"tuigje" vaste stok op karper

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • DarthCake
    Visser? Neh => Gamer :p
    • 29-03-2006
    • 129
    • Korbeek-Lo (Leuven)

    "tuigje" vaste stok op karper

    Hi,

    Aangezien ik hier niet veel/geen informatie over vind zal ik het hier eens vragen .

    Op de vijver waar ik momenteel ga vissen zitten redelijk wat kleine karpers, deze beestjes hebben al enkele keren mijn ondelijnen stuk getrokken wanneer ik op voorn/brasem aan het vissen was.
    Nu krijg ik zin om die kleine karperkes eens boven te halen .
    Aangezien er niet echt veel plaats is om er met werphengels te vissen zou ik het dus met mijn vaste stok willen doen.

    Daarom had ik graag volgende info gehad:
    Welke dikte/type van draad kan ik best gebruiken als ondelijn/bovenlijn?
    Welke haakgrootte zou ik nemen?
    Kan ik mijn dobbers voor het voorn vissen gebruiken (0.50g-1g), of zou ik een zwaardere nodig hebben ??

    Graag jullie mening .
    Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
    "I know the human being and fish can coexist peacefully."
  • karperkoning
    Karpervisser!
    • 13-12-2005
    • 878
    • AELSE

    #2
    welkom DarthCake

    het ligt er allemaal maar aan hoe je wil vissen welk aas ofzo..
    op dit water denk ik dan een pen van 1 gram voldoende is en gewoon mais op de bodem te leggen
    ik zou vissen met 18/00 boven en 16/00 onder.
    en ik weet niet of je elastiek in je top hebt maar dat zouw ik ook eens overwegen...
    dan krijg je de dikkere er ook uit(als die er zitten dan)

    veel succes!
    Ralph
    http://www.carpteamelsloo.tk

    http://www.hsv-juliana.tk

    Helemaal Karpervisser !!!
    Karp Fishing 4 live!

    De groeten
    Ralph

    Reageer

    • DarthCake
      Visser? Neh => Gamer :p
      • 29-03-2006
      • 129
      • Korbeek-Lo (Leuven)

      #3
      Hartelijk bedankt voor de info en ontvangst

      Ik dacht als aas ook aan mais, daarom haakje 12-14?

      Er zitten idd enkele dikere karpers. Ik zal eens horen bij de winkelier waar ik mijn hengel gekocht heb voor zo'n elastiek.
      Ik dacht namelijk dat hij zei, dat het een hengel was voor ook op karper te vissen.

      Ik laat nog wel iets horen als ik er eentje uit het water heb getrokken
      Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
      "I know the human being and fish can coexist peacefully."

      Reageer

      • karperkoning
        Karpervisser!
        • 13-12-2005
        • 878
        • AELSE

        #4
        Ja laat het me wetenma zo moeiluk kan het niet zijn..
        een haakje 12 is wel goed.ik gebruik zelf 8 maar ik vang op de vijver hier in de buurt ook niks onder de 2 kilo dus is een grotere haak geen luxe...
        de elastiek hoeft er ook niet perse in..het dient slechts als buffer als je een grotere eraan hebt.maar het zal wel loslopen ke:

        Ralph
        http://www.carpteamelsloo.tk

        http://www.hsv-juliana.tk

        Helemaal Karpervisser !!!
        Karp Fishing 4 live!

        De groeten
        Ralph

        Reageer

        • Rasta
          Newbie
          • 01-04-2006
          • 8

          #5
          ik zelf vis persoonlijk zonder elastiek (nog niet het geld en de moeite genomen) en met enkele aanpassingen lukt het wel!
          Zelf ben ik eigenlijk statisch visser maar zeker vanaf deze tyd (prille begin van de paaityd tot juli ongeveer) vind ik de vaste stok en de bolognese hengel echt wel sensatie!
          Na hier en daar kleinere karpertjes/grote brasems/leuke zeelts te hebben verspeelt ben ik mijn tactiek gaan aanpassen.
          Mijn 16/100 hoofdlijn verwisselde ik voor 20/100, haak 16 werd 10 a 12 en ik nam de 2 achterste delen van mijn vaste stok weg! Wel liggen die altyd in hand bereik zodat ik op ieder moment een 3 meter kan bijsteken!!

          Een andere verandering in mn tactiek was de volgende...
          een grote voorslag, en dan vissende met een 1 grams pen en de haak met een 40cm lijn op de bodem. Die lijn hou je daar met een loodhagel en schuifloodje. Ook heb ik mijn enkele haak vervangen door een variatie op de standaard rig van de statisch visser, dus met een hair die ervoor zorgt dat ik een maiskorrel of 12 kan aanbieden!! Heel de hair+haak propvol! Zelfs met die aasaanbieding ving ik brasems en zeelten! Niets te groot voor een kleine karper dus!!

          Nu heb ik wel, omdat ik zonder elastiek vis, met de vaste stok enkele grotere karpers verspeeld, en ben daarom als de kans groot is dat ik grotere karper aantref over gestapt op de bolognese hengel! De stap tussen de vaste stok en de klassieke werphengel in.
          Wat karperkoning al aangaf dat het wel de moeite waard is om een elastiek te overwegen op je vaste stok sta ik volledig achter! Al zou ik zeker eens een bolognese hengel of variant proberen!!

          Veel plezier en ik ben benieuwd wat je uiteindelijk allemaal de kant op sleept!

          Reageer

          • karperkoning
            Karpervisser!
            • 13-12-2005
            • 878
            • AELSE

            #6
            Wat karperkoning al aangaf dat het wel de moeite waard is om een elastiek te overwegen op je vaste stok sta ik volledig achter! Al zou ik zeker eens een bolognese hengel of variant proberen!!
            ik ken tog water....
            daar moet je hem eruit halen voor een wedstrijd anders ben je het haasje.
            een vijver in belgieje ze zetten er elke maand karpers uit van een kilo of 2 tot 5
            je moet er vol de druk op houden zonder elastiek dus..
            ik heb er eens met elastiek gezeten..de eerste beet pats over.
            het probleem met elastiek is wel dat je niet zoveel controlle hebt over de vis
            trouwens er zijn in de vereniging hier geen vissers met elastiek.

            maar in een vijvertje wat DarthCake zei werkt elastiek alleen maar goed...
            nou dat was mijn verhaal

            ralph
            http://www.carpteamelsloo.tk

            http://www.hsv-juliana.tk

            Helemaal Karpervisser !!!
            Karp Fishing 4 live!

            De groeten
            Ralph

            Reageer

            • DarthCake
              Visser? Neh => Gamer :p
              • 29-03-2006
              • 129
              • Korbeek-Lo (Leuven)

              #7
              Vandaag hebben we voor een uurtje geprobeert, maar geen enkele aanbeet .
              Wss niet genoeg op de bodem, 10cm of minder zelfs. Met maar één mais op een haakje 12.
              Volgende keer gaan we het nog eens proberen met meer op de bodem en wat meer mais?

              We hebben wel enkele zeelten en voorns (25 cm) gevangen met maden op lichtere tuigje (14/100 boven en 12/100 onder met haakje 16 en 18)
              Nochthans op brasem bezig .
              Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
              "I know the human being and fish can coexist peacefully."

              Reageer

              • karperkoning
                Karpervisser!
                • 13-12-2005
                • 878
                • AELSE

                #8
                je kan hem ook overloden..
                ik gebruik deze techniek ook en met succes.
                je peilt de dobber uit en zet op 20 centimeter boven de haak een groter loodje zodat je de dobber overlood
                goed uitpeilen en vis vangen!als de vis dus het aas neemt en dus niet merkt dat er een lijn loopt
                (vandaar de 20 cm)zal het loodje van de bodem komen en de dobber zinken prachtig gezicht
                Succes!ke:

                Ralph
                http://www.carpteamelsloo.tk

                http://www.hsv-juliana.tk

                Helemaal Karpervisser !!!
                Karp Fishing 4 live!

                De groeten
                Ralph

                Reageer

                • DarthCake
                  Visser? Neh => Gamer :p
                  • 29-03-2006
                  • 129
                  • Korbeek-Lo (Leuven)

                  #9
                  Ok, ik zal dat eens proberen . Ik las het net in een andere topic bij Witvissen .
                  Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                  "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                  Reageer

                  • peterke
                    Newbie
                    • 11-02-2006
                    • 30

                    #10
                    Voor karper is het weer nog niet echt ideaal , maar als je een elastiekje laat zetten vraag dan ook de max van lijndikte / trekkracht ,want ik heb al veel elastiekjes over zien trekken , gewoon omdat de hoofdlijn te sterkwas voor de elastiek , wel werd er gevist zonder onderlijnen en puur op karper........
                    Ik heb een paarse elastiekje (hangt af van de fabrikant) en kan er max 5 kg treksterkte aanhangen..............
                    Maar voor puurkarper te vissen met een vaste stok , tis wel fijner ,maar dan raad ik toch liever een penhengel of karperhengel aan , meestal gehaakt trekken ze langs de kanten af , dit is goed te doen met de vaste stok maar als ze alles naar t midden van de vijver gooien .........ga je blij zijn met een molen en slip

                    Reageer

                    • DarthCake
                      Visser? Neh => Gamer :p
                      • 29-03-2006
                      • 129
                      • Korbeek-Lo (Leuven)

                      #11
                      Het is niet om puur op karper te vissen, maar om af en toe eens te kunnen afwisselen.
                      Ik heb ook een karperhengel, maar op deze vijver is dat soms nogal lastig, de vijver is namelijk erg smal en daardoor gooi je nogal makkelijk op de overkant .
                      De karpers zitten ook nogal dicht bij de kanten waar je makkelijk met vaste stok aan kunt.
                      Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                      "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                      Reageer

                      • karperkoning
                        Karpervisser!
                        • 13-12-2005
                        • 878
                        • AELSE

                        #12
                        ik heb al veel elastiekjes over zien trekken , gewoon omdat de hoofdlijn te sterkwas voor de elastiek , wel werd er gevist zonder onderlijnen en puur op karper........
                        Ik heb een paarse elastiekje (hangt af van de fabrikant) en kan er max 5 kg treksterkte aanhangen..............
                        ik heb ook een zware elastiek...
                        maar die word evengoed door een 2 kilo wegend karpertje overgetrokken.
                        maar het is de bedoeling dat de lijn eerder breekt dan de elastiek inderdaad..dus laad je gewoon goed informeren door de winkelier.

                        Ralph
                        http://www.carpteamelsloo.tk

                        http://www.hsv-juliana.tk

                        Helemaal Karpervisser !!!
                        Karp Fishing 4 live!

                        De groeten
                        Ralph

                        Reageer

                        • Rasta
                          Newbie
                          • 01-04-2006
                          • 8

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door DarthCake

                          Ik heb ook een karperhengel, maar op deze vijver is dat soms nogal lastig, de vijver is namelijk erg smal en daardoor gooi je nogal makkelijk op de overkant .
                          De karpers zitten ook nogal dicht bij de kanten waar je makkelijk met vaste stok aan kunt.
                          Een karperhengel moet toch niet persé uitgeworpen worden?? Als ik statisch vis, gooi ik maar een 50% van de keren uit... de overige keren is het eerder uitleggen/uitslingeren... en dat nog wel op een water van 30 hectare! Dus ik zou zeker met je karperhengel het ook eens gaan proberen!!

                          En wat ik hier een aantal posts hierboven las, dat je 10cm van de bodem vist, is misschien voor bepaalde omstandigheden wel succesvol, maar op deze manier zal je lijn veel eerder opgemerkt worden door de karper!! En als je bijvoorbeeld met mais vist... welke karper heeft al eens mais zien drijven? Ik zeg het... soms zal het succesvol zijn, misschien alleen al omdat het afwijkt van een normale maiskorel op de bodem.

                          Er is ook een mogelijkheid om 10 cm van de bodem te vissen en toch je lijn uit het zicht te houden. Dit moet je dan aanpakken met een pop up montage, dan kan je alsnog je lijn bijvoorbeeld 30cm op de bodem laten lopen! Als je deze montage goed uitloodt zal hij even secuur zijn!

                          gr Rasta

                          Reageer

                          • DarthCake
                            Visser? Neh => Gamer :p
                            • 29-03-2006
                            • 129
                            • Korbeek-Lo (Leuven)

                            #14
                            Volgende week woensdag gak nog is vissen, kzal dan enkele methodes uitproberen in de hoop op een mooi vangst .
                            Vorige woensdag maar 1 karper gevangen met de werphengel, direkt in het begin, dan 3-4 uur lang niets meer . Het is ondertussen de 3de keer dat we daar gaan dus moeten we het water nog wat gewoon worden, tzal daar wel aan liggen .
                            Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                            "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                            Reageer

                            • karperkoning
                              Karpervisser!
                              • 13-12-2005
                              • 878
                              • AELSE

                              #15
                              je moet het water gewoon goed leren kennen dan pas vang je goed.
                              hier in een water moet je egt langs de overkant gooien en onder een wilg die over het watr hangt wil je vis vangen
                              gooi je ergens anders heb je gegarendeerd een blank.
                              maar lig je goed.oh dan kan er vis uitkomen.....

                              Ralph
                              http://www.carpteamelsloo.tk

                              http://www.hsv-juliana.tk

                              Helemaal Karpervisser !!!
                              Karp Fishing 4 live!

                              De groeten
                              Ralph

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎