Onderlijnen zelf maken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    Onderlijnen zelf maken

    Weer een topic over het zelf maken van onderlijnen? Ja, want ik heb het forum door gespit en zag dat sommige leden de voorkeur geven aan machinaal gefabriceerde onderlijnen door Chinese vrouwtjes en weer anderen zijn creatief en fabriceren aan de hand van een artikel in Witvis Totaal een machine om onderlijnen te maken.

    Naar aanleiding van dat laatste ben ik me ook eens gaan verdiepen in het zelf knopen van goede onderlijnen. Nu heb ik zo'n haki an apparaat van Albatros geprobeerd, maar wat een onding!! Het lukt mij wel om de haak er aan te krijgen, maar ik ben niet te vreden over de manier waar op de haak bevestigd zit. Heeft iemand tips?

    En het betreffende artikel wat in de Witvis Totaal stond heeft iemand dat digitaal?
    Aangepast door Rolla; 13-09-2010, 18:15.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • raiden
    Newbie
    • 05-03-2003
    • 38
    • gent

    #2
    ik maak mijn onderlijnen met een pierotti-toestel, super handig en snel, en belangrijk, ik heb 100 % vertrouwen in mijn onderlijnen

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Sinds ik fabrieksonderlijnen gebruik hebben deze me nog niet in de steek gelaten op de knoop (haak en lus). Bij zelfgemaakte onderlijnen was dit vroeger wel eens anders, hoewel ik geen pierotti had.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Bronco
        Newbie
        • 25-06-2009
        • 23
        • Almere

        #4
        Gaat perfect met zo'n Pierotti. Even uitvinden hoeveel spanning je op de lijn moet zetten met het knopen, maar dan heb je ook perfecte onderlijntjes. En allemaal van exact dezelfde lengte.

        Reageer

        • henkus
          Met enige kennis...
          • 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

          #5
          Knoop ze al tijden zelf, en dat bevalt me goed.

          De haki-an is i.d.d. even wennen maar als je hem eenmaal doorhebt is het ideaal, vooral bij koud weer en kleine haakjes.

          het moeilijkste vind ik altijd het lusje opde goede afstand leggen, de eerste 2 vallen bijn mij altijd net even verkeerd uit, daarna gaat het wel weer.

          Meestal besteed ik er een of 2 avonden aan om rustig mijn bak vol te krijgen en daarmee kan ik wel een paar maanden vooruit,

          Ik gebruik geen speciaale machine om de lijntjes te maken maar een haki-an + een plank met een klein spijkertjes voorzien van maatstreepjes en een looptyer an snesas voor de lusjes
          - zet het haakje aan de lijn (haki-an)
          - haak het haakje achter de spijker
          - hou de lijn strak over het plankje en knop het lusje op de goed afstand

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2326
            • Ter Apel

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door henkus
            Knoop ze al tijden zelf, en dat bevalt me goed.

            De haki-an is i.d.d. even wennen maar als je hem eenmaal doorhebt is het ideaal, vooral bij koud weer en kleine haakjes.

            het moeilijkste vind ik altijd het lusje opde goede afstand leggen, de eerste 2 vallen bijn mij altijd net even verkeerd uit, daarna gaat het wel weer.

            Meestal besteed ik er een of 2 avonden aan om rustig mijn bak vol te krijgen en daarmee kan ik wel een paar maanden vooruit,

            Ik gebruik geen speciaale machine om de lijntjes te maken maar een haki-an + een plank met een klein spijkertjes voorzien van maatstreepjes en een looptyer an snesas voor de lusjes
            - zet het haakje aan de lijn (haki-an)
            - haak het haakje achter de spijker
            - hou de lijn strak over het plankje en knop het lusje op de goed afstand
            Dan ga ik de haki-an toch maar weer proberen. Een plankje met 2 spijkers gebruik ik overigens ook om de lengte te bepalen en voor de lusjes uiteraard een looptyer.

            Ik ben overigens van plan om de volgende onderlijnen te maken voor de vaste stok:

            Gline 0,10 mm:
            Haakmaat 16
            Haakmaat 14
            Haakmaat 12

            Gline 0,12 mm:
            Haakmaat 10

            Ik gebruik 0,12 mm hoofdlijn behalve op 2 tuigen die zijn voorzien van een dobber met een iets dikkere antenne voor het gericht vissen op grote vis met grove aas. Daar heb 0,14 mm hoofdlijn voor gebruikt.
            De top is overigens voorzien van elastiek. Aangezien ik geen wedstrijdvisser ben lijken mij bovenstaande onderlijnen wel in orde.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • henkus
              Met enige kennis...
              • 23-12-2008
              • 457
              • hoogmade

              #7
              Ik weet niet met welke maat elastiek je vist, en hoe strak je het hebt staan,

              Maar met elastiek zou je best eens dunner kunnen gaan vissen, probeer eens een stukje 8/00 aan je elastiek en kijk eens hoever je het dan uit kantrekken voordat het breekt (je lijntje dan he) het hoeft natuurlijk niet maar het geeft zeker vertrouwen in je materiaal

              voor de rest is er helemaal niets mis met G-line en de maat haken is ook niet verkeerd, het grootste deel van mijn onderlijnen omvat dezelfde lijn en haakmaten, voordeel van onderlijntjes is buiten het snel verwisselen van oude lijntjes is dat je ook makkelijk van haakmaat kan verwisselen,ik heb er dus zelf ook een aantal in wat kleinere.dunnere/grotere/dikkere maten bij, maar het zijn zeker geen verkeerde maten om op voorraad te hebben, vooral omdat deze toch al op je tuigen zitten.

              trouwens qua wedstrijdvissen vis ik ook alleen maar in verenigings verband en ben op dat gebied ook geen topper,

              Reageer

              • Boschje
                Komt net kijken
                • 06-05-2010
                • 99
                • Veghel

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                Dan ga ik de haki-an toch maar weer proberen. Een plankje met 2 spijkers gebruik ik overigens ook om de lengte te bepalen en voor de lusjes uiteraard een looptyer.

                Ik ben overigens van plan om de volgende onderlijnen te maken voor de vaste stok:

                Gline 0,10 mm:
                Haakmaat 16
                Haakmaat 14
                Haakmaat 12

                Gline 0,12 mm:
                Haakmaat 10

                Ik gebruik 0,12 mm hoofdlijn behalve op 2 tuigen die zijn voorzien van een dobber met een iets dikkere antenne voor het gericht vissen op grote vis met grove aas. Daar heb 0,14 mm hoofdlijn voor gebruikt.
                De top is overigens voorzien van elastiek. Aangezien ik geen wedstrijdvisser ben lijken mij bovenstaande onderlijnen wel in orde.
                Ik vind het allemaal nogal "grof" moet ik eerlijk zeggen. Ten eerste is je haakmaat afhankelijk van je elastiekmaat (en de spanning erop). Het elastiek zorgt namelijk voor het zetten van de haak en dat moet dus in verhouding zijn (anders ga je veel misslaan en verspelen).

                De haakmaat is ook afhankelijk met welk aas je vist. Als ik met maden en casters vis ga ik tot maat 14 maximaal (als de beet goed is, standaard meestal 18 of 16) tot 20 (slechte beet). Met vers de vase haakmaat 20 en 22. Ik vis eigenlijk altijd op 10/00 met onderlijn 8/00. Bij zwaardere dobbers (2 gram of meer ) ga ik op 12/00 met onderlijn 10/00 en vanaf 4 gram nog iets dikker. Dik vanwege het zwaardere lood en het in de war geraken van lijn.

                Het elastiek is eigenlijk belangrijker dan de trekkracht van je lijn, deze "compenseert" je lijn waardoor je veel dunner kunt vissen. Je kunt het losser of strakker zetten. Ik vis standaard op 0.85 of 1mm elastiek en op grotere vis (kleine zeelt en karper) gebruik ik dubbel elastiek door 3 delen. Voor het zware werk heb je toch karperhengels of topsetten nodig met hol elastiek.

                Betreffende het maken van de onderlijnen. Dat zal ik wel zelf moeten doen want voor de haken en onderlijn die ik gebruik zijn geen kant-en-klare onderlijntjes verkrijgbaar. G-Line als onderlijn vind ik persoonlijk slecht omdat hij ten eerste flink dikker is dan gespecificeerd (en daarmee de trekkracht dus eigenlijk niet eerlijk) is en hij krult mij te veel (omdat ie erg elastisch is/veel rek heeft). Als hoofdlijn maakt me dat niet zoveel uit, maar voor de onderlijn wel. Daarom gebruik ik "eerlijke" fluocarbon onderlijn van Colmic.

                Qua maken: Ik doe het net andersom, eerst de lus met een sensas "easy loop" (vindt ik persoonlijk makkelijker dan met een loop tyer). Dan heb ik een simpele rail met een "spijker" (soort van haak waarin ik het lusje makkelijk en zonder beschadiging in en uit kan krijgen ) aan de ene kant en een haki-an aan de andere kant (vastgemaakt op de rail). Nou dan haak ik dus het lusje achter die "spijker" en dan knoop ik aan de andere kant de haak met de haki-an. Altijd perfect dezelfde lengte, tot op de millimeter. Ik kan die haki-an overigens over die rail verzetten op verschillende lengte onderlijnen (ook voor de feeder). Tussen de rail en waar de lijn zit zo'n 10 cm hoogteverschil , anders kun je bijna je haak niet knopen vanwege ruimtegebruik.

                Nick.

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2326
                  • Ter Apel

                  #9
                  Het elastiek wat in de top zit heeft een diameter van 1,06 mm. Het elastiek heb ik zo strak gezet dat ik kleinere vis uit het water kan tillen en dat het bij de grotere vissen pas uit de top getrokken wordt. Ik wil namelijk niet elk voorntje hoeven scheppen. Misslaan en verspelen heb ik overigens weinig last van.

                  Naast deze topset met elastiek heb ik ook nog een topset met kikkertjes en daar voor lijkt mij 12/00 en 14/00 als hoofdlijn geen verkeerde keus. Voor wat betreft elastiek vissen zou ik de hoofdlijn wel een slag dunner kunnen nemen en de 12/00 vervangen voor 10/00, maar dat is iets om te overwegen op het moment dat ik de tuigen ga vernieuwen.

                  Kleine haakjes hebben naar mijn ervaring het nadeel dat als de vis heel voorzichtig aast en je bent daar door te laat met reageren de vis de haak al geslikt heeft met alle gevolgen van dien. Haakmaatje 16 als kleinste haakje bevalt me prima, deze kan ik tenminste nog zonder vergrootglas zien en aan het nylon knopen.

                  Ik ben een recreatievisser die het gewoon goed voor elkaar wil hebben.

                  Qua maken van onderlijn ga ik het ook eens andersom proberen. Moet ik alleeen even kijken hoe ik ga bepalen op welk punt ik de haak ga monteren.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2326
                    • Ter Apel

                    #10
                    Ik ben vanmiddag even bezig gegaan met het maken van onderlijnen. Ik maak eerst een lus in de onderlijn. Vervolgens haak ik de lus om het rechter spijkertje en sla de lijn om de clipjes van de haki an. Daarna houdt ik de haki-an telkens op het zelfde punt bij het linker spijkertje om onderlijnen van gelijke lengte te krijgen.

                    Om lang verhaal kort te maken. De lengte van de onderlijnen is grotendeels gelijk echter de wikkelingen om de haaksteel krijg ik niet mooi. Haak zit overigens wel vast als ik aan de lijn trek.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • Boschje
                      Komt net kijken
                      • 06-05-2010
                      • 99
                      • Veghel

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                      Ik ben vanmiddag even bezig gegaan met het maken van onderlijnen. Ik maak eerst een lus in de onderlijn. Vervolgens haak ik de lus om het rechter spijkertje en sla de lijn om de clipjes van de haki an. Daarna houdt ik de haki-an telkens op het zelfde punt bij het linker spijkertje om onderlijnen van gelijke lengte te krijgen.

                      Om lang verhaal kort te maken. De lengte van de onderlijnen is grotendeels gelijk echter de wikkelingen om de haaksteel krijg ik niet mooi. Haak zit overigens wel vast als ik aan de lijn trek.
                      Dat deed ik in eerste instantie ook, maar ik heb die haki-an dus echt vast op die rail zitten om echt altijd de dezelfde lengte te houden.

                      Ik heb er echt een gat in geboord, lange bout (getapt draadeind vanwege lengte) erdoorheen en aan de onderkant met een moer vastgezet. De andere kant van die "bout" draai ik dan ik getapte gaatjes op een aluminium rail die ik met een simpel moertje handvast zet.

                      Enige aandachtspuntje is nog dat je de lijn altijd ongeveer even hard aanspant, dan zijn ze echt altijd perfect even lang. De wikkelingen zijn bij mij wel mooi, nooit problemen mee gehad.

                      Nick

                      Reageer

                      • FishM8
                        Slijmjurkenjager
                        • 04-08-2008
                        • 81
                        • Gorinchem

                        #12
                        Gewoon weggooien dat ding!!

                        Hiermee beschadig je de lijn bij de knoop door het bledje van de haak.

                        Tijdens het vissen breekt daar de lijn op.

                        Om te vissen hoef je niet gek te zijn maar het helpt wel !!

                        Reageer

                        • Rolla
                          Allroundvisser
                          • 03-05-2009
                          • 2326
                          • Ter Apel

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door FishM8
                          Gewoon weggooien dat ding!!

                          Hiermee beschadig je de lijn bij de knoop door het bledje van de haak.

                          Tijdens het vissen breekt daar de lijn op.
                          Je bedoeld de haki-an??

                          Er zijn meerdere mensen die het apparaatje gebruiken. [
                          Vaste stok | Match | Feeder

                          Reageer

                          • IHF1990
                            Newbie
                            • 03-02-2009
                            • 46
                            • Tilburg

                            #14
                            Ik weet dat er op het wereldwijde web een filmpje circuleert over dit onderwerp. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

                            Edit:
                            The InBox Hook Length Retaining System has been designed to store and protect pre-tied hooks and hook lengths.The large InBox Hook Length Retaining System is...

                            Reageer

                            • henkus
                              Met enige kennis...
                              • 23-12-2008
                              • 457
                              • hoogmade

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door FishM8
                              Gewoon weggooien dat ding!!

                              Hiermee beschadig je de lijn bij de knoop door het bledje van de haak.

                              Tijdens het vissen breekt daar de lijn op.

                              Klopt, als je de haaksteel in het verlengde houdt van je lijn hoor je bij iedere wikeling een kleine "ping" van je lijn die door het bledje als een gitaarsnaar door een plectrum wordt aangetikt.

                              Als je de haki-an iets kantelt (of de haak een fractie schuin in de haki-an zet)is dat probleem op eens verholpen, bovendien krijg je je wikkelingen dan veel makkelijker strak (voor de mensen die de wikkelingen van 8/00 op een haakje 20 graag keurig naast elkaar willen zien liggen onder de microscoop)

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎