af op je lijndikte en hengeldruk. Ben je wat ervarener dan kan je hem iets lichter houden en met je vingers bijremmen maar liever gewoon goed afgesteld voordat je gaat vissen. Haak je aasje aan iets stevings vast loop wat meters lijn uit en test je slip. Dat is de enige manier om te garanderen dat deze correct werkt.
              Als je dan toch wil vissen, doe het dan met echte hengels!

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Ik ben geen voorstander van een schepnet. De dregjes en tanden blijven er in haken en het is gewoon lastig meenemen. Beter is om (lies)laarzen te dragen, zodat je de kieuwgreep makkelijker vanaf de kant kunt toepassen en kleintjes achter de kop pakken, zeg maar de Jan Eggers methode.

                Investeer in een goede tang, niet zo'n flut krombek-chirurgending, maar een degelijke van Fox of Rapala ofzo. De bek van een grote snoek kun je via de kieuwen open drukken. Bij kleintjes lukt dat niet en kun je beter een 1 handschoen dragen (van neopreen ofzo) om de bek te openen.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎