Missers tijdens het vissen met Method Feeder.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • danny69
    Feedervisser
    • 16-03-2005
    • 227
    • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

    Missers tijdens het vissen met Method Feeder.

    Hoi mede vissers,
    Zaterdag j.l. voor de eerste maal wedstrijd gevist met de method. Veel vis ( gewonnen). Alleen miste ik bepaalde momenten wel 5 beten na elkaar: Top krom, lijn weer slap, top weer krom---> vis moet hangen zou je zeggen. Draai lijn strak, voel de vis nog even maar schiet dan los. Had ongeveer 15 vissen maar heb er zeker zoveel gemist!

    Ik viste met 8 mm boillies/pellets. Zelfgeknoopte onderlijntjes van 18/100 G-line. Haak nr. 10 van Kamasan ( met oogje ivm. knotless- knot).
    Ondelijntje ongeveer 12 tot 17 cm, hair zodanig dat de boillie ongeveer 6 mm onder de haaksteel zit ---> Ik denk dat hier het probleem zit.

    Kan het ook in de bijtlust van de vis op dat moment zitten?

    Wat zijn zo jullie ervaringen? Ik weet dat het complex is, maar toch....

    Grt.
    Danny
    Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.
  • de schilder
    Newbie
    • 20-11-2009
    • 34
    • hengelo gld

    #2
    Hey Danny,

    Ik weet wel zeker dat jou probleeem de afstand tussen de haak en je haakaas is geweest oftewel lengte hair.
    Ik heb me dit jaarr voledig gericht op het method feeder vissen en vind het helemaal te gek heb nu verschillende zeelten-karpers-brasems gevangen en allemaal met kant en klare onderlijnen van preston je moet wel in de gaten houden dat je best wel met aardige haak mag vissen maatje 10-12 is heel normaal en ben er van overtuigd dat dit de missers ook reduceert..
    En over je keuze van het aas ik vis meestal met 10 mm boilies en mais...
    De keuze van de boilies en de ervaring 3wat ik er nu mee heb is dat bij mij white shellfish-pineapple-en de fluorboilies bij mij verreweg het beste gaan..

    succes

    vriendelijke groet Pim sueters

    Reageer

    • reijntjes
      Swingt(o)(i)pper
      • 12-12-2005
      • 3497
      • Asten

      #3
      En probeer eens onderlijntjes van 8-10 cm maximaal !
      Groeten

      Frank

      2015 de Belgen verslagen in eigen huis
      2016 walk-over Blauforlaet !
      2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
      2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
      2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

      Reageer

      • danny69
        Feedervisser
        • 16-03-2005
        • 227
        • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

        #4
        Frank,
        Dankjewel voor de tip. Ga ik zeker doen.
        Rijst direct de tweede vraag: Wat gebruik je dan? Floucarbon of klassiek nylon? En hoe dik?

        Direct schiet me ook een derde vrag binnen: Maakt het uit of ik nylon of dynema op m'n molen heb zitten?
        Had zelf de indruk dat ik m'n beet te vroeg zag...

        Grt.
        Danny
        Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

        Reageer

        • Jan Broess
          Specimen Hunter
          • 21-09-2003
          • 1131
          • Nieuwegein

          #5
          Probeer een eigenlijk (veel) te zware korf: begin maar met 50 gram. Zelfs op korte afstanden. Als een aanbeet doorkomt, is het ook zeker dat de vis hangt. Succes.
          Greetz,
          Jan Broess

          www.devaartposcar.nl

          Reageer

          • reijntjes
            Swingt(o)(i)pper
            • 12-12-2005
            • 3497
            • Asten

            #6
            Danny,

            Voor het vissen met de method feeder gebruik ik alleen nylon op de molen.
            Dyneema is volgens mij niet nodig.
            De onderlijnen maak ik van nylon of dyneema of ik koop ze kant en klaar van Korum met quick stops !
            Fluor carbon heb ik geen ervaring mee maar ik denk dat dat wel kan .
            Groeten

            Frank

            2015 de Belgen verslagen in eigen huis
            2016 walk-over Blauforlaet !
            2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
            2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
            2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              Ook wel eens gedacht aan onderlijnmateriaal uit de karperhoek? Fox, Korda, PB, enz. hebben allemaal prima onderlijnmateriaal op de markt. Vaak rekloos, soepel en met hoge trekkracht.

              Reageer

              • The Frisian Viking
                NHSF Erelid
                • 27-06-2006
                • 5439
                • Feânwalden

                #8
                Kan het ook te maken hebben met lijnzwemmers !!!!!!!!!!!!
                Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                ik knibbelje foar gjin ien

                The Frisian Viking

                Reageer

                • danny69
                  Feedervisser
                  • 16-03-2005
                  • 227
                  • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

                  #9
                  Hoi,
                  Lijnzwemmers zeg je? De hengel werd in sommige gevallen bijna van de steun getrokken. Ik voelde de vis er goed aanzitten. Kunnen lijnzwemmers geweest zijn.... toch wet ik het niet zeker..
                  Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

                  Reageer

                  • Jan Broess
                    Specimen Hunter
                    • 21-09-2003
                    • 1131
                    • Nieuwegein

                    #10
                    Het allerbelangrijkste is uiteraard de haak. Het moet echt op z'n scherpst zijn, want de vis haakt zichzelf. Meestal zwemt de vis langzaam tijdens het inhaken en die verzilver je niet met een haak die op 90% van zijn oorspronkelijke scherpte is.

                    Controleer je ook regelmatig of de haak scherp is?
                    Greetz,
                    Jan Broess

                    www.devaartposcar.nl

                    Reageer

                    • reijntjes
                      Swingt(o)(i)pper
                      • 12-12-2005
                      • 3497
                      • Asten

                      #11
                      Ook wel eens gedacht aan onderlijnmateriaal uit de karperhoek? Fox, Korda, PB, enz. hebben allemaal prima onderlijnmateriaal op de markt
                      Is dat karper spul niet te dik voor het vissen op brasem met de method feeder want daar gaat het hier toch over ?

                      Het allerbelangrijkste is uiteraard de haak. Het moet echt op z'n scherpst zijn, want de vis haakt zichzelf.
                      Klopt en wat volgens mij ook wel helpt is een haak zonder weerhaak ( barbless) die haken in mijn ervaring beter.
                      Groeten

                      Frank

                      2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                      2016 walk-over Blauforlaet !
                      2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                      2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                      2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                      Reageer

                      • Ramon Ansing
                        tsjah?
                        • 27-06-2006
                        • 760
                        • Tolbert

                        #12
                        verleng de afstand tussen bovenkan aas en onder kant haakbocht naar 1-1.2cm. Dan heb je nergens last meer van, ziet er niet uit als je het niet gewend bent maar het is wel de oplossing.

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                          Is dat karper spul niet te dik voor het vissen op brasem met de method feeder want daar gaat het hier toch over ?
                          .
                          Te dik is het niet. Het is in ieder geval veel soepeler dan nylon en heel veel soepeler dan fluo. Ik vis met vastlood op zeelt en vang veel brasems tussendoor. Ik gebruik hiervoor 56 grams loden (2 Oz). Volgens mij is er geen wezenlijk verschil tussen een zware method feeder en een vastlood wat betreft inhaking. Ik heb de afgelopen 2 jaar heel veel geëxperimenteerd met onderlijnen en sinds een paar maanden eindelijk ontwikkeld wat ik hebben wil. Een onderlijn die vrijwel alles vangt. Dat wil zeggen dat bijna elke run een goedgehaakte vis is. Ik ben in twee jaar tijd van 40-60% naar ongeveer 95% gegaan. De eerste 25 runs leverden 24 vissen op, daarna ben ik gestopt met tellen. Volgens mij nadien nog 1 misser gehad op nog een stuk of 20 vissen.

                          MVG, Pieter

                          Reageer

                          • fpulles
                            omgeturnd
                            • 15-02-2008
                            • 1260
                            • Eindhoven

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door danny69
                            Hoi,
                            Lijnzwemmers zeg je? De hengel werd in sommige gevallen bijna van de steun getrokken. Ik voelde de vis er goed aanzitten. Kunnen lijnzwemmers geweest zijn.... toch wet ik het niet zeker..
                            Wat je vaak tegenkomt bij de methodvisserij is dat de vis letterlijk op de korf aast. En daarbij jou boilie. pellet, of whatever, net niet pakt, maar dat korfje een zet geeft van jewelste. Deze beweigng laat zich idd sterk aanzien als een beet omdat het vaak met "geweld" gaat. Maar bij een "echte" aanbeet zie voorafgaand aan het kromtrekken van de top toch vaak een tik(je) op de top. Bij "lijnzwemmers" of "korfduwers" zoals ik ze noem zie die tik minder, en gaat het "kromtrekken" vd top meestal geleidelijker of in een vloeiende beweging. Door ervaring ga je het verschil zien.

                            En idd wat Frank zei: korter haaklijntje tss 5/8 cm. Fluorcarbon heeft geeen meerwaarde in deze.

                            suc6

                            Frank
                            oude hond kan ook trucjes leren

                            Reageer

                            • danny69
                              Feedervisser
                              • 16-03-2005
                              • 227
                              • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

                              #15
                              Okee heren,
                              Ik heb wel wat tips gezien:
                              - Korte haaklijn ( 5 tot 8 cm): ga ik proberen. Gebruikte zelf onderlijnen van ca 15 cm. Te lang naar mijn mening.
                              - Lengte hair: Deze heb ik nu op 10mm. M.a.w. Bovenkant aas hangt 1 a 2 mm onder de haaksteel.
                              - Weerhaak-loze haken: Ik geloof dat ik die heb. Resulteerd dat net niet in meer missers?

                              Mogelijke verklaring voor "loze beten" dat de vis de korf oppakt en niet het aas meeheeft. Kan wel... weet ik niet.

                              Zal er mee aan de slag gaan!

                              Grt. Danny
                              Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎