Merk elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jan Broess
    Specimen Hunter
    • 21-09-2003
    • 1131
    • Nieuwegein

    Merk elastiek

    Hallo allemaal,

    Omdat ik een nieuwe (2dehands welteverstaan) hengel heb en zeer binnenkort meerdere topsets erbij ga kopen, vraag ik bij deze af welke merk(en) elastiek jullie het best bevallen. Ik moet waarschijnlijk (opnieuw) elastiek erin bouwen. Ik richt mijn pijlen vooral op stieken van 0,7 tot 1.2 mm.

    Ik heb al een schuin oogje op Autain Zimm Fluo. Is dat bekend bij jullie, positief of negatief?

    Ik heb altijd Preston, Spro of Vespe gebruikt. Het wil soms niet goed glijden in mijn Speedmaster. Ik vermoed dat het elastiek niet glad genoeg is en snel plakt in de binnenkant van de topset.

    Alvast bedankt.
    Greetz,
    Jan Broess

    www.devaartposcar.nl
  • Boschje
    Komt net kijken
    • 06-05-2010
    • 99
    • Veghel

    #2
    Ik heb voor verschillende diktes verschillende merken elastiek. Het is ietwat persoonlijk maar toch gebruiken veel hetzelfde elastiek. Ik vind de Zim Fluo niet goed. Welke ik wel goed vind is de Zim Es zwart (0,87mm) en creme (1,08mm). De azur en witte Zim Es vind ik ook niet fijn. De gewone blauwe #5 van Preston (0.91mm) is wel goed. Als ik zwaarder vis gebruik ik dubbel elastiek. #2 of #4 van Preston, maar dan door 3 delen. Ik vind elastiek van 1.25mm door 2 delen erg weinig rek hebben. Lichter dan de zwarte Zim vis ik eigenlijk niet, ik pas gewoon de spanning van het elastiek wat aan bij kleine of grote vis, maar mocht je dat willen #2 of #4 van preston (de #3 is waardeloos... echt).

    Voorheen gebruikte ik Vespe, maar hun elastiek is de laatste maanden niet best om het zo maar eens te zeggen en ik ben niet de enige die dat vind...

    Het elastiek moet ten allen tijden goed uit de top komen. De bovenstaande elastieken zijn al vanuit de verpakking "ge-olied" maar toch moet je zo nu en dan zelf wat "elastiek-olie" erop doen. Deze zijn te koop in de hengelsportzaak. Wel oppassen dat je niet teveel gebruikt, dat gaat aan de binnenkant van je hengel zitten en op den duur stropen. Ik wrijf die olie echt stukje voor stukje in het elastiek tussen 2 vlakke oppervlakken (karton). Doordat het elastiek iets warmt wordt neemt het de olie goed op en geeft daardoor niet af in mijn hengel.

    Nick
    Aangepast door Boschje; 30-09-2010, 12:45.

    Reageer

    • Noel Gulpen
      Rutsekletser
      • 11-10-2007
      • 450
      • Nieuwkuijk

      #3
      Hey Maatje,

      De stiek die ik al jaren gebruik is de latex van Sensas. Maar dan die met 700% rek. Nu hoor ik jullie zeggen, latex slijt veel meer, maar darom kost deze in verhouding een drol.

      voorgesmeerde stiek gebruik ik nooit. Gewoon zorgen dt de toppen ver genoeg afgezaagd zijn. Die toppen die in jouw hengel zitten moete precies nog 26cm lang zijn. Dit is incl. het stukje wat in het 2de deel zit. Dan zijn ze goed afgezaagd, en je stok met extension is dan precies 13meter.

      Ik gebruik de 0,6 8,0 en de 1mm van sensas.

      groeten
      Noel Gulpen

      Reageer

      • speciman
        zo kalm als een zalm
        • 07-05-2010
        • 347
        • maas

        #4
        Dubbele stiek is beter dan 1 dikkere!!


        groetjes speciman

        Reageer

        • Noel Gulpen
          Rutsekletser
          • 11-10-2007
          • 450
          • Nieuwkuijk

          #5
          Mee eens!!!!!
          Noel Gulpen

          Reageer

          • Tumba
            kom net gekeken
            • 02-09-2009
            • 189
            • Vlierden

            #6
            Hey Jan,

            misschien dat ik het gemist heb maar welke hengel is het geworden?

            Reageer

            • Tumba
              kom net gekeken
              • 02-09-2009
              • 189
              • Vlierden

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Noel Gulpen
              Hey Maatje,

              De stiek die ik al jaren gebruik is de latex van Sensas. Maar dan die met 700% rek. Nu hoor ik jullie zeggen, latex slijt veel meer, maar darom kost deze in verhouding een drol.

              voorgesmeerde stiek gebruik ik nooit. Gewoon zorgen dt de toppen ver genoeg afgezaagd zijn. Die toppen die in jouw hengel zitten moete precies nog 26cm lang zijn. Dit is incl. het stukje wat in het 2de deel zit. Dan zijn ze goed afgezaagd, en je stok met extension is dan precies 13meter.

              Ik gebruik de 0,6 8,0 en de 1mm van sensas.

              groeten
              Hey Noel,

              mag ik vragen welke eindbussen je dan monteert. Want hierbij ben je toch afhankelijk van de binnenmaat van je afgezaagde top. En natuurlijk moet de diameter voldoende zijn om het elastiek goed te geleiden. Ik neem aan dat je inserts gebruikt. Maar welk merk heeft nou goede bussen. En is er eigenlijk een vuistregel wat betreft de breedte van de diameter van de bus ten opzichte van de dikte van het elastiek?
              Gr Emiel

              Reageer

              • Jan Broess
                Specimen Hunter
                • 21-09-2003
                • 1131
                • Nieuwegein

                #8
                Dank je allemaal voor de nuttige reacties. Ik heb de Zimm Es (crême 1.08mm) ooit per post gekregen van een topper. Het is inderdaad 1 van de beste stieken die ik ooit gehad heb. Ze zijn helaas moeilijk verkrijgbaar, vele hengelsportzaken bezocht en niet gezien. Op een site van een hengelsportzaak in Ittervoort zag ik deze merk wel. (Autain zim fluo o.a. ook, ik sprak er eens met een visser over. Die zei dat het superglad is)

                Sensas latex 700 heb ik nog nooit gehad, ben er benieuwd naar. Zijn ze verkrijgbaar bij de hengelsportzaak in Ittervoort? Gaat die latex niet veel te makkelijk uit de top? Ik zag het bij jou, Noel. 1 meter uit de top na aanslaan, veelbelovend, maar het bleek een scheermesje (zwartbekgrondeltje ) te zijn . Eigenlijk gebruik ik ook het liefst dikkere stieken, zodat je de bonusvissen beter kunt controleren. Met 0,6mm dril je een platte weliswaar veilig uit, maar met heel veel tijdverlies. Om over een dikke voorn (200gr+) nog maar te zwijgen!

                Preston vind ik ook 1 van de beteren, oranje stiek (0,98mm denk ik) was zeer goed met mijn oude Maver J41. Het moet inderdaad goed uit de top glijden na aanslaan. De laatste tijd heb ik weinig profijt gehad van het fenomeen elastiek in top. Vandaar dat ik dit topic ben opgestart . (alvast) bedankt voor de reacties, hier schiet ik zeker mee op. .

                Experimenteren is de enige wat ik kan om tot een ideale combinatie te komen die precies past bij mijn manier van vissen. Een beetje hulp is altijd welkom. Ik probeer ook dubbel stiek.
                Greetz,
                Jan Broess

                www.devaartposcar.nl

                Reageer

                • Foxdonut
                  I have a bream!
                  • 09-04-2010
                  • 1237
                  • Gro

                  #9
                  Ik weet niet wat het is maar ik blijf toch voor de blauwe en roze fluo versies van vespe gaan :S
                  Groet,

                  Foxdonut


                  www.wedstrijdvisser.com

                  Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                  Reageer

                  • Boschje
                    Komt net kijken
                    • 06-05-2010
                    • 99
                    • Veghel

                    #10
                    Zimm Es hebben ze bij Kuijpers Hengelsport in Ittervoort. Kun je ophalen of via hun website laten opsturen. Ze hebben trouwens zowat alle elastiek die op de markt is (en dat geld niet alleen voor elastiek), en voorradig.

                    Te dik elastiek = minder gewicht (vis), echt waar geloof me! Ik ken te veel mensen die met te dik elastiek te veel grote vis verspelen. Dan maar 30 seconden langer nodig op die ene grote, dat liever dan hem lossen. Oplossing is voor mij dubbel elastiek, vroeger viste ik 1,25mm elastiek, nu alleen nog dubbel. Dat is veel soepeler namelijk en vangt de klappen van de vis veel beter op waardoor hij niet losschiet.

                    De truuk is de balans te vinden tussen het dikte van het elastiek en de spanning erop. Waar veel mensen geen acht op slaan is de haakgrootte. Die is namelijk ontzettend belangrijk en moet ik verhouding zijn tot je elastiek! Ik heb ook lang last gehad van "problemen" met het elastiek, totdat mij werd geadviseerd de haakgrootte aan te passen t.o.v. het elastiek.

                    Nick

                    Reageer

                    • Vissertjuh66
                      Frequent aanwezig
                      • 02-09-2010
                      • 157
                      • Deest (Gld)

                      #11
                      Wat ik gebruik en wat ik heel goed elastiek vind is het elastiek van Preston,Garbolino,Sensas en Vespe.

                      Reageer

                      • Jan Broess
                        Specimen Hunter
                        • 21-09-2003
                        • 1131
                        • Nieuwegein

                        #12
                        Heb Sensas latex (700%) 0,7 en 0,9mm, daarnaast Zimm es 0,87 en 1.08 aangeschaft, op jullie aanraden. Thanks .
                        Nu nog in de topsets monteren. Ben benieuwd. Ik pas de dikte aan op de haakgrootte, zoals Nick zegt. Goed plan.
                        Greetz,
                        Jan Broess

                        www.devaartposcar.nl

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Ik denk dat er nauwelijks slechte merken te vinden zijn. De meeste blijven een tijd lang bij 1 bepaald merk hangen en zijn er meestal wel tevreden over, zo ook ik met de fluorescerende stieken van Preston.

                          Wat dat plakken en slecht glijden betreft kan het zijn dat het gek genoeg ligt aan het smeermiddel. Zelf gebruik ik nooit smeermiddel en mijn stiek gaat als het moet een jaar mee. Zo gauw ik er siliconen ofzo opdoe merk ik dat ie slechter glijdt en ik denk dat dat ligt aan de cohesie van de stiek tegen de hengelwand en dat er geen lucht bij kan.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • Tim1995
                            Lerende visser
                            • 04-11-2009
                            • 245
                            • Overijse

                            #14
                            Ook tevreden gebruiker van de latex van Sensas.
                            Weinig scheurtjes, glad en supersterk.
                            http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
                            Mijn favoriete stek

                            Reageer

                            • johan30
                              Newbie
                              • 25-08-2006
                              • 14
                              • rucphen

                              #15
                              Ik heb veel verschillende stiek gebruikt. Vis nu 2 jaar met latex van sensas in dikte 0,8, 1 en 1,2 mm, Volgens mij is er geen betere stiek. De winkeliers hier in de buurt verkopen hem echter niet meer. weet iemand waar ze het nog verkopen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎